Auteur Topic: Portret Pascal  (gelezen 5086 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Portret Pascal
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2013, 12:41:40 »
Ben bang dat je nu toch appels met peertjes vergelijkt :)

Cursus is één, workshop is anders. Zeker met modellen en visagie. Ik geloof best dat er goedkopere dagen zijn, maar workshops bij oa Frank Doorhof, Marc Hollander zijn echt tussen de 100 en 150.

Ook bij calumet 135 euro: http://www.calumetworkshops.nl/?id=92:workshop-reportageflitsen

In het zuiden is het leven zowiezo goedkoper ;)

Maar laten we aub geen wedstrijdje gaan doen wij de goedkoopste cq duurste workshop kan vinden, dat levert niets op. Vergelijken is ook veel te lastig... Groepsgrootte, kwaliteit docenten, materiaal, studio, modellen enz..

Mij gaat het erom dat naar mijn mening de prijs niet excessief was.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2013, 12:41:40 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2013, 11:37:15 »
Hey Cire,

Portretten zijn van Sannah ;)
Maar mooi commentaar, zeker opbouwend kan ze verder mee!
Ach Boebels...
de leeftijd hè   ... Altzheimer light denk ik

Prijs is normaal voor een workshop.
Harry,
Dan is dit toch wel goedkoper; 120 euro 5 lessen en praktijk (in mijn mooie dorpje Elsloo)
http://www.highlights-shadows.nl/cursus.html
nog goedkoper
Helix in Maasmechelen (belgië) 69 euro een half jaar les avondles (module 1)
http://www.campusdehelix.be/cvo/index.php/digitale-fotografie-1
Je kunt drie modules volgen;  Ik verzeker je, dan weet je daarna heel wat van fotografie

Cire
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2013, 11:56:58 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2013, 10:48:56 »
Dank jullie wel!!

Inmiddels heb ik Lightroom. Ben er al mee bezig geweest en ik ben zeer enthousiast over de mogelijkheden. Ik ga me er de komende tijd eens in verdiepen en hopelijk zijn mijn volgende foto's beter nabewerkt..

De workshop van Laura was erg leerzaam. Ze is gedreven, open en eerlijk. Ik had alleen wat moeite met de camera-instellingen. Stond op AV maar moest de belichtingscorrectie constant aanpassen en controleren. Foto twee en drie zijn binnen een seconde genomen zonder de instellingen aan te passen. Het licht was in die seconde ook nog hetzelfde. Dan ben je meer met de camera bezig dan met de workshop. Ook waren er wat foto's waarvan het model een rood hoofd kreeg. Zij kon mij hier niet in adviseren aangezien ik een Pentax had  ::)  en ze niet bekend was met de camera. (en elk merk heeft zo zijn eigen eigenaardigheden..) Maar al met al erg leuk! De workshops zouden alleen niet zo duur moeten zijn..  :D

Ja het is ook een beetje "ken je camera". Laat anders eens zien waar het mis ging met zo'n foto en wat de instellingen of omstandigheden waren. (mag in een ander draadje).

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2013, 07:38:35 »
Prijs is normaal voor een workshop. Verder wat Cire zegt: eerst eens kijken wat LR allemaal kan... dan de trucjes. Ik heb ook een uitgebreide post gemaakt met mijn workflow in LR, wellicht heb je daar wat aan...
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=33008.msg298010#msg298010

Ik snap niet zo goed wat je aan het bijstellen was. In Av moet dat toch wel meevallen?

En... nu je met LR werkt, je camera staat toch wel op RAW (DNG)?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2013, 01:23:37 »
Zij kon mij hier niet in adviseren aangezien ik een Pentax had  ::)  en ze niet bekend was met de camera. (en elk merk heeft zo zijn eigen eigenaardigheden..) Maar al met al erg leuk! De workshops zouden alleen niet zo duur moeten zijn..  :D
In haar reclame over de workshop geeft ze aan iso, diafragma en sluitertijd uit te leggen. Als ze van te voren vraag welke camera je gebruikt, moet het m.i. niet al te moeilijk zijn om ook op een Pentax te kunnen werken.
De workshops vind ik ook best prijzig (€ 105,-).
Maar ik ben er van overtuigd dat je er best wel wat van op steekt.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2013, 01:09:20 »
sannah,
Mag ik je een tip geven..
Lightroom is gewoon een prima programma (wat ik met de foto gedaan heb gebeurde in AdobeCameraRaw, deze engine is het zelfde als in Lightroom)
Ik zou niet direct beginnen met allerlei plug-inns. Neem je tijd om eerst alle mogelijkheden van het programma te kennen.
Trucjes, pré-sets, plug-inns is voor latere zorg. Als je het programma goed in de vingers heb je deze pré-sets eigenlijk helemaal niet nodig.
Geloof me, ik gebruik ze zelden, en die ik gebruik heb ik meestal zelf gemaakt.
Cire
www.artillusio.nl

Offline Sannah

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Klagen is zinloos: doe iets of vergeet
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2013, 23:53:21 »
Dank jullie wel!!

