Auteur Topic: Verzekering foto apparatuur  (gelezen 5572 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Verzekering foto apparatuur
« Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2011, 16:56:27 »
Bij veel verzekeringen ligt de bewijslast bij de verzekerde en dat is vaak moeilijk en maar net hoeveel moeite je tussenpersoon wil doen leert mijn praktijk.
Het lijkt me dus ook moeilijk om aan te tonen dat je er alles aan hebt gedaan om bijvoorbeeld diefstal of schade te voorkomen. Er van uit gaande dat iedereen, dus ook verzekeraars, liever geld ontvangt (premie) dan geld betaald (uitkering) ligt hier dan ook een latent discussiepunt op de loer. Zoals Kees al zegt met die verzekering van NVN leden, daar gaan ze er van uit met serieuze amateurs te maken te hebben die goed op hun spullen passen en daar ook zuinig mee zijn. Bij veel reisverzekeringen ligt dat anders. Zolang er mensen zijn die daar misbruik van maken, blijft de premie hoog, dan wel de verzekeraar argwanend als je je meldt met een schade.

Ik ben er dan ook nog niet aan uit wat het beste is. Aangezien ik altijd erg zuinig ben op mijn spullen, ze nooit in de auto laat liggen, ga je toch nadenken over de criminaliteit in Nederland en andere landen. Voor hetzelfde geld wordt je een keer beroofd van alles, omdat ze je bedreigen. Dan is ook maar weer net de vraag hoever je moet gaan om je spullen te behouden.....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2011, 16:56:27 »

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2011, 16:47:22 »
Maar hoe gaan de verzekeraars om met claims?

Wordt vergoed als je glas drinken er overheen valt? Wordt vergoed als de tas naast je uit de trein meegenomen wordt terwijl jij ligt te pitten?

Of wordt in het eerste geval afgewezen omdat je onvoorzichtig was? Moet je in het tweede geval minimaal de verwondingen van het verdedigen laten zien?

(en ik blijf bij: risico = kans x gevolg, waarbij zowel kans als gevolg mijns inziens klein zijn en je het risico dus gewoon zelf moet kunnen dragen: verzekeren doe je pas als je zelf het risico niet kunt dragen)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2011, 16:07:36 »
ik krijg 10 jaar de nieuwwaarde, niet gek toch?
Ja zeker, wie,wat en waar!

Maar ik denk dat ik er toch echt werk van ga maken via de NVN, want (ook) daar heb je geen waardeverlies en een premie van ongeveer 2% van de waarde. Ik ga daar dit weekend eens werk van maken.

Tenzij Cor nog een betere optie heeft....

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2011, 21:51:07 »

Daar zijn wij natuurlijk benieuwd naar Cor!!!!  ;)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2011, 21:49:30 »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline bvds

• Senior Member
  • **
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2011, 11:03:41 »
Ik heb jaren een fotoverzekering gehad bij FBTO; van elk aangeschaft artikel (nieuw/2ehands) moest ik de bon opsturen. Heb ze allemaal nog met stempels van FBTO..
Het verzekerde bedrag werd zosteeds geupdate.

Toen stopte FBTO daar mee en deden ze het aanbod binnen het Eureko concern over te stappen naar Centraal Beheer, en werd het een kostbaarhedenverzekering buitenshuis. Tegen een vast bedrag, uitkeren vanaf minimum nieuwwaarde € 200,-/uitkeren nieuwwaarde tenzij 40% tov dagwaarde. Hij geldt voor alle fotoapp. binnen het gezin. Daarbij gelden de denk ik vrij algemene dekking uitsluiting bepalingen
Daarnaast heb ik een inboedelverzekering (onbeperkt) en een continue reis/ann. verz; die heeft een ER van € 100,- per gebeurtenis.

Dat moest het maar wezen; alle risico's kun je en niet uitsluiten maar zijn op zich vrij klein.
Zo maak ik me eerder zorgen over insluiping op de warme zomermiddag dan de val van mijn spullen in een ravijn. Ga ik er vast achteraan :(

Bovendien @Kees SC:
Citaat
wil iets pakken en hups, daar gaat mijn   over de camera, terwijl ik toch echt héél zuinig op mijn spullen ben.
 Kan een K-5/K-7 een glaasje witbier verdragen? Ja toch...?

