Auteur Topic: Toekomst van dit forum  (gelezen 13605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LordBuksII

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #106 Gepost op: 27 november 2014, 23:21:48 »
De vreemdgangershoek moet zeker blijven.
Ik snap dat mensen blijven hangen na overstap of dat mensen met hun tweede camera ook wat willen showen.
Toch is het wel een punt wat in de gaten gehouden moet worden. Want het is een board voor 'erbij'. Voor Pentax liefhebbers die nog wat extra's willen.
Want boven alles, is dit wel een Pentax forum, geen algemeen fotoforum, je komt hier met een duidelijke reden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #106 Gepost op: 27 november 2014, 23:21:48 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #105 Gepost op: 27 november 2014, 23:02:54 »
En waarom mogen ex-Pentax gebruikers, die het hier gezellig vinden, niet blijven posten?
Ik waardeer een forum als eerste als een vriendennetwerk, en dicht daarbij als tweede, als een netwerk waar mensen professionaliteitsaanspraken mogen laten gelden.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #104 Gepost op: 27 november 2014, 22:27:06 »
Er is natuurlijk helemaal niets mis met een merkonafhankelijk forum, zolang....... het ene merk het andere niet gaat bashen.
Dat zal voor een moderator moeilijk zijn om bij te houden.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #103 Gepost op: 27 november 2014, 21:53:24 »
We moeten als Pentax gebruikers ook niet blind blijven voor de resultaten en prestaties van andere merken. Dus die vreemdgangershoek bijt naar mijn idee niet.

Dat is ook mijn opinie. Creativiteit is merkonafhankelijk.
Misschien is dit wel de basis voor de toekomst van het forum.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #102 Gepost op: 27 november 2014, 21:34:00 »
Ja dat snap ik Edzo
Maar een duidelijke afbakening waar dit forum wel of niet voor bedoeld is speelt daar naar mijn idee zeker ook een rol in.
Het 'iedereen het naar de zin proberen te maken' maakt een forum niet beter of levendiger.
Ik begrijp wel dat zo geprobeerd wordt om geen oud Pentax gebruikers (lees: leden) te verliezen, maar het is een niet meer dan een zwaktebod eigenlijk  :)

OK Henk, dan zou je moeten zeggen: "Geen vreemdgangershoek meer"!?
Dat werkt ook niet, want sommige Pentax gebruikers hebben bijvoorbeeld een ander merk compact of nog een andere DSLR.
En waarom mogen ex-Pentax gebruikers, die het hier gezellig vinden, niet blijven posten?
We moeten als Pentax gebruikers ook niet blind blijven voor de resultaten en prestaties van andere merken. Dus die vreemdgangershoek bijt naar mijn idee niet.

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #101 Gepost op: 27 november 2014, 21:05:41 »
Dit topic gaat overigens niet over het "herinrichten" van dit forum, maar hoe we het met zijn allen aan de praat kunnen houden.

Ja dat snap ik Edzo
Maar een duidelijke afbakening waar dit forum wel of niet voor bedoeld is speelt daar naar mijn idee zeker ook een rol in.
Het 'iedereen het naar de zin proberen te maken' maakt een forum niet beter of levendiger.
Ik begrijp wel dat zo geprobeerd wordt om geen oud Pentax gebruikers (lees: leden) te verliezen, maar het is een niet meer dan een zwaktebod eigenlijk  :)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #100 Gepost op: 27 november 2014, 20:56:53 »
Laten we wel wezen: dit forum heet Pentax forum en is dus in opzet voor Pentax gebruikers.
Daar moeten we maar niets aan veranderen lijkt me.

Een vreemdgangershoek is geen discriminatie, maar om onderscheid te maken tussen foto's gemaakt met een Pentax en met een ander merk.
Je wil toch als bezoeker zien wat een Pentax camera kan (en een Pentax fotograaf  ;C) en wat verschillende camera's ten opzichte van elkaar doen.

En een analoge hoek hebben we ook.

Dit topic gaat overigens niet over het "herinrichten" van dit forum, maar hoe we het met zijn allen aan de praat kunnen houden.

