Auteur Topic: Pentax DA* huren...?  (gelezen 9583 keer)

lamer1980

• Gast
Re:Pentax DA* huren...?
« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2010, 22:12:03 »
Ruurd,

Bedankt voor je uitleg!

Bert

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2010, 22:12:03 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2010, 21:11:52 »
Toch wel leerzaam Ruurd je bijdrage hier. Ik maak soms portretten met de pancake (40mm), en dat ga je als vanzelf die comfortzone in als je een beetje close-up wil maken. Iets waar ik niet direct mee begin en ook alleen doe als dat vertrouwd voelt. Ook dan zeg ik altijd meteen dat ik even wat dichterbij ga komen, dichterbij dan men gewend is. Iets wat inderdaad een kwestie van gevoel is, dat dat mag en ook klopt, want anders kun je er geen mooie foto maken.

Voor de 645D met een diagonaal van 55mm is het dus een lens van 110mm.

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2010, 20:48:52 »
Zeer duidelijke toelichting, Harry.
Ik wist, dat het iets met armlengte te maken heeft, maar kon er zo gauw niet opkomen.

Groeten,
Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2010, 20:37:05 »
Nee. die speld is te prikkelend en het is maar zeer de vraag, of jij dan het territorium binnen mag komen...  ;D

De vuistregel voor de "comfort circel" is bij de meeste mensen zodanig dat de ander jou met gestrekte arm net niet kan raken. M.a.w. je bent veilig voor klappen. 

Uiteraard zijn hier veel uitzonderingen op: net zoals je zenuwachtige honden hebt, heb je ook mensen die wat meer ruimte nodig hebben. Mannen moeten wat meer afstand houden.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2010, 20:32:59 »
Bedankt voor jullie input, ik neem het in ieder geval mee in de overwegingen welke lenzen meegaan in de tas ;-)
De opmerking van Carel kon ik nog prachtig pareren door te zeggen dat de 50-135 dan nagenoeg het hèle spectrum van portretfotografie dekt (crop 1.5 maakt 75-202.5.)
De opmerking van Ruurd is dan weer geen speld tussen te krijgen......!

Thanks!
Bert

Nee. die speld is te prikkelend en het is maar zeer de vraag, of jij dan het territorium binnen mag komen...  ;D

Je moet het als volgt zien, Bert:
Iedere mens heeft een ruimte om zich heen, waarbinnen hij/zij zich veilig voelt. Het territorium. Voor de meeste mensen geldt dat héél onbewust, bij honden is het heel zichtbaar.
Kom jij in "kontakt"met iemand, die jij nog niet kent, dan maak jij onwillekeurig de afstand tot die persoon groter als jouw gevoel zegt, dat hij/zij zich opdringt: Jij zult achteruit gaan.
Dat duurt net zoalng, tot er een acceptatie is.
Daarna zijn er 2 mogelijkheden: Je wordt toegelaten of je wordt niet toegelaten.
Word je toegelaten, dan mag je dichterbij komen. Dán pas mag je dichterbij komen

Let daar maar eens op in een willekeurige ruimte.
En als jij iemand gaat fotograferen en een deel van 's persoons integriteit/intimiteit betreedt, treedt er een spanning op.
Weet jij als fotograaf die spanning te doorbreken, dan is het goed en mag jij "binnenkomen".
Dit is, naast het beheersen van je apparatuur, de belangrijkste taak van de fotograaf.
En op het moment, dat het model m/v ervaart, dat jij je apparatuur beheerst en niet andersom, komt  het model tot rust en mag jij een stapje nader komen. Dat gaat net zolang door, tot je de cirkel doorbreekt.

Als jij dan iemand gaat fotograferen met een groothoekobjectief, dan krijgt de persoon in kwestie een langere neus, puntkin en hamsterwangen, hét kenmerk van groothoek opnames.
Je kunt het vergelijken met het fotograferen met een schip: Daarvan gaat de boeg overhangen.
Daarom heet dit ook het "boeg-effect".

Ga je daarentegen aan de slag met een te lang objectief, dan wordt ten eerste de communicatie lastiger en je hebt geen echte voeling meer met het model m/v, het gevoels-contact hapert.
Ga je dan een stapje naar voren om die voeling weer op te bouwen, dan wordt door de -te- lange brandpuntsafstand de kin in gedrukt, de neus plat en ontstaat er een platte smoel, kortom: het tele-effect.

Beide foto's worden door het model m/v niet op prijs gesteld. Neem dat maar van mij aan.

Als vuistregel kun je aanhouden, dat de portretlens qua brandpuntsafstand begint bij 2x de beeld-diagonaal:
APS-c: 28,5 => 58; Kleinbeeld: 43 => 85mm; 6x6: 79 => 150mm; 6x7: 88 => 180.

Die maten zijn dus niet geheel toevallig, sterker nog: ze zijn geheel niet toevallig.

