Auteur Topic: Toekomst van dit forum  (gelezen 13611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #156 Gepost op: 9 december 2014, 23:28:41 »
ad hominem (Latijn voor "Argument op de man")


die moest ik even opzoeken hoor  ;C

 ;) :D
Mijn Latijn is ook niet zo best Arnold  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #156 Gepost op: 9 december 2014, 23:28:41 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #155 Gepost op: 9 december 2014, 23:28:16 »
Ach, zal ik ook eens een duit in het zakje doen? De vreemdgangers hoek is voor mij van belang niet alleen omdat ik daar mijn GR foto's kwijt kan maar ook om kennis te nemen van al het moois wat leden van dit forum met hun andere cameras maken alsmede oud-leden die inmiddels met andere merken werken.

Ik gebruik mijn K-5 IIs en GR door- en met- elkaar waarbij de GR bijna is gaan functioneren als een tweede body met (vaste) groothoeklens. Ook mijn raw workflow is voor de bestanden van beide cameras geheel identiek.

Ik ben wel stilletjes aan minder gaan plaatsen, mede naar aanleiding van een nare ervaring in de vreemdgangershoek. Het hoeft van mij niet allemaal positief te zijn maar op "ad hominem" commentaar knap ik gewoon af.

Voor de rest deel ik de mening van anderen dat sterke bewerkingen ongewenst zijn in het geheel niet. Ik gebruik zelf vaak de wat minder over-the-top manier van HDR vaak maar kan ook de wat uitbundigere bewerkingen wel waarderen als het kundig gedaan is en het onderwerp zich er voor leent. Eigenlijk vind ik bewerken gewoon een deel van de hobby, sommige foto's hoeven niet veel te hebben en zijn gewoon een mooie registratie van de werkelijkheid, andere zijn eerder een kunstuiting.  Beide hebben hun plaats.

Zelf kan ik het dan weer wat minder waarderen als er over wazige, onscherpe en gruizige foto's uitbundig wordt gedaan of als er te lang geneuzeld wordt over een randje of hoekje er af, andere crop, "meer evenwicht" en dergelijke en ik meng me ook niet in dat soort discussies. Soms lijkt dit ook wel het enige commentaar en dan zie ik gewoon een heel capabele en mooie plaat van een mede-forummer en ontneemt dit mij de zin om nog commentaar te leveren.

Kortom, dit is een forum als vele anderen, met zijn ups en downs. Er wordt goed gewerkt en soms wat minder. Over het voortbestaan zou ik me géén zorgen maken, de dingen gaan zoals ze gaan. Zèlf ben ik nog ere-beheerder van het PCLinuxOS.nl forum (en website) wat ik samen met een andere linux'er uit het Oosten van het land 10 jaar geleden heb opgericht en waar ik nog steeds jaarlijks de helft van de hosting voor mijn rekening neem. Ik kom er zelf niet meer zo veel aangezien Linux voor mij niet zo veel vragen meer oproept en het gewoon doet, maar ik zie nog steeds dat er forumleden instromen die er baat bij hebben en dus heeft het waarde en recht van bestaan. Zo is het hier ook, dit forum dient nog steeds instromers en dat er leden afhaken is nu eenmaal een fact of life - dat doet niets af aan het bestaansrecht.

 :toppie:
Mooi verwoord Mike!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #154 Gepost op: 8 december 2014, 15:12:52 »
ad hominem (Latijn voor "Argument op de man")


die moest ik even opzoeken hoor  ;C

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

newmikey2

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #153 Gepost op: 8 december 2014, 10:52:11 »
Ach, zal ik ook eens een duit in het zakje doen? De vreemdgangers hoek is voor mij van belang niet alleen omdat ik daar mijn GR foto's kwijt kan maar ook om kennis te nemen van al het moois wat leden van dit forum met hun andere cameras maken alsmede oud-leden die inmiddels met andere merken werken.

Ik gebruik mijn K-5 IIs en GR door- en met- elkaar waarbij de GR bijna is gaan functioneren als een tweede body met (vaste) groothoeklens. Ook mijn raw workflow is voor de bestanden van beide cameras geheel identiek.

Ik ben wel stilletjes aan minder gaan plaatsen, mede naar aanleiding van een nare ervaring in de vreemdgangershoek. Het hoeft van mij niet allemaal positief te zijn maar op "ad hominem" commentaar knap ik gewoon af.