Serpiente

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #99 Gepost op: 27 november 2014, 19:59:47 »
De vreemdgangershoek wordt voornamelijk bemand door oud Pentax gebruikers dus vandaar  ;D
Precies.  Het is naast een Pentaxforum ook een community met vriendschappen.  Ondanks dat mensen switchen blijven mensen terug komen ☺

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #98 Gepost op: 26 november 2014, 22:02:43 »
De vreemdgangershoek wordt voornamelijk bemand door oud Pentax gebruikers dus vandaar  ;D

Klopt, maar ik kan me goed vinden in de bemerking van kareltjepiek

...
De vreemdgangershoek blijf ik ook onzinnig vinden, ...

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #97 Gepost op: 26 november 2014, 21:46:44 »
De vreemdgangershoek wordt voornamelijk bemand door oud Pentax gebruikers dus vandaar  ;D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline KeesvanA

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Pentax rules!
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #96 Gepost op: 26 november 2014, 19:21:29 »
analoog zou wl leuk zijn. karteltjeb
ja het is een pentax forum natuurlijk.
maar ik denk dat mensen vooral fotografieren willen en niet meer zo op merken zijn.
als je met tijd mee wil gaan moet je voglens mijn meer algemeen worden en dus meer fotoo's van andere merken toestaan.
maar dan weer is het geen pentax forum meer dus het is kiezen of delen.

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #95 Gepost op: 26 november 2014, 09:00:04 »
Tja, ik heb weinig recht van spreken omdat ik hoofdzakelijk een 'lezer' ben op dit forum, maar ik wil toch één ding opmerken.
Het is geen kwestie van wel of geen tijd hebben, het is een kwestie van wel of geen tijd ervoor willen maken.

Bij elke club, vereniging, forum, groep, etc, waar ik in zit of gezeten heb verrichten de mensen met de drukste baan, het grootste gezin enzovoorts, het meeste werk, in tegenstelling tot degene die altijd roepen dat ze het heel druk hebben.

Neemt niet weg dat ik hier niet veel zal posten, mijn prioriteiten liggen op andere vlakken  :)
En digitale foto's heb ik niet zo veel meer mee, dus daar kijk ik zelden naar.
Mijn eigen (analoge) foto's posten doe ik ook niet veel, hier al helemaal niet en op mijn eigen forum ook steeds minder.
Het is zeker niet zo dat ik niet tegen kritiek kan, want dat doet me echt helemaal niets, maar ik ben er achter gekomen dat ik toch fotografeer zoals ik dat zelf graag doe en ik heb de bevestiging van anderen ook helemaal niet meer nodig.
Dat dit niet 'fotoforum vriendelijk' is begrijp ik, dus ik zal mijn best doen om af en toe toch een bijdrage te leveren, maar verwacht niet te veel van mij hier :)

Wat ik ook nooit begrepen heb is het gedrag wat hier door sommigen gebezigd wordt over het merk van de camera.
Natuurlijk is dit een Pentaxforum en dat moet ook zeker zo blijven. Ik ben zelf ook nog steeds een Pentax fan en dat zal ik wel blijven ook (ondanks dat ik vele andere merken camera's heb), maar je zal mij nooit horen over dat een ander merk minder is , dat 'zij' meelopen met de massa, etc etc.
Die hele merkdiscussie is hetzelfde als de 'digitaal vs analoog' discussie, kansloos en onzinnig bij voorbaat. Gewoon lekker doen wat je zelf leuk vindt en met een camera die je zelf leuk vindt.
Een heb je een Canon, Nikon, Olympus of welk ander prachtig merk dan ook, dan zijn daar vast ook hele mooie fora voor, maar dan heb je hier feitelijk niks meer te zoeken.
De vreemdgangershoek blijf ik ook onzinnig vinden, dan zou ik op een analoog forum ook een digitaal hoekje in moeten richten?
Met je Pentax kan je hier terecht (of op een paar andere plekken) en dat moet je zo houden.
Iedereen het naar de zin maken zal nooit gaan lukken, daar moet je je ook helemaal niet druk over maken.
Gewoon duidelijk zijn over waar dit forum voor bedoeld is en waarvoor niet.
Zo simpel is het :)

Henk
Groeten van Henk van Zuylen

LordBuksII

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #94 Gepost op: 25 november 2014, 22:50:55 »
Mooi verhaal Edzo!
En Bert, jij hebt een pb'tje  :D.

