Auteur Topic: Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)  (gelezen 5500 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re: Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)
« Reactie #63 Gepost op: 9 september 2012, 19:53:58 »
Misschien ook wel even leuk om te noemen ik had 2 camera's mee naar Thailand: D700 en de NX200.
In totaal had ik 3 lenzen mee: 16-35mm + 24-120mm + 20mm (voor de samsung).
De D700 heb ik het meeste gebruikt de lenzen allebei ongeveer even vaak.
Op zich is het een goede combinatie maar de volgende keer neem ik liever een 16-35mm + 50mm + 70-300mm mee.
De weather sealing van de D700 is echt heel erg goed ik heb geen problemen gehad ook niet in de brandende zon (wat ik wel eens gehad heb met de k20d en eos 50d).
Soms wat condensatie op de lens vanwege de vele airco's in Thailand maar de camera bleef het ten alle tijden gewoon doen.
De NX200 heb ik voor (avond) straatfotografie gebruikt en dat werkte prima en vooral ook onopvallend.
Het was echt een super vakantie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #63 Gepost op: 9 september 2012, 19:53:58 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #62 Gepost op: 9 september 2012, 18:10:19 »
Ik had weer een "aardig" tasje bij afgelopen week naar de Azoren: DA16-50, DA14, DA35LTD, sigma 100-300F4 en de Tammie 90mm. Oh ja, ook nog de K5 met grip, 2 CPL`s en statief.
In principe is alleen de 90mm niet gebruikt, al had ik wel moeite de DA16-50 eraf te halen  :lolk:

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Serpiente

• Gast
Re:Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)
« Reactie #61 Gepost op: 2 september 2012, 17:29:45 »
DA* 300, DA 35 Ltd Macro en misschien de Sigma 17-70..
Ik heb voornamelijk de DA* 300 gebruikt voor dierenfoto's en wanneer ik dichtbij kon komen heb ik de DA35 Ltd. macro gepakt. Met de 17-70 had ik wat landschapjes gedaan, maar als ik hem niet bij me had dan had ik hem ook niet gemist. Ik wil eigenlijk een 15mm ltd.. :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #60 Gepost op: 2 september 2012, 13:34:03 »
Daarom ook ;) maar dat is dromen, met een prijskaartje van rond de 1000 euro of meer.

Ach Jordy, als je me een paar jaar geleden gezegd had dat ik voor een paar duizend euro aan lenzen zou kopen, had ik je ook uitgelachen  ;).
Je legt de lat blijkbaar toch steeds iets hoger en die LBA is inderdaad erg besmettelijk. Dat ze daar nog geen medicijnen tegen uitgevonden hebben begrijp je toch niet  ;C.

jjw

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 1 september 2012, 23:38:16 »
(hoewel de 31 mm een juweeltje schijnt te zijn).

Daarom ook ;) maar dat is dromen, met een prijskaartje van rond de 1000 euro of meer.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #58 Gepost op: 1 september 2012, 22:28:13 »
Ja het blijft toch voor iedereen een persoonlijk afweging, de ervaring van anderen kan helpen maar uiteindelijk moet je zelf de keuze maken uit je eigen materiaal en bepalen hoeveel je mee wil nemen en gaat gebruiken/bereid bent te gebruiken. Ik neig sowieso wat meer naar de (medium) groothoek kant. Ik zou liever een 21mm als standaard lens hebben dan een 35 of 40. Wellicht dat een 31 voor mij ooit interessant zou zijn ;) Net een tikkeltje meer groothoek.

Heb zitten kijken aar verschil tussen 70 en 77 mm en is minimaal.
Vraag me af of je verschil gaat zien tussen 31 en 35 mm (hoewel de 31 mm een juweeltje schijnt te zijn).

jjw

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 1 september 2012, 20:48:15 »
Ja het blijft toch voor iedereen een persoonlijk afweging, de ervaring van anderen kan helpen maar uiteindelijk moet je zelf de keuze maken uit je eigen materiaal en bepalen hoeveel je mee wil nemen en gaat gebruiken/bereid bent te gebruiken. Ik neig sowieso wat meer naar de (medium) groothoek kant. Ik zou liever een 21mm als standaard lens hebben dan een 35 of 40. Wellicht dat een 31 voor mij ooit interessant zou zijn ;) Net een tikkeltje meer groothoek.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #56 Gepost op: 1 september 2012, 20:25:04 »
nope, ik heb heel bewust voor de compacte primes gekozen.

