Auteur Topic: Verzekering foto apparatuur  (gelezen 5557 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Verzekering foto apparatuur
« Reactie #56 Gepost op: 13 maart 2011, 09:59:02 »
Mischien moeten de politie en die verzekeraars (juristen) eens met elkaar gaan praten.
Ik hoor die politie mensen altijd zeggen : geef bij een beroving gewoon je spullen af en ga niet voor Rambo spelen.  :-\

grtz, Andre

Tja, maar Rambo kan niet eens twee hele zinnen achter elkaar uitbrengen dus ook de discussie niet aan gaan met die gasten  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #56 Gepost op: 13 maart 2011, 09:59:02 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #55 Gepost op: 12 maart 2011, 11:01:31 »
Citaat
Dus bij een beroving moet je een medisch rapport overleggen van de verwondingen opgelopen bij het met hand en tand verdedigen....
Mischien moeten de politie en die verzekeraars (juristen) eens met elkaar gaan praten.
Ik hoor die politie mensen altijd zeggen : geef bij een beroving gewoon je spullen af en ga niet voor Rambo spelen.  :-\

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

jjw

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 11 maart 2011, 18:17:19 »
Nou ik heb gisteren mijn verzekering bij de europeesche opgezegd, ben nog tot april verzekerd, dus voor die tijd iets anders uitzoeken. Lastig lastig...

Offline Kloor2000

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #53 Gepost op: 9 maart 2011, 19:42:24 »

Daar is wel een uitzondering op: overheidsauto's (brandweer, politie, leger etc) zijn in het algemeen niet verzekerd: De overheid (de collectiviteit) kan makkelijk de in voorkomend geval optredende kosten dragen. Door ze zelf te dragen sparen ze het bedrag aan optredende kosten ruimschoots uit aan premie.

Auto's van overheden; brandweer, politie en bedrijfswagens van overheden, kenteken houdend, moeten een WA-dekking hebben. Anders worden ze beboet door de RDW.

groet,

Harry

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #52 Gepost op: 9 maart 2011, 18:40:34 »
Dat is één van de voorwaarden die ik bedoelde...

[cynisch over verzekeraars]
Dus bij een beroving moet je een medisch rapport overleggen van de verwondingen opgelopen bij het met hand en tand verdedigen....

[/cynisch over verzekeraars]

jjw

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2011, 15:38:36 »
Ik zie geen premieberekening. Die via de NVN is ongeveer 1,9%van de opgegeven waarde, geen bonen, geen eigen risico, geen waardeverlies.

Let bij de NVN nog wel even hier op:

"Diefstal uit een auto of vaartuig is niet verzekerd, tenzij verzekerde aannemelijk maakt dat hij niet in zijn zorg tekort is geschoten. Diefstal sec is wel gedekt, maar ook hierbij geldt dat verzekerde moet aantonen dat er alles aan gedaan is om deze diefstal te voorkomen.(de bewijslast ligt bij verzekerde). Een eventuele uitkering zal afhangen van de omstandigheden die verzekerde in zijn lezing aangeeft.
In beide voornoemde gevallen zal er altijd aangifte moeten worden gedaan".

Misschien verschilt het niet heel veel met andere verzekeringen aangezien je daar ook meestal voldoende zorg/maatregelen moet nemen. Maar het wordt hier wel expliciet genoemd dat het in eerste instantie niet gedekt is. Of dat echt meer problemen op zou leveren in vergelijking met een andere verzekeraar weet ik natuurlijk niet.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #50 Gepost op: 7 maart 2011, 19:52:39 »
Ik zie geen premieberekening. Die via de NVN is ongeveer 1,9%van de opgegeven waarde, geen bonen, geen eigen risico, geen waardeverlies.

jjw

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 7 maart 2011, 16:56:40 »
Kan die van de NOS (http://portal.omroep.nl/nossites?nav=zwmigBsHjCqBhEpCD) nou ook voor de gewone consument afgesloten worden of alleen voor bedrijven? Het lijkt namelijk alleen voor bedrijven te zijn. Ze hebben het ook over 'uw organisatie'. Verder kan ik ook nergens polisvoorwaarden vinden, alleen een mogelijkheid tot aanvragen van een offerte. Heeft iemand hier misschien de polisvoorwaarden beschikbaar als een pdf-je o.i.d.?

