Auteur Topic: Scherpteproblemen met mijn K-5  (gelezen 5806 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Scherpteproblemen met mijn K-5
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:27:34 »
bij de 2de foto is de focus ook iets te ver naar ahtere zo te zien, dus met de focus corretie de focus iets naar voren halen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:27:34 »

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:08:17 »

Dit is een andere foto, lijkt dus wel heel scherp maar heeft dezelfde instellingen als de bovenste foto.

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:02:14 »

Dit is dus een van de onscherpe foto's

ISO 400, 1/400, F5.6, 300mm

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2012, 19:55:25 »
Als je in het schemer naar het bos gaat kun je het beste met de selectieknop alleen de iso variabel laten.
Zet de sluitertijd eens vast op 1/125 en het diafragma vast op 5,6 en kijk dan eens wat je iso als waarde aangeeft.
Met de K5 zal de ruis lange tijd acceptabel zijn terwijl je nog wel uit de hand kunt schieten.
Ook geweldig om in musea te schieten.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Topgun1984

• Senior Member
  • **
  • If it flies, It's worthy to Photograph
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2012, 15:53:44 »
Wat met Tamron/Sigma lensen beter resultaat opleverd is om het diafragma anders ook te knijpen. Maak wat test foto's voor jezelf met een bepaald onderwerp op een flinke afstand en verplaats ipv de sluitertijd, het diafragma....
Pentax K-5; Pentax K-x; SMC DAL 18 - 55 MM kitlens; SMC DA 55-300 MM; Sigma APO 150-500mm F5-6.3

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2012, 22:11:19 »
Dan is het een PEBCAK ;)

?????

Tja, ook het schermpje van de K5, ondanks zijn vele "pikkeltjes" is geen garantie Monique.
Ik heb het ook wel eens, dat ik denk een echt scherpe foto gemaakt te hebben, ook na inzoomen op het scherm.
Thuis valt het dan vies tegen........ >:( :(

Met de 35 mm verbaasd het me toch wel eigenlijk. De lens is retescherp en vanaf 1/35 zou je dus op zich niet veel beweging moeten zien..........

Ok, helder! Fijn dat je dat ook hebt Edzo.
Hmmm...ja, de lens ís ook retescherp...heb zojuist s gekeken maar kwam tot een erg lange sluitertijd...1/4!
Nu moet ik wel zeggen dat ik de camera liet rusten op een pittenzak en een zelfontspantijd van 2 sec aanhield (gebrek aan een statief ontwikkeld andere oplossingen, hoewel je met een statief niet tot op de grond komt :P)

Vanavond met schemer naar bos getogen, ik kon helaas niet eerder en mbv een mini zaklampje én flits ook e.e.a. uitgeprobeerd.
Op 1/100 krijg je tóch veeeeeel scherpere foto's! ;) ;)

Nu ja, oefenen oefenen en nog s oefenen! En vooral voor mij dus op sluitertijden letten (is niet voor het eerst...hmmm...zegt genoeg :))
En niet 100% op schermpje van camera vertrouwen..
Foto's volgen, kan FlickR f niet op.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2012, 20:36:08 »
Heb gister foto's in het bos gemaakt met de 35mmLtd en tijdens het fotograferen zijn de foto's haarscherp op mijn beeldscherm van de K5 te zien.
Ik dus helemaal heppie-de-peppie naar huis en wat blijkt daar op mijn grote scherm......juist, bewegingsonscherpte! (althans daar ga ik dan maar vanuit)
Maar dat was dus deze keren NIET te zien op het scherm van mn camera. En ik zoom dan echt even in om te kijken naar de foto.

Heb het al eerder opgemerkt maar ben nu echt overtuigd omdat ik echt dacht hele mooie foto's te hebben! Niet dus!

Ik wil hier ook een nieuw topic van maken als het niet binnen onderwerp van pentaxje69 valt maar hoop dat e.e.a mij duidelijk kan worden.

Thanks!

Tja, ook het schermpje van de K5, ondanks zijn vele "pikkeltjes" is geen garantie Monique.
Ik heb het ook wel eens, dat ik denk een echt scherpe foto gemaakt te hebben, ook na inzoomen op het scherm.
Thuis valt het dan vies tegen........ >:( :(

Met de 35 mm verbaasd het me toch wel eigenlijk. De lens is retescherp en vanaf 1/35 zou je dus op zich niet veel beweging moeten zien..........
Wellicht thuis eens rustig proberen met veel licht en onderwerp waarop je scherpte goed kunt beoordelen.
Als die wel scherp zijn, ligt het aan de instellingen in het bos. Ik neem aan dat je in het bos alleen maar aan het fotograferen was?  ;) :P :evil:
Zo ja, dan eens naar EXIF gegevens kijken en zien wat ISO, diafragma en met name sluitertijd stonden, of je AF op APS stond en bedenken of je zelf bewogen hebt.
Er zou niet veel mis moeten kunnen zijn gegaan lijkt me.

