Zoals verwacht een dikke teleurstelling. Hopen dat ze nog met iets extra's komen op de Photokina, al is het een prototype onder glas. Dit geeft nu niet echt vertrouwen voor de toekomst. Wie gaat hiervoor nu zijn huidige K5 de deur uit doen? En wie wil 500 euro meer betalen voor een camera die zo goed als niets beters brengt dan de vorige?
En de DA560 voor 5600 euro!!! Wat een grap!
De 18-270 is ook de laatste lens waar een beetje (amateur)fotograaf op zit te wachten, had gewoon lekker die oude gehouden. Geen haan die kraait naar een beetje meer of minder kwaliteit in dat segment.
Nee... ze moeten mij toch echt nog met iets gaan verrassen, anders ga ik voorzichtig toch eens uitrekenen wat ik er voor kan krijgen als ik de hele mikmak in de verkoop gooi en voor Nikon ga... Pentax, merk naar mijn hart, maar ik zie weinig toekomstmuziek. Na 2 jaar met de K5 en de huidige lens line-up is dit gewoon ondermaats.
Zeker als je bedenkt dat Ricoh flink heeft geinvesteerd, dan verwacht je ook dat ze wat grootsere plannen laten zien. Grote woorden vlak na de overname maar ik zie er nog weinig van terug. Waar is bijvoorbeeld de instap DSLR, zo ongeveer hét belangrijkste in een DSLR lineup om geld te verdienen en nieuwe klanten binnen te halen. Waar is het nieuwe APS-C topmodel? Ik weet dat meer MP niet echt nodig is, maar je moet wel meegaan met de concurrentie, of jezelf in ieder geval op een andere manier onderscheiden. Zelfs de naamgeving is de wanhoop nabij, de II geleend van Canon, de 's' geleend van Nikon, kom dan op zijn minst op dit gebied nog met iets creatiefs. Het is mij allemaal iets te veel uitstellen, afstellen en de kat uit de boom kijken. Ik wil lef zien, winnaarsmentaliteit, op zijn minst in de vorm van aangekondigde producten voor de langere termijn, maar dan wel ook met harde release-data en niet '2013 of mogelijk later (als we toch nog niet durven)'
Het is niet dat ik nú in de markt lig voor een Full Frame, een absoluut top-model APS-C, telelenzen, of ander hoogwaardig glaswerk, maar ik wil doorgroeimogelijkheden zien binnen een merk die mij vertrouwen geven. Als die er niet lijken te zijn en er meer gericht lijkt te worden op de wat minder serieuze markt, met alle respect, van de Q en ik het gevoel krijg dat men de consument probeert uit te kleden met een zwaar over-priced update van de K5, dan vraag ik me af of ik nog verder wil investeren in een merk. Of dat het wellicht beter is om over te stappen naar een grotere speler met meer groeimogelijkheden, meer zekerheid en meer wil en mogelijkheden om te voldoen aan wat gebruikers graag willen zien?
Wat me het meeste tegenstaat aan Nikon(/Canon) in relatie tot Pentax is ergonomie, formaat, gewicht en prijs. Die eerste 3 zou je in dezelfde categorie kunnen rekenen. Niet bepaald technische dingen die de kwaliteit van je foto's bepalen, maar voor mij erg belangrijk. Er zijn op den duur echter consessies die ik bereid ben te maken, als ergonomie, formaat en gewicht nog de enige pluspunten worden tov de concurrentie.
Vooralsnog in ieder geval nog eventjes afwachten en lekker doorfotograferen met de K5 en mijn prachtige limiteds
Maar het geeft zo nu en dan te denken.