Auteur Topic: Scherpteproblemen met mijn K-5  (gelezen 5811 keer)

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Scherpteproblemen met mijn K-5
« Reactie #52 Gepost op: 3 november 2012, 09:18:11 »
Pfff...ik moet zeggen dat ik ook wel wat "spannend" vond maar mijn 1.01 versie ia dan nu toch ook veranderd naar de 1.13 uitvoering!
Bedankt voor de heldere uitleg!

Monique

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #52 Gepost op: 3 november 2012, 09:18:11 »

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #51 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:07:11 »
:D Nooit geweten dat dit met haarkleur te maken heeft.
Ben ondertussen aardig grijs, dus nu ik dit weet ben ik blij dat het mij ook gelukt is dan  :D :D

tja dat aardig grijs,noemen ze dan ook wel antiek blond  :-X...................... :angel:................. :D ;)
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:56:40 »
 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #49 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:45:36 »
Yep, Ook als je blond bent kunt dus firmware installeren.
Vond het doodeng maar het staat erop. Toppie en bedankt allemaal. :dankk2: :dankk2: :dankk2:

:D Nooit geweten dat dit met haarkleur te maken heeft.
Ben ondertussen aardig grijs, dus nu ik dit weet ben ik blij dat het mij ook gelukt is dan  :D :D

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:25:53 »
Yep, Ook als je blond bent kunt dus firmware installeren.
Vond het doodeng maar het staat erop. Toppie en bedankt allemaal. :dankk2: :dankk2: :dankk2:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #47 Gepost op: 20 oktober 2012, 12:22:33 »
Ja ja precies, geen commentaar daarop, je heb het perfect gedaan.

Bedoelde er alleen maar mee dat het allemaal niet zo nauw komt kijken met de update.
Je kan eigenlijk niks fout doen, als de batterij niet vol genoeg is dan begin die er niet aan, je kan de camera ook niet uitzetten tijdens de update en doe je iets anders fout dan begin die nog niet eens.
Dus geen zorgen maken en gewoon proberen.

Hier is een beschrijving met plaatjes, wel een andere camera maar de stappen zijn precies hetzelfde.
http://downloadcenter.samsung.com/content/FM/200908/20090813083032093/GX20_firmware_upgrade_manual_ver_1.03.pdf
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2012, 20:17:12 »
Ik ook lang niet altijd.  ;)

Maar ik vind het, als ik een vertaling of kopie van de officiële tekst ergens neerzet, wel zo netjes om dat zo 1-op-1 mogelijk te doen en er dan niet teveel (of eigenlijk: geen) eigen interpretaties/ervaringen in te verwerken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2012, 20:07:37 »
Kopieer de .bin file rechtstreeks naar een LEGE SD kaart

Heb mijn sd kaartje nog nooit leeg gemaakt voor een update...

Voor de "updater" je kan je camera niet uitzetten tijdens de update, ook al zet je de knop om hij blijft het gewoon doen tot dat die klaar is.
Kwam er achter toen ik dacht dat die klaar was, dus ik zet de knop om maar hij was nog niet klaar.
In principe kan het alleen maar fout gaan als je de batterij eruit haalt of de camera laat vallen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:46:20 »
Zie dat Ron de verkorte versie al gegeven heeft.  ;)

Maar toch even een (zo goed als letterlijke) NL vertaling van de readme.txt file gemaakt:

• Zorg ervoor dat de K5e113w.exe file op je computer staat.
  • Dubbelklik dan op de file en klik in het venster dat verschijnt vervolgens op OK.
  • Als het goed is staan nu, naast de .exe file, nu ook een .bin file en een readme.txt file in de map waar je ook de .exe file hebt staan.
  • Kopieer de .bin file rechtstreeks naar een LEGE SD kaart (via een kaartlezer of via het kabeltje aan je camera), dus NIET in een mapje plaatsen.
  • Stop de SD-kaart in je camera (of ontkoppel je camera van de PC).

Zorg voor een goed opgeladen batterij in je camera!

• Zet de camera aan terwijl je de MENU knop ingedrukt houdt. Als het goed is laat het scherm nu de huidige versie op je camera zien en door welke versie deze vervangen wordt.
  • Selecteer Yes (of het NL equivalent) en druk op OK en het updaten begint

Zet de camera NOOIT uit terwijl deze nog met de update bezig is

• Als het updaten klaar is komt er COMPLETE in beeld
  • Zet de camera uit en haal de SD-kaart uit je camera
  • Zet de camera weer aan en controleer je firmware
  • Verwijder vervolgens de firmware van je SD-kaartje!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:35:18 »
Volgens de handleiding krijg je bij dubbelklikken een bin file en een pdf. Ik krijg dit niet voor elkaar. Kan de dealer waar ik het toestel kocht deze update ook doen?? Er staat bij mij versie 1.01 op. Dus in augustus gekocht en hopeloos oude software dus.
 ???

De chip (PRIME II) komt af fabriek met die firmware 1.01, dus niet gek dat die er op zit.

Updaten:
Plaats die .exe file op je bureaublad en daar dubbel op klikken om uit te pakken. Daarna de .bin file op je geheugenkaart plaatsen, niet in een map maar direct slepen naar de kaart. In camera en aanzetten met de menu-knop ingedruk en de intructies volgen.

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:20:35 »
Volgens de handleiding krijg je bij dubbelklikken een bin file en een pdf. Ik krijg dit niet voor elkaar. Kan de dealer waar ik het toestel kocht deze update ook doen?? Er staat bij mij versie 1.01 op. Dus in augustus gekocht en hopeloos oude software dus.
 ???

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2012, 18:33:48 »
Bin

Ik snap er niets van. Ben blond he?

Ik zie nu op mijn kaartje DCIM en een file K5e113w.Exe. En nu??? Snap er geen snars van?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2012, 22:14:23 »
En, is de update gelukt?

Opletten dat je alleen de .bin file in de root van je kaart zet!

We zijn benieuwd!

Inderdaad!!  ;)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2012, 22:13:48 »
En, is de update gelukt?

Opletten dat je alleen de .bin file in de root van je kaart zet!

We zijn benieuwd!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:57:39 »
Ontzettend bedankt voor al jullie uitleg en tips. Ga volgende week de Pentaxlens 55-300 mm bestellen. En heb mezelf ingeschreven voor een herfstworkshop. Ga proberen mijn techniek bij te schaven zodat ik nog betere foto's kan maken. Heb er weer plezier in.

Ik ga de firmware proberen te updaten. Mocht dat me niet lukken dat plaats ik wel weer een verzoekje om hulp.

Belangrijk is een volle batterij en de camera niet tijdens het update proces uitzetten, de rest wijst zich vanzelf.
Gewoon de 1.13 file in de root directory van een SD-card zetten, deze in camera doen en aanzetten terwijl je de menu knop ingedrukt houdt.
Dan vraagt die om bevestiging en dan is het "gaan met die banaan".

In ieder geval fijn te horen dat je weer lol hebt in fotografie en je bij Pentax blijft  ;) :)

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:16:20 »
De deskundigen hebben al gesproken. Ik heb hieraan niets toe te voegen behalve dat ik her en der lees op deze lens absoluut nooit een filter te gebruiken. Mocht die er op zitten, probeer dan eens een filterloze shot!

Groet,

Wytze

Pentaxje69

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2012, 19:05:31 »
Ontzettend bedankt voor al jullie uitleg en tips. Ga volgende week de Pentaxlens 55-300 mm bestellen. En heb mezelf ingeschreven voor een herfstworkshop. Ga proberen mijn techniek bij te schaven zodat ik nog betere foto's kan maken. Heb er weer plezier in.

Ik ga de firmware proberen te updaten. Mocht dat me niet lukken dat plaats ik wel weer een verzoekje om hulp.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #35 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:56:54 »
Is de Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED: een goede optie? Ik heb deze namelijk al een tijdje op het oog maar hoor wisselende verhalen.

Ik heb deze lens nu een maand of 2 en gebruikte daarvoor een sigma 100-300, ik kan wel zeggen dat de Pentax 55-300 een heel goede lens is voor zijn geld en ik ken het probleem wat je ook hebt, ik had dat in het verleden precies hetzelfde omdat ik de allergoedkoopste budget lenzen gebruikte, ik zocht het probleem overal behalve bij de lenzen maar die waren bij mij toch echt het probleem. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook jou probleem is maar ik zou het zeker niet uitsluiten.

