Ik zou persoonlijk eerst eens beginnen om je firmware op de K5 te upgraden van versie 1.01 naar de laatste versie (1.13). Dat is al een goed begin.
Hier vind je wat tips:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24889.0Foto 1 oogt ook behoorlijk donker, dus zou ook deze eens wat lichter maken.
Naar mijn idee ligt de scherpte achter het hert en dat zou kunnen komen omdat je eerst scherp hebt gesteld op de ogen, vervolgens de camera iets naar rechts hebt bewogen en met AF-C veranderd dan de scherpte naar het punt in het midden van de foto en dat is net rechts van het hert. Dat klopt ook wel. Dus bij dit soort foto's de AF niet op "C, maar op "S zetten lost naar mijn idee het probleem op.
Het heeft ook weinig zin om een stil liggend hert te fotograferen met de autofocus op "volgen"

.
Foto 2 heeft heel veel last van zogenaamde "purple fringing" (het gewei en tak links van het gewei), maar dat ligt aan de lens, niet aan de camera.
Deze foto is voor de rest wel heel mooi naar mijn idee, lijkt wel of het hert "los" staat van de achtergrond.
Zo slecht is foto 1 nu ook weer niet overigens, gezien de reputatie van een dergelijke lens op zijn uiterste bereik (300 mm) en scherpte net achter het hert.
Wat lichter gemaakt, iets verscherpt en wat contrast toegevoegd.
(Als je het wil haal ik hem zo weer weg hoor).