Auteur Topic: Welke lenzen?  (gelezen 7510 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke lenzen?
« Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2012, 00:23:23 »
Als iemand de verzondkosten wilt weten van SRS, kan op de rekening kijken van de DA*50-135.
Zo uit mijn hoofd was het €26 met korting als ik het goed heb...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2012, 00:23:23 »

asplx

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 15 februari 2012, 00:13:44 »
Voor mij zou de 12-24 van Sigma veel interessanter zijn, die kost toch ook om en nabij de € 380,00

Dan zou ik én groothoek hebben op de K10D en op de LX en MX en in de toekomst de FF.  :)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 04:20:42 door asplx »

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2012, 21:12:45 »
en hij is weer 399 pond ??? de Sigma 8-16, that is.
I snap d'r nozzing more van.  Maar ja, als iemand nog deze lens wil bestellen, grijp uw kans!
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2012, 07:49:29 »
tja, maar als we straks betere sensoren hebben, hoef ik nog steeds geen ff te hebben, en inderdaad de 12-24 en 10-20 zijn nu goedkoper. Maar voor de echte groothoek.................

Ik zou ook niets anders meer willen dan de 8-16. Echt een wereldlens........

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2012, 21:58:59 »
tja, maar als we straks betere sensoren hebben, hoef ik nog steeds geen ff te hebben, en inderdaad de 12-24 en 10-20 zijn nu goedkoper. Maar voor de echte groothoek.................

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2012, 21:06:48 »
Bij SRS Microsystems hebben ze nu wel de Sigma 12-24mm voor een ongelooflijk lage prijs :

http://www.srsmicrosystems.co.uk/2797/Sigma-12-24mm-F4-5-5-6-EX-DG-Aspherical-Lens---Pentax-Fit.html

299 GBP, heb je wel een fullframe UWA-objectief dat dus ook nog van pas komt mocht Pentax ooit met een FF-body komen.

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2012, 20:53:38 »
vanmiddag met een 8-16 op D550 gespeeld, van 'n collega. Prachtige opnames, effect is verbazingwekkend.
Maar even wachten, ik vond 480 euro een heel erg mooie prijs, 600 is wat teveel, 't blijft speelgoed.
Ik neem aan dat deze batch wat langzamer opraakt, maar dat er wel weer ergens een mooie prijs opduikt voor deze lens.

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2012, 20:50:06 »
Je kunt ook je Paypal aan je rekening koppelen, dan schrijven ze het gewoon daarvan af, gaat veel gemakkelijker!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #43 Gepost op: 24 januari 2012, 20:23:24 »
Ik heb even een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord.
Ze kopen de lenzen als batch, dus als ze op zijn en een nieuwe batch wordt gekocht dan zit daar een nieuw prijs aan vast.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 24 januari 2012, 19:57:59 »
Niet helemaal mee eens Eric: http://www.srsmicrosystems.co.uk/4919/Sigma-8-16mm-F4-5-5-6-DC-HSM-Lens--Pentax-Fit---SPECIAL-OFFER--.html
Bij SRS Microsystems is de Sigma 8-16 ooit £ 375 geweest, nu is die daar £ 399 is omgerekend ongeveer € 478, met verzending circa € 500. Dat ligt niet eens zover van het budget af.
Toch ruim goedkoper dan in Nederland. Van SRS zijn een behoorlijk aantal naar Nederland gekomen zo ondertussen  ;)

nou, lekker, heb ik net het geld op m'n paypalrekening staan, kost 't kreng anderhalf keer zoveel!
549 Pond ipv 399, da's niet kinderachtig.
Ik was van plan om een Manfrotto statief samen met deze lens te kopen, echt ruim 100 euro verschil met ons land.
Te laat!
Ik heb even een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord.

Serpiente

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2012, 14:17:25 »
Dat vermoeden had ik al  ;)
Dan moet je sparen voor een dure Canon of Nikon.
Met een Pentax 300 mm ben je niet echt deftig. Maar kwalitatief wel een goede lens.
Ik begrijp nu dat je met een lichtsterke lens ook "deftig" bent?  ;)

Waarom heb je eigenlijk een DSLR vraag ik me af? Toch om lenzen te verwisselen?
Of alleen om "deftig" te wezen?
Ik snap hier helemaal niets meer van, sorry hoor.......

