Auteur Topic: Pentax DA* huren...?  (gelezen 9621 keer)

Cmdr_Keen

• Gast
Re:Pentax DA* huren...?
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2010, 21:37:48 »
Ik verschuil mij nergens achter, maar ik heb geen zin hier verder op in te gaan.

Waarom ging je er dan toch nog op in? Toch stiekem het laatste woord willen hebben?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2010, 21:37:48 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2010, 21:32:07 »
Ik wist gewoon dat je je hierachter ging verschuilen.

En blijkbaar geldt het alleen voor mij (of waarschijnlijk iedereen die kritiek heeft), want van het overige offtopic over bier wordt weer niets gezegd.

Het is erg kinderachtig dat je eerst een reply op mij geeft en vervolgens probeert mij de mond te snoeren door "offtopic" te roepen terwijl je zelf de discussie hierover hebt aangezwengelt. Lekker het laatste woord willen hebben. Flauw...
Ik verschuil mij nergens achter, maar ik heb geen zin hier verder op in te gaan. Ten eerste omdat het niets positiefs bijdraagt aan dit topic, en ten tweede omdat je toch zal blijven proberen mijn woorden te verdraaien. Daarom einde offtopic discussie. Het zou je sieren je wat positiever op te stellen Keen! Vragen of klachten hierover? Stuur dan een PB!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Buksbeest

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2010, 20:04:11 »
Jammer dat je het niet gewoon gezellig kan houden Keen...

En @ de foto van Ron: Mooie foto... maar heeft voor mij niets te maken met de lens  :-\

asplx

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2010, 18:58:59 »
6 flesjes Brands' Sylvester

Dat zijn wel de betere Brand bieren, proost!

Mieg

Dank je....
Het is de topper :toppie:

Een aantal weken geleden 6 flesjes voor € 1,49
Het statiegeld was bijna meer...
En toch heb ik er 5 weken mee gedaan.... :cheer:

Proost,
Ruurd

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2010, 18:20:47 »
Laten we maar weer back ontopic gaan! :-X

Ik wist gewoon dat je je hierachter ging verschuilen.

Overigens realiseer ik mij dat dit off-topic is, maar aangezien zowel de admin als de topicstarter hier in mee doen, neem ik aan dat dit geaccepteerd is...

En blijkbaar geldt het alleen voor mij (of waarschijnlijk iedereen die kritiek heeft), want van het overige offtopic over bier wordt weer niets gezegd.

Het is erg kinderachtig dat je eerst een reply op mij geeft en vervolgens probeert mij de mond te snoeren door "offtopic" te roepen terwijl je zelf de discussie hierover hebt aangezwengelt. Lekker het laatste woord willen hebben. Flauw...

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2010, 18:07:34 »
Inderdaad, niets moet! Enne...de DA*50-135mm is één van de allerbeste lenzen in z'n bereik, zo niet dé beste! Daar zal je voortreffelijke portretten mee kunnen maken. Aan de lens zal het i.i.g. niet liggen... ;)

Succes met sparen!

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #40 Gepost op: 24 mei 2010, 18:00:31 »
6 flesjes Brands' Sylvester

Dat zijn wel de betere Brand bieren, proost!

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

asplx

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 24 mei 2010, 17:57:51 »
Citaat
Laten we maar weer back ontopic gaan! Ik zeg niets

Dat vind ik een prima idee, Johan :cheer:

@Buks:
Ja, het is zalig weer.
En nog mooier er bij is, dat de C1000 open was en 6 flesjes Brands' Sylvester bier verkocht voor € 1,99 :cheer:
Ik ben dus op me gemakkie naar meneer C1000 gefietst, eh, ja, ook op de fiets natuurlijk en heb lekker een lekker biertje gehaald.  :drinks:

Groeten,
Ruurd

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #38 Gepost op: 24 mei 2010, 17:52:28 »
Leuke foto Ron!

Mijn menig is, ga lekker foto's maken, een portret op 300 mm kan mooi zijn maar ook op 10 mm.

Niks MOET, daarom gelijk naar de Vrije Academie gegaan in Den Haag i.p.v fotovakschool.

Mieg

p.s een portret met 10 mm, onwijs mooi!

http://bighugelabs.com/onblack.php?id=1287410591&size=large
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 17:58:15 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

RonHendriks

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 24 mei 2010, 17:10:33 »
De lens is zeker een hele mooie. Ik heb hem ook en daar kun je gewoon hele mooie platen mee maken. Bij cameranu.nl in Urk ook voor 899 euro.

