Auteur Topic: Opslag foto's onderweg  (gelezen 6072 keer)

Offline Hano

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Opslag foto's onderweg
« Reactie #37 Gepost op: 20 november 2011, 16:52:02 »
er zit toch een usb aansluiting op je camera ::)

Ja, ja hebt helemaal gelijk.  ;)
De beoordeling van ZDNet heeft bij mij de doorslag gegeven geen gebruik te maken van USB anywhere. Ik heb inmiddels al een extra kaart gekocht. Niettemin bedankt voor je aanbod :cheer:
Hano
Pentax K-5 | Pentax DA 17-70

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #37 Gepost op: 20 november 2011, 16:52:02 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #36 Gepost op: 20 november 2011, 14:29:03 »
Wat ik doe is het volgende: Ik zet het op DVD  ;D
Ik heb ooit een brandstation gekocht die SD kaarten kan lezen. Zit een schermpje op waar je de verschillende opties kunt instellen en dan een DVD erin en branden maar. Die dingen worden alleen bijna niet meer geleverd geloof ik door de opkomst van de laptop. Over het algemeen heb ik trouwens wel een laptop mee dus back-up ik het gewoon naar de harddrive.

Internetcafé is trouwens niet zo'n goede optie. Hoe rijker het land hoe minder je er zult vinden. Mijn oom en tante maken een wereldreis op de fiets. In zeg Afrika vinden ze met gemak die cafés. In Europa moeten ze vaak echt zoeken om er 1 te vinden.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Hano

• Senior Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2011, 08:39:21 »

Maar mijn topic gaat over kopiëren SD-cards onderweg. Je begrijpt, dat ik er ook geen vermogen aan wil uitgeven maar zo'n eenvoudig apparaat voor SD zou zinvol zijn voor mij ;C

Ik verklaar hierbij plechtig, dat ik van een je USB Anywhere GEEN gebruik ga maken, omdat een USB GEEN SD-Card is :'(

Niettemin bedankt voor je creatieve aanbod  :clap2: :drinks:
Hano

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #34 Gepost op: 16 november 2011, 06:54:48 »
De verzendkosten neem ik op me OP VOORWAARDE dat je als hij niet bevalt hem weer hier op het forum kostenloos aanbiedt aan een ander waarbij de verzendkosten voor jou zijn. Als je hier publiekelijk akkoord gaat met bovenstaande voorwaarde, is het apparaatje van jou.
;D Hardware met een Creative Commons licentie, dit is de toekomst.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2011, 06:57:52 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

newmikey

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 15 november 2011, 21:16:59 »

Heb zo'n apparaat nog nooit gezien :o
Maar mijn topic gaat over kopiëren SD-cards onderweg. Je begrijpt, dat ik er ook geen vermogen aan wil uitgeven maar zo'n eenvoudig apparaat voor SD zou zinvol zijn voor mij ;C

Als je mij even PM'ed met je preciese NAW gegevens gaat ie naar je onderweg. Géén garantie op de goede werking, je download zèlf de handleiding (zie eerdere link) en batteries NOT included (3 AAA'tjes in plaats van 2 zoals ik eerder meldde). De verzendkosten neem ik op me OP VOORWAARDE dat je als hij niet bevalt hem weer hier op het forum kostenloos aanbiedt aan een ander waarbij de verzendkosten voor jou zijn. Als je hier publiekelijk akkoord gaat met bovenstaande voorwaarde, is het apparaatje van jou.

Misschien niet helemaal de letter van open-source maar wèl de geest ervan, zullen we maar zeggen: "share and share alike".

Offline Hano

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 15 november 2011, 20:47:33 »

Gevonden in een doos op zolder: de Belkin USB Anywhere (http://www.belkin.com/support/download/files/P74859uk-A_F5U203uk.indd.pdf)

Zo werkt het: http://www.youtube.com/watch?v=SFNaloUE_5M

Hier is de Nederlandse review van ZDNet.nl: http://www.zdnet.nl/reviews/53079/belkin-usb-anywhere/

Heb zo'n apparaat nog nooit gezien :o
Hano

newmikey

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 15 november 2011, 20:06:56 »
Gevonden in een doos op zolder: de Belkin USB Anywhere (http://www.belkin.com/support/download/files/P74859uk-A_F5U203uk.indd.pdf)

Zo werkt het: http://www.youtube.com/watch?v=SFNaloUE_5M

Hier is de Nederlandse review van ZDNet.nl: http://www.zdnet.nl/reviews/53079/belkin-usb-anywhere/

newmikey

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 15 november 2011, 15:21:54 »
Welk speciaal device heb je hier in gedachten? ;)
Hoe kopieer je die dan bijv. Op een camping? :-\

Ik heb nog zo'n USB-naar-USB kopieerder waarmee je zonder tussenkomst van een computer bijvoorbeeld van een camera naar een portable hardeschijf of zelfs een kaartlezer kan kopieren.

