Auteur Topic: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?  (gelezen 89100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #371 Gepost op: 30 mei 2014, 11:16:45 »
Ik denk, dat je aan die 52 meer dan genoeg hebt, veel plezier ermee.
En O ja, laat eens wat flitsresultaten zien hier op het forum?! :)

Ger

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #371 Gepost op: 30 mei 2014, 11:16:45 »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #370 Gepost op: 30 mei 2014, 08:16:51 »
Na een nachtje slapen, ben ik toch voor de Metz 52 gegaan :)
Onder andere vanwege de prijs, met een lader (+ baterijen) blijft het bedrag mooi onder de 300 euro (het bedrag wat ik in gedachte had, er aan uit te geven).
Volgens mij is de 52 een mooi flitsertje aan de bovenkant van het middensegment, precies wat ik zoek :)

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #369 Gepost op: 29 mei 2014, 16:00:02 »
Sta op het punt een opzet flits te kopen en na het doornemen van dit topic gaat het waarschijnlijk een Metz worden. Maar wat is het verschil tussen de Metz 52 en Metz 58, behalve het richt getal? Zit de specs door te nemen, maar wordt er niet echt veel wijzer van. Wel zie ik dat de 58, als extr feature: Secondary reflector with 3 light levels heeft, maar wat wil dit zeggen? Wel zie ik dat de 52 iets compacter is (wat voor mij zeker een voordeel is) en 100 euro goedkoper is :)

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #368 Gepost op: 7 december 2013, 15:02:34 »
Ik heb zelf de Sigma (de 53 versie) Er is nu de nieuwe 61 versie. Werken erg goed en zijn lekker goedkoop voor heel veel kracht!


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #367 Gepost op: 17 december 2011, 18:06:57 »
Ok, bedankt. Zal denk ik ergens begin volgend jaar een flitser aan gaan schaffen, dus beetje aan het rondkijken nu en vond deze niet al te duur!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #366 Gepost op: 17 december 2011, 18:04:40 »
Ben me een beetje aan het oriënteren voor een flitser en kwam deze Sigma EF610 tegen, is dat wat???

Lijkt me zeker wel...ik heb een van de voorlopers de 530Super en ben er zeer tevreden over.

Henk

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #365 Gepost op: 17 december 2011, 08:40:55 »
Ben me een beetje aan het oriënteren voor een flitser en kwam deze Sigma EF610 tegen, is dat wat???
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #364 Gepost op: 21 mei 2011, 10:15:16 »
Heren,
dit topic is bedoeld om snel een overzicht te krijgen welke flitser(s) geschikt zijn voor een Pentax DSLR.
De hele discussie mbt tot het flitsen zelf en de mogelijke technieken, standen enz maakt dat het voor de eenvoudige lezer die even wil weten welke (oude) flitser hij kan gebruiken wel erg onoverzichtelijk wordt.
Graag die filts discussie in nieuw of ander topic voortzetten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #363 Gepost op: 20 mei 2011, 23:41:43 »
Speciaal voor jou Scheepsspotter, foto's maken op een bootje met behulp van een flits.  ;)
http://vimeo.com/23661411

Nogmaals het is best simpel, gewoon X of M stand gebruiken op je camera en dan onderbelichten, de flits in Auto (of P-TTL) zal dan automatische bijvullen wat je te kort komt.
Wil je meer flits licht en minder omgevingslicht in je foto onderbelicht dan meer en wil je meer omgevingslicht en minder flits licht onder belicht dan minder.

Simpler kan ik het niet uitleggen...

ps. de video is best tof en geschoten met een DSLR, inspiratie misschien voor meer filmpjes?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #362 Gepost op: 20 mei 2011, 22:11:22 »
Nee, de topicstarter vraagt naar de flitser en de camera... Hij krijgt een duidelijk antwoord op en jij maakt er weer een gigantisch verhaal van, dat alleen voor insiders te volgens is.  >:(
Omdat jij daar naar vroeg, 2 keer zelfs in het zelfde commentaar  :D

En waarom dan in godsherenvredesnaam?
Camera op X, diafragma instellen op objectief en op de flitser en schieten...
Waarom in vredesnaam op M zetten...?
Met dit antwoord breng je mensen alleen maar weer in de war.
Hou daar toch mee op...  >:( >:(

Ruurd

Jij geeft aan de X stand te gebruiken en ik zeg op mijn buurt zet de camera op M en gebruik de mogelijkheden die de sluitertijd biedt.
Dat jij daar nu een zo groot probleem van maakt...