Persoonlijk kom ik er op terug. Ben even wat op papier aan het zetten.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #93 Gepost op: 25 november 2014, 22:06:42 »
Ach, laten we de paarden maar zadelen en ten strijde trekken.

Buks gaat ons waarschijnlijk voor in een mooie fotoveldslag in de buurt van Nunspeet.

Ik ben er in ieder geval klaar voor:
- fotografencafé is opgestart,
- lidmaatschap van de fotoclub is opgezegd,
- Taakgroep Wedstrijden en exposities van de Fotobond start volgende week,
- er kan nog wel wat bij...

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #92 Gepost op: 25 november 2014, 21:11:41 »
Buks, mooi gesproken.

De activiteiten commissie.....tja jammer, maar het moet wel zijn kans krijgen en die kans is er alleen maar als er mensen naar de activiteiten komen.
Ik ben zelf naast penningmeester van de fotoclub waar Henk voorzitter van is ook lid van de "activiteiten werkgroep". Ik ben daar feitelijk beetje de initiator, maar ook daar zie je dat je niet altijd iedereen mee krijgt. Afgelopen jaar dus een enquête opgezet en iedereen laten invullen hoe ze dit het liefste zien. Daar gaan we nu mee aan de slag bij de nieuwe planning (morgenavond). Zien wat dat gaat doen.
Wat heeft dat met dit forum te maken? alles denk ik. Het forum is van iedereen en iedereen moet kunnen aangeven wat hij/zij het liefste zou willen. Als je dan geen reactie krijgt, is dat dus óf verkeerde tijdstip. óf niemand ziet er iets in. Dat kan gebeuren en ook al sta je maar met 2 man (heb ik bij fotoclub een keer meegemaakt) dan kun je nog foto's plaatsen en laten zien: "Dit hebben jullie gemist".
Dus wat mij betreft gaat de activiteiten commissie weer nieuw leven in geblazen worden.......  :angel: Maar goed, daar ga ik niet over, is maar een suggestie  :angel:
De meetings waren altijd zeer gezellig en zullen dat nog steeds gaan blijven. Nadeel: we kletsten en lachten teveel en maakten te weinig foto's  ;) :evil: :angel:.

Het leven gaat met "ups en downs". Daar heeft iedereen last van en deze tijd is gewoon een moeilijke tijd. Voor iedereen. Dat wil niet zeggen dat we alles dan maar uit onze handen moeten laten glippen, vandaar mijn "actie" voor dit topic. Niet iedereen heeft altijd "zin en tijd" om hier (actief) aanwezig te zijn. Maar als er niets gebeurd, werkt dat het actief aanwezig zijn niet in de hand en ga je wat anders doen. Dus moet er hier input blijven, ook als het je soms "tegen staat". Anders hebben we straks dit gezellige forum niet meer. Er zijn nu veel lezers, geen posters. Als er geen posters zijn, dan zijn er op enig moment ook geen lezers meer en dan is het "einde oefening".

Wat ik regelmatig hoor is dat leden zich storen aan opmerkingen van anderen. Het handhaven van "orde" kun je naar mijn idee niet (alleen) overlaten aan de moderators van een forum. Naast het feit dat die dan alleen maar "boeman" spelen en zijn, hebben we denk ik allemaal een taak om leden aan te spreken op hun gedrag en of het niet even wat anders kan. Dan wel graag per PB en niet in het topic zelf. Dat gooit alleen maar olie op het vuur lijkt me. In eerste instantie dient naar mijn idee de topic starter dit zelf te doen. Leidt dat tot niets, dan melden aan de moderators. Naar mijn idee lost een probleem zich vaak vanzelf op en is het óf zo niet bedoeld, óf heeft degene die heeft gereageerd de impact onderschat. Zo niet, dan kom je er niet uit en als dat meer gebeurd lijkt me dat als dat via PB gemeld wordt en één lid komt veel in de PB box van de moderators, dit probleem door hen vanzelf wordt opgepakt en opgelost (tijdelijke ban of verwijdering).

Het is weer een heel verhaal geworden.
De boodschap die ik hier lees is dat iedereen het een gezellig en fijn forum vindt. Dat is leuk, maar dat moeten we wel met zijn allen "onderhouden" dan.

Wat mij betreft ook: "ten aanval"!!