In een collectieve Pentxaforum verz. ben ik denk ik niet echt geinteresseerd; heb al collectieve korting via mijn werkgever bij alle Centraal Beheer verzekeringen (Eureko faillliet, ben ik failliet... :-\ ) ; ik vind de premies daar redelijk. Maar ik ben ook niet zo'n fotoverzekeringvergelijkingssite.nl type; als alles goed  gaat bij een maatschappij (communicatie, snelheid van werken, wijze van afhandelen schade) ben ik tevreden.
Zo viel ooit de Minolta compact 35 mm camera van mijn vrouw van het kraambed in het ziekenhuis (zenuwachtige ouders); zonder problemen door (destijds dus) FBTO vergoed.

Bij cameratop100 deden ze aanbod verzekeren via ENRA (bekend van m.n. fietsverz.); vond ik nogal forse premies maar zou geen discussies opleveren over wijze van verlies, nieuwwaarde/afschrijving discussies (tsjaa ???)

gr,
Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2011, 09:33:08 »
Dat klopt, maar neem ook mee wat er over verzekeringen gesteld wordt in de eerdere posts: Het blijft elektronische apparatuur (digitaal tenminste).
De verzekeraar zal dus ook na twee jaar (proberen te) zeggen: is afgeschreven....

En dat is nou het fijne van die verzekering via de NVN: géén afschrijving!

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2011, 09:17:21 »
Dat klopt, maar neem ook mee wat er over verzekeringen gesteld wordt in de eerdere posts: Het blijft elektronische apparatuur (digitaal tenminste).
De verzekeraar zal dus ook na twee jaar (proberen te) zeggen: is afgeschreven....

En natuurlijk is het slikken, maar hoe groot is de kans dat het mis gaat? Wat zijn de gevolgen als het één en ander sneuvelt?
Bij schade aan een auto loopt het bij het eerste beste krasje al richting vele honderden euro's schade. De duurste Pentax DSLR body is net zo duur als het vervangen en spuiten van één paneeltje (mits een beetje ongelukkig paneel van de auto). Heb je voor een  nieuwe auto een lening afgesloten, blijf je jaren zitten met een lening waar het pand voor verdwenen is.

Op het moment dat je een professioneel fotograaf bent die zijn brood moet verdienen met zijn materiaal is het een ander verhaal: dan is het inkomen weg als de set verdwijnt. Maar feitelijk verzeker je dan niet je camera en accessoires, maar je inkomen.
Als hobbyist betekent het dat je misschien je hobby even op een wat lager peil moet zetten en misschien de familiekiekjes met een P&S moet maken.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2011, 08:14:09 »
Waarom zou je willen verzekeren?

Kun je het risico van diefstal/verlies niet dragen?
Moet je je dan niet afvragen of je apparatuur niet te duur voor je is?

De echte kostbaarheden staan inderdaad op de kaart (of het filmpje), maar als het goed is, is dat maar de voorraad van een paar dagen.

Uiteraard is het logisch het met je inboedel mee te verzekeren: Als ze je huis leegroven gaat het erg hard namelijk met de totale kosten, maar daar buiten...
(en inderdaad: zorg voor een backup van je foto's buiten je eigen huis)

Dat zou dus betekenen dat je een (vrij) nieuwe auto niet all-risk verzekert met de vraag: is die eigenlijk niet te duur voor je?
Nou hebben jij en ik absoluut niet de duurste camera, maar als ik over 3 jaar een calamiteit heb en ik krijg dan gewoon weer 500 euro's betaald, heb ik die paar tientjes per jaar er wel voor over.
Neem een voorbeeld: Ron met zijn dubbele K-5, zit lekker bij het dames volleybal de ene mooie prent na de andere te schieten, totdat een van de dames het zat is en de bal op zijn K-5 smasht... >:( :(

Of ik op een terrasje in de zon, camera op tafel, nét de plaatjes bekeken, wil iets pakken en hups, daar gaat mijn  :drinks: over de camera, terwijl ik toch echt héél zuinig op mijn spullen ben. Kortom, een ongeluk zit in een klein hoekje en voor een paar tientjes vind ik een verzekering wél een optie!
Tja, en wat er op de kaart/filmpje staat is m.i. van een andere orde.