Tja, wat denk je zelf.........?

300mm is behoorlijk deftig, tenzij je KBPV'tjes (kleine bruine pest vogeltjes) gaat fotograferen.. Hij is ook nog eens compact en maar 1kg. Maarja als er een 400mm zou komen dan zou ik hem wel verkopen en voor de 400mm gaan (zal dan wel 400mm F5.6 zijn, want anders is het onbetaalbaar). Tot die tijd kan ik er hele mooie foto's mee maken. :)

Ps. Voor het echte werk heb je aan 500mm zelfs niet genoeg. Die lui gebruiken een 600mm of 800mm met teleconverter. ;) Ga maar sparen als je deftig wilt zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2012, 14:23:38 door Serpiente »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #40 Gepost op: 17 januari 2012, 11:02:18 »
Zie dat er nog een lid een Sigma 24-60mm EX DG f2.8 te koop zet. Is dit een upgrade, of is hij erg gelijk met de Tamron 28-75? Neem aan dat dit ook een FF lens is?
Kan op internet er niet veel over vinden, het zou gaan om een "oudere" lens die inmiddels niet meer verkrijgbaar is en vervangen werd door de 24-70 F2.8, klopt dit?

Je hebt wat meer groothoek maar optisch is de 28-75mm beter. Met de 28-75mm heb je hoe dan ook op optisch gebied gewoon een heel goed objectief.

maximK200

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2012, 10:57:24 »
Zie dat er nog een lid een Sigma 24-60mm EX DG f2.8 te koop zet. Is dit een upgrade, of is hij erg gelijk met de Tamron 28-75? Neem aan dat dit ook een FF lens is?
Kan op internet er niet veel over vinden, het zou gaan om een "oudere" lens die inmiddels niet meer verkrijgbaar is en vervangen werd door de 24-70 F2.8, klopt dit?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #38 Gepost op: 16 januari 2012, 23:11:22 »
http://link.marktplaats.nl/521196537

Staat een DA 17-70mm op MP te koop, bieden begint onder de 300 euro. Zou wel wat hunten tussen de 60 en 70mm, misschien een sluimerend SDM-probleem.

maximK200

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 16 januari 2012, 22:43:46 »
Denk dat het eerder 16-45mm wordt, vermits mijn 28-75mm DI (full format) lens is, omgerekend dus een 42-120mm. De 17-50 versie is gewoon de 28-75mm maar dan voor APC-S cropcamera's, met natuurlijk
de nadelen van vignetering etc... voorlopig hou ik het op mijn huidige lens best. Ik kies toch liever de kwaliteit, en een keer meer lens verwisselen hoor. Tenzij er een mogelijkheid zou zijn op de DA 17-70 overweeg ik die mss, maar dan VOORAL voor de SDM motor!

En verder nog een vaste macro in gedachte, daar kan je ook al flink mee verder. Met een 70mm F/2.8 heb ik uiteindelijk ook lichtsterkte, en is ideaal voor portret ook met de nodige "onscherpte".

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #36 Gepost op: 16 januari 2012, 20:18:02 »
Ik weet niet waar je het niet helemaal mee eens bent Edzo maar die prijs van net boven de 450 euro gaf ik zelf ook al aan  ;) SRS verkoopt ook via Ebay, er is overigens een verkoper op Ebay die in totaal nog net iets goedkoper is (GW Camera's)

Ik dacht dat je doelde op tweedehands via E-bay........

Maxim had al aangegeven niet zoveel groothoek te willen, dus ik neem aan dat de 8-16 sowieso afvalt in de keuze.
Vandaar dat ik zei de 12-24 in combinatie met de 28-75 die hij al heeft wellicht een optie. Mis je alleen het bereik 24-28.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2012, 17:53:32 »
Ik weet niet waar je het niet helemaal mee eens bent Edzo maar die prijs van net boven de 450 euro gaf ik zelf ook al aan  ;) SRS verkoopt ook via Ebay, er is overigens een verkoper op Ebay die in totaal nog net iets goedkoper is (GW Camera's)

Het is aan Maxim om te bepalen of dat budget kan worden opgeruimd en of hij zijn groothoekwens wil opvangen met een objectief dat in feite alleen maar groothoek biedt. Een UWA is wat zonde om te kopen als je groothoek incidenteel gebruikt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2012, 15:58:23 »
Zijn dan wel objectieven die buiten het budget vallen, ook al vindt je een 8-16mm op Ebay voor net boven de € 450.