Anders eens een foto hier plaatsen?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2012, 20:28:44 »
Hoi allemaal,

Fijn om zo even te sparren met mede Pentaxfanaten. :)

Tja, dat is nu het Pentax Forum  ;)..........toch?  :D :P

De K5 heb ik nieuw gekocht in augustus dus dat zou geen problemen moeten kunnen geven?
Maar kalibreren  ::)is voor mij nieuw hoor? Geen flauw idee hoe dat moet.

Kalibreren is dat je de focus van je lens aanpast op de camera.
Iedere lens kent bepaalde toleranties af fabriek, net als je camera. Als nu je lens aan het ene uiterste zit en je camera aan het andere uiterste, kan dat dus niet goed gaan.
Dat kun je dan intern in de camera aanpassen. Platgeslagen gezegd: "Je past voor die ene specifieke lens het focuspunt iets naar voren of naar achter".
Is op zich zelf te doen met een calibratie opstelling (heb ik zelf gedaan met een Spyder Lenscal, zie Google), maar er zijn ook bedrijven die dat voor je doen.

newmikey2

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:34:57 »
Is de Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED: een goede optie? Ik heb deze namelijk al een tijdje op het oog maar hoor wisselende verhalen.

Wat een hele goede budgetlens is is de Pentax DA55-300mm - mijlen beter dan beide andere in dit geval.

Offline countryboy

• Full Member
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:13:36 »
Hoe kan ik een foto via reageren uploaden? Als ik op fotoinvoegen druk krijg ik dit
Hier staat een goede uitleg: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11437.msg75733#msg75733

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:01:32 »
Je moet je fotos ergens anders "hosten" dus een andere site waar je de fotos op plaats en waar het word beheert, van daar uit link je dan je foto.

Ik kan het helaas niet veel simpeler zeggen.

voorbeelden van sites zijn bijvoorbeeld, flickr, picasa en photobucket
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:37:21 »
Hoe kan ik een foto via reageren uploaden? Als ik op fotoinvoegen druk krijg ik dit

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:12:52 »
Is de Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED: een goede optie? Ik heb deze namelijk al een tijdje op het oog maar hoor wisselende verhalen.
Hij is wel een stukje duurder dan de tamron maar de kwaliteit is wel beter.
Volgens mijn focus die wel ietsje langzamer maar de rest weinig op aan te merken.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:09:34 »
Ja dat is helemaal waar, bij Canon of Nikon zijn ook wel eens trobbels, alleen hoor je daar weinig van ;D ;D  ik denk toch dat je het bij de Lens moet gaan zoeken.
gewoon een paar Pentaxlenzen lenen of huren,dan vind je de fout vanzelf wel.
plaats eens wat van die Foto's,dan kunnen we zien waar het probleem ligt  ::)

zo kan ik twee nikkon's waar de ontspanknop er gewoon mee ophield waaronder een van mij drie keer opgestuurd voor het euvel maar uiteindelijk tot een oplossing gekomen, ok dat was compleet offtopic

nu weer ontopic ik kan het probleem wel dat het lijkt dat ie scherp is maar dat het net niet is en bij mijn sigma 70-200 lag het echt wel aan het calibreren
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:58:38 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:56:09 »
Mijn Tamron is een Tamron LO of LD Di AF 70-300mm1:4:5.6 uit 2006. Is versie die nu verkocht wordt beter? Of moet ik eens aan een sigma gaan denken. Ik ben aan het sparen voor een duurdere lens voor mijn sportfoto's. Wel heb ik pas een 28-80 Pentaxlens (inruil) gekocht en ja die is loepzuiver. 
Da's dezelfde die ik heb. Zowel de Tamron als de Sigma 70-300mm lenzen zijn zo-zo of ze nu oud zijn of nieuwer. Wat een hele goede budgetlens is is de Pentax DA55-300mm - mijlen beter dan beide andere in dit geval. Ik ben gek op mijn Sigma's en heb uitstekende dingen gehoord over veel Tamron lenzen, maar deze range blijkt moeilijk goed te krijgen.

Citaat
De K5 heb ik nieuw gekocht in augustus dus dat zou geen problemen moeten kunnen geven?
Zegt op zich nog niks dat de K-5 nieuw is maar ik zou zeker niet aan kalibreren beginnen voordat je al het andere hebt uitgesloten. Zelfs dan, als je niet helemaal zeker van je zaak bent: laten doen.

Ik heb mijn K-5 niet gekalibreerd en heb laatst de 50mm/f.7 eens gechecked onder kunstlicht in een hoek van zo'n 30 graden met een vel drukwerk - ik kon géén front- of backfocus detecteren.

Ga systematisch te werk, verander één ding tegelijk en PLAATS EEN VOORBEELD!

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:49:44 »
Hoi allemaal,

Fijn om zo even te sparren met mede Pentaxfanaten. :)

Mijn Tamron is een Tamron LO of LD Di AF 70-300mm1:4:5.6 uit 2006. Is versie die nu verkocht wordt beter? Of moet ik eens aan een sigma gaan denken. Ik ben aan het sparen voor een duurdere lens voor mijn sportfoto's. Wel heb ik pas een 28-80 Pentaxlens (inruil) gekocht en ja die is loepzuiver. 

newmikey2

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:34:21 »
Maar dat gaat moeilijk worden want het eigenlijke probleem ligt dus in de camera. Dáár is te zien dat de foto scherp is en op groot beeld blijkt dat van niet. Ik zou niet weten hoe ik dat moet laten zien. Twijfelde daarom ook hoe dit neer te zetten. Misschien eerst maar eens opperen op een meeting ofzo? Laptop meezeulen en vergelijken maar ;) ;)??
Dan is het een PEBCAK ;) Je ziet een heel klein beeldje op je LCD en als je het vergroot zie je slechts een deeltje maar de LCD geeft gewoon het opgeslagen bestand weer en wat daar niet in zit, komt er ook niet uit.

Andere mogelijkheid is dat je JPEG instelling voor verscherpen erg hoog staat, dan "valt het tegen" met een raw maar dat is slechts optisch bedrog - een raw heeft altijd een zekere mate van verscherping nodig.

Nogmaals, zonder bestand kan niemand er iets zinnigs van zeggen behalve dat de mogelijkheid dat je LCD een loeischerp en correct scherpgesteld bestand laat zien terwijl die er op de PC onscherp uitziet uitgesloten kan worden. De LCD heeft géén eigen beeldverwerking/opslag.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:19:55 »
Citaat van: newmikey2 link=topic=30491.msg2 74506#msg274506 date=1349968528
Van mij wel maar met een voorbeeld graag want zo kan niemand er iets van zeggen. Eventueel de RAW even beschikbaar stellen via WeTransfer of zoiets.

Maar dat gaat moeilijk worden want het eigenlijke probleem ligt dus in de camera. Dáár is te zien dat de foto scherp is en op groot beeld blijkt dat van niet. Ik zou niet weten hoe ik dat moet laten zien. Twijfelde daarom ook hoe dit neer te zetten. Misschien eerst maar eens opperen op een meeting ofzo? Laptop meezeulen en vergelijken maar ;) ;)??

JohnnieS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:17:37 »
En de volgende vraag: heeft die dat bij alle lenzen die je gebruikt?
Ik had het in het begin ook, maar bleek aan backfocus probleem met mijn 18-135 mm te liggen.
De rest van de lenzen deed het namelijk goed.
Even opnieuw ingesteld en geen enkel probleem meer.

Daarnaast is de 70-300 inderdaad geen scherptewonder, dus als je foto's rond de 300 mm hebt genomen, zou dat ook een issue kunnen zijn.
Dus wellicht zelf eens proberen met een liniaal onder 45 graden zetten en scherpstellen op stel 15 cm en zien of hij daar ook scherp is.
Dan eens proberen met handmatige scherpstelling, dan weet je of het eventueel aan de autofocus ligt of aan de combinatie lens/camera.

Succes en vragen staat vrij. Er zijn hier meer mensen met dat probleem en zeker bij Canon.
Ik heb vriend die een 7D heeft en een collega die een 7D heeft. Allebei mega scherpstelproblemen. Dus het is niet gezegd dat een overstap naar Canon je iets gaat brengen op dat gebied.........

Ja dat is helemaal waar, bij Canon of Nikon zijn ook wel eens trobbels, alleen hoor je daar weinig van ;D ;D  ik denk toch dat je het bij de Lens moet gaan zoeken.
gewoon een paar Pentaxlenzen lenen of huren,dan vind je de fout vanzelf wel.
plaats eens wat van die Foto's,dan kunnen we zien waar het probleem ligt  ::)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 17:20:54 door JohnnieS »

newmikey2

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:15:28 »
Mag ik hier op aansluiten met ook een scherpstelprobleem.

Van mij wel maar met een voorbeeld graag want zo kan niemand er iets van zeggen. Eventueel de RAW even beschikbaar stellen via WeTransfer of zoiets.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:54:05 »
Mag ik hier op aansluiten met ook een scherpstelprobleem.

Heb gister foto's in het bos gemaakt met de 35mmLtd en tijdens het fotograferen zijn de foto's haarscherp op mijn beeldscherm van de K5 te zien.
Ik dus helemaal heppie-de-peppie naar huis en wat blijkt daar op mijn grote scherm......juist, bewegingsonscherpte! (althans daar ga ik dan maar vanuit)
Maar dat was dus deze keren NIET te zien op het scherm van mn camera. En ik zoom dan echt even in om te kijken naar de foto.

Heb het al eerder opgemerkt maar ben nu echt overtuigd omdat ik echt dacht hele mooie foto's te hebben! Niet dus!

Ik wil hier ook een nieuw topic van maken als het niet binnen onderwerp van pentaxje69 valt maar hoop dat e.e.a mij duidelijk kan worden.

Thanks!

newmikey2

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2012, 23:23:17 »
Sinds een paar maanden de trotse bezitter van een K-5.
Alleen is de lol er al een beetje af en krijg ik het met deze camera niet voor elkaar om op gezichten van mensen en dieren scherp te stellen.

Ondanks dat ik spotmeting en en AFC gebruik baal ik van mijn sportfoto's.  als ik een hert fotografeer is alles scherp behalve zijn snuitje.

Als ik met de Canon 550D  van een kennis fotografeer dan heb ik geen problemen. Heb ik een foute K5 gekocht?  Ik heb een Tamrom 70-300 gebruikt.
Ik baal :-[ er flink van en denk er zelfs over om na ruim 30 jaar Pentax over te stappen naar een Canon.

Ten eerste kan ik me voorstellen dat je baalt, desondanks is het toch van belang alle andere oorzaken uit te sluiten. Ten eerste je opmerking over spotmeting - dit heeft niks met de scherpstelling te maken dus laten we dat even uitsluiten.

Dan AFC - dat is vaak wel nodig bij sport en het kàn inderdaad zijn dat dit je parten speelt. De AF module in de K-5 heeft de naam iets achter te lopen bij bijvoorbeeld de Nikon D7000. Niet veel, maar toch. Als je echter een hertje fotografeert weet zelfs de allerbeste AF van een professionele camera niet of je z'n neus of z'n staart scherp wilt hebben. Hier zul je zelf moeten ingrijpen.

Dan de lens. Ik heb hem, als je tenminste de Tammy 70-300 Di LD Macro versie bedoelt. Inderdaad géén scherpe lens en ik vind hem nog het beste bij (semi) closeups en bij bereiken tot 200mm maar ja, daar kopen jij en ik niet veel voor toch? Is ook een goedkoop stukje glas waar niet te veel van te verwachten is.

Als laatste de mogelijkheid dat je onscherpte te wijten is aan een combinatie van te lage sluitersnelheid voor een 300mm brandpuntsafstand, gekoppeld aan een groot diafragma. Je zou op niet minder dan 1/250 seconde moeten zitten, zelfs met de SR, om verzekerd te zijn van scherpe foto's en voor deze specifieke lens if F8 het optimale diafragma.

Plaats eens een voorbeeld, mèt EXIF, dan kunnen we misschien wat gerichter adviseren.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:37:50 »
En de volgende vraag: heeft die dat bij alle lenzen die je gebruikt?
Ik had het in het begin ook, maar bleek aan backfocus probleem met mijn 18-135 mm te liggen.
De rest van de lenzen deed het namelijk goed.
Even opnieuw ingesteld en geen enkel probleem meer.

Daarnaast is de 70-300 inderdaad geen scherptewonder, dus als je foto's rond de 300 mm hebt genomen, zou dat ook een issue kunnen zijn.
Dus wellicht zelf eens proberen met een liniaal onder 45 graden zetten en scherpstellen op stel 15 cm en zien of hij daar ook scherp is.
Dan eens proberen met handmatige scherpstelling, dan weet je of het eventueel aan de autofocus ligt of aan de combinatie lens/camera.

Succes en vragen staat vrij. Er zijn hier meer mensen met dat probleem en zeker bij Canon.
Ik heb vriend die een 7D heeft en een collega die een 7D heeft. Allebei mega scherpstelproblemen. Dus het is niet gezegd dat een overstap naar Canon je iets gaat brengen op dat gebied.........

Offline Mehari

• Full Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2012, 19:58:20 »
Welke versie van de Tamron?
De Tamron 70-300 oude versie is niet bepaald een scherpte wonder.
Welk objectief wordt op de 550D gebruikt?
K100D, K200D, DA 18-55mm, DA 50-200mm, 50mm 1.2,
50mm 1.7 * Vivitar 28mm 2.8, 75-205mm 3.8 * Tokina AT-X 28-85mm 3.5 5.6 * Sigma 18-200mm 2x
(en nog wat Canon spul: 2x 20D met divers glas)