Ik vind het wel kort door de bocht. Een collectie fotografie spullen koop je met de jaren. Ik heb nu voor een X aantal euro's aan spullen. Dit heb ik in 3 jaar tijd verzameld/gekocht. Als dit gejat word (op vakantie bijvoorbeeld) kan ik dat niet in 1x vervangen. Dan moet ik weer met de jaren het bij elkaar sprokkelen.
Dan kun je het ook kort stellen dat je geen auto moet rijden, als je de schade niet kunt betalen.

Nu is Nederland wel een verzekerings land, we willen alles dekken waar het mogelijk is. Maar als het enigszins mogelijk is wil ik dadelijk naar Amerika met verzekerde spullen!

Ben ik het helemaal mee eens, zonder in iemands beurs te willen/kunnen kijken.

Maar wie is er hier nou eigenlijk op het forum wél verzekerd?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 08:26:58 door Kees SC »

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2011, 00:44:04 »

De echte kostbaarheden staan inderdaad op de kaart (of het filmpje), maar als het goed is, is dat maar de voorraad van een paar dagen.

Uiteraard is het logisch het met je inboedel mee te verzekeren: Als ze je huis leegroven gaat het erg hard namelijk met de totale kosten, maar daar buiten...

Ik vind het wel kort door de bocht. Een collectie fotografie spullen koop je met de jaren. Ik heb nu voor een X aantal euro's aan spullen. Dit heb ik in 3 jaar tijd verzameld/gekocht. Als dit gejat word (op vakantie bijvoorbeeld) kan ik dat niet in 1x vervangen. Dan moet ik weer met de jaren het bij elkaar sprokkelen.
Dan kun je het ook kort stellen dat je geen auto moet rijden, als je de schade niet kunt betalen.

Nu is Nederland wel een verzekerings land, we willen alles dekken waar het mogelijk is. Maar als het enigszins mogelijk is wil ik dadelijk naar Amerika met verzekerde spullen!
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

densch

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2011, 21:46:49 »
Waarschijnlijk in combi met de inboedel?

Nee.

Offline ew

• Junior Member
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2011, 21:35:01 »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2011, 18:21:50 »
Dat ziet er op zich niet verkeerd uit. Ik ga dit ook eens doornemen.

Blijkbaar is het een collectiviteit, maar wellicht (afhankelijk van aantal deelnemers) zou je bij de betreffende verzekeraar dit ook kunnen opzetten voor leden van "Hét Nederlandse Pentax Forum.nl"  ;). Voorwaarde is dan dat je hier als lid staat vermeld  ;).

Ik denk niet dat er meer uit te halen valt. In het gesprek gaf de persoon ook aan dat "dit soort mensen" voorzichtig met hun spullen omgaan en niet uit zijn op winstbejag! Daarom kunnen ze dit aanbieden.

Misschien krijgt-ie het wel héél druk...

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2011, 17:57:50 »
Ik heb een kostbaarhedenbuitenhuisverzekering :P van achmea.

Ong 2 euro p.m.

Onlangs mijn camera laten stuiteren, werd gewoon volledig vergoed.

Gr Dennis

Waarschijnlijk in combi met de inboedel?

Het grote punt is de afschrijving! Ron zei al zoiets van: een lens van € 5000,--, 10 jaar oud: wat geeft de verzekering bij een calamiteit terug? Genoeg om een afgeragde 70-210 terug te kopen  :-X  of nog minder??

Ik ben wel gecharmeerd van die verzekering. Voor nu en altijd je geld gewaarborgd, voor zo'n 2% van de waarde....
IK ZEG....

densch

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2011, 16:14:12 »
Ik heb een kostbaarhedenbuitenhuisverzekering :P van achmea.

Ong 2 euro p.m.

Onlangs mijn camera laten stuiteren, werd gewoon volledig vergoed.

Gr Dennis

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2011, 15:52:06 »
Geen eigen risico, geen afschrijving van de apparatuur (behalve een evt. meeverzekerde laptop).

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2011, 15:06:03 »
Ben ook maar eens gaan kijken en nadenken (in andere volgorde). Via mijn inboedel kan ik een kostbaarhedenverzekering nemen à 2% van de te verzekeren waarde. Nadeel is echter dat de originele nota's overlegd dienen te worden, en die heb je niet altijd bij overnames van derden.
Óf een taxatierapport van een beëdigd taxateur. Schiet je ook niet echt mee op.