Voor de rest deel ik de mening van anderen dat sterke bewerkingen ongewenst zijn in het geheel niet. Ik gebruik zelf vaak de wat minder over-the-top manier van HDR vaak maar kan ook de wat uitbundigere bewerkingen wel waarderen als het kundig gedaan is en het onderwerp zich er voor leent. Eigenlijk vind ik bewerken gewoon een deel van de hobby, sommige foto's hoeven niet veel te hebben en zijn gewoon een mooie registratie van de werkelijkheid, andere zijn eerder een kunstuiting.  Beide hebben hun plaats.

Zelf kan ik het dan weer wat minder waarderen als er over wazige, onscherpe en gruizige foto's uitbundig wordt gedaan of als er te lang geneuzeld wordt over een randje of hoekje er af, andere crop, "meer evenwicht" en dergelijke en ik meng me ook niet in dat soort discussies. Soms lijkt dit ook wel het enige commentaar en dan zie ik gewoon een heel capabele en mooie plaat van een mede-forummer en ontneemt dit mij de zin om nog commentaar te leveren.

Kortom, dit is een forum als vele anderen, met zijn ups en downs. Er wordt goed gewerkt en soms wat minder. Over het voortbestaan zou ik me géén zorgen maken, de dingen gaan zoals ze gaan. Zèlf ben ik nog ere-beheerder van het PCLinuxOS.nl forum (en website) wat ik samen met een andere linux'er uit het Oosten van het land 10 jaar geleden heb opgericht en waar ik nog steeds jaarlijks de helft van de hosting voor mijn rekening neem. Ik kom er zelf niet meer zo veel aangezien Linux voor mij niet zo veel vragen meer oproept en het gewoon doet, maar ik zie nog steeds dat er forumleden instromen die er baat bij hebben en dus heeft het waarde en recht van bestaan. Zo is het hier ook, dit forum dient nog steeds instromers en dat er leden afhaken is nu eenmaal een fact of life - dat doet niets af aan het bestaansrecht.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #152 Gepost op: 8 december 2014, 09:45:29 »
Altijd lastig om in dit soort discussies mee te doen. Ik ben namelijk geen Pentax gebruiker meer en doe alleen hier het technisch beheer. Ik ben hier gewoon blijven hangen nadat ik mijn K10D met pensioen had gestuurd.

Ik zit verder niet actief op Nikon fora ..wel veel op social media.

Ik kan wel een duit in het zakje doen omdat er op het technisch vlak wel het een en ander op rit staat. Zie hier: http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=530233.0 ...de nieuwste versie (nog in beta) van het forum. Hierbij komen al veel onderdelen terug die ook op social media te vinden zijn.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #151 Gepost op: 6 december 2014, 12:02:37 »
...dan moet ik bekennen dat ik zelf ook weinig foto's plaats, al is het maar omdat ik de kwaliteit van mijn foto's meestal onvoldoende vind. En dat blijkt vaak uit de minimale reacties.
Iedere foto kan beter, dus schroom nooit om een foto te plaatsen! Het gaat trouwens niet alleen om een kwalitatief hoog eindresultaat, maar ook om het plezier van het maken, het bewerken en het vastgelegde moment! Een paar regeltjes tekst erbij (hoe de foto is gemaakt e.d.) doet vaak wonderen..
En koppel niet het aantal reacties op jouw foto's aan een 'kwaliteit'. Ik heb volgens mij foto's met 0 reacties die niet beter of slechter zijn dan die waar wel reacties op komen....

En dat ik niet reageer op foto's is vaak omdat alles al is gezegd en ik denk dat doorgewinterde fotografen niet op mijn commentaar zitten te wachten.
Maar desalniettemin geniet ik enorm van veel foto's, dus er kan wat mij aangaat niet genoeg worden geplaatst!
Voor de duidelijkheid: ik waardeer altijd het commentaar van eenieder. Positief, negatief, op de techniek of op de impact... Als je niets laat horen is het lastig om te weten dat jij van de foto's geniet :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #150 Gepost op: 6 december 2014, 12:02:37 »
...dan moet ik bekennen dat ik zelf ook weinig foto's plaats, al is het maar omdat ik de kwaliteit van mijn foto's meestal onvoldoende vind. En dat blijkt vaak uit de minimale reacties.
Iedere foto kan beter, dus schroom nooit om een foto te plaatsen! Het gaat trouwens niet alleen om een kwalitatief hoog eindresultaat, maar ook om het plezier van het maken, het bewerken en het vastgelegde moment! Een paar regeltjes tekst erbij (hoe de foto is gemaakt e.d.) doet vaak wonderen..
En koppel niet het aantal reacties op jouw foto's aan een 'kwaliteit'. Ik heb volgens mij foto's met 0 reacties die niet beter of slechter zijn dan die waar wel reacties op komen....