Al moet ik toegeven dat ik wel met een schuin oog kijk naar de DA* +-15-85+- in de lens roadmap van pentax, mocht ik nog eens een high-end zoomlens aanschaffen. Aan de andere kant lijkt me de limited-zoom op de roadmap ook zeer interessant als deze net zo compact is als de limited pancakes.

Die DA* 15-85 lijkt me ook leuke lens inderdaad, maar goed, dat is pas ergens in de loop van 2013.

Vreemd eigenlijk dat je de 35 mm minder gebruikt, die heb ik er nu juist meest op zitten. Maar nu er een 70 of 77 mm gaat komen, gaat dat wellicht ook nog veranderen, wie zal het zeggen......
Ook de 15 mm of 21 mm staat nog op mijn lijstje dus tegen die tijd ga ik zien of ik zelfde ervaring heb als jij nu.

In ieder geval bedankt voor de terugkoppeling na je vakantie. Toch leerzaam voor mijzelf als ik ooit zo een reis ga maken.
Wellicht volgend jaar Madagaskar, maar dat is wellicht weer net een ander soort reis.......

jjw

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 1 september 2012, 16:35:39 »
nope, ik heb heel bewust voor de compacte primes gekozen.

Al moet ik toegeven dat ik wel met een schuin oog kijk naar de DA* +-15-85+- in de lens roadmap van pentax, mocht ik nog eens een high-end zoomlens aanschaffen. Aan de andere kant lijkt me de limited-zoom op de roadmap ook zeer interessant als deze net zo compact is als de limited pancakes.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #54 Gepost op: 1 september 2012, 16:00:22 »
Als er een 15-70 wr zou zijn was je vast heel gelukkig  :D

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

jjw

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 1 september 2012, 15:37:46 »
Inmiddels zo'n 10 dagen terug van vakantie, tijd dus voor een terugblik op mijn lenskeuze.

Ik heb uiteindelijk meegenomen: DA15, DA21, DA35, DA70 en DA18-55WR. Terugkijkend op de reis is dit een goede keuze geweest, alle lenzen zijn goed van pas gekomen. De DA35 heb ik het minst gebruikt en als ik er achteraf een zou moeten schrappen dan zou het die zijn, dat zou dan wel een enorm gat in de lineup laten tussen 21 en 70. Het is thuis voor mijn gevoel ook al de lens die ik het minste gebruik, dus wat dat betreft is het niet zo verbazend dat dit op vakantie ook zo was. De brandpuntsafstand 'heeft het net niet' voor mij. Het is geen tele, het is geen groothoek, een beetje saai. Wellicht moet ik 'm er toch eens vaker opzetten want het is een erg fijn allround lensje.

De DA21 heb ik er het meeste op gehad. Ideaal voor op straat, in steden, voor mensen/portretten met overzicht en ook voor landschappen. De DA15 kwam goed van pas als ik net dat beetje meer nodig had, vooral binnen in gebouwen handig en interessant om eens een wat extremer perspectief te hebben in andere situaties. De DA70 was natuurlijk mooi voor iets meer close-up portretten van mensen, prima om daar een middag mee rond te lopen en alleen daar op te richten.

De 18-55WR, heeft zichzelf zeer goed bewezen, samen met de K5 natuurlijk. Onder andere 2 dagen mee in de regen gelopen in Sapa (berggebied), camera en lens zeiknat en onder de modder en gewoon vrolijk door fotograferen :) af en toe een vreemde blik van andere mensen natuurlijk. Zonder de WR combinatie had ik hier (een van de mooiste gebieden van de reis) geen foto's kunnen maken. Jammer dat ik geen foto's heb van de camera na afloop, was mooi reclamemateriaal voor Pentax. Alleen voor die 2 dagen was het de moeite al waard om de 18-55 mee te nemen en in een aantal andere regenachtige situaties is de 18-55 ook nog uit de tas geweest, geen spijt van dus.

Het variabele ND filter dat ik voor de reis had aangeschaft en op al mijn primes past is niet één keer de tas uit geweest. Die had ik dus niet aan hoeven schaffen. Ben er niet zo mee bezig geweest en aangezien ik geen statief bij had zaten lange sluitertijden bij riviertjes o.i.d. er ook niet echt in.

Ik heb ongeveer 2200 foto's (RAW) gemaakt dus de 2x 64GB was meer dan genoeg en had ook nog 1x 32GB bij als extra.

De tas was met de 4 primes en de WR zoom natuurlijk niet de lichtste maar nog steeds niet zwaarder dan met 2 dikkke F/2.8 zoomlenzen. En sowieso veeeele malen lichter dan wat ik sommige Canon/Nikon eigenaren mee heb zien zeulen tijdens de reis, want ben ik dan toch blij met Pentax. Ik zat zo rond de 4 kilo denk ik, inclusief een dikke lonely planet, ehbo setje en wat ander spul. Ik had een lensje minder mee kunnen nemen, maar dat had het verschil niet gemaakt. Bovendien was het hoe dan ook zweten geblazen met 80% luchtvochtigheid en 30+ graden, ook met een bijna lege tas.
Overdag had ik meestal de hele tas bij, een enkele keer wou ik nog wel eens een snuittasje met een enkele lens op de camera meenemen, dan liet ik de rest in een kluisje.

Gelukkig niets gestolen, kwijtgeraakt of kapot gegaan. Alleen de DA70 een keer ongelukkig uit de tas laten vallen maar daar lijkt vooralsnog niets mis mee te zijn gelukkig.

Volgende keer dus gewoon weer dezelfde spullen mee. Iets op het lange eind heb ik niet echt gemist, af en toe was 90-100mm misschien wel lekker geweest om wat meer candid foto's te maken. De F-50 1.7 was vanwege de lichtsterkte ook wel eens fijn geweest later op de dag/avond en had ook wel mooie portretjes op kunnen leveren wijd open. Wie weet de volgende keer de DA70 verwisselen met de F-50 voor wat variatie.

Serpiente

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 9 juli 2012, 13:37:10 »
DA* 300, DA 35 Ltd Macro en misschien de Sigma 17-70..

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #51 Gepost op: 8 juli 2012, 22:19:16 »
Ik moet trouwens zeggen dat als ik nu mijn foto's bekijk die ik destijds (2009) maakte, ik een hoop "foutjes" zie. Maar goed, ik had toen nog maar net een spiegelreflex, en de herinnering is er zeker niet minder om!
Verfoond vanaf mijn iStuur

jjw

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 8 juli 2012, 16:33:36 »
Gooit er een tablet in om je kunstgebid schoon te maken en laat het een nachtje staan, werkt perfect ;)

Haha, die heb ik niet zo liggen.
Dan nog weet ik niet of ik het aan zou durven, je kan behoorlijk ziek worden van vies water. Beetje jammer zo net voor mijn vakantie ;)
Daarnaast is de camelbak die ik heb liggen een stuk kleiner dan wat er in de rugzak past, dat werkt niet zo lekker denk ik. Deze is 1.5 L volgens mij.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #49 Gepost op: 8 juli 2012, 16:22:17 »
Water is inderdaad belangrijk, de fototas bied ruimte voor een flinke camelbak over de gehele rug 2-3 liter denk ik. Dus die schaf ik nog wel even aan. In het verleden ook al eens gebruik van gemaakt van een camelbak, alleen die lag nu al 2 jaar ergens in een hoekje (te schimmelen) dus dat durf ik niet meer aan ;)
Gooit er een tablet in om je kunstgebid schoon te maken en laat het een nachtje staan, werkt perfect ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 8 juli 2012, 12:58:37 »
@starbase

Dat idee kreeg ik al een beetje ja. zo'n poncho is natuurlijk wel handig om de camera onder te houden en af en toe een foto te snappen :) Bij m'n fotorugzakje zit een vrij dikke regenhoes met elastiek dat je aan kan trekken zodat hij echt goed afsluit. Tas zelf is ook redelijk waterafstotend dus dat zou goed moeten komen.