Wel zag ik dat je voor weinig geld deze staan: http://www.nvnfoto.nl/verzekering/verzekering.htm

In het kort:
€19 per €1000 verzekerd bedrag voor Europa dekking
€5 per €1000 verzekerd bedrag extra voor (tijdelijke!) werelddekking.
€29 per €1000 verzekerd bedrag voor Werelddekking.
Minimaal te verzekeren objecten: 2.
Minimale premie € 34,= per jaar.
Opgegeven waarde is verzekerdbedrag, zonder waardeverlies!
Ook CF cards, statief, rugzak en Imagetank kunnen mee verzekerd worden.
Ruime dekkingsvoorwaarden.

Voor zover ik kan zien één "nadeel": Om een verzekering te kunnen afsluiten dient u lid van een deelnemende natuurfoto vereniging te zijn of donateur waarvan de donatie is ontvangen door het NVN.
Maar dat kost € 15,-- en heeft ook nog bijkomende voordelen.

Wellicht interessant!?

eigen risico?
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2011, 13:16:15 »
Dat ziet er op zich niet verkeerd uit. Ik ga dit ook eens doornemen.

Blijkbaar is het een collectiviteit, maar wellicht (afhankelijk van aantal deelnemers) zou je bij de betreffende verzekeraar dit ook kunnen opzetten voor leden van "Hét Nederlandse Pentax Forum.nl"  ;). Voorwaarde is dan dat je hier als lid staat vermeld  ;).

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2011, 08:17:13 »
Ben ook maar eens gaan kijken en nadenken (in andere volgorde). Via mijn inboedel kan ik een kostbaarhedenverzekering nemen à 2% van de te verzekeren waarde. Nadeel is echter dat de originele nota's overlegd dienen te worden, en die heb je niet altijd bij overnames van derden.
Óf een taxatierapport van een beëdigd taxateur. Schiet je ook niet echt mee op.

Wel zag ik dat je voor weinig geld deze staan: http://www.nvnfoto.nl/verzekering/verzekering.htm

In het kort:
€19 per €1000 verzekerd bedrag voor Europa dekking
€5 per €1000 verzekerd bedrag extra voor (tijdelijke!) werelddekking.
€29 per €1000 verzekerd bedrag voor Werelddekking.
Minimaal te verzekeren objecten: 2.
Minimale premie € 34,= per jaar.
Opgegeven waarde is verzekerdbedrag, zonder waardeverlies!
Ook CF cards, statief, rugzak en Imagetank kunnen mee verzekerd worden.
Ruime dekkingsvoorwaarden.

Voor zover ik kan zien één "nadeel": Om een verzekering te kunnen afsluiten dient u lid van een deelnemende natuurfoto vereniging te zijn of donateur waarvan de donatie is ontvangen door het NVN.
Maar dat kost € 15,-- en heeft ook nog bijkomende voordelen.

Wellicht interessant!?

Offline Kloor2000

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2011, 10:12:47 »
Ik ben het met Cor eens; eerst de voorwaarden van de Inboedelpolis goed napluizen en dan eventueel aanvullende dekkingen nemen. Je betaald al vaak teveel aan premies en krijgt daar vaak te weinig voor terug. Soms gaat het maar om kleine aanvullende puntjes die niet teveel kosten.
Wel goed kijken naar de uitsluitingen want daar wordt je wijzer van.

Veel succes met het uitzoeken.

Harry

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2011, 09:53:56 »
Na mijn escapades met mijn reis/annulerings verzekering ben ik ook wel
weer wat sceptischer naar al die verzekeringen  >:(
Denk je redelijk goed gedekt te zijn, dan is er ergens toch weer net
een polis voorwaarden die "ze" vrij pleit....... :-X

Opzich zou ik wel willen deelnemen aan een collectieve verzekering, dus
ik zie wel wat voorstellen tegemoet.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

jsoomers

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2011, 02:47:42 »
Toch raad ik het aan om ook eens goed bij je inboedelverzekeraar te informeren. Vaak ben je al een heel groot deel verzekerd. Bij mijn inboedelverzekering betaal ik maar 2 tientjes per jaar meer om toto €7500 euro gedekt te zijn met een eigen risico van €100. Toch niet gek. Het risico dat er iets verkeerd gaat is bij mij klein (ben echt voorzichtig en er is me nog nooit iets overkomen), en wanneer ik een enorm dichtgespijkerde verzekering wil, betaal ik denk ik uiteindelijk aan verzekering meer dan dat het me ooit zal opleveren. De risico's zijn beperkt, maar bij diefstal van m'n hele gear ben ik mooi de sjaak, vandaar dat ik me wel indek voor dat soort zaken. €5000 hoest ik niet zomaar op.

