Even samenvattend voor mijzelf (en ik denk ook voor veel leden hier):
- Behoefte aan een FF heb ik nog niet.
- Behoefte aan een keuze uit 10.000 lenzen, waarvan het gros toch boven het prijskaartje ligt wat ik aan een lens uit wil geven heb ik ook nog niet.
- Mooie foto's kun je ook met een compact camera van de Aldi of Lidl maken.
- Vooralsnog heb ik alles wat ik wens bij Pentax kunnen vinden.
Met andere woorden: waarom zou ik überhaupt overstappen, veel geld door de WC spoelen en weer met ander merk opnieuw beginnen om dan tot de conclusie te komen dat ik daar wellicht ook wel weer wat mis, dan wel de kwaliteit van mijn foto's er niet echt beter op wordt..........
Dan wel naast mijn Pentax een Canon of Nikon kopen en dan weer nieuwe spullen kopen die ik niet over en weer kan gebruiken........
Ik kan er geen zinnig antwoord op bedenken waarom ik dit zou moeten overwegen, laat staan doen.
Maar ja, wie ben ik hè
.
Jammer dat je me het gras voor de voeten wegmaait. Een dikke +1 op alles wat je gezegd hebt. Zie ook een hoop commentaar (niet alleen op deze site) van mensen waarvan ik niet vaak een plaatje zie en denk dan: ga toch fotograferen!
Pentax is een commercieel merk mensen, niet je eerste liefde of een hele mooie fles wijn. Je hoeft je niet te excuseren als je een ander merk neemt maar je hoeft ook weer niet net te doen alsof jij weet wat er op de afdeling financiele planning in Tokio speelt. Wèl goed voor fotografen, niet goed voor fotografen...who cares?
Als je je dagelijks brood met fotograferen verdient snap ik best dat je een Canon of Nikon full frame inzet maar dan is er voor een merk als Pentax ook niets aan je te verdienen - je kost dan meer dan je opbrengt met professionele servicecentra overal, 24-uurs vervanging, rentals etc.
Als je een (serieuze)hobbyist bent en niet tevreden bent met de kwaliteit foto's die je maakt: doe een cursus/workshop of lees een boek! Schaf betere lenzen aan. Een nieuwe camera maakt echt géén betere fotograaf van je.
Als je een hobbyfotograaf bent en je laat opfokken door alle deprimerende berichten: niet doen! De K-5, zelfs het nu bestaande model, is een dijk van een spiegelreflex die de concurrentie met cameras in de vergelijkbare range van andere merken moeiteloos aankan - de nieuwe modellen verbeteren die op nog een paar punten.
Ben je een hobbyist in een specifiek deelgebied zoals wild-, vogel- of sportfotografie, of maak je héél erg véél gebruik van buitengewoon ingewikkelde flistopstellingen in een studioomgeving of buiten: daar is Pentax niet de sterkste in en zal dat misschien ook nooit worden. Ik kan me levendig voorstellen dat je je beperkt voelt door je equipment. Koop iets dat op dat specifieke gebied helemaal aansluit bij je specifieke wensen - dat is géén schande, dat heet gewoon "geinformeerd consumeren".
Ben je iemand die zwaar besmet is met LBA en de symptomen er niet met medicijnen onder kan houden: stap over! Er komt een dag dat je door het "beperkte" aanbod aan lenzen voor K-mount héén bent en wat moet je dàn?
Ben je....ach, wat je ook bent: vergelijk appels met appels, dus een K-5 met een D7000, niet met een D800 of een FF Canon kanon, daar kan je alleen maar ziek van worden. Als je toch een middenmoot leasebak stationwagen gaat uitzoeken vergelijk je die toch ook niet met een Maserati?
Als je een serieuze hobbyist bent die topkwaliteit voor een redelijke prijs wil hebben, die allang gezien heeft dat je met maximaal 4 tot 6 lenzen echt zo'n beetje àlles aankan, dat je aan een P-TTL flitser genoeg hebt voor die enkele malen dat je extra gecontroleerd licht nodig hebt: stap gerust over, maar verwacht er niet teveel van - kan alleen maar tegenvallen.
PS: uiteraard werkt het zo bij mensen die (veel)geld uitgeven dat ze achteraf de uitgaaf verantwoorden door te wijzen op de (vermeende) verschillen om zo achteraf ook voor zichzelf géén naar gevoel over te houden. Ik maak me daar ook schuldig aan door aan mijn vrouw te vertellen hoe geweldig de K-5 wel niet is en hoeveel kostbare foto's ik al heb kunnen nemen die met de K20D onmogelijk waren geweest - de waarheid is dat de K20D ook al een geweldige camera was en dat het aantal "onmogelijke" shots niet eens zo heel groot is.
Tis ook een kwestie van budget, I guess. Ik ben zeer tevreden met een body investering van ca. €400 eens in de twee, drie jaar (end-of-life model ca.€700 sweetspot en verkoop oude body €250-€300) maar als je jaarlijks een paar duizend euro kan stukslaan dan zou je met wat beter plannen en nadenken niet eens bij Pentax moeten zitten of het zou de 645D moeten zijn.