Het is de bedoeling om een oerdegelijk standaarlensje te hebben dat toch lichtsterk is ter vervanging van mijn DA 18-55 (wat uiteindelijk een kitlens is, en ik zal eerlijk iets bekennen, ik was 3jr content van de DA 18-55, maar die WR versie trekt op niets, optisch veel slechter dan de vorige versie).
En met groothoek bedoel ik niet écht groothoek, onder 16mm ga ik niet, is toch teveel vertekening. En 28mm is toch wat groot vind ik om te beginnen (zeker als het 42mm word met cropfactor).
In feite zou de ideale oplossing zijn:
Pentax 17-70 F4
Pentax 55-300
Maar dit is nogal duur. Bovendien ben ik fan van achtergrondonscherpte, speel daar graag mee. En ja je hebt gelijk, ik gebruik mijn tamron ook minder dan10% op F2,8 is pas lekker scherp op F3,5. Maar je moet speling hebben vind ik, als de DA 17-70 op F4 begint moet je om lekker scherp te zijn al minstens naar F5,6 gaan en dat is nogal veel. En ben van her princiepe om ruis zo laag mogelijk te houden, hoewel dat moeilijk is, ik heb nog nooit op ISO 200 kunnen fotograferen dezse winter met mijn K-5 ondanks een lichtsterke lens. Dan hou ik me hart echt vast voor een andere lens. Vandaar je opening kan nooit groot genoeg zijn is mijn regel!