Hoi,
Ik wil mijn uitrusting veranderen, althans als er mogelijkheden zijn en het geen fortuinen kost.
Ik heb net een K-5 met 18-55WR lensje en nog een Tamron 28-75mm f2.8 . Nog een oud FA 80/200 lensje van mijn grootouders gekregen (hadden ook pentax).
Nu vind ik het beetje gek van mijn 18-55, ik gebruik het bijna NOOIT, maar kan toch geen groothoek missen, maar ik gebruik deze enkel onder 28mm

LAngs andere kant is mijn zoomlens te groot, ze is eigenlijk 120mm-300mm, een erg vervelende maat, van kwaliteit kunnen we ook niet echt spreken maarja. Ik wou gwn geen 50-200 terug kopen, had hem net verkocht, en al veel spijt van.
Mijn Tamron, heb ik in begin veel last met gehad, maar beetje leren werke met de lens, is haaarscherp op F4 voor portretten op 50mm. Met 18-55 moet je echt op F8 gaan om scherp te zijn.
Nu dacht ik: als ik nu mijn Tamron 28-75 én 18-55 vervang door één lens, zou toch handiger zijn. Ik dacht direct aan de Tamron 17-50 2.8 versie, maar deze blijkt uit testen niet zo goed als de 28-75. Van scherpte is hij heel goed, maar erg veel last van vignetering, vertekening en crhomatische abberaties

De 17-70 versie van Sigma is niet lichtsterk, maar heeft wel HSM. De Sigma 17-50 2.8 HSM is te duur voor mij, dan kan ik beter de 16-50 2.8 van Pentax kopen voor 250€ meer.
Nu kan ik ook kiezen voor de DA 17-70, maar deze is F4. Maar is het echt zo'n verschil naar F4, het is maar één stop uiteindelijk, hoe zit het met de bokeh van deze lens op 70mm? Het interesseerd me wel dat deze SDM heeft, gedaan met dat boormachinegeluid en wachten, ik moet altijd onderdoen voor Canon/Nikon gebruikers als het om focus gaat, vooral als ik dieren fotografeer ben ik altijd te laat.
Mijn voorkeur gaat dus toch uit naar een 70mm bereik, omdat de zoomlens die ik op het oog heb daar op aansluit (zie topic Tamron/Sigma 70-300mm).
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is om gwn mijn Tamron lekker te houden en mijn DA 18-55 door een 16-45 te vervangen als groothoek. Kan ook gwn mijn Tamron wegdoen en vervangen door een lichtsterke prime 50mm F2.8
Ik weet het dus helemaal niet meer. Mijn budget is toch max 450€
Groetjes