Hiermee wil ik je ook laten zien, hoe belangrijk het is, om de effecten van je soorten objectieven te kennen.
En daarbij de tekening van het objectief te doorgronden bij verschillende diafragma-openingen.
En daarom zijn zoom-objectieven ook zo moeilijk te doorgronden.

Succes met je keuze en probeer wat hier verteld heb maar eens uit in de praktijk en je zult heel anders met je lenzen aan de slag gaan.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010, 20:46:36 door asplx »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2010, 20:31:09 »
Nou...? Op de eerste plaats is de DA*50-135mm een heel goede lens voor portretten, maar het stukje 100-135mm zou ik in dat kader vergeten. Het mooiste is eigenlijk in ieder geval tussen de 50 en 90mm te blijven.(uitzonderingen daargelaten natuurlijk!) Ik ga verder helemaal mee in de veel mooiere bewoordingen van Ruurd... 8)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

lamer1980

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2010, 19:59:45 »
Bedankt voor jullie input, ik neem het in ieder geval mee in de overwegingen welke lenzen meegaan in de tas ;-)
De opmerking van Carel kon ik nog prachtig pareren door te zeggen dat de 50-135 dan nagenoeg het hèle spectrum van portretfotografie dekt (crop 1.5 maakt 75-202.5.)
De opmerking van Ruurd is dan weer geen speld tussen te krijgen......!

Thanks!
Bert

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2010, 19:52:55 »
Hey, ieder zijn eigen ervaringen en ideeën Ruurd  :D
Wat bedoelu?

Ik ga uit van een aantal criteria, die te maken hebbben met vertekening van het objectief, fysieke afstand tot de portretteerde, ideale afstand om te kunnen blijven communiceren én met algemeen menselijke eigenschappen omtrent benadering en toegang tot het eigen territorium van de geportretteerde.

En binnen dat territorium, dat iedere mens heeft en ook veel dieren hebben, functioneren bepaalde brandpunten optimaal.
Zodoende is in APS-c 55-70 mm, in kleinbeeld 85-100 mm en in 6x6 ca 150 - 180 mm de ideale brandpuntsafstand: Hiermee sta je op de rand van de communicitatie: Je betreedt het territorium van de geportretteerde net niet, maar hebt wel de mogelijkheid het territorium binnen te treden, als de geportretteerde daarmee instemt.

Wellicht stof om over na te denken, maar een waarheid als een koe.

Groeten,
Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2010, 19:44:17 »
Hoi Mharda,

Zou het gebrek aan verdere groothoek (tamron is 28mm) extreem veel verlies opleveren...?

Bert

Zoals boven ook al aangegeven: ja! Je moet het zo zien: ten eerste de crop factor. Stel we praten over de 16-50mm, dat is omgerekend 24-75mm. Vergelijk dat met een 12-24mm groothoek, omgerekend 18-36mm. Van 24 naar 18 is dan 25% eraf!
Aan de tele kant scheelt het altijd veel minder: logisch want dat is procentueel gezien veel minder.

Heel ruwweg: onder de 18mm telt iedere mm echt!

Ik moet (mag) binnenkort een feest fotograferen. Ik neem de 16-50 en de 50-135 mee, maar twijfel zelfs of ik ook niet de tamron 10-24mm mee moet nemen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2010, 17:56:05 »
Voor wat ruimere overzichtjes is 28mm te weinig, dan is 18mm of korter toch wel aan te raden. S.v.p. hier niet onderhandelen over lenzen die koop zijn, daar is de PB voor en de TKA sectie.
Uiteraard ieder z'n ideeën over portretlenzen, maar in elk fotografieboek kan je lezen dat voor portretfotografie lenzen van pakweg 80 tot 150mm aan te bevelen is. (bij 35mm/FF)
Een 75mm lens valt bij APS-C daar qua beeldhoek perfect binnen. (omgerekend 112,5mm)

Carel :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Buksbeest

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2010, 16:48:31 »
Hoi Mharda,

Zou het gebrek aan verdere groothoek (tamron is 28mm) extreem veel verlies opleveren...?

Bert

Uhrm, ja!
Bij een cropfactor sensor gaat die afstand nog keer 1,5. Dus heb je een lens die begint bij 42mm...

lamer1980

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2010, 16:31:34 »
Hoi Mharda,

Bert

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010, 16:09:23 »
Even ingaand op bruiloft: ik vind de 50-135mm een absolute topper en zou die zeker meenemen, maar ... voor een feest zou ik ook een lichtsterke standaardlens mee willen nemen. Denk aan 16-50 F2.8 oid. Dan heb je samen 95% van de situaties afgedekt. Flitser en reflectiescherm mee, dan kom je een heel eind.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

lamer1980

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010, 15:49:40 »
Hey, ieder zijn eigen ervaringen en ideeën Ruurd  :D

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010, 15:27:26 »
Hoi Marc,

Da's natuurlijk ook een hele goede optie (hoewel meer het topic 'TKA' ;-))
Zelf richt ik me op product- en portretfotografie.
Voor productfotografie gebruik ik de Tamron 28-75 F2.8 (naar volle tevredenheid overigens.)
Voor portretfotografie is die lens gewoon te kort, en heb ik alleen een 'bagger' Sigma 50-200 F3.5-F6.3 (tja, als je start met dSLR bespaar je op verkeerde dingen...)

