Auteur Topic: Vraag over beste computer configuratie  (gelezen 2101 keer)

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
Re: Vraag over beste computer configuratie
« Reactie #33 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:22:13 »
In W7 heb je ook Gadgets.

Als je die op het beeldscherm zet, dan kan je zowel RAM als de core's in de gaten houden, hoeveel die gebruikt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #33 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:22:13 »

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:22:13 »
In W7 heb je ook Gadgets.

Als je die op het beeldscherm zet, dan kan je zowel RAM als de core's in de gaten houden, hoeveel die gebruikt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #31 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:18:01 »
Tot op heden alvast iedereen bedankt voor de inbreng en het meedenken.

Ik blijf uiteraard open staan voor meer meedenken en/of aanbevelingen  8)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #30 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:18:01 »
Tot op heden alvast iedereen bedankt voor de inbreng en het meedenken.

Ik blijf uiteraard open staan voor meer meedenken en/of aanbevelingen  8)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:08:57 »
Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf toch eens kijken zou ik zeggen: computer - c-schijf-gebruiker-edzo-mijn afbeeldingen

Check: staat alleen de Lightroom catalogus :-)

Malwarebytes gedraaid en die heeft niets kunnen vinden.

Voor mijn gevoel kan een 6-core meer multitasken dan een 4-core?
Dus zou beter zijn als je (zoals ik) veel programma's open hebt staan?
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2014, 17:16:31 door Edzo »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #28 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:08:57 »
Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf toch eens kijken zou ik zeggen: computer - c-schijf-gebruiker-edzo-mijn afbeeldingen

Check: staat alleen de Lightroom catalogus :-)

Malwarebytes gedraaid en die heeft niets kunnen vinden.

Voor mijn gevoel kan een 6-core meer multitasken dan een 4-core?
Dus zou beter zijn als je (zoals ik) veel programma's open hebt staan?
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2014, 17:16:31 door Edzo »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:05:51 »
Ondertussen is ene scherm opgehouden met trillen en is andere scherm gaan trillen  :( >:(
Óf het ene scherm, óf het andere scherm trilt nu.

Sinds gisteravond zitten beide op DVI uitgang op scherm, waarvan één DVI scherm > DVI computer en één DVI scherm > Display port computer.
Voordien ene scherm van Display port scherm > display port computer en andere van DVI>DVI.

Iemand daar iets over te roepen?
Displayport>display port kabel doet het niet meer.......

Eens Gegoocheld en n.a.v. een draadje op een forum de AMD Overdrive uitgeschakeld.
Het lijkt er vooralsnog op dat ik zelf niet meer hoe mee te bibberen. Het flikkeren van het beeld lijkt te zijn opgelost.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:05:51 »
Ondertussen is ene scherm opgehouden met trillen en is andere scherm gaan trillen  :( >:(

Sinds gisteravond zitten beide op DVI uitgang op scherm, waarvan één DVI scherm > DVI computer en één DVI scherm > Display port computer.
Voordien ene scherm van Display port scherm > display port computer en andere van DVI>DVI.