En dat ik niet reageer op foto's is vaak omdat alles al is gezegd en ik denk dat doorgewinterde fotografen niet op mijn commentaar zitten te wachten.
Maar desalniettemin geniet ik enorm van veel foto's, dus er kan wat mij aangaat niet genoeg worden geplaatst!
Voor de duidelijkheid: ik waardeer altijd het commentaar van eenieder. Positief, negatief, op de techniek of op de impact... Als je niets laat horen is het lastig om te weten dat jij van de foto's geniet :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Stout

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #149 Gepost op: 5 december 2014, 20:53:19 »
Dank allemaal voor de commentaren ..  ik heb een doorsnee van de afgelopen 3 jaar ( zo lang ben ik bezig )  geplaatst .. zeker niet allemaal toppers .. maar wel allemaal met voor mijzelf herkenbare leermomenten.

wie volgt ?


 :evil:

Ga niet zo uitbundig als jij plaatsen, maar toch een poging wagen.  :D

Stout

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #148 Gepost op: 5 december 2014, 20:53:19 »
Dank allemaal voor de commentaren ..  ik heb een doorsnee van de afgelopen 3 jaar ( zo lang ben ik bezig )  geplaatst .. zeker niet allemaal toppers .. maar wel allemaal met voor mijzelf herkenbare leermomenten.

wie volgt ?


 :evil:

Ga niet zo uitbundig als jij plaatsen, maar toch een poging wagen.  :D

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #147 Gepost op: 5 december 2014, 20:48:30 »
Dank allemaal voor de commentaren ..  ik heb een doorsnee van de afgelopen 3 jaar ( zo lang ben ik bezig )  geplaatst .. zeker niet allemaal toppers .. maar wel allemaal met voor mijzelf herkenbare leermomenten.

wie volgt ?


 :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #146 Gepost op: 5 december 2014, 20:48:30 »
Dank allemaal voor de commentaren ..  ik heb een doorsnee van de afgelopen 3 jaar ( zo lang ben ik bezig )  geplaatst .. zeker niet allemaal toppers .. maar wel allemaal met voor mijzelf herkenbare leermomenten.

wie volgt ?


 :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #145 Gepost op: 5 december 2014, 20:23:48 »
ben begonnen .....

 :good: :good: :good:

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #144 Gepost op: 5 december 2014, 20:23:48 »
ben begonnen .....

 :good: :good: :good:

Stout

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #143 Gepost op: 5 december 2014, 19:22:22 »
ben begonnen .....

Zit al te genieten!!!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #142 Gepost op: 5 december 2014, 19:13:46 »
Heb jij een lumineus idee om leden meer foto's te laten plaatsen dan?


ben begonnen .....

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Stout

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #141 Gepost op: 5 december 2014, 19:13:23 »
Heb jij een lumineus idee om leden meer foto's te laten plaatsen dan?
We zijn op zoek........

Idee van foto van de maand uit de ingezonden foto's zou er één zijn.
Maar meer suggesties?

Tja, wil je echt iets bereiken, zou ik zeggen dat ieder lid tenminste één foto per maand moet plaatsen. Dan hebben we heel wat te kijken en te genieten denk ik.
Nu zou je kunnen zeggen Noblesse Oblige en dan moet ik bekennen dat ik zelf ook weinig foto's plaats, al is het maar omdat ik de kwaliteit van mijn foto's meestal onvoldoende vind. En dat blijkt vaak uit de minimale reacties.
En dat ik niet reageer op foto's is vaak omdat alles al is gezegd en ik denk dat doorgewinterde fotografen niet op mijn commentaar zitten te wachten.
Maar desalniettemin geniet ik enorm van veel foto's, dus er kan wat mij aangaat niet genoeg worden geplaatst!
 

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #140 Gepost op: 5 december 2014, 18:48:58 »
Zit net even te bladeren door de nieuwe berichten.
Blader, blader, blader, blader...... Hèhè, op pagina 6 verschijnt de eerste foto bij bericht 62....
En ik wil zo graag mooie foto's zien, ideeën krijgen, inspiratie op doen, genieten etc. etc.

Heb jij een lumineus idee om leden meer foto's te laten plaatsen dan?
We zijn op zoek........

Idee van foto van de maand uit de ingezonden foto's zou er één zijn.
Maar meer suggesties?