EDIT
Buks, ik lees jouw verhaal over workshops als "mensen leren liever door (inter)menselijk contact". Dat gaan mensen door Feestboek, LinkedIn en Twitter steeds meer mensen missen.
Dus willen ze weer "ontmoeten" en "gezelligheid". Tja, lees daarvoor: "dat zijn onze meetings". Toch?


« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 21:17:08 door Edzo »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #91 Gepost op: 25 november 2014, 18:19:41 »
Door mijn (bijna) overstap naar Canon ook op dat forum aangemeld, maar daar in beginsel een aantal reacties gelezen en gedacht: wat is het Pentaxforum toch een prettig forum.
Ik zal dan ook zeker lid blijven hier, het gras is bij de buren dus zeker niet groener wat mij betreft.

I'll take that as a compliment. Dit zouden meer mensen mogen ontdekken!

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #90 Gepost op: 25 november 2014, 17:41:48 »
Mooi gesproken Buksy.........

Zelf ben ik ook wat minder aanwezig, dan in het verleden,de reden:
Veel op pad om foto's te maken en daarom weinig tijd om te reageren, mijn PhotoBucket account weet ik al niet meer, dus ik plaats niets.


Door mijn (bijna) overstap naar Canon ook op dat forum aangemeld, maar daar in beginsel een aantal reacties gelezen en gedacht: wat is het Pentaxforum toch een prettig forum.
Ik zal dan ook zeker lid blijven hier, het gras is bij de buren dus zeker niet groener wat mij betreft.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

LordBuksII

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #89 Gepost op: 24 november 2014, 23:10:12 »
Edzo,
Lof voor de manier waarop je dit aan kaart.

Heb me een hele tijd geleden uitgeschreven. Was klaar met foto's maken, had geen camera meer.
Bleek vooral geestelijk en financieel een lastige periode geweest te zijn. Iets wat ik toen niet zag.
Ondertussen verhuist, dingen weer beter op de rit en geniet intens van kleine dingen.

Wat ik me vooral herinner toen ik weg ging: Iedereen stapte over naar een ander merk. De Vreemdgangershoek was ook verreweg het drukst bezocht.
Stiekem, heel stiekem, ergerde ik me daar kapot aan! Ik wou graag doen alsof ik ontzettend ruimdenkend was, maar dit is wel een Pentax forum!
Ik zie dat de verdeling nu wel weer wat anders ligt.

Dat Pentax overgenomen is door Ricoh is heel fijn. Ik las ergens over klachten over de "importeur". De Beukelaer heeft altijd gedaan wat ze konden, maar hadden vaak niet de middelen en kregen deze ook niet. Ricoh is een stuk vrijgeviger (t.o.v. Hoya). Hoewel ze nog steeds in een verlengde "opstartfase" zitten, verwacht ik een mooie groei, in elk opzicht van het bedrijf. Het product "Pentax" wordt steeds concreter.

Twee jaar geleden kreeg ik de kans lessen te gaan geven aan de Volksuniversiteit van Nunspeet. Die kans heb ik natuurlijk met beide handen aangenomen. Het eerste seizoen had ik 3 basiscursussen. Dankzij goed resultaat en reclame zijn het dit jaar 4 basiscursussen, een portretcursus, een landschapscursus en een algemene gevorderde cursus (dus 7 stuks totaal). En bij alle cursussen stroomde de aanmeldingen binnen. Mensen fotograferen meer, ook met DSLR. Er kan gepraat worden wat ze willen; die echt een goede foto willen nemen toch nog vaak een DSLR. Aandeel Pentax daarin is vaak wel beperkt, toegegeven.
Wat ik vooral merk; mensen willen graag wegwijs gemaakt worden met de camera, maar niet altijd via de computer. De camera is in het begin toch lastig. 'Waarom is mijn foto te donker? Wat is een diafragma? En waarom doet dat zoveel?'. Een gevorderd persoon kan dit via internet simpelweg niet altijd goed over brengen, omdat het lastig te zien is hoe je advies aan komt. Als je tijdens een gesprek ziet dat je je 'leerling' kwijt raakt, vereenvoudig je direct je verhaal.