Die wisselende verhalen ken ik niet maar ik vind deze lens héél fijn! Enkel het "hunten" op 300mm is soms wat minder, maar ik vind hem fijn scherp!

newmikey2

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:46:41 »
Vind het trouwens toch nog wel een mooi shot hoor, zeker als je nog iets aan je techniek bijschaaft. Zonde van die takken voor z'n kop maar zelfs dáár valt nog iets aan te doen (haal hem zo weer weg als je wilt):

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:32:54 »
Ik heb deze lens nu een maand of 2 en gebruikte daarvoor een sigma 100-300, ik kan wel zeggen dat de Pentax 55-300 een heel goede lens is voor zijn geld en ik ken het probleem wat je ook hebt, ik had dat in het verleden precies hetzelfde omdat ik de allergoedkoopste budget lenzen gebruikte, ik zocht het probleem overal behalve bij de lenzen maar die waren bij mij toch echt het probleem. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook jou probleem is maar ik zou het zeker niet uitsluiten.

Mee eens Henk. Ben ook ooit naar de AWD geweest met de FA 80-320 op mijn K-x.
Erg frustrerend. Als ik nu zie wat voor foto's ik maak met de K5 en de 60-250 op grootste bereik.........lichtjaren verschil.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:29:35 »
Is de Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED: een goede optie? Ik heb deze namelijk al een tijdje op het oog maar hoor wisselende verhalen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:27:33 »
Met andere woorden: een Canon lost dit probleem niet op, maar heeft hetzelfde probleem  ;)

EDIT: En zeker een 550D niet, die is toch qua mogelijkheden en kwaliteit net iets minder dan de K5.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2012, 20:31:20 door Edzo »

newmikey2

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:22:22 »

Dit is dus een van de onscherpe foto's

ISO 400, 1/400, F5.6, 300mm

Dit lijkt me gewoon pure pech, het centrale scherpstelpunt ligt op de helling achter het beest, net rechts van het oog en onder het gewei door. De achtergrond is ook inderdaad perfect scherp. Foto lijkt me iets onderbelicht, maar dat zal het probleem hier niet zijn.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2012, 20:01:15 »
Ik zou persoonlijk eerst eens beginnen om je firmware op de K5 te upgraden van versie 1.01 naar de laatste versie (1.13). Dat is al een goed begin.
Hier vind je wat tips: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24889.0

Foto 1 oogt ook behoorlijk donker, dus zou ook deze eens wat lichter maken.
Naar mijn idee ligt de scherpte achter het hert en dat zou kunnen komen omdat je eerst scherp hebt gesteld op de ogen, vervolgens de camera iets naar rechts hebt bewogen en met AF-C veranderd dan de scherpte naar het punt in het midden van de foto en dat is net rechts van het hert. Dat klopt ook wel. Dus bij dit soort foto's de AF niet op "C, maar op "S  zetten lost naar mijn idee het probleem op.
Het heeft ook weinig zin om een stil liggend hert te fotograferen met de autofocus op "volgen"  ;).

Foto 2 heeft heel veel last van zogenaamde "purple fringing" (het gewei en tak links van het gewei), maar dat ligt aan de lens, niet aan de camera.
Deze foto is voor de rest wel heel mooi naar mijn idee, lijkt wel of het hert "los" staat van de achtergrond.

Zo slecht is foto 1 nu ook weer niet overigens, gezien de reputatie van een dergelijke lens op zijn uiterste bereik (300 mm) en scherpte net achter het hert.
Wat lichter gemaakt, iets verscherpt en wat contrast toegevoegd.
(Als je het wil haal ik hem zo weer weg hoor).

« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2012, 20:48:34 door Edzo »

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:27:53 »
Volgens mij heeft het te maken met twee dingen. Ten eerste het feit dat je op 300mm hebt geschoten met een diafragma van 5.6. Deze combinatie van uiterste bereik en de grootst mogelijke opening van het objectief is geen beste. Diafragmeren naar f8 of f11 zal een veel betere scherpte opleveren.
Ten tweede spelen ook de lichtomstandigheden een rol. De eerste foto is niet echt contrastrijk, terwijl dat in de tweede foto wel het geval is. Dat zie je dan ook terug in de scherpte, want die is beter in de tweede foto.

Groetjes, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6