Heb effe niet goed opgelet, :schaam: maar ik heb dezelfde Lens als Edzo,
En die geeft helemaal geen problemen,hij zit op de K10D samen met de Ringflitser en ik gebruik alleen maar de AV-stand
het open en dicht zetten van het diafragma gaat met het wieltje,heel makkelijk.geen geluid te horen.
Ik gebruik ook het wieltje
Wat ik bedoel is de diafragma pen op de lens. Die komt als je hem naar open diafragma beweegt niet snel genoeg terug naar het ingestelde diafragma als de foto wordt gemaakt.
Zoals wellicht bij eenieder bekend, staat diafragma altijd open om in je camera geen donkere zoeker te krijgen en schiet pas bij het maken van de foto het diafragma naar de ingestelde waarde.
Als de lens dit niet snel genoeg doet (zoals die van mij) dan wordt de foto al gemaakt als diafragma dus nog aan het "terugkeren is" en dus nog teveel open staat voor wat betreft de ingestelde waarde in de lichtmeting. Dus gevolg is een overbelichte foto.........
Ik had dit op het internationale forum ook al voorgelegd en is dus iemand met hetzelfde probleem, net als Maarten. Ik kan me dus zo maar voorstellen dat het bij Pentax een bekend probleem moet zijn. Naar mijn idee pakt een veertje de pin niet goed op om hem snel terug te laten keren.
Wat me opvalt is dat in gebruik op de M-stand ik dat probleem niet heb en de foto's dus goed belicht zijn. Blijkbaar werkt dat dan anders dan in een automatische stand?
Iemand een idee?