Wat m.i. een groot probleem, is de huidige wereld. En ja, dat klinkt stom en cliché en bla bla bla. Maar alles in het leven gaat met golfbewegingen. Op en neer. Op en neer. Dat geldt voor relaties, gevoelens, hobby's en ook de economie.
Je ziet dat mensen juist in de tijd van verhitte zwarte-piet discussie, meer waarde hecht aan een ouderwets sinterklaas. Hoe stom die vergelijking ook, zie ik het verband. Het is een roerige tijd voor iedereen. Niemand is meer zeker van z'n baan, pensioen of studie. Iedereen is wel onzeker over iets. En hoe fijn is het dan om juist aan de hand meegenomen te worden met je camera, met iemand die zegt dat alles goed komt. Laat je fotografische hobby nou net dat punt zijn, waar je niet onzeker over wilt zijn. En als je je informatie moet vinden op het internet; moet je opzoek. Je moet jagen. En dat willen ze niet altijd meer.
Toch betekent dat dus niet dat dat zo blijft. Alles komt weer in beter weer. Is het niet nu, dan volgend jaar, of het jaar daarop. En uiteindelijk, als mensen weer genoeg zekerheden hebben, gaan ze ook weer vrijwillig jagen naar informatie. Dan komen ze wel weer.

Dat betekent niet dat het de tijd is om de billen te laten rusten. Dit zijn dan juist de tijden om verschil te maken. Om met kop en schouders boven de rest uit te steken, want als dan het moment aanbreekt dat ze je nodig hebben; ben je zo gevonden.

En hoewel ik vreselijk veel zin heb om op m'n paard te kruipen, zwaard te trekken en te zeggen dat we in de aanval gaan  :D, zegt dit hele verhaal nog weinig concreets.

Ik heb al even contact gehad met Harry. De activiteitencommissie is een snelle dood gestorven. Toch blijf ik voorstander van een jaarkalender met vaste data voor meetings, workshops etc.
Zoals Harry al zegt: gewoon doen!
Dus op mijn beurt zeg ik: Ten aanval!

newmikey2

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #88 Gepost op: 24 november 2014, 22:25:39 »
Het fluctueert, dat is alles wat ik ervan kan zeggen. Soms schiet ik wekenlang niets, soms gebruik ik een tijdje voornamelijk de GR en in Vreemdgangers wordt toch wat minder gekeken.

Daarnaast heb ik vanaf afgelopen december een forse strijd met blaaskanker gevoerd, voorlopig met een naar het zich laat aanzien positieve uitkomst maar het vreet energie. Ook het werk is niet ongecompliceerd, mijn team zit nu verspreid over heel Europa en we hebben te maken met een reorganisatie op globale schaal waarbij een hoop wordt gecentraliseerd in Boedapest (voor het Europese deel). Wel op de wip, niet op de wip, het is moeilijk te doorgronden wat nu exact de toekomstplannen zijn en Amerikanen zijn geweldig in het je regelrecht de WW in prijzen - alles is "fantastic" en "very good" maar als puntje bij paaltje komt is het net zo makkelijk "bye bye".

Ondertussen ben ik bijna om de week en soms elke week wel op pad, vorige week Londen, eind deze week Boedapest, begin december Belgrado dus voor zo'n oude l*l als ik nog best wel hectisch allemaal.

Had al een tijdje géén foto's gepost na een paar héél vervelende commentaren waar ik verder geen punt van gemaakt heb indertijd - toch wel gedacht "nu dan voorlopig maar even niet" en dat een paar maanden volgehouden. Mis het toch merk ik dus ben weer langzaamaan begonnen.

Het Amerikaanse forum heb ik helemaal opgegeven, daar kon ik echt niet meer tegen de verziekte sfeer.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #87 Gepost op: 24 november 2014, 19:37:03 »
Edzo, ik denk dat Albert het perfect verwoord heeft, ik sluit me hier ook volledig bij aan.
Ik ben ook minder actief op het forum. Druk-druk-druk, en dan vooral tussen de oren.
Het gaat niet goed met mijn werk (GGZ), er moeten veel banen weg. Mogelijk kan ik, gezien mijn leeftijd, eerder uitstappen. Maar alles is nog vaag en de gouden tijden zijn echt voorbij. Maar het geeft veel onrust en alles gaat gewoon door, mijn energieboog er ook niet beter op geworden. Privé heb ik ook de nodige serieuze sores die steeds zwaarder op m'n rug gaan zitten. Dit alles is killing voor je creativiteit en voor je accu.
Daarnaast ben ik soms ook een beetje forum-moe, dit komt vooral van al dat gehakketak. Het lukt echt niet om het iedereen helemaal naar z'n zin krijgen.
Alles zal uiteindelijk wel weer op z'n pootjes terecht komen, maar de huidige maatschappij is niet makkelijk en heel veel eisend. Misschien moeten we voorlopig gewoon tevreden zijn met wat er is, al is het iets minder, zo ook op het forum.
Natuurlijk wil ik hier ook meer activiteit zien, maar ik ga hierin niemand iets afdwingen.