Binnen het budget valt de Sigma 10-20mm f4-5.6, een meer dan prima objectief. Maar dan kom je wel uit op ultrawide objectieven en daarmee fotograferen moet je liggen, een UWA is ook minder all purpose dan een 16-45mm of 17-70mm. Het levert bij juist gebruik dan wel spectaculaire foto's op maar een UWA blijft een objectief dat je niet snel algemeen inzet.

Niet helemaal mee eens Eric: http://www.srsmicrosystems.co.uk/4919/Sigma-8-16mm-F4-5-5-6-DC-HSM-Lens--Pentax-Fit---SPECIAL-OFFER--.html
Bij SRS Microsystems is de Sigma 8-16 ooit £ 375 geweest, nu is die daar £ 399 is omgerekend ongeveer € 478, met verzending circa € 500. Dat ligt niet eens zover van het budget af.
Toch ruim goedkoper dan in Nederland. Van SRS zijn een behoorlijk aantal naar Nederland gekomen zo ondertussen  ;)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2012, 08:49:31 »
Maxim, als ik jou was zou ik toch eens serieus naar foto's van de Sigma 8-16 mm kijken. Die vervorming waar jij op doelt valt namelijk reuze mee en het sluit aan op de 18-55.
Ander alternatief is de Sigma of Pentax 12-24, die sluit weer aan op je 28-75 die je nu hebt.

Zijn dan wel objectieven die buiten het budget vallen, ook al vindt je een 8-16mm op Ebay voor net boven de € 450.

Binnen het budget valt de Sigma 10-20mm f4-5.6, een meer dan prima objectief. Maar dan kom je wel uit op ultrawide objectieven en daarmee fotograferen moet je liggen, een UWA is ook minder all purpose dan een 16-45mm of 17-70mm. Het levert bij juist gebruik dan wel spectaculaire foto's op maar een UWA blijft een objectief dat je niet snel algemeen inzet.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2012, 08:43:19 »
Maxim, als ik jou was zou ik toch eens serieus naar foto's van de Sigma 8-16 mm kijken. Die vervorming waar jij op doelt valt namelijk reuze mee en het sluit aan op de 18-55.
Ander alternatief is de Sigma of Pentax 12-24, die sluit weer aan op je 28-75 die je nu hebt.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2012, 08:37:05 »
Bij groothoek heb je over het algemeen minder behoefte aan lichtsterkte, als je doel dus is om meer groothoek te verkijgen met een hogere kwaliteit dan de 18-55mm zou je voor de 16-45mm kunnen gaan. Je hebt dan een bereik van 16 tot 75mm voor algemene doeleinden. Dan lever je qua lichtsterkte niks in.

Heb het zelf opgelost door nogmaals een Ultra Wide objectief te kopen en boven de 20mm te investeren in lichtsterke primes maar dat vergt een grotere investering dan € 450. Voordeel is dan wel dat bijna iedere prime vanaf 24mm t/m 70mm een hogere lichtsterkte biedt dan f2.8 (macro objectieven uitgezonderd).

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2012, 08:28:25 »
Daar heeft dat niets me te maken. Ik bedoelde met "deftig" foto's die lekker scherp zijn en kwaliteit. En aangezien ik weet dat je niet alles kan verwachten, steek ik er mijn geld niet in in de kwalitatieve dure tele's.

En ja idd, ik heb eigenlijk spijt dat ik een nieuwe camera heb gekocht.

