Ik heb het probleem ook bij gebruik zonder flits.
Alle foto's met kleiner diafragma (vanaf F16 zeg maar) zijn gewoon wit.
Tussen F8 en F16 zijn ze overbelicht en tot F8 van goed tot tikje overbelicht.
Ik compenseerde dat altijd door de EV naar -2 of -3 te draaien.
Dit deed de Tamron ook, het probleem wat ik hierboven heb omschreven geldt ook zonder gebruik te maken van een flitser.
De lichtsterkte van een macrolens verschilt namelijk per focusafstand: hoe dichterbij er scherpgesteld wordt des te minder lichtopbrengst er is.
Een voorbeeld hoe zo'n verloop zou kunnen zijn:
Stel je maakt een foto op 0,3 meter afstand met het diafragma wijd open bijvoorbeeld F/2.8 op een goed belicht voorwerp (geen witte en zwarte delen) met automatische belichting.
De effectieve lichtopbrengst van de lens verloopt als volgt bij een instelling op F/2.8:
- focusafstand: 4,0 meter; lichtopbrengst = F/2.8
- focusafstand: 3,0 meter; lichtopbrengst = F/3.5
- focusafstand: 2,0 meter; lichtopbrengst = F/4.0
- focusafstand: 1,0 meter; lichtopbrengst = F/4.5
- focusafstand: 0,3 meter; lichtopbrengst = F/5.6
In het juiste geval geeft de lens informatie door dat er -2EV lichtverlies optreedt (F/5.6) en dat er dus +2EV gecompenseerd moet worden.
Bij het slechtste geval geeft de lens deze informatie niet door en laat de camera kiezen: de foto is -2EV onderbelicht.
Andersom kan het ook bij een onderwerp dat donker is en waarbij de instellingen gelijk blijven (0,3m; F/2.8 ).
Hier wordt het een optelsom van fouten:
1 De belichtingsmeter ontdekt dat het gekozen onderwerp donker is en gaat dit compenseren door flink te overbelichten
2 En de -2EV gaat er nog af
Je krijgt dan zeer wisselende belichtingen, de ene keer wel goed de andere keer compleet fout.
Bij een foto met veel witte delen zal het bovenstaande andersom zijn op punt 2 na.
Het hoeft dus geen mechanisch defect te zijn, als je een claim gaat indienen zou ik sowieso navraag doen of dit type lens afstandsinformatie doorgeeft t.b.v. belichtingscompensatie.
Mocht de lens dit wel ondersteunen dan is er inderdaad ergens iets niet goed in het diafragmamechaniek.