Carel, ben het ook met Albert en jou dus eens zoals ik al aangaf.
Ook bij mij en mijn partner afgelopen jaren veel met gezondheid lopen tobben en bij mij op werk is het afgelopen twee jaar ook geen rozengeur en maneschijn.
Tel daar inderdaad onze 24/7 economie bij op, wat voor mijn gevoel steeds meer mensen de strot gaat uithangen en je verhaaltje is inderdaad compleet.
Daarnaast kun je het als manager (op je werk, op een forum, op een fotoclub) nooit iedereen naar de zin maken en ook dat voelt niet lekker als je alles bij de voorgaande zaken optelt.
Met andere woorden, in volgorde van belangrijkheid:
- Hoop op een goede gezondheid en probeer daaraan te werken.
- Geniet van het leven.
- Dan moet er helaas ook nog wat euro's verdient worden.
- Dan zijn er familie en vrienden die je moet "bijhouden".
- Dan is er nog een hobby waar je je energie uit moet halen.
En aan het einde van het rijtje komt dan een keer dit forum.
Neemt niet weg, dat we zo nu en dan elkaar best eens aan mogen spreken op een keer posten in plaats van alleen maar lezen.
Als we dat niet doen, dan houdt het lezen ook een keer op  ;)

Bij deze veel sterkte, succes en wijsheid met je werk- en privé problemen in ieder geval.
Kost bakken energie en levert meestal weinig op..........

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #86 Gepost op: 24 november 2014, 10:10:36 »
Ik denk dat op een foto-forum bijna dezelfde zaken spelen als in de gemiddelde foto-club:

- Er zijn voorzitters en andere leden die al heel lang lid zijn, sommigen meer dan 30 jaar en die houden alle veranderingen tegen “zo deden we het vroeger niet…”
- Er zijn oudere en jonge leden met verschillende interesses en die botsen regelmatig.
- Er zijn leden met cameramerken die zichzelf superieur vinden vanwege een merknaam en andere zoals Pentax-gebruikers die ook nog eens in de steek worden gelaten door de importeur.
- Er zijn leden die genieten van een mooi landschap, anderen van een mooi portret en sommigen schrijven complete restauratieverhalen van een botsautootje.
- Er zijn gematigde leden en vaak de jongere leden die snel gepikeerd reageren omdat ze zich persoonlijk aangevallen voelen en een ander gevoel voor humor hebben.
- Er zijn leden die pronken met hun nieuwe dure aanwinsten en leden die het doen met een oudere camera omdat ze de middelen voor vervanging niet hebben.
- Er zijn leden die keer op keer de mooiste foto’s maken en leden die eindeloos moeten proberen om een redelijke plaat te krijgen.
- Er zijn leden die constant hun werk willen laten zien er er veel pluimen voor willen krijgen en leden die dit absoluut niet interesseert.
- Er zijn leden……   en vul zelf maar verder aan met onderwerpen als gezondheid, gezin, werk, relatie, enz, enz.

Ik denk dat het als forumleiding moeilijk is om hier een gulden middenweg in te vinden en om het iedereen naar de zin te maken. 

Als het weer slechter wordt en de mensen meer binnen zitten wordt het vanzelf drukker op het forum….