Ook jou commentaar klopt daar trouwens niet, je kan in X stand voor waardes kiezen waar de flits niet de kracht voor heeft of juist te krachtig is op de laagste stand. Geloof je me niet... gebruik maar de laagste f-getal die je kan en de hoogste ISO van je camera in een goed belichte kamer, wedden dat je problemen krijgt  ;)
Dus mijn advies om 2 stops onder te belichten en de flits de rest laten aanvullen is gewoon het simpelst.

Helemaal mee eens.  vandaag ook de M stand op de cam gebruikt bij strobist.

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21431.0
Mooie foto's !
Ik moet echt wat meer met de flitser gaan doen, ik gebruik hem te weinig  :(
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2011, 22:18:30 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

kdj4

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #361 Gepost op: 20 mei 2011, 22:04:59 »

Het verschil tussen X en M stand is dat je bij M nog de sluitertijd kan in stellen bij X gebruikt de camera de snelste flits sync tijd


Het voordeel van M stand is dat je met de sluitertijd het balans tussen flits licht en omgevings licht kan aanpassen, waarom zal je die mogelijkheid niet willen hebben?
http://lightenupandshoot.net/flash-photography-101/shutter-speed






Helemaal mee eens.  vandaag ook de M stand op de cam gebruikt bij strobist.

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21431.0

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #360 Gepost op: 20 mei 2011, 22:03:38 »
Ik had het over de stand van de camera, jij toch ook?

Nee, de topicstarter vraagt naar de flitser en de camera... Hij krijgt een duidelijk antwoord op en jij maakt er weer een gigantisch verhaal van, dat alleen voor insiders te volgens is.  >:(

Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #359 Gepost op: 20 mei 2011, 22:01:02 »
En anders bedoel je kennelijk de Manualstand van de camera en dan moet je dat expliciet vermelden.
Ik had het over de stand van de camera, jij toch ook?
het was een reactie op jou commentaar.

Camera op X, diafragma instellen op objectief en op de flitser en schieten...

ps. je moet trouwens ook de ISO instellen op de X stand.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2011, 22:04:21 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #358 Gepost op: 20 mei 2011, 21:59:43 »
Enne: Nee, TTL-flits staat niet in de EXIF, omdat simpelweg die communicatie er niet is.
P-TTl heeft één contact meer dan TTL en dat contact is voor díe communicatie.
net even op gezocht.

Citaat
Pentax flashes that carry the "F" designation are controlled in a digital fashion (from now on we'll refer to them as "F-flashes"). F-flashes and the AF bodies are capable of second-curtain synch, contrast-control flash, and auto AF spot-beam. They all have an extra contact in the hot-shoe, digital. This contact probably tells the body that an F-flash is installed, and then a digital protocol is used for transmitting information about focal length, AF activation, beginning of travel of second curtain, etc. Other information may also be exchanged, i.e. film speed, subject distance, etc.

F-flashes receive information from the body about the focal length of the lens in use. They warn when the flash coverage is not enough, and some even zoom their heads in and out in order to match the lens' field of view.

Daar zitten TTL flitsers bij maar niet allen dus het is duidelijk nu.

heb je dan niet in de gaten, dat Scheepsspotter min of meer aan het begin van het flitsen staat en de zaak onder de knie moet krijgen>
Of begin jij bij rijlessen met de R van RACEN?
Voor dat je gaat auto rijden hoop ik wel dat er wordt uitgelegd waar de rem, gas, koppeling en de schakelpook zit en waar die voor dienen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #357 Gepost op: 20 mei 2011, 21:59:09 »
Citaat
En waarom op X Huh??
Het verschil tussen X en M stand is dat je bij M nog de sluitertijd kan in stellen bij X gebruikt de camera de snelste flits sync tijd (1/180 voor de meeste pentax's)
Dus wow... wat een wereld van verschil  Rollende ogen

Het voordeel van M stand is dat je met de sluitertijd het balans tussen flits licht en omgevings licht kan aanpassen, waarom zal je die mogelijkheid niet willen hebben?
http://lightenupandshoot.net/flash-photography-101/shutter-speed

En nu kun je drommen mensen in de war sturen, door X en M naast elkaar te zetten, waarbij de M-functie door jou niet nader omschreven wordt. Dat kan de M-synchronisatiwe zijn, het kan de Manualstand zijn van de Camera.