Ben er nooit zo happy mee geweest aangezien je nooit helemaal zeker wist dat alles inderdaad goed over was gekopieerd. Het ding werkt op 2 mini-penlights.

jjw

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2011, 15:09:23 »
Aangezien je EXTRA kaartjes wilde in een dual-slot voor reserve kopieën van je foto's, zijn dat dan dus 6 kaartjes van 32 Gb.  :)

Ik zou elke dag eens gaan schiften in mijn foto's.....lijkt me sterk dat je ze allemaal bewaard  :D :D

Klopt, van de +- 5000-6000 die ik er gemaakt heb, heb ik er uiteindelijk 650 geselecteerd die ik echt mooi vond. Daar zitten geen foto's van de groep waarmee ik reisde bij. Die heb ik apart bewaard, zijn meer kiekjes voor de herinnering.

Dat is alsnog ruim 1 op de 10. Op zo'n klein schermpje kan ik echt niet beoordelen wat ik allemaal wel en niet wil bewaren, kost ook veel teveel tijd. Vooral als je steeds weer aan het reizen bent naar de volgende plaats. Als je veel foto's maakt moet je ook gewoon wat rigoreuzer worden in het weggooien. Ik maak vaak van precies hetzelfde 'ding' wel 3 tot 5 foto's. Ik gooi er dan zonder pardon gerust 4 vd 5 weg, omdat er net een takje in beeld staat, iets bewogen is, het licht net mooier valt in een andere foto, of de compositie net sterker is. Dat doe ik echt in 15 seconden in Bridge/ACR

Offline Hano

• Senior Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2011, 10:49:40 »
Ik heb bewust dit topic gestart vanuit het feit, dat je GEEN laptop/netbook meeneemt. Als je bijvoorbeeld kampeert, is het meenemen van laptop niet altijd de beste oplossing omdat je die of altijd moet meeslepen tijdens fotograferen. Achterlaten in een tent is vragen om problemen.

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie dit probleem van backup van je kaartjes oplost. Kan ook zijn, dat ik er een groter probleem van maak dan feitelijk het geval. Met 16gb in RAW maakt je 460 foto's. Dus moet ik inderdaad meerdere kaarten meenemen en die goed opbergen! ;)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2011, 11:43:06 door Hano »
Hano

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2011, 10:25:18 »
er zijn pentax camera's waar een sdxc kaart in kan.
64 gb, zat opslagruimte.

zelf neem ik op vakantie mee een netbook,
pic,s genomen, camera aansluiten op netbook, klaar is kees.

als het slecht weer is, kan je ook je pic's nog gaan bewerken,
en je mail box in de gate houden

kijk wel uit naar een tablet, die dezelfde mogelijkheden heeft als een netbook.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2011, 07:09:23 »
100 GB is maar 3X 32GB he...dus valt best mee.

Aangezien je EXTRA kaartjes wilde in een dual-slot voor reserve kopieën van je foto's, zijn dat dan dus 6 kaartjes van 32 Gb.  :)

Ik zou elke dag eens gaan schiften in mijn foto's.....lijkt me sterk dat je ze allemaal bewaard  :D :D

jjw

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2011, 02:04:09 »
Wat is dan het nut  van een dual-SD slot?!?!
Voor 100 GB heb je een behoorlijk aantal kaartjes nodig lijkt mij...of dat nou zo handig is

Trouwens.....1000 foto's per week en dat 4 weken lang?  ???
(maak ik in een klein jaar)

De reis duurde 6 weken en een paar dagen :) Nog langer dus :P Uiteindelijk 650 'beste' foto's geselecteerd.
Op een mooie reis is 1000 foto's per week niet zo veel hoor met een spiegereflex. De gemiddelde reisgenoot met een compact had denk ik al snel 250 foto's per week en die snapt er overal maar 1 van.
Ik heb vanavond op GLOW in eindhoven ook al 250 foto's gemaakt in 3 uur tijd, meeste daarvan is nog lange sluitertijd ook.

100 GB is maar 3X 32GB he...dus valt best mee. Ik heb toen destijds 3*16GB 1*32GB en 1*4GB meegenomen en onderweg nog 1*16GB bijgekocht. Ik zou nu voor 32GB kiezen, dat was toen nog niet zo goedkoop. Ook niet zo praktisch omdat ik met 16GB één week deed, het risico van het verliezen/gestolen worden van 1 week aan foto's wou ik nog wel nemen, 2 weken ging me wat te ver. Nu schiet ik die 32GB makkelijk in één week vol denk ik. Zeker met de K5 (ook ietwat grotere bestanden)

Kopieren kun je in elk internetcafe waar je even bij een USB aansluitng mag.

En precies dat kan dus vaak niet, de boel is vaak afgeschermd waardoor je alleen van een webbrowser gebruik kan maken en verder niets. Als dat wel kan dan zou ik gewoon een externe HD gebruiken en geen extra losse kaartjes.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 12 november 2011, 11:42:47 »
Allemaal in RAW en een voor een corrigeren? Jij moet toch wel ontzettend veel vrije tijd hebben ::)

Ik gooi nogal eens wat weg. Ik heb van de zomer ook wel veel in jpg gewerkt, maar daar ben ik weer vanaf gestapt. Veel foto's zijn ook ter test. Ik heb dit jaar nogal wat sporten voor het eerst proberen te verslaan en dan is het wel handig om veel te knippen en thuis te kijken wat er wel en niet werkt. Dan kun je de volgende keer weer wat dingen overslaan of anders proberen.

Gratis is het niet, want je verslijt ook gewoon zo'n K-5 in een jaar uiteindelijk. Aan de andere kant natuurlijk wel weer een supergoedkope leerschool in vergelijking met het analoge tijdperk, een fotovakschool of een veel duurdere Canon/Nikon set die je ook verslijt.

Ik doe mijn best om mezelf om te vormen tot een goede allround sportfotograaf en dat lukt de ene dag wat beter dan de andere ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2011, 11:38:25 »
Goh...wat zal jij blij zijn dat je in het digitale tijdperk leeft  :D :D

Dat heeft zeker wel wat voordelen. Echter met sportfoto's kom je tegenwoordig ook niet meer zo vlug weg als met plaatjes van 20 jaar geleden. Ook toen maakte Nikon al een camera die een rolletje met 6 fps erdoor draaide. Bij grote sportevenementen stond er dan iemand de hele tijd rolletjes te verwisselen als hulpje van een cameraman die werkte met 4 camera's.

Ook voor mij een goede rede om af en toe mijn body's te vervangen en met een fris en fruitig exemplaar van start te gaan.

Offline Hano

• Senior Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2011, 11:36:20 »
Onderschat me niet, ik maak dit jaar 100.000 foto's.

Allemaal in RAW en een voor een corrigeren? Jij moet toch wel ontzettend veel vrije tijd hebben ::)
Hano

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2011, 11:17:17 »

Goh...wat zal jij blij zijn dat je in het digitale tijdperk leeft  :D :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2011, 10:54:02 »
Onze Ron doet dat niet 4 weken lang, maar een JAAR lang.  :D

grtz, Andre

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2011, 10:52:11 »
Citaat
Trouwens.....1000 foto's per week en dat 4 weken lang? 
Onze Ron doet dat niet 4 weken lang, maar een JAAR lang.  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2011, 08:20:25 »
Balen dat de camera geen dual-SD slots heeft dan eigenlijk he...Dan was het makkelijk.

Ik heb toen in 6 weken 100GB volgeschoten. Uploaden in internetcafe was dus niet echt een optie.

Wat is dan het nut  van een dual-SD slot?!?!
Voor 100 GB heb je een behoorlijk aantal kaartjes nodig lijkt mij...of dat nou zo handig is

Trouwens.....1000 foto's per week en dat 4 weken lang?  ???

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2011, 08:03:35 »
Wat dacht je van een eenvoudige USB multicardreader? Je propt in de ene gleuf de SD kaart uit jhe camera en in een andere gleuf een microsd kaart, die kosten niet veel meer en kun je achterop een postzegel naar huis sturen, of gewoon in je portemonee mee naar huis nemen. Kopieren kun je in elk internetcafe waar je even bij een USB aansluitng mag.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2011, 02:05:30 »
Die snap ik niet helemaal, dat is nu toch ook met 1 kaartje er in. Je zet de foto's pas over als de kaart vol is neem ik aan.

Ik denk dat twee kaarten in de camera mensen een gevoel van veiligheid geeft. Als je die dus niet ergens anders opslaat, maar in de camera laat zitten gedurende de vakantie dan is alsnog alles weg als de camera bv op het vliegveld foetsie is.

jjw

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2011, 00:33:30 »
Welk speciaal device heb je hier in gedachten? ;)
Hoe kopieer je die dan bijv. Op een camping? :-\

Nou ik heb even gezocht want kon me niet voorstellen dat het niet bestond en het bestaat dus inderdaad. Gewoon een soort SD-kaartlezer waar je een andere SD-kaart in stopt en dan wordt er een 1 op 1 kopie gemaakt :) dus zonder tussenkomst van computer of iets dergelijks. Ik kan er alleen niets recents over vinden, geen idee of het nog verkrijgbaar is, zou handig zijn.

http://www.ubergizmo.com/2005/07/panasonicacutes-sd-to-sd-copier/
en een andere http://usb.brando.com/imono-sd-hc-micro-sd-hc-usb-data-copier_p01311c046d15.html

jjw

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2011, 00:28:06 »
Zolang je camera maar niet gestolen wordt :(

Die snap ik niet helemaal, dat is nu toch ook met 1 kaartje er in. Je zet de foto's pas over als de kaart vol is neem ik aan.

Met Dual-SD kaarten bewaar je vervolgens gewone de 2 kaarten op een aparte plek.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2011, 23:56:39 »
Balen dat de camera geen dual-SD slots heeft dan eigenlijk he...Dan was het makkelijk.

Zolang je camera maar niet gestolen wordt :(

Tsja, een netbookjes is zo gek nog niet. Klein en er kan best veel in. Ik heb nu een 500GB schijf in mijn netbookje, dus zou hem kunnen gebruiken voor storagedump.