Gemaakt met deze lens op 135mm
http://i47.tinypic.com/2rhb6td.jpg

Overigens is zo'n zoom handig om nog eens wat extra te kunnen doen als de afstanden verschillen tussen wat je op de foto wil zetten. Of als je een close-up wil maken zonder meteen bij iemand op schoot te hoeven zitten.

Anders is een prime als portretlens zeer zeker ook aan te raden. Helaas niet allemaal veel goedkoper, maar zeker zo geweldig om in te zetten.
DA40mm/f2.8 Ltd (315 euro) | FA43mm/f1.9 (675 euro) | FA50mm/f1.4 (399 euro) | D-FA50mm/f2.8 macro (399 euro) | (DA*55mm/f1.4 (695 euro) | DA70mm/f2.4 Ltd (454 euro) | FA77mm/f1.8 (844 euro) | FA*85mm/f1.4 (tussen 850 en 1100 euro) | D-FA 100mm/f2.8WR Macro (569 euro)
Zo zie je dat Pentax toch heel veel te bieden heeft.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 20:14:28 door RonHendriks »

lamer1980

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2010, 16:18:13 »
Tsjah, daar zeg je wat.... On topic....
Volgens mij is tussen alle meningen en waarheden door de vraag wel beantwoord; Pentax is niet zo wijd verkrijgbaar als Canon of Nikon, en daarmee zijn de objectieven niet te huur.

Houdt gewoon in dat ik ga sparen en tzt de 50-135 ga kopen  ;)
Overigens is ie bij Kamera Express 900,-. Scheelt toch weer 100,- in vergelijking van wat Jazzer aangaf  :P

Buksbeest

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2010, 15:58:41 »
Vinden jullie het ook zulk lekker weer vandaag?

(om maar even het afkatten te beëindigen...)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #34 Gepost op: 24 mei 2010, 15:44:20 »
Dat is waar, op het moment dat er iets schort aan de huidige manier van werken. Dan heb je helemaal gelijk. Maar op het moment dat de fotograaf tevreden is over hetgeen er bereikt wordt met de keuze van het brandpunt, waarom zou je dan iemand aanraden om het anders te doen? De fotograaf heeft nergens aan gegeven ontevreden te zijn met zijn manier van werken of hoe zijn portretten uitvallen, en dan vind ik het arrogant en onnadenkend om zomaar te gaan roepen dat die persoon maar weer terug moet naar de basis. Zeker gezien Vulcan zelf nogal op z'n tenen getrapt was nadat ik o.a. zijn keuze van objectief bekritiseerd had. En toen was er om kritiek gevraagd en had ik daadwerkelijk de foto's gezien. Wat ik nogal een verschil vind...
Dat zijn bedoelingen goed zijn, twijfel ik geen moment over. Dat maakt echter het advies niet goed.

Kijk, je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar ik vind kritiek geven zonder daadwerkelijk foto's te zien gewoon de ergste fout die je kan maken...

Overigens realiseer ik mij dat dit off-topic is, maar aangezien zowel de admin als de topicstarter hier in mee doen, neem ik aan dat dit geaccepteerd is...
Sorry, maar ik wordt hier heel moe van Keen! Ik geef enkel het advies om portretten ook eens uit te proberen met 55 -80mm. Gewoonweg ter vergelijking, omdat gezichten (portretten) er dan zo natuurlijk mogelijk uitzien. (niet plat, niet bol) De 55-80mm range (80-120mm FF) is voor apc-s dslr's DE standaard. En daar sta ik echt niet alleen in, maar dat kan je al decennia of zelfs vanaf het ontstaan van de fotografie in fotografieboeken lezen. In een eerdere post heb ik al aangegeven dat uitzonderingen de regel bepalen. Nog niet genoeg?  >:(
Trouwens belachelijk dat jouw kritiek hier terug te koppelen is op mijn fototopic over een vliegshow waarin jij (weinig reële) kritiek uitte op mijn werk.  ::)  

Laten we maar weer back ontopic gaan! :-X

RonHendriks

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2010, 14:47:38 »
Om even op het portret terug te komen. Die 35mm is ook nog niet zo'n gekke brandpuntsafstand. Heb toevallig deze week een M35mm/f2 lens binnen gekregen. Die heb ik juist uitgezocht omdat in die range de vertekenig nog minimaal is (te gebruiken voor filmen, dus is er geen correctie meer mogelijk). De FA31mm zou natuurlijk nog mooier zijn, maar helaas een slagje te duur. Ga je omlaag, dan kom je al snel te zitten met lensvertekening, pincushen om te beginnen, dat bij 28mm toch wel zeer aanwezig is vaak en omlaag nog meer problemen.

