Ik werk met Lightroom versie 4.4. Onderstaand mijn workflow, deze deel ik graag met jullie. Uiteraard zijn er net zo veel workflows als fotografen, dus schroom niet jouw eigen workflow (in een eigen topic) te vermelden!
Inlezen foto's van kaart in LRIk importeer foto's per shoot. Ik gebruik hierbij meteen "Make a second copy to" waardoor een eerste ruwe backup aanwezig is. Verder gebruik ik presets bij 'Metadata'. Keywords voeg ik pas toe als foto's geïmporteerd zijn. Foto's importeer ik 'By date' in een map op mijn C drive. Dit is een SSD disk en daarmee erg snel.
Keywords toevoegenEerst een 'select all' en dan vink ik de keywords aan. Standaard begin ik met de lokatie in de vorm van 'Europe - Nederland - Provincie Utrecht - Soest - Openluchttheater Cabrio' (als voorbeeld), waarbij een streepje een subcategorie aangeeft. Daarna hangt het van de shoot af. Bijvoorbeeld "Fotogroepsoest - Project Cabrio - Opera Rigoletto' of 'People - Models - Lysanne'...
First selectionDaarna loop ik alle foto's door en gebruik dan twee toetsen: de X voor 'markeer voor weggooien' en de foto's die ik wil gaan bewerken geef ik een '1' waardoor ze één ster krijgen. Na afloop 'delete rejected photo's' en de met X gemarkeerde foto's zijn verdwenen!
Eerste bewerkingsslagIk ga even uit dat de shoot met één camera gedaan is. Ik stel LR nu in op foto's met één ster. Als ik ruwweg kijk zie ik al wel of de belichting en AWB redelijk goed staan, of dat ik structureel wat te licht of donker zit. Ik pak de eerste foto en pas aan: Belichting / Contrast (naar medium) / Lens Corrections, de profile correction. Dan kopieer ik die setting over alle 1 ster foto's.
Tweede slag: ruis en sharpeningIk maak een selectie op ISO waarde. Welke hangt er en beetje vanaf. Meestal iets van 100-400 (weinig) - 400-800 (meer) - 800-1600 (sterk) 1600-4000 (zeer sterk) en boven de 4000 standje heftig. Ik selecteer één foto per categorie, zet de noise reduction zoals ik die mooi vind, stel verscherping is en kopieer over de set. Dat doe ik voor alle sets.
Echt aan de slag!Selectie weer op alle één ster foto's en nu per foto: rechtzetten, uitsnijden en eventuele detailaanpassingen. Als de foto toch tegenvalt een '0' (meteen weg uit selectie) en na bewerking een '2' (twee sterren). Wil ik nog wat anders met een foto doen, zoals omzetten naar zwart/wit of door een ander programma halen dan geef ik de foto een kleurtje.
Hierna ben ik eigenlijk wel klaar

Maar vaak volgen er nog twee dingen:
Upload naar SMUGMUG - mijn site
http://www.mharda.com is een smugmug site
LR heeft standaard ondersteuning voor smugmug, dus dat gaat in 1 minuut. Ik maak in de goede rubriek een 'Smart Gallery' aan, waarbij ik selecteer op 'Date Captured' en Rating 'Two Stars'. Heb ik meerdere onderwerpen op één dag (zelden!) dan ook nog een selectie op een keyword. LR zet alle geselecteerde foto's keurig klaar en ik druk op de knop publish! That's all. LR maakt zelf de gallery aan en zet alle foto's over...
ExporteerAls dit bijvoorbeeld een CABRIO shoot is, dan wil de webmaster ook graag de foto's. In LR zit een mooie optie 'Export'. Ik heb een preset cabrio en na een selectie van alle 2-ster foto's, exporteer ik deze en worden ze meteen in een aparte directory van de FGS Cloud neergezet. Afgezien van de export tijd, 10 seconden werk...
Even afronden
Copy / BackupDe directory had ik voor het verwerken op de C schijf gezet. Nu sleep ik deze in LR naar mijn USB HD waar alle foto's op staan. Structuur '2013 - Kwartaal 1 - Januari 2013 - '20130128 - naam shoot''. Deze schijf wordt standaard gesynchroniseerd met mijn Synology NAS.
Heb je vragen? Bijvoorbeeld over het gebruik van presets e.d.? Stel ze gerust in dit topic.
Heb je een eigen workflow? Maak dan ook een mooi topic aan, zo blijft het allemaal een beetje overzichtelijk.