X= synchronisatie van de flitser, waarbij de flitser ontsteekt, als de asluiter volledeig geiopend is.
M=synchronisatie, waarbij langbrandende lampen worden gebruikt, die worden ontstoken vóor het openen nvan sde sluiter en die doven ná het sluiten.

En anders bedoel je kennelijk de Manualstand van de camera en dan moet je dat expliciet vermelden.
Inoudelijk klopt je verhaal heel aardig, maar doe dit niet op instapniveau als er gevraagd wordt welke flitser te kope  en hoe die te bedienen.

Ruurd

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #356 Gepost op: 20 mei 2011, 21:49:34 »
Stefan,

heb je dan niet in de gaten, dat Scheepsspotter min of meer aan het begin van het flitsen staat en de zaak onder de knie moet krijgen>
Of begin jij bij rijlessen met de R van RACEN?

Enne: Nee, TTL-flits staat niet in de EXIF, omdat simpelweg die communicatie er niet is.
P-TTl heeft één contact meer dan TTL en dat contact is voor díe communicatie.

Maar we zitten weer op een conversatie op interplanetair niveau, waar Scheepsspotter niets maar dan ook niets mee kan aanvangen.

Een aantal van jouw bewerringen is inhoudelijk wel juist, maar te hoog gegrepen voor een instapper.
Ik kan er wat mee en een filnk aantal forumleden kan er wat mee, maar dit is geen instap-kost.

Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #355 Gepost op: 20 mei 2011, 20:50:50 »
Als je dat niet weet, zeg dan niets.
Weer zo'n antwoord,:...
Hier kan niemand wat mee, behalve an ergeren om de non-informatie, die ook nog eens gemakkelioj op het verkeerde been zet.  >:(
Ho wacht, P-TTL geeft zeker de weten de info door, ik heb alleen geen TTL flitser dus ik kan het niet verifiëren maar de manier van communiceren is als het goed is het zelfde als met P-TTL want de camera regelt alles dus die zal het dan ook wel vast leggen.

Jij hebt toch een TTL flitser, waarom test je het niet effe voor ons  ;)

En waarom dan in godsherenvredesnaam?
Camera op X, diafragma instellen op objectief en op de flitser en schieten...
Waarom in vredesnaam op M zetten...?
Met dit antwoord breng je mensen alleen maar weer in de war.
Hou daar toch mee op...  >:( >:(

Ruurd
En waarom op X ????
Het verschil tussen X en M stand is dat je bij M nog de sluitertijd kan in stellen bij X gebruikt de camera de snelste flits sync tijd (1/180 voor de meeste pentax's)
Dus wow... wat een wereld van verschil  ::)

Het voordeel van M stand is dat je met de sluitertijd het balans tussen flits licht en omgevings licht kan aanpassen, waarom zal je die mogelijkheid niet willen hebben?
http://lightenupandshoot.net/flash-photography-101/shutter-speed


Om de mogelijkheden simpel uit te leggen
Filts sterkte - heeft alleen invloed op de hoeveelheid flits licht in de foto (vergeet niet hoe dichter de flits bij het onderwerp is hoe sterker die belicht wordt)
sluitertijd - heeft alleen invloed op de hoeveelheid omgevingslicht
ISO - heeft invloed op de hoeveelheid omgevingslicht & flits licht (in gelijke maten)
Diafragma -  heeft invloed op de hoeveelheid omgevingslicht & flits licht

Begrijp wel dit is wel met de flits op manueel, heb je de flits op Auto dan kan je niet de flits sterkte zo direct beïnvloeden want de flits zorg dan automatische dat het onderwerp goed belicht word. Maar het is wel handig om dit te weten want je kan soms te veel vragen van een flits en dan weet je wat je moet doen, ISO omhoog of het f-getal naar benden (flits dichterbij zetten kan ook maar we gaan er van uit even dat de flits op de camera zit)
Het kan trouwens ook anders om zijn, dat de flits niet minder fel kan flitsen, je zal dan het omgekeerde moeten doen.