Inmiddels heb ik Lightroom. Ben er al mee bezig geweest en ik ben zeer enthousiast over de mogelijkheden. Ik ga me er de komende tijd eens in verdiepen en hopelijk zijn mijn volgende foto's beter nabewerkt..

De workshop van Laura was erg leerzaam. Ze is gedreven, open en eerlijk. Ik had alleen wat moeite met de camera-instellingen. Stond op AV maar moest de belichtingscorrectie constant aanpassen en controleren. Foto twee en drie zijn binnen een seconde genomen zonder de instellingen aan te passen. Het licht was in die seconde ook nog hetzelfde. Dan ben je meer met de camera bezig dan met de workshop. Ook waren er wat foto's waarvan het model een rood hoofd kreeg. Zij kon mij hier niet in adviseren aangezien ik een Pentax had  ::)  en ze niet bekend was met de camera. (en elk merk heeft zo zijn eigen eigenaardigheden..) Maar al met al erg leuk! De workshops zouden alleen niet zo duur moeten zijn..  :D
Pentax K-30 Pentax 18-55mm en Pentax 55-300mm lenzen

Offline Guus74

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2013, 19:54:56 »
Netjes hoor  :good:

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2013, 19:47:53 »
Boebels
m.i. is er niets mis met je foto's
...

Ik vind het overigens drie prima portretten
cire

Hey Cire,

Portretten zijn van Sannah ;)
Maar mooi commentaar, zeker opbouwend kan ze verder mee!

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2013, 19:46:03 »
Hey Sannah,

Mooi gedaan hoor!
Ben wel nieuwsgierig naar de cursus/workshop van Laura, ik volg haar graag op haar site...mooie foto's komen er voorbij.

LR is beter te doen dan PS als beginneling ;-) Maar een goed programma hoor! Zeker aan te raden :)

Ik denk dat je op de goede weg zit ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2013, 18:52:58 »
Bij Laura Vink!

Hoe was dat?

Ik ben Laura een keer wandelend tegen gekomen en even met haar gekletst. Zeker een hartstikke leuk mens en heel serieus bezig met haar fotografie.

Offline Sannah

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2013, 18:49:34 »
Wat een boel reacties waar ik echt wat aan heb! Dank jullie wel!!   :dankk2:

Even persoonlijk op iedereen reageren:

RonHendriks: hahaha! Klopt. In het late uurtje een e vergeten  :schaam: Het is dus Pascale..

Cire: bedankt voor je bewerking! Wat een verschil met het originele portret! Maar als ik jouw bewerkingen lees dan lijkt het zo simpel. Tijdje geleden ben ik aan het stoeien geweest met Photoshop maar als leek kom je daar niet doorheen. Vandaar dat ik nu "veilig" voor Picasa kies. Ik zie nu ook meer scherpte op de ogen, dat vond ik toch behoorlijk ergerlijk. Nabewerken blijkt dus essentieel te zijn. Bedankt voor de tip mbt de instellingen. Daar ga ik me de volgende keer op focussen.
Inderdaad heb ik de workshop bij Laura gevolgd. leuke meid, cursus vind ik wel behoorlijk aan de prijs. Op haar site staan leuke tips en andere instructiefilmpjes. Ik heb daar veel aan! Op haar site http://lauraslightroomlove.com kun je een aantal presets voor Lightroom kopen. Zou dit aan te bevelen zijn?

Mharda: dank je voor je reactie! Cire heeft goed laten zien dat je veel meer uit het portret kunt halen met een nabewerking. Ik ben overstag! (nu alleen het programma nog leren kennen)

René: bedankt voor je tips! Je hebt helemaal gelijk. Portretten zijn nu een beetje te centraal. Waarom vind jij een 70mm beter dan een 50mm voor portretten? (sorry, ik ben een echte beginneling..)