Edit: de voorwaarden heb ik inmiddels gevonden in het andere topic. Kunnen deze 2 topics trouwens niet worden samengevoegd? Beetje onhandig zo.

Edit 2: Dit is wel een hele mooie om overal onderuit te komen als verzekeraar (uit de NOS polis):

"In afwijking van artikel 7:952 Burgerlijk Wetboek vergoeden de verzekeraars ook geen schade die een verzekerde door merkelijke schuld heeft veroorzaakt.
Van merkelijke schuld is sprake, indien het gaat om een gedraging die, al is een verzekerde zich daarvan niet bewust, naar objectieve maatstaven een zodanig aanmerkelijke kans op schade met zich brengt dat een verzekerde zich van dat gevaar bewust had behoren te zijn en door zich van die gedraging niet te onthouden in ernstige mate tekort schiet in zorg ter voorkoming van schade."

Naar objectieve maatstaven? Dat is wel heel ruim.

Edit 3: ondanks alles lijkt de NOS de meest aantrekkelijke te zijn omdat ze alles verzekeren voor de waarde waarvoor het is aangeschaft. Ook hun stukken over diefstal zien er aantrekkelijk uit in verhouding tot andere verzekeraars.
Nu dus nog de vraag of ze ook niet-bedrijven verzekeren.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2011, 17:50:53 door jjw »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #48 Gepost op: 6 maart 2011, 20:24:54 »
Deze kreeg ik van de fotovakschool moet nog steeds kijken of het nog iets is  ::)

http://www.kbrbeheer.nl/
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2011, 19:16:34 »
Ik moet zelf ook nog even mijn inboedelverzekering erop na slaan. Helaas nog geen tijd voor gehad......

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #46 Gepost op: 5 maart 2011, 16:09:02 »
Nog nieuwe standpunten, suggesties o.i.d.?

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #45 Gepost op: 27 februari 2011, 11:02:07 »
ook buiten de deur op uitjes naar dierentuin of vakantie?

inderdaad, ook buiten de deur. Als het vezekerde voorwerp maar niet langer dan 3 maanden aan een stuk buiten je huis is:

10.3.3  Elders in Nederland
a. Indien het zaken betreft die binnen een periode van drie
achtereenvolgende maanden na overbrenging vanaf het
in de polis omschreven adres, respectievelijk na aanschaf,
naar dit adres zullen worden (terug)gebracht, geldt deze
dekking voor genoemde periode

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

jjw

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2011, 01:32:48 »
Heerlijk naief om te denken dat de verzekeraar het gratis doet, geen kosten heeft, winst maakt en een bonus uitkeert aan de directie en aandeelhouders.
Voor de lol even gerekend hoeveel geld het zal wezen als je elk jaar €100 naar de bank brengt met een rente 3% op de rekening.

In totaal is je eigen in breng €100 per jaar en dat 25 jaar lang dus € 2.500,00, elk jaar doet de bank er 3% erbij van totaal jaar bedrag dus naar 25 jaar staat er € 3.755,30 op de rekening waarvan € 1.255,30 rente.
Na de 18de jaar kom je boven de € 2.500,00 (€ 2.587,04)

Wat is wijsheid, sparen of verzekeren?
Ook dat inderdaad.

En de verzekeraar gokt erop dat hij 1000 mensen vindt die hem 100 euro per jaar betalen omdat ze bang gemaakt zijn dat hun fotoapparatuur wat overkomt.

Dat levert hem 1 ton per jaar op.
Vervolgens claimen er drie per jaar. Twee worden er afgewezen omdat er toch sprake van nalatigheid was.

die ene krijgt 800 euro uitbetaald.

En de verzekeraar lacht zich blauw en koopt zich een nieuwe sportwagen.

Haha, ik snap uiteraard wel hoe het werkt, en dat als je alles uit zou rekenen het statistisch gemiddeld goedkoper zal zijn om je niet te verzekeren. Het zal een geheel persoonlijke kwestie zijn of je jezelf voor een camera wil verzekeren of niet. Met mijn huidige inkomen en het belang van het kunnen blijven beoefenen van de hobby voor mij, wil ik me graag verzekeren. Dat de verzekeraar dan in een dikke sportwagen kan rijden, tja...dat heeft hij slim bekeken. Pentax-personeel leeft ook van mijn geld, evenals de supermarkt, de woningcorporatie, telecomprovider, etc. etc. etc. dat is nou eenmaal hoe de wereld werkt. Mensen kunnen ook beter bij de AH hun bier kopen dan bij mij aan de bar.

Is verzekeren gebaseerd op angst? Ja, deels wel. Is die angst onredelijk? Nee, dat denk ik niet.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2011, 23:15:21 »
Hoi Foto vrienden

Mochten julie lid zijn van de Fotobond, bijna alle fotoclubs zijn dat, dan kun je je daar verzekeren.
ik heb uit de eerste hand vernomen dat er heel coulant wordt omgegaan met claims.

http://www.fotobond.nl/fotobond_diensten_verzekeringen.htm

Zelf vind ik dat je alleen maar een verzekering moet aangaan als je er anders failliet aan gaat dus dat zal voor een hobby niet gauw opgaan.

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

RonHendriks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2011, 23:05:36 »
Maar ik vraag me af of die dit soort verzekeringen kennen...
ze hebben wel een waarde verzekering, maar die is voor mij niet geldig aangezien mijn apparatuur op bedrijfsnaam is gekocht en alleen geldig voor particulier gebruik.

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2011, 22:53:37 »
Maar ik vraag me af of die dit soort verzekeringen kennen...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 26 februari 2011, 22:41:50 »

uitzondering daarop is natuurlijk:

Onderlinge Waarborgmaatschappij
Een Onderlinge Waarborgmaatschappij (afgekort OWM) is een coöperatieve verzekeraar. Verzekerden zijn doorgaans eveneens lid van de vereniging. Een ledenraad controleert het bestuur. Er zijn geen aandeelhouders. Behaalde winst komt dan ook ten goede aan de verzekerden. Dit kan direct worden uitgekeerd of worden verrekend in de premie. De meeste verzekeraars Onderlinge Waarborgmaatschappijen zijn uitsluitend lokaal actief en genieten daardoor weinig naamsbekendheid. Enkele bekende Onderlinge Waarborgmaatschappijen: Univé, CZ, Agis Zorgverzekeringen en Menzis.

Zo zit ik met veel van mijn verzekeringen bij ZLM die ook een onderlinge is en niet zulke hoge premies kent. Onderdeel hiervan is natuurlijk ook verantwoord gedrag van de verzekerden. Minder onzinnige declaraties leiden toch tot minder uitkering en lagere premies.

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2011, 22:26:42 »
Ook dat inderdaad.

En de verzekeraar gokt erop dat hij 1000 mensen vindt die hem 100 euro per jaar betalen omdat ze bang gemaakt zijn dat hun fotoapparatuur wat overkomt.

Dat levert hem 1 ton per jaar op.
Vervolgens claimen er drie per jaar. Twee worden er afgewezen omdat er toch sprake van nalatigheid was.

die ene krijgt 800 euro uitbetaald.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2011, 22:14:09 »
Bij 100 euro per jaar heb ik de kosten er uit als ik in 25 jaar(!) tijd in totaal voor minimaal 2500 euro geclaimd heb. Ik vind het redelijk aannemelijk dat er in 25 jaar tijd een keer (of vaker) iets met mijn spullen fout gaat.
Voor de lol even gerekend hoeveel geld het zal wezen als je elk jaar €100 naar de bank brengt met een rente 3% op de rekening.