Ruurd voor dat je iets zegt, met de X stand heb je hier ook me te maken want daar moet je ook de Diafragma en ISO zelf instellen.
De automatische standen kan ik met flitsen niet aanbevelen, weet uit ervaring dat het meestal niet goed gaat en ik hoor dat ook van anderen.
Av zal op zich wel kunnen maar je moet wel de ISO vast zetten en niet op auto laten want daar gaat het meestal fout mee.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #354 Gepost op: 20 mei 2011, 19:41:00 »
Inderdaad alles gaat in principe automatische.
Ik zal wel de camera op M zetten en dan zo 2 stops ongveer onderbelichten, als het goed is vult de flits deze stops dan op.

En waarom dan in godsherenvredesnaam?
Camera op X, diafragma instellen op objectief en op de flitser en schieten...
Waarom in vredesnaam op M zetten...?
Met dit antwoord breng je mensen alleen maar weer in de war.
Hou daar toch mee op...  >:( >:(

Ruurd

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #353 Gepost op: 20 mei 2011, 19:37:46 »
Als het goed is wel met een P-TTL filtser, weet niet of TTL ook de info doorzend maar waarschijnlijk wel.

Als je dat niet weet, zeg dan niets.
Weer zo'n antwoord,:...
Hier kan niemand wat mee, behalve an ergeren om de non-informatie, die ook nog eens gemakkelioj op het verkeerde been zet.  >:(

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #352 Gepost op: 20 mei 2011, 19:18:54 »
Maar als je in de kajuit oefent in de A-stand, moet het resultaat meteen goed zijn.
Inderdaad alles gaat in principe automatische.
Ik zal wel de camera op M zetten en dan zo 2 stops ongveer onderbelichten, als het goed is vult de flits deze stops dan op.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #351 Gepost op: 20 mei 2011, 19:16:56 »
Ik zal ook een keer wat vragen in plaats van uitzoeken  ;) Worden de gegevens van een (moderne) externe flitser opgenomen in de exif? Dat zou namelijk opschrijven schelen.
Als het goed is wel met een P-TTL filtser, weet niet of TTL ook de info doorzend maar waarschijnlijk wel.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Scheepsspotter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 307
  • Geslacht: Man
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #350 Gepost op: 20 mei 2011, 11:31:42 »
Ik zal ( proberen) in mijn middag-avonddienst wat foto's te schieten.
Mar dat ligt aan het tijdstip van naar huis gaan.  ( stand-bye dienst).
En het al wat langer licht ! :D
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #349 Gepost op: 20 mei 2011, 11:25:14 »
Ik zal ook een keer wat vragen in plaats van uitzoeken  ;) Worden de gegevens van een (moderne) externe flitser opgenomen in de exif? Dat zou namelijk opschrijven schelen.

Dat weet ik niet. Er wordt wél in de EXIF aangegeven, óf de flits werd ontstoken, maar hoe of wat, weet ik niet.
In principe maakt het ook niet uit, zolang je met A-objectieven werkt, daarvan staan de gegevens altijd in de EXIF

Groetn,
Ruurd

asplx

  • Gast
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #348 Gepost op: 20 mei 2011, 11:22:25 »
Dus met andere woorden , gewoon eerst flink oefenen en alle instellingen opschrijven.
Dan de foto's bekijken en dan die instellingen gebruiken voor de te maken foto.

Dat kan....

Maar als je in de kajuit oefent in de A-stand, moet het resultaat meteen goed zijn.

Ruurd

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Welke flitsers voor de Pentax Dslr?
« Reactie #347 Gepost op: 20 mei 2011, 09:43:01 »
Ik zal ook een keer wat vragen in plaats van uitzoeken  ;) Worden de gegevens van een (moderne) externe flitser opgenomen in de exif? Dat zou namelijk opschrijven schelen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams