wat een vreemde discussie is dit geworden.
Je had een K200 met een stel normale lenzen, niets mis mee denk ik.
Als je dan meer wilt, koop je toch een betere lens. Nu heb je geld uitgegeven aan een betere camera, en klaag je over je lenzen, terwijl je foto's maakt met je lens in combinatie met sluitertijd, diafragma en ervaring. Als je af en toe ziet wat topfotografisten uit een eenvoudige camera halen weet je dat een alles dat voor en achter de sensor zit het belangrijkst is.
Jij hebt nu geld uitgegeven aan het verkeerde schakeltje in de ketting en klaagt nu over de kwaliteit van de ketting.
Ik heb zelf ook de K200 en dacht dat ik een betere camera nodig had om betere foto's te maken. Niet waar, zorgen dat je je combinatie beter leert kennen is veel belangrijker. Ik denk dat er heel veel mensen op dit forum zitten die zich in het begin op een verschrikkelijke manier door hun nieuwe camera heen hebben moeten worstelen om het zelfde resultaat te behalen als met hun oude combi.
Een treffende conclusie alleen moet er wel één kanttekening aan toegekend worden.
De Tamron lens die maxim heeft, en wil vervangen, levert voldoende kwaliteit voor de K-5.
Ik denk juist dat het schakeltje ligt bij de persoon die de camera bedient.
Of dat nu door een gebrek van kennis komt of te weinig geduld of routine is aan hem om te ontdekken.
Dit is niet iets om je voor te schamen want iedereen moet door deze fase(n) komen, als je jouw materiaal (evengoed nabewerking met software) leert te begrijpen dan kun je er hele mooie dingen mee doen.
Als je meer vertrouwen hebt in een andere lens dan moet je die zeker aanschaffen anders strand het schip ergens waar je niet verder kan of wilt.
Het is jammer dat er aan deze discussie een vreemde wending is gekomen want dat was niet nodig geweest voor een simpele oplossing.
Wat mij betreft mag dit topic op slot, punt.