In totaal is je eigen in breng €100 per jaar en dat 25 jaar lang dus € 2.500,00, elk jaar doet de bank er 3% erbij van totaal jaar bedrag dus naar 25 jaar staat er € 3.755,30 op de rekening waarvan € 1.255,30 rente.
Na de 18de jaar kom je boven de € 2.500,00 (€ 2.587,04)

Wat is wijsheid, sparen of verzekeren?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 26 februari 2011, 21:48:57 »
Ing inboedelverzekering. All risk dekking
ook buiten de deur op uitjes naar dierentuin of vakantie?

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2011, 21:30:55 »
Daar zijn wij natuurlijk benieuwd naar Cor!!!!  ;)

Ing inboedelverzekering. All risk dekking
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

RonHendriks

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2011, 21:30:11 »
Bij 100 euro per jaar heb ik de kosten er uit als ik in 25 jaar(!) tijd in totaal voor minimaal 2500 euro geclaimd heb. Ik vind het redelijk aannemelijk dat er in 25 jaar tijd een keer (of vaker) iets met mijn spullen fout gaat.
Heerlijk naief om te denken dat de verzekeraar het gratis doet, geen kosten heeft, winst maakt en een bonus uitkeert aan de directie en aandeelhouders.

jjw

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2011, 20:29:55 »
Ik heb regelmatig m'n body + 2 zooms en 1 prime bij me.

laat ik in het midden dat ik de kans van optreden in deze nog steeds als erg klein inschat

Wat is erg klein? 1 op 1.000.000 dat is erg klein ja.

Anyway...iedereen moet natuurlijk voor zichzelf de keuze maken, maar ik kan me niet voorstellen dat hier iemand na een flinke diefstal zou zeggen: "ach...de komende 20 jaar komt het vast niet meer voor, de kans is zo klein, voor mij geen verzekering".

Ter aanvulling, de camera staat op nr 1 van de meest vermiste, gestolen of beschadigde goederen tijdens de zomervakantie. Ook buiten die vakantie kan ik me goed voorstellen dat het een erg gewild object is, zeker als het om een spiegelreflex gaat.

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2011, 20:51:57 door jjw »

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2011, 19:54:49 »
Je spreekt jezelf binnen 2 posts tegen ew:
Het kan aan mij liggen, maar het hele idee van verzekeren is toch juist dat je dit doet wanneer je het risico niet kan/wil dragen? Dus wanneer de apparatuur te duur is om ineens overnieuw te kopen, dan sluit je dus juist een verzekering af. Zoals je zelf ook in je tweede quote hierboven aangeeft.

Nee, ik spreek mezelf niet tegen.
Ik stel inderdaad dat als je het risico niet kan dragen je moet verzekeren.
Mijn stelling is dat het gevolg in het algemeen erg klein is (laat ik in het midden dat ik de kans van optreden in deze nog steeds als erg klein inschat)

Wat is nu werkelijk het gevolg als het risico werkelijk optreedt?

Stel: je rijdt met je auto/brommer iemand ongelukkig. Dan zijn de kosten die daaruit kunnen voorkomen enorm: Bedragen van enkele tonnen zijn helemaal niets. Vandaar ook dat je verplicht bent voor de auto/brommer een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Daar is wel een uitzondering op: overheidsauto's (brandweer, politie, leger etc) zijn in het algemeen niet verzekerd: De overheid (de collectiviteit) kan makkelijk de in voorkomend geval optredende kosten dragen. Door ze zelf te dragen sparen ze het bedrag aan optredende kosten ruimschoots uit aan premie.

Ander voorbeeld: Voor het bouwen van een gebouw (rijke opdrachtgever) moet een bouwput gegraven worden. Kosten daarvoor kunnen helemaal gedragen worden door de opdrachtgever.
De opdrachtgever stelt ook alles in het werk om te zorgen dat de omgeving niet aangetast wordt door het maken van het bouwwerk (te zorgen dat naastgelegen gebouwen niet in de bouwput glijden, denk aan de Noord-Zuid-lijn). Daarmee maakt ze het risico heel erg klein.
Echter opdrachtgever kan het niet opbrengen als de naastgelegen gebouwen in die bouwput glijden. Dus dat mogelijke gevolg wordt weggelegd bij een derde partij die daarvoor wel de middelen heeft.

Citaat
Afgezien van alles weet ik niet wat jou maandsalaris is, maar een camerasetje van 2500 euro heb je al snel en voor de meesten is dat een maandsalaris en vaak meer (voor mij als student 4 maanden bier tappen ;)). De meesten hier zullen dus ook concluderen dat ze het risico niet kunnen/willen dragen. Je kan dan zeggen 'het is maar hobby' en weer opnieuw gaan sparen. Velen zullen echter de conclusie trekken dat 100 euro per jaar een acceptabele premie is tegenover de waarde en het plezier van de spullen.

Maar wat is het bedrag wat je nou werkelijk verzekert?
Hoe vaak heb je de complete set bij je en ligt niet een flink deel van je apparatuur thuis gedekt te wezen door je inboedelverzekering?
Hoe groot is de kans dat je de boel werkelijk gejat wordt of sneuvelt?
Wie zet zijn camera nou onder het tafeltje op het terrasje zonder dat ie in een tas zit? (op tafel is de kans dat het vallende biertje hoger komt dan de bovenkant van de bodemplaat niet zo groot, onder tafel in een tas is de kans zeer groot dat de tas de camera afdoende beschermd).

Ik denk dat voor de gemiddelde amateur die 100 euro per jaar beter in verdere uitbreiding van de set of het bezoeken van zeer fotogenieke locaties gestoken kan worden.

En let wel: Ik stel al voortdurend dat het anders kan worden als het je broodwinning is.

(en ik zeg ook niet dat men het niet moet doen, ik zeg alleen dat iedereen heel goed moet nadenken of de gevolgen ècht zo ondraaglijk zijn)

En de rest van de discussie zet ik liever IRL onder het genot van een biertje voort (met de camera op drie viltjes ernaast).

jjw

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2011, 19:01:45 »
Je spreekt jezelf binnen 2 posts tegen ew:
Waarom zou je willen verzekeren?

Kun je het risico van diefstal/verlies niet dragen?
Moet je je dan niet afvragen of je apparatuur niet te duur voor je is?

En vervolgens:
en ik blijf bij: risico = kans x gevolg, waarbij zowel kans als gevolg mijns inziens klein zijn en je het risico dus gewoon zelf moet kunnen dragen: verzekeren doe je pas als je zelf het risico niet kunt dragen

Het kan aan mij liggen, maar het hele idee van verzekeren is toch juist dat je dit doet wanneer je het risico niet kan/wil dragen? Dus wanneer de apparatuur te duur is om ineens overnieuw te kopen, dan sluit je dus juist een verzekering af. Zoals je zelf ook in je tweede quote hierboven aangeeft.

Maar hoe gaan de verzekeraars om met claims?

Hoe ze om gaan met claims hangt van de voorwaarden in je polis af en wellicht ook enigszins van de verzekeraar, daarom bespreken we hier ook verschillende verzekeringen ;) zodat we hier inzicht in kunnen krijgen :).

Afgezien van alles weet ik niet wat jou maandsalaris is, maar een camerasetje van 2500 euro heb je al snel en voor de meesten is dat een maandsalaris en vaak meer (voor mij als student 4 maanden bier tappen ;)). De meesten hier zullen dus ook concluderen dat ze het risico niet kunnen/willen dragen. Je kan dan zeggen 'het is maar hobby' en weer opnieuw gaan sparen. Velen zullen echter de conclusie trekken dat 100 euro per jaar een acceptabele premie is tegenover de waarde en het plezier van de spullen.