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #139 Gepost op: 5 december 2014, 18:48:58 »
Zit net even te bladeren door de nieuwe berichten.
Blader, blader, blader, blader...... Hèhè, op pagina 6 verschijnt de eerste foto bij bericht 62....
En ik wil zo graag mooie foto's zien, ideeën krijgen, inspiratie op doen, genieten etc. etc.

Heb jij een lumineus idee om leden meer foto's te laten plaatsen dan?
We zijn op zoek........

Idee van foto van de maand uit de ingezonden foto's zou er één zijn.
Maar meer suggesties?

Stout

  • Gast
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #138 Gepost op: 5 december 2014, 16:58:42 »
Zit net even te bladeren door de nieuwe berichten.
Blader, blader, blader, blader...... Hèhè, op pagina 6 verschijnt de eerste foto bij bericht 62....
En ik wil zo graag mooie foto's zien, ideeën krijgen, inspiratie op doen, genieten etc. etc.   

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #137 Gepost op: 5 december 2014, 16:47:45 »
Eens met deze reactie van Andre.En dan op zo'n manier dat de foto's beveiligd zijn tegen downloaden, zoals bij voorbeeld op 1x.com.

Welja......  :evil:
Zie de reactie hiervoor. Als zich een donateur opwerpt voor dit forum......  ;) 8)

Kun je niet gewoon vanuit 1x.com hier plaatsen dan? Net zo eenvoudig.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #136 Gepost op: 5 december 2014, 16:46:30 »
Foto's rechtstreeks op het forum kunnen plaatsen zou al een grote stap vooruit zijn.
Er zou er zeker meer plaatsen.

André

Zoals volgens mij al vaker gemeld: dit vergt heel veel opslagruimte, opslagruimte kost geld en ligt dus buiten bereik.

Wat is er mis met hoe het nu gaat dan?
Flickr en Photobucket zijn gratis voor de gebruiker en met twee simpele klikjes plaats je een foto naar Flickr en met weer twee klikjes naar dit forum.
Simpel en zonder kosten voor dit forum.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #135 Gepost op: 5 december 2014, 16:44:18 »
In plaats van de maandelijkse opdracht, een foto van de maand verkiezing over alle geplaatste opnames.

Goed idee!
Is dat voor de mods niet veel werk?

Of, om aantal reacties op foto's te verbeteren, de foto met meeste reacties van die maand (excl. de posts van de TS in dat topic uiteraard  :evil: ;C).
Maar kan me voorstellen dat dit heel gezoek is voor de mods. Wellicht dat Johan er een script voor kan schrijven?

Offline Harald

  • Newbie
  • Berichten: 15
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #134 Gepost op: 5 december 2014, 16:26:42 »
Ik ben inderdaad ook een van die lezers en vindt een hoop informatie en meningen op dit forum. Ik ben al jaren Pentax liefhebber en tijdens een zoektocht voor wat advies kwam ik hier terecht. Daar is dit forum naar mijn idee ook goed in. En ik schaf ook het liefst mijn spullen via forumleden aan. Als ik mijn mening voorbij zie komen heb ik niet direct de behoefte nogmaals hetzelfde te posten.

Qua bezoekersaantallen zal het met de meeste websites wel achteruit lopen, er is nu eenmaal veel concurrentie van apps, die zeker door de jongere gebruikers veel vaker gebruikt worden. Samen met het tekstuele en wat verouderde uiterlijk van de site zul je denk ik ook niet zo snel een jongere doelgroep erbij betrekken.  je ziet op de homepage een hoop data maar geen enkele fraaie foto (bv foto van de dag). Klinkt kritisch en in veel gevallen kost het bouwen van een nieuwe site geld maar misschien zijn er mensen die daar wel iets in kunnen betekenen.

Voor de rest, iedereen veel plezier op deze site.
grt
Olympus EM5II/12-40 2.8/40-150R / Lowepro Flipside 300

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #133 Gepost op: 5 december 2014, 13:21:33 »
...
Ideeën om dit forum weer (nieuw) leven in te blazen zijn nog van harte welkom!
In plaats van de maandelijkse opdracht, een foto van de maand verkiezing over alle geplaatste opnames.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Toekomst van dit forum
« Reactie #132 Gepost op: 5 december 2014, 13:16:47 »
Als het in de vreemdgangershoek staat moet je niks van mij verwachten
ook niet als het hdr is of hdr-achtig bewerkt  :)
Ik ga nooit vreemd.