Oke, je plaatst het redelijk in een hokje en bent je ervan bewust dat dit je eigen huis, tuin en (deels) de auto voor de deur dekt... (voor zover het als luxe goederen is aangemerkt)
Het bedrag dat je noemt kan ik mij redelijk in vinden en daar ligt net de kern van deze overweging!
Als je iedere keer wanneer je de foto apparatuur (misschien uit een simpele kluis) in gebruik neemt, bewust bent van de materiële en emotionele waarde en daar bewust de verantwoordelijkheid over neemt, heb je al 90% van het risico zelf ingedekt.
Voor mijn vrouw en kinderen ga ik voor (meer dan) de volle 100% (en verdedig ik met mijn leven), maar voor materiële zaken neem ik genoegen met die 10% risico en de gedachte dat ik er als goed huisvader over heb gewaakt...

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2011, 03:16:35 door jsoomers »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2011, 11:59:17 »
Toch raad ik het aan om ook eens goed bij je inboedelverzekeraar te informeren. Vaak ben je al een heel groot deel verzekerd. Bij mijn inboedelverzekering betaal ik maar 2 tientjes per jaar meer om toto €7500 euro gedekt te zijn met een eigen risico van €100. Toch niet gek. Het risico dat er iets verkeerd gaat is bij mij klein (ben echt voorzichtig en er is me nog nooit iets overkomen), en wanneer ik een enorm dichtgespijkerde verzekering wil, betaal ik denk ik uiteindelijk aan verzekering meer dan dat het me ooit zal opleveren. De risico's zijn beperkt, maar bij diefstal van m'n hele gear ben ik mooi de sjaak, vandaar dat ik me wel indek voor dat soort zaken. €5000 hoest ik niet zomaar op.

jsoomers

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2011, 10:52:16 »
Ik ben altijd redelijk sceptisch over verzekeringsvoorwaarden en probeer dit dan naar de praktijk te spiegelen.
Foto/Film apparatuur behoort tot de "moeilijke objecten" om te verzekeren en zowel de waardebepaling als dekking zijn volgens mij dan een grijs gebied...

1) Tijdens het dragen/gebruiken hoor je er alles aan te doen om diefstal/beschadiging te voorkomen.
Wanneer laat je de spullen onbeheerd achter? Is dat bij 1 mtr., 10 mtr. of als je je op een terras even omdraait om de ober te betalen?
Ik ben bang dat die ongelukkige dame op de Brunssumerheide niet op dekking zou kunnen rekenen...
Als een kind je spullen laat vallen is er ook meestal geen dekking omdat je "dat van een kind mag verwachten".
2) Tijdens verblijf van het object (in huis, hotelkamer, etc.) moeten er duidelijke sporen van "braak" zijn.
Deze spreekt voor zich..

In alle gevallen geldt de vraag: "kan men jou nalatigheid aanrekenen" en dat is in veel gevallen je eigen "instinker" omdat je eigen waakzaamheid inderdaad verslapt (het is immers toch verzekerd..?).

Het ligt geenszins in mijn bedoeling om iemand ervan te weerhouden om zijn/haar spullen te verzekeren.
Deze mening is puur persoonlijk en bij mij geldt:
Als dingen te mooi zijn om waar te zijn, is dat meestal ook zo...

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2011, 02:53:38 door jsoomers »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 20:38:28 »
Ik begrijp dat Henk dit nog niet zo lang geleden heeft uitgezocht dus en wellicht dat er een collectiviteit is te organiseren.
Wellicht zijn er forumleden geïnteresseerd om te kijken of we gezamenlijk als Pentax Forum een collectieve verzekering kunnen afsluiten??
Je kunt blijkbaar zelf bepalen welk bedrag je verzekerd, dus kan ook nieuwwaarde zijn. Dus ook Ron kan zijn 85mm tegen nu geldende waarde verzekeren  :)

Een idee?
Wie heeft eventueel interesse?

Groet
Edzo

NB Per 1 maart gaat de assurantiebelasting omhoog, maar is even de vraag of we dat nog gaan halen  :(
Dan begint de tijd wel erg te dringen.....