Dank je wel Richard en Bert! Tips van Cire zijn inderdaad erg waardevol! En ik ben nu écht overtuigd van het feit dat ik foto's moet nabewerken..  :angel: Heb je veel ervaring met Lightroom, Bert? Is het een programma wat je zo kunt leren? En wat denk jij over presets die je kunt kopen? Ik snap wel dat dit niet voor iedere foto een uitkomst is maar zou het mij een basis kunnen geven?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Sannah

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2013, 14:16:23 »
Heb je een workshop gehad bij Laura Vink?
Ik kwam het model tegen via Facebook; op de een of andere manier zie ik haar met regelmaat binnen komen op FB, terwijl ik haar nooit heb toegevoegd.  Niet verwijderd omdat ze  best wel leuke tips geeft.
Laura lijkt mij een rustig iemand met een prettige stem (gehoord via haar site) en waar vooral de beginner veel van kan leren.
Cire
www.artillusio.nl

Offline Richard

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2013, 13:58:17 »
Nette portretten hoor, voor zover ik die kan en mag beoordelen  :)

En de tips en bewerking van Cire zijn erg waardevol.
Pentax K-5 - DA 18-55WR - DA 50-200 - Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM - Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG - Sigma mini-wide II 28mm 1:2.8 - Metz 48AF1

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2013, 13:39:15 »
Voor een eerste keer na de cursus een zeer verdienstelijk resultaat. Je moet zeker Lightroom eens proberen. Op de site van Adobe.nl kin je een volledig werkende, 30-dagen, versie downloaden.  Het is een complete versie die door het invullen van een serienummer permanent wordt.  Een genot om mee te werken en zeer effectief zoals de bewerking van Cire al laat zien.

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2013, 10:30:04 »
Laat je niet gek maken hoor.

Ik vind het mooie spontane foto's. Model staat er zichtbaar ontspannen op.
De lach vind ik erg aansprekend, dat lukt mij nooit zo.  :good:

Contrast zou ik inderdaad wel aanzetten en je model staat op 1 en 3 nogal centraal.
Met een handiger crop kun je dat vrij snel oplossen. De regel van derden pakt in meer dan 90% van de gevallen goed uit.
(beeld zowel horizontaal als verticaal  in drieën verdelen. De ogen op een van de lijnen en/of op een van de kruispunten).

Lightroom is een enorme stap voorwaarts tov Picasa. Die stap zou ik zeker nemen.
Voor een portrettenprime zou ik eerder richting 70 dan 50 gaan.

Vriendelijke groet, René

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2013, 07:59:08 »
Niets mis met deze portretten, maar de suggesties die je kreeg/zelf al gaf zijn goed.
- een prime is (bijna altijd) scherper, zeker beter dan een kitlens;
- Nabewerking bij digitaal is echt essentieel: dus LR zou hier hele goede diensten bewijzen!
- Wees niet bang om met de ISO tot 400 te gaan, zorg dat je qua sluitertijd aan de veilige kant blijft.

Veel oefenen...

Maar met iets meer pit/contrast in deze foto's (zie bewerking Cire), is het prima in orde...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2013, 02:19:34 »
Boebels
m.i. is er niets mis met je foto's
ze zijn een beetje zacht, maar dat is niet hetzelfde als onscherp. (laatste foto)
Ik heb de laatste foto gepakt en die in AdobeCameraRaw (= lightroom) enigszins bewerkt.
Ik heb op de eerste plaats gekeken naar het histogram; daarom het contrast wat verhoogt.
Ook l;okaal contrast is wat hoger gezet
Vervolgens ietsje minder licht gegeven en de tint wat warmer gemaakt.
Daarna de verzadiging wat terug genomen.
Goed beschouwd heb ik niets gedaan aan de scherpte (nou ja, lokaal contrast doet dat ook enigszins)
Kijk naar haar ogen.. goed toch.
Natuurlijk zal een 50mm of 70mm prime een nog beter resultaat geven.
Echter in dit geval had ik je camera op 400 iso gezet naar f6,8 gegaan en de snelheid op 1/250ste

Ik vind het overigens drie prima portretten
cire

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 02:28:11 door cire »
www.artillusio.nl

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 23:49:26 »
Toch een mooi portret. Verwachtte een man met de naam.

Offline Sannah

• Senior Member
  • **
Portret Pascal
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 23:28:30 »
Afgelopen weekend cursus portretfotografie gevolgd. Op mn schermpje leek het allemaal erg mooi. Op de computer miste ik toch weer de scherpte. Kunnen jullie mij adviseren hoe ik dit kan verbeteren? De foto's zijn genomen met de 18-55 mm lens. Cursusleidster raadde mij aan een 50 mm 1.4 lens te kopen voor portretten. Zou ook de scherpte ten goede komen?
De foto's zijn onbewerkt. Ik overweeg Lightroom aan de schaffen om dit wat professioneler te gaan doen. Gebruik nu Picasa om wat bij te snijden e.d. :schaam: Ik denk dat er met nabewerking behoorlijk wat voordeel te halen valt.

Foto 1
[/url]
PIMGP6655 by [url=http://www.flickr.com/people/95180722@N07/]sannahpim, on Flickr[/img]
f5.6 1/125 ISO 200 +1.3

Foto 2

IMGP6621 by sannahpim, on Flickr
f5.6 1/125 ISO 200 +1.3

Foto 3

PIMGP6623 by sannahpim, on Flickr
f5.6 1/125 IO 100 +1.3