Eens Gegoocheld en n.a.v. een draadje op een forum de AMD Overdrive uitgeschakeld.
Het lijkt er vooralsnog op dat ik zelf niet meer hoe mee te bibberen. Het flikkeren van het beeld lijkt te zijn opgelost.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:04:25 »
> Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf toch eens kijken zou ik zeggen: computer - c-schijf-gebruiker-edzo-mijn afbeeldingen
> Geprobeerd, geen effect. Dat is niet goed, heb je misschien toch wat malware
> Thanx. Jij merkt dus verschil tussen 4 en 6 core begrijp ik dus. ja
> Heb ik steeds naar gekeken laatste week. Maximaal 6 Gb zie ik gebruikt worden, maar kan ook goed zijn dat dit maximum is wat die kan gebruiken, aangezien 2 Gb gereserveerd staat. 8-2=6. de winst zit er in dat je nog wat dingen slapend geopend hebt en die dus geen schrijftijd vergen bij aanspreken als je een iets grotere buffer hebt, met 16 kom je een heel eind
De processor wordt alleen in pieken voor 100% gebruikt. Is dus niet de grootste bottleneck. Met 6-core is de bewerking anders en sneller. Je boekt tijdwinst in processing door een hogere clocksnelheid dan je nu hebt. De grootste winst heb je dus op die momenten dat je 100% bezet bent en in de nieuwe situatie niet meer tegen die grens aanloopt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2014, 17:04:25 »
> Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf toch eens kijken zou ik zeggen: computer - c-schijf-gebruiker-edzo-mijn afbeeldingen
> Geprobeerd, geen effect. Dat is niet goed, heb je misschien toch wat malware
> Thanx. Jij merkt dus verschil tussen 4 en 6 core begrijp ik dus. ja
> Heb ik steeds naar gekeken laatste week. Maximaal 6 Gb zie ik gebruikt worden, maar kan ook goed zijn dat dit maximum is wat die kan gebruiken, aangezien 2 Gb gereserveerd staat. 8-2=6. de winst zit er in dat je nog wat dingen slapend geopend hebt en die dus geen schrijftijd vergen bij aanspreken als je een iets grotere buffer hebt, met 16 kom je een heel eind
De processor wordt alleen in pieken voor 100% gebruikt. Is dus niet de grootste bottleneck. Met 6-core is de bewerking anders en sneller. Je boekt tijdwinst in processing door een hogere clocksnelheid dan je nu hebt. De grootste winst heb je dus op die momenten dat je 100% bezet bent en in de nieuwe situatie niet meer tegen die grens aanloopt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:51:21 »
Er zijn een paar zaken om eens te onderzoeken.

- Als je foto's importeert en niet goed oplet dan worden die in een mapje op je C-schijf gezet. Misschien staan daar wel enkele Gig's aan beelden die beter elders kunnen staan.
> Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf

- Op zich is je PC helemaal zo gek nog niet. Natuurlijk kun je upgraden, maar heel noodzakelijk is dat niet. Misschien toch eens gewoon een programma sluiten als je ermee klaar bent.
> Geprobeerd, geen effect.

- Ik zou de D-schijf voor beelden een duo-schijf maken die in mirror staan. Zo zet je bij importeren je bestanden altijd op de D-schijf, maar fysiek zijn dat twee identieke schijven. Zo heb je een veiligheid ingebouwd en bij crashen van 1 schijf heb je de reserve nog.
> Thanx, was inderdaad mijn plan in een nieuwe setup.

- Als je video editen doet (geen idee) dan kun je daar het beste een aparte schijf voor gebruiken. Nogal intensief werk en die schijven willen daar nog wel eens aan onderdoor gaan. Hiervoor dan een aparte "werkschijf" in de PC. Daarvoor is een 500MB schijf voldoende. Niet voor opslag, maar enkel voor lopende video projecten. Met video slaat mijn processor gewoon uit naar 98 % en dan moet je weer geduld hebben.
> Bedankt voor de tip, mijn vrouw is op haar computer voornemens daar mee aan de slag te gaan.

- Ik heb een redelijk eenvoudige upgrade gedaan door de jaren heen. Zit aan mijn max van wat er kan met mijn moederbord, maar nog steeds uitstekend (wel AMD). Ik heb mijn processor ge-upgrade zonder nieuwe installatie. Nu heb ik een six-core processor. Dat is zeker sneller dan een 4-core. Echter je hoeft ook niet gek te doen en het allerduurste te nemen, want op een gegeven moment merk je er niks meer van.
> Thanx. Jij merkt dus verschil tussen 4 en 6 core begrijp ik dus.

- Onderzoek eens hoe het nu werkelijk zit met je gebruik aan processor en RAM geheugen. Is dat allemaal voor 100 % in gebruik? Zo ja, hoe komt dat dan (we hadden laatst een klein gesprek over je manier van werken met Light Room die niet goed was). Als je nu alles 100 % in gebruik hebt omdat je pc dingen doet die niet horen dan zul je straks zien dat je pc nog steeds voor de volle 100 % bezet is (en nog steeds irritant langzaam).
> Heb ik steeds naar gekeken laatste week. Maximaal 6 Gb zie ik gebruikt worden, maar kan ook goed zijn dat dit maximum is wat die kan gebruiken, aangezien 2 Gb gereserveerd staat. 8-2=6.
De processor wordt alleen in pieken voor 100% gebruikt.

