Huidige configuratie:
- Moederboard ASUS P8-P67 B3 revision
- Intel Core-i5-2500K CPU 3.30 GHz
- 8 Gb RAM
- SSD 120 Gb OCZ-Vertex 3
- AMD Radeon HD 6770 video kaart, 1Gb geheugen
- Windows 7, 64-bits
Dit is op een aantal componenten na een uitstekende pc.
Het sabertooth bordje dat je noemt is gemaakt voor zwaar overclock werk/gamers de vraag is dus of je hier aan wilt beginnen.
Qua processor ga je er ook niet veel op vooruit want de i5 is in principe een i7 alleen dan zonder hyperthreading.
Om het niet al te technisch te maken hyperthreading (4 fysieke cores opsplitsen naar 8 ) werkt alleen bij bepaalde programma's waarvoor veel rekenkracht nodig is bijvoorbeeld bij video en games.
De prestatieverschillen tussen Intel generatie 2 en 4 zijn ook niet super groot de belangrijkste verschillen zijn een iets betere ingebouwde gpu, een paar % efficiënter/sneller, energie zuiniger en als je een externe gpu hebt dan kan deze in games taken van de cpu overnemen.
Kortom die i7 is vooral handig voor video en games voor fotowerk zul je hier niets van merken.
8gb RAM zou meer dan genoeg moeten zijn als je aan gigapixel werk wilt beginnen is 16 of 32gb zinvol.
Je kunt het overtollige ramgeheugen evt. gebruiken als cacheschijf om programma's sneller mee te lezen/starten.
RAM geheugen is ongeveer 2x zo snel als de huidige SATA III SSD maar kan niet als opslag gebruikt worden.
Eerlijk gezegd zul je hier amper iets van merken want photoshop opstarten is bij een SSD secondewerk bij RAM dus iets minder.
Dan de SSD die zou ik vervangen voor een andere BOOT schijf (waar het OS op staat) want de Sandforce controllers van OCZ staan erom bekend dat ze een korte levensduur hebben.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een schijf met Marvell (Plextor of Crucial) of Samsung controller.
Die OCZ schijf kun je dan als dataschijf gebruiken voor programma's of als cacheschijf t.b.v. HDD.
Qua HDD zou ik Seagate mijden want die vallen het snelst uit volgens betrouwbaar onderzoek:
http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-drive-study-reveals-the-most-reliable-hard-drive-makers.htmlRaid opstellingen is een kwestie van smaak over het algemeen neem je het meeste risico met raid 0.
Raid 1 is een automatische back-up opstelling maar het is zinvoller dat je die extern doet....
Je GPU 'of' displayport kabel is duidelijk aan vervanging toe ook hier kun je op video gebied een keuze maken.
De Nvidia GPU's hebben namelijk Cudacores die berkeningen kunnen uitvoeren waardoor video exporteren sneller gaat.
AMD kaarten hebben deze functie niet dus die doen bij video dus ook niks.
Tot slot het OS Windows 8.1 is prima aan te bevelen deze start 2x zo snel op als 7.
Als je de metro-interface niet wilt gebruiken dan beveel ik start8 aan want dat werkt exact hetzelfde als windows 7 maar dan met de prestatievoordelen van 8.1