Vraag die dan openstaat natuurlijk; kostda?

Groeten,
Bert

Sorrie,
28-75 mm: En voor portretwerk te kort?

Er van uitgaande, dat dit een kleinbeeldoptiek is op een APS-c-camera, zou hij voor portretwerk ideaal moeten zijn.
Gebruik je hem voor kleinbeeld, ja, dan heb je helemaal gelijk.
Dan zou je moeten beginnen, waar dit objectief eindigt..

Groeten,
Ruurd

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2010, 14:46:24 »
Zelf gebruik ik binnenkort (voor een bruiloft) graag een Pentax DA* 50-135mm.
Die zou ik eigenlijk eerst eens een paar dagen (inclusief de bruiloft) willen huren, voordat ik 'em aanschaf....
Ik kan je helaas niet helpen met de lens, maar vind wel dat je een aardige gok neemt om de lens te gebruiken (die je helemaal niet kent) op een bruiloft. Dat is echt een 'once in a lifetime' dag waar ik als fotograaf niet snel het risico zou nemen om aan het eind van de dag me te realiseren... dit is toch niet waarop ik had gehoopt.
Zelf heb ik laatst de Tamron 28-75 2.8 gekocht en merk dat ik toch net iets meer mijn best moet doen voor een goede foto. Die dan ook wel een heel stuk beter dan die ene foto met de kitlens gelukkig. Mijn advies, en dat zal geen verrassing zijn, eerst oefenen!
Alvast een fijne en mooie dag gewenst!  :)

Gr. PentaxDonkey

P.S. ben wel benieuwd naar de prijs van die 12-24.....  ;)

lamer1980

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2010, 14:32:12 »
Hoi Marc,

Da's natuurlijk ook een hele goede optie (hoewel meer het topic 'TKA' ;-))
Zelf richt ik me op product- en portretfotografie.
Voor productfotografie gebruik ik de Tamron 28-75 F2.8 (naar volle tevredenheid overigens.)
Voor portretfotografie is die lens gewoon te kort, en heb ik alleen een 'bagger' Sigma 50-200 F3.5-F6.3 (tja, als je start met dSLR bespaar je op verkeerde dingen...)

Vraag die dan openstaat natuurlijk; kostda?

Groeten,
Bert

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010, 14:20:22 »
Hoi,

misschien kan ik je helpen.
Laatst heb ik de DA* 16-50 en DA* 60-250mm van Esoclusius overgenomen daar ik tbv de buitensport-fotografie meer behoefte had aan een langere brandpunt. Ik zit meestal rond de 180-230mm. De DA* 50-135 zou ik eventueel wel willen verkopen omdat hij nu niet gebruikt wordt. Verder maakt hij zijn faam waar.
Zelfde voor mijn 12-24mm Samsung/Pentax, die onderste 4mm zit ik niet op te wachten. Hoewel Bob hiermee prachtige platen heeft geschoten van de Clipper Amsterdam.

Mvg Marc.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 13:57:36 »
Ik heb geen idee of er bedrijven zijn de Pentax objectieven verhuren, heb er tot nu toe weinig van gehoord.
Als je 30 mei tijd hebt zou je met de Pentax forum meet mee kunnen gaan naar de Apenheul Apeldoorn. Daar zullen verschillende mensen rondlopen die de 50-135 bij zich hebben. Kijk hier voor meer info
Pentax forum meet

grtz, Andre

Mharda was net iets eerder

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 13:57:12 »
Mij niet bekend.... Enige wat ik me nu kan voorstellen is de 30e naar de apenheul komen en even proberen... Uitlenen zullen niet veel mensen doen, maar wie weet...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

lamer1980

• Gast
Pentax DA* huren...?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 13:44:18 »
Hoi!

Canon en Nikon objectieven zijn hier en daar te huur, waardoor je voor bepaalde gelegenheden een objectief niet direct hoeft te kopen.
Kan dat voor Pentax objectieven ook?

Zelf gebruik ik binnenkort (voor een bruiloft) graag een Pentax DA* 50-135mm.
Die zou ik eigenlijk eerst eens een paar dagen (inclusief de bruiloft) willen huren, voordat ik 'em aanschaf....

Iemand ideeën en/of ervaringen?

Thanks!
Bert