Auteur Topic: Toekomst van dit forum  (gelezen 13612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2014, 11:10:30 »

Doen we net als de Nederlandse politiek en doen we alsof we struisvogels zijn?
Of gaan we eens zien waarom dit zo gebeurd en wat we er aan kunnen doen?
Of laten we dit gewoon gebeuren en hebben we over 2 jaar een forum met nauwelijks enige activiteit?

Persoonlijk vind ik het erg jammer..........
Ik weet het, ik zal me hiermee wel weer niet populair maken bij de mods en anderen, maar goed Don Quichot is immers ook bekend geworden......
Zoals gezegd doet me dit wel wat........ ik hoop jullie ook?

Tja, waarom gebeurt dit. Je hebt het zelf al in een ander topic aangegeven:

Opvallend is/was op enig moment dat je ziet dat sommigen wel reactie(s) krijgen op foto's en sommigen helemaal niet of nauwelijks.
Ik zie nu dat dit bij een aantal forumbezoekers (net als dus bij mij) heeft geleid tot zelf minder plaatsen en maar niet meer reageren.
Niet goed, maar wel logisch.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2014, 11:10:30 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2014, 11:00:14 »
Dat er dingen veranderen is duidelijk.
Dat dit forum nauwelijks mee verandert is ook duidelijk.
Dat de groepen op social media uiteindelijk niet blijken te "voldoen aan een behoefte" is naar mijn idee ook een kwestie van tijd.
De vraag is echter of dat laatste snel genoeg gaat om de teloorgang van fora te voorkomen.

Voor mijn gevoel moeten we hier als forumleden allemaal ons steentje aan bijdragen.
Hoe voorkomen we dit en hoe kunnen we hier op dit forum "iets" creëren, wat voldoet aan de behoefte van velen.
Met andere woorden, wat zou er nodig zijn om dit forum een omgeving te maken waar meer mensen zich thuisvoelen.
Gevoelsmatig is dat luisteren wat de wensen zijn, intiatieven omarmen en niet afschieten "omdat we het hier al honderd jaar zo doen".
Daar gaat uiteindelijk ieder bedrijf aan ten gronde.

Eén initiatief is er al: meetings organiseren. Is dat dé ultieme oplossing? Nee, dat denk ik niet, maar het is wel iets wat voorziet in een behoefte van toch een behoorlijk aantal leden.
Samen je hobby beleven en een stok achter de deur om er op uit te gaan zijn zo de kenmerken.
Op social media ken je geen/weinig mensen, alleen maar een persoon "als klein fototje" ergens in beeld. Dat hebben wij voor op social media en wordt dus nu aan gewerkt.

Wat zou er meer nodig zijn om leden hier naar toe te trekken?
En als we dat vinden, hoe kunnen / willen we dat bereiken?
Stilstand is naar mijn idee alleen maar achteruitgang.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 10:01:40 »
Fotogroepen op sociale media genre facebook stellen doorgaans weinig voor qua niveau.
Het gejuig en gejubel voor het werk van de bevriende fotograaf...
Zo hoeft het niet voor mij.

Eviz heeft het onlangs nog aan gehaald dat men meer begaan moet zijn met andermans foto's.
Niet alleen foto's posten maar ook op die van anderen reageren.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2014, 08:43:32 »
Tegenover de daling van activiteit op fora staat een massale groei in fotografische groepen op bijvoorbeeld facebook ...
Mensen maken keuzes ... 

En nu er meer te kiezen is dan fora ..  zal daar een "leegloop" plaats vinden ... of anders gezegd ..  er zal zich een nieuwe verdeling van activiteit gaan aftekenen.
Het is aan fora .. om iets te bieden wat in de foto groepen op facebook niet of lastig te vinden is ...


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2014, 08:36:55 »
Niet alleen bij dit forum, maar deze cijfers zie je overal. Of het nu over fotografie of auto's gaat. Het belangrijkste cijfer zou eigenlijk moeten zijn het aantal geplaatste foto's en het aantal reacties per foto. Laten we de kwaliteit van de reacties nog even achterwege.

Maar goed, ik denk dat het een maatschappelijke trend is. Mensen hebben te druk, te veel hobbies en andere activiteiten. We moeten mantelzorg leveren, moeten allebei werken,  er is gewoon weinig tijd.
Daarbij is een forum iets voor, vriendelijk gezegd, oudere jongeren. Kijk maar naar gemiddelde leeftijd!
Kortom, ik verwacht een doorzettende dalende trend. Is dat erg? Denk het niet, fact of life. Je kan kan het kortstondig oppeppen met wedstrijden, maar de trend zal doorzetten.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Toekomst van dit forum
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2014, 02:11:35 »
Even de statistiek geraadpleegd:

Pageviews:
2012 : 5778451
2013 : 3944399
2014 (t/m nu): 3.060.090 (geëxtrapoleerd naar heel jaar dus 4.320.127)
Je zou dus zeggen een stijgende lijn t.o.v. 2013. Maar "pageviews" zegt niets over activiteit naar mijn idee.......

Nieuwe berichten:
2012: 55.422 (>ter vergelijking Pentaxian 93.272)
2013: 32.318 (>ter vergelijking Pentaxian 60.561)
2014 (t/m nu): 15.792 (geëxtrapoleerd naar heel jaar dus 22.294) > ter vergelijking Pentaxian tot nu: 26.126 t.o.v. hier 15.792 ??? ???
Een enorm dalende lijn..........

Nieuwe topics:
2012: 5.917 (ter vergelijking Pentaxian 7.001)
2013: 3.520 (ter vergelijking Pentaxian 5.131)
2014 (t/m nu): 1.812 (geëxtrapoleerd naar heel jaar dus 2.558) > ter vergelijking Pentaxian tot nu: 2.265 (geëxtrapoleerd: 3.198).

Nieuwe berichten:
2012: 55.422 (ter vergelijking Pentaxian 93.272)
2013: 32.318 (ter vergelijking Pentaxian 60.561)
2014 (t/m nu): 15.792 (geëxtrapoleerd naar heel jaar dus 22.294) > ter vergelijking Pentaxian tot nu: 2.265 (geëxtrapoleerd: 36.883)
Veel minder dan de helft van 2012.......

Dit is dus naar mijn idee een sterk dalende lijn..........
Van 55.422 berichten in twee jaar naar veel minder dan de helft...............  :( :(

Ten opzichte van ons zusterforum:
Aantal berichten 2014 heel jaar bij Pentaxian 36.883 en hier slechts 22.294.

Doen we net als de Nederlandse politiek en doen we alsof we struisvogels zijn?
Of gaan we eens zien waarom dit zo gebeurd en wat we er aan kunnen doen?
Of laten we dit gewoon gebeuren en hebben we over 2 jaar een forum met nauwelijks enige activiteit?

Persoonlijk vind ik het erg jammer..........
Ik weet het, ik zal me hiermee wel weer niet populair maken bij de mods en anderen, maar goed Don Quichot is immers ook bekend geworden......
Zoals gezegd doet me dit wel wat........ ik hoop jullie ook?




« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 02:34:47 door Edzo »