Bij een nieuwe pc. Als RAM niet duur is zou ik er gewoon die 32 inzetten. Heb je niet nodig, maar kan ook geen kwaad. Een nieuwe SSD is waarschijnlijk ook vlugger dan je oude. Een goede videokaart, mag je gerust nog ietsje bijdoen, maar een nieuwe generatie is al vlug genoeg (als je geen racespellenmens bent).
> Ik ben zeker geen gamer. Heb ik de tijd niet voor en boeit me ook niet echt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:51:21 »

- Als je foto's importeert en niet goed oplet dan worden die in een mapje op je C-schijf gezet. Misschien staan daar wel enkele Gig's aan beelden die beter elders kunnen staan.
> Alle foto's gaan naar de E-schijf. Lightroom catalogus staat op C-schijf

- Op zich is je PC helemaal zo gek nog niet. Natuurlijk kun je upgraden, maar heel noodzakelijk is dat niet. Misschien toch eens gewoon een programma sluiten als je ermee klaar bent.
> Geprobeerd, geen effect.

- Ik zou de D-schijf voor beelden een duo-schijf maken die in mirror staan. Zo zet je bij importeren je bestanden altijd op de D-schijf, maar fysiek zijn dat twee identieke schijven. Zo heb je een veiligheid ingebouwd en bij crashen van 1 schijf heb je de reserve nog.
> Thanx, was inderdaad mijn plan in een nieuwe setup.

- Als je video editen doet (geen idee) dan kun je daar het beste een aparte schijf voor gebruiken. Nogal intensief werk en die schijven willen daar nog wel eens aan onderdoor gaan. Hiervoor dan een aparte "werkschijf" in de PC. Daarvoor is een 500MB schijf voldoende. Niet voor opslag, maar enkel voor lopende video projecten. Met video slaat mijn processor gewoon uit naar 98 % en dan moet je weer geduld hebben.
> Bedankt voor de tip, mijn vrouw is op haar computer voornemens daar mee aan de slag te gaan.

- Ik heb een redelijk eenvoudige upgrade gedaan door de jaren heen. Zit aan mijn max van wat er kan met mijn moederbord, maar nog steeds uitstekend (wel AMD). Ik heb mijn processor ge-upgrade zonder nieuwe installatie. Nu heb ik een six-core processor. Dat is zeker sneller dan een 4-core. Echter je hoeft ook niet gek te doen en het allerduurste te nemen, want op een gegeven moment merk je er niks meer van.
> Thanx. Jij merkt dus verschil tussen 4 en 6 core begrijp ik dus.

- Onderzoek eens hoe het nu werkelijk zit met je gebruik aan processor en RAM geheugen. Is dat allemaal voor 100 % in gebruik? Zo ja, hoe komt dat dan (we hadden laatst een klein gesprek over je manier van werken met Light Room die niet goed was). Als je nu alles 100 % in gebruik hebt omdat je pc dingen doet die niet horen dan zul je straks zien dat je pc nog steeds voor de volle 100 % bezet is (en nog steeds irritant langzaam).
> Heb ik steeds naar gekeken laatste week. Maximaal 6 Gb zie ik gebruikt worden, maar kan ook goed zijn dat dit maximum is wat die kan gebruiken, aangezien 2 Gb gereserveerd staat. 8-2=6.
De processor wordt alleen in pieken voor 100% gebruikt.

Bij een nieuwe pc. Als RAM niet duur is zou ik er gewoon die 32 inzetten. Heb je niet nodig, maar kan ook geen kwaad. Een nieuwe SSD is waarschijnlijk ook vlugger dan je oude. Een goede videokaart, mag je gerust nog ietsje bijdoen, maar een nieuwe generatie is al vlug genoeg (als je geen racespellenmens bent).
> Ik ben zeker geen gamer. Heb ik de tijd niet voor en boeit me ook niet echt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:42:30 »
Veel is meer een kwestie van smaak dan goed/fout in absolute zin

Voor opstarten zou ik idd een ssd van 256GB nemen. Wellicht kan je de oude ssd ernaast zetten voor de swap file.