De foto mag van mij wel eens in de fotohoek verschijnen. De huid zou net ietsje mooier kunnen, maar een heel verdienstelijke foto.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2010, 12:53:15 »
.
En het is verstandig om uit te gaan van een standaard.
Neem dan als standaard wat algemeen wordt geaccepteerd en dat is 2x de beelddiagonaal als brandpunt.
Dat is waar, op het moment dat er iets schort aan de huidige manier van werken. Dan heb je helemaal gelijk. Maar op het moment dat de fotograaf tevreden is over hetgeen er bereikt wordt met de keuze van het brandpunt, waarom zou je dan iemand aanraden om het anders te doen? De fotograaf heeft nergens aan gegeven ontevreden te zijn met zijn manier van werken of hoe zijn portretten uitvallen, en dan vind ik het arrogant en onnadenkend om zomaar te gaan roepen dat die persoon maar weer terug moet naar de basis. Zeker gezien Vulcan zelf nogal op z'n tenen getrapt was nadat ik o.a. zijn keuze van objectief bekritiseerd had. En toen was er om kritiek gevraagd en had ik daadwerkelijk de foto's gezien. Wat ik nogal een verschil vind...

Jij durft!!! Je brandt nu iemand af, die met de beste bedoelingen een ander een advies geeft.
Dat zijn bedoelingen goed zijn, twijfel ik geen moment over. Dat maakt echter het advies niet goed.

Kijk, je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar ik vind kritiek geven zonder daadwerkelijk foto's te zien gewoon de ergste fout die je kan maken...

asplx

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 24 mei 2010, 11:54:12 »
Zoals gezeid: Mijn humeur is een beetje heel erg verziekt, niet allen door de posting van Sjoerd (me tuistoel is gejat...en nog wat.)

Ik ga er nu niet op in, omdat ik weet hoe mijn schrijfstijl dan wordt.

Groeten,
Ruurd

lamer1980

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 24 mei 2010, 11:51:15 »
Hoi Ruurd,

Ging ook niet om opmerkingen op het resultaat (hoewel ik altijd benieuwd ben) ;-) Dan had ik de foto wel in de Fotohoek geplaatst.
Wilde alleen ook met een foto aantonen wat de resultaten op een klein aantal mm zijn

Bert

asplx

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 24 mei 2010, 11:47:45 »
Citaat van: BertP
Ter illustratie; onderstaande foto is gemaakt op 35mm (cropfactor 1,5 maakt 52,5mm.) Vrij kort, maar m.i. mag het resultaat er zijn!

Aardig portret, maar er valt genoeg op aan te merken.

Ik heb er momenteel even geen zin in.
Misschien, ik zeg: misschien komt dat nog.

Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 24 mei 2010, 11:42:18 »
Sorry Sjoerd,
Ik vind dit een tenenkrommend commentaar van jou.  >:( >:( >:(
Er wordt een advies gegeven om tot een goed portret te komen. Vandaar uit kun je verder experimenteren zoveel je wilt en met het objectief je wilt. Dat vormt een basis.
En het is verstandig om uit te gaan van een standaard.
Neem dan als standaard wat algemeen wordt geaccepteerd en dat is 2x de beelddiagonaal als brandpunt.

Het kan natuurlijk zijn dat iemand een verkeerde keuze maakt op het gebied van brandpuntsafstand, maar dat moet je dan aan de foto zien.
Dergelijke opmerkingen maken zonder naar iemands z'n werk te kijken is de grootste dooddoener voor creativiteit die er is.
Jij durft!!! Je brandt nu iemand af, die met de beste bedoelingen een ander een advies geeft.

Oordeelt niet opdat gij op de dag des oordeels niet beoordeeld wordt, mijn beste...

Jammer, je was de laatste tijd zo goed op dreef..

Groeten,
Ruurd

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 24 mei 2010, 11:29:06 »
Maar als je nu "standaard" portretten schiet op 100-135mm, wil ik het advies geven dit eens in de 55-80mm range te gaan doen. Ik denk dat je de resultaten mooier en natuurlijker zult vinden.

