Dit onderwerp is altijd lastig volgens mij zijn er ideeën genoeg maar wordt lang niet alles besproken door de forumleiding.
Wat ook weer begrijpelijk is want een hoop tips en suggesties staan verspreid in verschillende topics dat maakt het onoverzichtelijk.
Het feit is dat dit een klein forum is en de statistieken tonen aan dat het verder krimpt.
Daar zijn verschillende interne en externe oorzaken voor te bedenken.
De externe oorzaken zijn wel duidelijk maar intern niet:
- Waarom worden er minder foto's geplaatst?
- Waarom wordt er minder in de fotohoek gereageerd?
Ik zie zeker wel een bestaansrecht voor een forum in de toekomst een belangrijke factor is presentatie (eerste indruk) en kwaliteit.
Met presentatie bedoel ik dat het er uitnodigend uitziet en dat het gebruikersvriendelijk is.
Als je een gemiddeld forum vergelijkt met zoiets als flickr of 500px dan ziet het er oubollig uit.
De wat jongere gebruikers zal dit minder aanspreken buiten de vraag om of er überhaupt jonge (<30 jaar) Pentax gebruikers zijn.
Ik geloof best dat er wel vraag is naar een forum waar inhoudelijk wordt gereageerd i.p.v. kreten op flickr zoals nice, mooi, oeh, ah en dan tig awards zonder te weten 'hoe' de foto tot stand is gekomen

En met kwaliteit doel ik op de foto's die geplaatst worden, de beoordeling van foto's, evenementen en workshops.
Op een forum is het belangrijk om een breed scala van gebruikers te hebben van beginner tot prof.
Zo kun je een doorstroom creëren maar de vraag is dan hoe je die prof./gevorderde hier kunt houden? Waarom zouden zij hier foto's willen plaatsen en/of commentaar willen uitdelen?
Als er geen doorstroom is blijf je in kwaliteit steken wat leden tot twijfel brengt om nog iets te plaatsen omdat je de boel op een gegeven moment ontgroeit.
Er zijn natuurlijk altijd leden die niet op het bovenstaande zitten te wachten of een andere ambitie hebben en hier zijn ook prima opties voor te verzinnen.
Ik denk dat het wel goed is om na te denken over pentaxforum.nl 2.0
De bovenstaande cijfers liegen er niet om.