Verder heb ik zelf 1TB RAID in de machine voor programma's en tijdelijke foto data.

In mijn ogen hoort data niet op de pc, die zou ik op een storage system zetten.

Backup naar de cloud met Back blaze, 5 dollar oid per maand.

Grafische kaart de duurste die je kan betalen, met minimaal twee hbmi uitgangen.

Mijn beide EIZO schermen beschikken niet over HDMI, maar alleen over Display Port en DVI.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:42:30 »

Voor opstarten zou ik idd een ssd van 256GB nemen. Wellicht kan je de oude ssd ernaast zetten voor de swap file.

Verder heb ik zelf 1TB RAID in de machine voor programma's en tijdelijke foto data.

Grafische kaart de duurste die je kan betalen, met minimaal twee hbmi uitgangen.

Mijn beide EIZO schermen beschikken niet over HDMI, maar alleen over Display Port en DVI.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:39:58 »

- Dat staat uiteraard los van externe opslag of back-up.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:39:58 »

- Dat staat uiteraard los van externe opslag of back-up.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:36:30 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2014, 16:36:30 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:51:28 »
SSD voor opstarten vind ik persoonlijk genoeg. Ik heb 128Gb en zit maar voor de helft vol, en ik ben niet flauw met software.
Dan heb ik blijkbaar veel software  ;C :angel:
Heb nog 10 Gb over.

Je kunt nu wel een nieuwe bouwen, maar er komt weer een andere processor, borden en DDR4 geheugen aan.
Ik zou upgraden of een half tot een jaar wachten.

Tja, dat zal altijd spelen. Het is oud als je het hebt gekocht.
Dat is over half jaar ook weer zo ben ik bang. Dan kun je ook wel weer op andere verbetering wachten.......

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:51:28 »
SSD voor opstarten vind ik persoonlijk genoeg. Ik heb 128Gb en zit maar voor de helft vol, en ik ben niet flauw met software.
Dan heb ik blijkbaar veel software  ;C :angel:
Heb nog 10 Gb over.

Je kunt nu wel een nieuwe bouwen, maar er komt weer een andere processor, borden en DDR4 geheugen aan.

Tja, dat zal altijd spelen. Het is oud als je het hebt gekocht.
Dat is over half jaar ook weer zo ben ik bang. Dan kun je ook wel weer op andere verbetering wachten.......

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:47:22 »
Huidige configuratie ziet er naar mijn idee toch niet slecht uit...

Die E-schijf is dat fysiek een andere schijf of is je HD in twee partities gesplitst?
Als het fysiek een andere schijf is en deze steeds kuren heeft, zou ik die eerst vervangen.
Die schijf kan dan altijd nog als tweede HD in een nieuwe als je alsnog daartoe besluit.

Je hebt toch geen multiboot systeem?
Ik had ook steeds problemen met chkdsk op mijn datapartitie bij switchen van bv Windows 8 naar Windows 7 of omgekeerd (Ik gebruik dezelfde datapartitie dan).
Windhoos moet bij multiboot-gebruik steeds volledig worden afgesloten!
Geen 'snelstarten' van Windows 8 gebruiken en geen 'suspend to disk', 'hybernation', 'standby' oid bij afsluiten i.c.m. multiboot!!

Op mijn PC staat alleen Windows 7, dus geen multiboot.

Ik heb drie schijven:
- de C: (SSD) met programma's
- de D: met data
- de E: met foto's
Dus geen partities op één schijf.

Wat zou dat bibberend/trillend beeld kunnen zijn? Slecht contact van de display port ingang? Hoe dat dan weer te verhelpen?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:47:22 »
Huidige configuratie ziet er naar mijn idee toch niet slecht uit...