Gr. Carel

Sorry, maar dit is echt tenenkrommend slecht advies. Welke lens iemand "moet" gebruiken voor portretten hangt puur af van hetgeen die fotograaf wil bereiken. Sommige mensen schieten portretten op 500mm, sommige schieten ze met een 8mm fisheye. Gewoon omdat ze dat effect willen bereiken. Waarom zou iemand geen mooie portretten kunnen maken op 100-135mm? Als dat nou is wat de fotograaf wil bereiken, dan is dat prima. Het kan natuurlijk zijn dat iemand een verkeerde keuze maakt op het gebied van brandpuntsafstand, maar dat moet je dan aan de foto zien. Dergelijke opmerkingen maken zonder naar iemands z'n werk te kijken is de grootste dooddoener voor creativiteit die er is.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2010, 10:38:37 »
...
Zelf gebruik ik binnenkort (voor een bruiloft) graag een Pentax DA* 50-135mm.
Die zou ik eigenlijk eerst eens een paar dagen (inclusief de bruiloft) willen huren, voordat ik 'em aanschaf....
Iemand ideeën en/of ervaringen?

Huren is moeilijk of je zou heel veel geluk moeten hebben. Als je toch overweegt de 50-135/2.8 te kopen, raad ik je aan dat bij de eerste goede gelegenheid te doen. Het is werkelijk een superlens. Daarover verbaas ik me nog regelmatig opnieuw.
Nieuw kost het objectief reeds 1000 €, maar tweedehands vind je hem toch voor 700 €. Als de Euro blijft devalueren, zal fotogerief alleen maar duurder worden.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2010, 10:12:22 »
Iets meer uit leg misschien Vulcan, waarom niet 100-135mm, ik schiet de meest portret namelijk in die range.  :o
In Antwoord #16 staat het antwoord op je vraag heel uitgebreid en duidelijk. Dank Ruurd! :)
En nogmaals, uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Maar als je nu "standaard" portretten schiet op 100-135mm, wil ik het advies geven dit eens in de 55-80mm range te gaan doen. Ik denk dat je de resultaten mooier en natuurlijker zult vinden.

Gr. Carel

asplx

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2010, 03:07:01 »
Iets meer uit leg misschien Vulcan, waarom niet 100-135mm, ik schiet de meest portret namelijk in die range.  :o

Beste Stefan,
Om te voorkomen, dat ik - impliciet de raad van Vulcan volgend - alles nóg een keer moet opschrijven:  :(

Wat is er jou niet duidelijk?

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 08:18:27 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2010, 02:38:17 »
Nou...? Op de eerste plaats is de DA*50-135mm een heel goede lens voor portretten, maar het stukje 100-135mm zou ik in dat kader vergeten. Het mooiste is eigenlijk in ieder geval tussen de 50 en 90mm te blijven.(uitzonderingen daargelaten natuurlijk!) Ik ga verder helemaal mee in de veel mooiere bewoordingen van Ruurd... 8)
Iets meer uit leg misschien Vulcan, waarom niet 100-135mm, ik schiet de meest portret namelijk in die range.  :o
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2010, 23:01:39 »
Wederom:

Graag gedaan Bert!

Zo zie je maar weer, wat een heerlijke hoop psychologie er achter fotograferen zit...
En als jij weet hoe een bepaald effect ontstaat en dus ook weggewerkt kan worden en dit soepel hanteert, word je model vanzelf rustiger en maak je pracht portretten.

Om met een groothoekige zoom en een matige telezoom te oefenen op de invloeden op en effecten van de beeldhoek van het objectief in die bepaalde stand, kun je een natuurlijk model vragen, maar ook een paspop o.i.d. lenen of zo.

En hier zie je gelijk het voordeel van primes, zoals ik het nadeel van zooms ook wel aangeef:
Van één prime hoef je maar één brandpuntsafstand te kennen.
Van een zoom moet je eigenlijk alle zoomstanden kennen... :(
Ga eens uit van een 18-55 mm zoom:
Zou je die tandsgewijs alleen op de hele mm-waardes instellen, dan zou je alleen daarmee al 38 (L-K+1) objectieven moeten kennen. En dat met minimaal 6 diafragma-openeningen... Geheel open, 5,6 - 6,3 - 8 - 9,3 -11; dit zijn de belangrijkste.

Voor portretfotografie gebruik ik op de K10 de 50 mm, 55 mm en binnenkort de 58 mm, 3 stuks dus.
Op de MX/LX gebruik ik de 85, eventueel de 90 macro en de 100, ook 3 stuks dus.
Met de convertor erbij zou ik kunnen uitbreiden naar 110 en 116, 2 stuks dus.
Totaal 8 brandpuntvariatie-mogelijkheden met elk 6 diafragma-waarden. Totaal nog geen 50 instellingen. :cheer:

In de zoomstand zijn dat er ruim 220, die ook nog eens minder reproduceerbaar zijn, omdat de zoom kan verschuiven en je dan nog maar moet afwachten, of die in dezelfde positie terugkomt.  >:(

Wederom stof om over na te denken.

Wel terusten voor straks...  :)

Groeten,
Ruurd