Excusé, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Dan loopt opeens de discussie anders. Wellicht (ook) mijn fout.
Spijt dat je een nieuwe camera hebt gekocht hoeft naar mijn idee toch niet, de K5 is een beregoeie camera en de lenzen komen met sparen toch wel neem ik aan.
Keulen en Rome zijn ook niet in één dag gebouwd. Ik ga er van uit dat Berend de Tamron lens kent en zoals Berend al zegt, met de Tamron zijn ook met de K5 best goede foto's te maken.
Ik heb in begin naast de 18-55 ook met aantal lenzen gelopen met schimmel erin en toen werd me al fotograferend snel duidelijk waar mijn behoeftes op lenzengebied lagen.
OK, misschien in begin kwalitatief wat mindere foto's, maar wel heb ik veel geleerd.

maximK200

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2012, 23:38:11 »
Maar een K5 staat wel deftiger dan een K200  ;)

Daar heeft dat niets me te maken. Ik bedoelde met "deftig" foto's die lekker scherp zijn en kwaliteit. En aangezien ik weet dat je niet alles kan verwachten, steek ik er mijn geld niet in in de kwalitatieve dure tele's.

En ja idd, ik heb eigenlijk spijt dat ik een nieuwe camera heb gekocht.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2012, 22:10:06 »
wat een vreemde discussie is dit geworden.
Je had een K200 met een stel normale lenzen, niets mis mee denk ik.
Als je dan meer wilt, koop je toch een betere lens. Nu heb je geld uitgegeven aan een betere camera, en klaag je over je lenzen, terwijl je foto's maakt met je lens in combinatie met sluitertijd, diafragma en ervaring. Als je af en toe ziet wat topfotografisten uit een eenvoudige camera halen weet je dat een alles dat voor en achter de sensor zit het belangrijkst is.
Jij hebt nu geld uitgegeven aan het verkeerde schakeltje in de ketting en klaagt nu over de kwaliteit van de ketting.
Ik heb zelf ook de K200 en dacht dat ik een betere camera nodig had om betere foto's te maken. Niet waar, zorgen dat je je combinatie beter leert kennen is veel belangrijker. Ik denk dat er heel veel mensen op dit forum zitten die zich in het begin op een verschrikkelijke manier door hun nieuwe camera heen hebben moeten worstelen om het zelfde resultaat te behalen als met hun oude combi.

Een treffende conclusie alleen moet er wel één kanttekening aan toegekend worden.
De Tamron lens die maxim heeft, en wil vervangen, levert voldoende kwaliteit voor de K-5.
Ik denk juist dat het schakeltje ligt bij de persoon die de camera bedient.
Of dat nu door een gebrek van kennis komt of te weinig geduld of routine is aan hem om te ontdekken.
Dit is niet iets om je voor te schamen want iedereen moet door deze fase(n) komen, als je jouw materiaal (evengoed nabewerking met software) leert te begrijpen dan kun je er hele mooie dingen mee doen.
Als je meer vertrouwen hebt in een andere lens dan moet je die zeker aanschaffen anders strand het schip ergens waar je niet verder kan of wilt.
Het is jammer dat er aan deze discussie een vreemde wending is gekomen want dat was niet nodig geweest voor een simpele oplossing.
Wat mij betreft mag dit topic op slot, punt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2012, 21:36:20 »
wat een vreemde discussie is dit geworden.
Je had een K200 met een stel normale lenzen, niets mis mee denk ik.
Als je dan meer wilt, koop je toch een betere lens. Nu heb je geld uitgegeven aan een betere camera, en klaag je over je lenzen, terwijl je foto's maakt met je lens in combinatie met sluitertijd, diafragma en ervaring. Als je af en toe ziet wat topfotografisten uit een eenvoudige camera halen weet je dat een alles dat voor en achter de sensor zit het belangrijkst is.
Jij hebt nu geld uitgegeven aan het verkeerde schakeltje in de ketting en klaagt nu over de kwaliteit van de ketting.
Ik heb zelf ook de K200 en dacht dat ik een betere camera nodig had om betere foto's te maken. Niet waar, zorgen dat je je combinatie beter leert kennen is veel belangrijker. Ik denk dat er heel veel mensen op dit forum zitten die zich in het begin op een verschrikkelijke manier door hun nieuwe camera heen hebben moeten worstelen om het zelfde resultaat te behalen als met hun oude combi.

Maar een K5 staat wel deftiger dan een K200  ;)