Die E-schijf is dat fysiek een andere schijf of is je HD in twee partities gesplitst?
Als het fysiek een andere schijf is en deze steeds kuren heeft, zou ik die eerst vervangen.
Die schijf kan dan altijd nog als tweede HD in een nieuwe als je alsnog daartoe besluit.

Je hebt toch geen multiboot systeem?
Ik had ook steeds problemen met chkdsk op mijn datapartitie bij switchen van bv Windows 8 naar Windows 7 of omgekeerd (Ik gebruik dezelfde datapartitie dan).
Windhoos moet bij multiboot-gebruik steeds volledig worden afgesloten!
Geen 'snelstarten' van Windows 8 gebruiken en geen 'suspend to disk', 'hybernation', 'standby' oid bij afsluiten i.c.m. multiboot!!

Op mijn PC staat alleen Windows 7, dus geen multiboot.

Ik heb drie schijven:
- de C: (SSD) met programma's
- de D: met data
- de E: met foto's
Dus geen partities op één schijf.

Wat zou dat bibberend/trillend beeld kunnen zijn? Slecht contact van de display port ingang? Hoe dat dan weer te verhelpen?

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:33:59 »
Nieuw systeem bouwen is altijd lekker, maar is het ook nodig ?
Wat gaat er beter worden ?
Je bordje is nog niet zo oud, dus kan wellicht nog een poosje mee.
Meer geheugen, kan wellicht ook op je oude bordje. 8-16 Gb moet zat zijn, wel in rijtjes van 2 zetten.
I7 kan wellicht ook op je oude bordje.
Een andere koeler op de processor, scheelt in geluid en warmte.
Videokaart moet voor fotobewerking genoeg zijn, anders een nieuwe kan ook op je oude bordje.
Ik heb een Asus bordje en Asus videokaart, werkt perfect samen, neem een Nvidia uitvoering werkt beter samen met Adobe.
HD voor data, ik heb er 1 intern en 1 extern, ik heb liever mijn data kopieen gescheiden.
750 Watt geheugen is volgens mij overkill, maar zoek wel een stille.
Op Tweakers staan recentelijk weer testen van bordjes, voedingen en koelers

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:33:59 »
Nieuw systeem bouwen is altijd lekker, maar is het ook nodig ?
Wat gaat er beter worden ?
Je bordje is nog niet zo oud, dus kan wellicht nog een poosje mee.
Meer geheugen, kan wellicht ook op je oude bordje. 8-16 Gb moet zat zijn, wel in rijtjes van 2 zetten.
I7 kan wellicht ook op je oude bordje.
Een andere koeler op de processor, scheelt in geluid en warmte.
Videokaart moet voor fotobewerking genoeg zijn, anders een nieuwe kan ook op je oude bordje.
Ik heb een Asus bordje en Asus videokaart, werkt perfect samen, neem een Nvidia uitvoering werkt beter samen met Adobe.
HD voor data, ik heb er 1 intern en 1 extern, ik heb liever mijn data kopieen gescheiden.
750 Watt geheugen is volgens mij overkill, maar zoek wel een stille.
Op Tweakers staan recentelijk weer testen van bordjes, voedingen en koelers

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:24:53 »
Mijn besturing W7 en programma's zijn ge-installeerd op schijf C, wel een gewone HD.

Mijn data sta veel op schijf E, dus ook update's van ge-installeerde programma's.
Op die schijf E sta ook mijn foto's.
Met openen van VieuwNX2 heb ik helemaal geen problemen en ook geen bibberende beeldscherm.

Vermoedelijk is die E schijf aan het einde van zijn latijn.
Vervang die schijf, maar deel hem dan wel gelijk in 2 partitieti's.

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:24:53 »
Mijn besturing W7 en programma's zijn ge-installeerd op schijf C, wel een gewone HD.

Mijn data sta veel op schijf E, dus ook update's van ge-installeerde programma's.
Op die schijf E sta ook mijn foto's.
Met openen van VieuwNX2 heb ik helemaal geen problemen en ook geen bibberende beeldscherm.

Vermoedelijk is die E schijf aan het einde van zijn latijn.
Vervang die schijf, maar deel hem dan wel gelijk in 2 partitieti's.