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #85 Gepost op: 24 november 2014, 09:36:34 »
Edzo, ik denk dat Albert het perfect verwoord heeft, ik sluit me hier ook volledig bij aan.
Ik ben ook minder actief op het forum. Druk-druk-druk, en dan vooral tussen de oren.
Het gaat niet goed met mijn werk (GGZ), er moeten veel banen weg. Mogelijk kan ik, gezien mijn leeftijd, eerder uitstappen. Maar alles is nog vaag en de gouden tijden zijn echt voorbij. Maar het geeft veel onrust en alles gaat gewoon door, mijn energieboog er ook niet beter op geworden. Privé heb ik ook de nodige serieuze sores die steeds zwaarder op m'n rug gaan zitten. Dit alles is killing voor je creativiteit en voor je accu.
Daarnaast ben ik soms ook een beetje forum-moe, dit komt vooral van al dat gehakketak. Het lukt echt niet om het iedereen helemaal naar z'n zin krijgen.
Alles zal uiteindelijk wel weer op z'n pootjes terecht komen, maar de huidige maatschappij is niet makkelijk en heel veel eisend. Misschien moeten we voorlopig gewoon tevreden zijn met wat er is, al is het iets minder, zo ook op het forum.
Natuurlijk wil ik hier ook meer activiteit zien, maar ik ga hierin niemand iets afdwingen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 09:39:57 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #84 Gepost op: 23 november 2014, 19:20:52 »
Eric en Albert, ben het helemaal met jullie eens.
Echter zie ik veel kijkers hier en weinig posters. Dan is het kijken op enig moment ook "op".
Mijn idee is dat als de kijkers nu eens iedere keer dat ze komen kijken minimaal 3x ergens op reageren, het vanzelf beter moet gaan.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #83 Gepost op: 23 november 2014, 17:14:26 »
Het zijn ook fases Edzo.
Ik was een paar maanden geleden zeer actief, even een dipje achter de rug waarin ik niet veel geplaatst heb, maar mijn energie komt langzaam weer terug.

Ik denk dat dat (ieder op zijn manier) met veel mensen zo is, meeste leven in een snelle en veel eisende 24 uurs economie en dan is tijd voor foto´s maken, bewerken en deelnemen aan een forum niet iets waar je dan tijd of zin in hebt.
Er wordt tegenwoordig veel van de mensen gevraagd, zowel op maatschappelijk, sociaal en familiegebied moeten we altijd maar klaar staan, we vergeten soms het belangrijkste te verwennen :ons zelf.

Met zeer vriendelijke groet,
Albert
Amen!
 
Je werk, je gezin, je familie, je vrienden, je gezondheid - alles is belangrijk, maar niet alles tegelijk, dat kan niet....
Ik ben ook wat langer alleen lezer geweest, omdat ik dit tussendoor nog even snel kon doen en voor meer de tijd en zeker zin ontbrak.
Je moet zelf ook weer zin hebben in foto's maken, bewerken en bedenken om hier wat meer actief te zijn, zo geldt het vaak voor mij.
 
En of je nu beginner bent of niet - iedereen, werkelijk iedereen is welkom om zijn foto's te plaatsen.
De diversiteit is juist zo mooi en als je wilt leren, dan kan en mag dat altijd, want er zijn er behoorlijk wat die hun kennis willen delen.
Mensen die 1 of 2 jaar geleden hier als beginner zouden gelden, zijn nu gevorderd, ook al is dat een kunstmatig verschil.
Een foto die je maakt is soms veel techniek en weinig visie en andere keren helemaal andersom, iedereen kan hier leren.
Kennis zit in de spullen die je hebt en hoe ze te gebruiken, bewerken van foto's, opties om inhoud en opmaak samen te smelten.
Techniek weet ik nu aardig wat van, maar visie vind ik hier door de prachtige dingen die 'we' met zijn allen maken.
 
Opa Eric heeft gesproken....  ;D
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #82 Gepost op: 23 november 2014, 16:30:51 »
Het zijn ook fases Edzo.
Ik was een paar maanden geleden zeer actief, even een dipje achter de rug waarin ik niet veel geplaatst heb, maar mijn energie komt langzaam weer terug.

Ik denk dat dat (ieder op zijn manier) met veel mensen zo is, meeste leven in een snelle en veel eisende 24 uurs economie en dan is tijd voor foto´s maken, bewerken en deelnemen aan een forum niet iets waar je dan tijd of zin in hebt.
Er wordt tegenwoordig veel van de mensen gevraagd, zowel op maatschappelijk, sociaal en familiegebied moeten we altijd maar klaar staan, we vergeten soms het belangrijkste te verwennen :ons zelf.

Met zeer vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters