Stefan, even kort en goed: Dit pik ik niet.
Ik vraag jou helemaal niets te verantwoorden. Ik vraag jou alleen, waarom jij vindt, dat de omstandigheden een bepaald brandpunt bepalen. Niks meer, niks minder. Zelfs dát is jou al teveel gevraagd.
Nou, deze posting van jou komt bij mij bizonderr lullig over. Maar, soi, zand erover.
Ik ga met jou ook niet verder in dispuut, dat is zonde van mijn tijd en energie.
Die stop ik liever anderen.
Sorry maar ik deed zo lullig omdat jou bericht bij mij ook zo over kwam want het leek er net op of je voor Carel op kwam terwijl dat helemaal niet nodig was en daarom deed ik zo kattig met de idee van waarom bemoei jij je hiermee want dat begreep ik niet.
Ik kon helaas niet reuken dat jij het over de brandspunt afstand had, dus sorry voor het misverstand vanaf mij kant.
Van wat ik heb geleerd is dat de langere brandspunt afstanden ook gewoon perfect geschikt waren en ik heb nooit echt tegen bewijs gezien dan dat het anders was, zelfs sommige profesionals schieten portret met 600mm natuurlijk wel met groot formaat maar dan nog steeds is dat een forse afstand en boeken over portret hebben het over 200mm en dat lenzen van 70-200mm (135format) perfect zijn voor portret. Natuurlijk niet alles wat de pro's doen en wat er in de boeken staan is correct maar ik kan nauwlijks grote vershillen zien tussen 85mm en 200mm (135format) en zoals Carel zeg een close up met 200mm kan er mooit uit zien.
Zoals eerder gezegd leek het op de eerste pagina er op of het schieten van een portrait met 135mm op APS-C echt non don was, daarom ging ik er op in of het echt wel zo slecht. Later bleek dat het allemaal niet zo zwaar bedoelt was dan hoe ik las.
Gewoon een simpel misverstand en niks anders, gezellig hoe we daar 2 pagina's mee vol krijgen

Keen ging daar meer op in, ik ook maar ik had meer interese hoe erg dat tele-effect wel niet was en ik heb daar nog steeds geen goed antwoord op maar dat is voor een andere topic.