Water is inderdaad belangrijk, de fototas bied ruimte voor een flinke camelbak over de gehele rug 2-3 liter denk ik. Dus die schaf ik nog wel even aan. In het verleden ook al eens gebruik van gemaakt van een camelbak, alleen die lag nu al 2 jaar ergens in een hoekje (te schimmelen) dus dat durf ik niet meer aan ;) Nadeel is dan wel dat je die in Vietnam niet even makkelijk onder de kraan kan houden om te vullen, maar het gewicht is een stuk beter verdeeld dan met een grote fles. In steden volstaat een 0.5L flesje natuurlijk gewoon, kan je toch zo weer een nieuwe kopen. 

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 8 juli 2012, 11:55:46 »
Dat is ook mijn idee :) 15, 21, 35, 70.
Ik twijfel nu weer lichtjes over de 18-55WR ook al heb ik deze specifiek voor WR omstandigheden (en dus deze reis) aangeschaft.
Op het .com forum ook al gelezen dat het weinig zin heeft, in een dikke plensbui ga je ook niet met een WR fotograferen.
Ik kijk denk ik eventjes hoe het uitkomt met inpakken, als er ruimte voor is gaat hij mee. Anders niet.

In Vietnam in de periode dat jij erheen gaat wordt je hoe dan ook nat. In Sapa valt de regentijd bijvoorbeeld in juli en augustus. Het enige dat je kunt kiezen is waarvan je nat wordt: zweet of regen. In het eerste geval koop je een poncho, in het tweede geval niet. Als je alleen in steden verblijft is het misschien een ander verhaal, maar als je de Cu Chi tunnels in gaat of een trekking gaat doen (en dat zou ik zeker doen - de natuur is ongelooflijk mooi en je bent er waarschijnlijk maar 1 keer) dan zijn je kleren in no-time doorweekt. Voldoende water meenemen is dan ook een must! Met die temperatuur denk ik trouwens dat jij een regenbui helemaal niet erg vindt.

Zelf koos ik er bij de trekking (2 dagen) voor om van de regen nat te worden. Ik nam zo weinig mogelijk elektronica mee, heb toen nog getwijfeld of ik mijn K100D Super of Canon Powershot mee zou nemen, maar heb uiteindelijk voor de Powershot gekozen. Ik nam zowiezo zo weinig mogelijk mee. De regenbuien waren lekker verfrissend. Ja, je bent nat, maar het is meer dan 30 graden en je voelt je geweldig.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2012, 12:08:02 door starbase218 »

densch

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 8 juli 2012, 07:47:01 »
Ik twijfel nu weer lichtjes over de 18-55WR ook al heb ik deze specifiek voor WR omstandigheden (en dus deze reis) aangeschaft.
Op het .com forum ook al gelezen dat het weinig zin heeft, in een dikke plensbui ga je ook niet met een WR fotograferen.
Ik kijk denk ik eventjes hoe het uitkomt met inpakken, als er ruimte voor is gaat hij mee. Anders niet.

Daaruit maak ik op dat de 50 alleen eenzaam thuis blijft :(, prop die er dan ook bij in.  ;)

Dennis

jjw

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 8 juli 2012, 02:41:45 »
Met jouw gear, in jouw geval, zou ik kiezen voor de 15,21,35 en 70mm. De 21 standaars erop zetten en vanuit deze wisselen.
De kitlens thuislaten. Als het slecht weer is kun je echt nog wel fotograferen met je primes en daarna droogvegen....
Verder deel ik de mening van Ron om de uitdaging aan te gaan om zo min mogelijk gear mee te nemen. Hoewel het is een lange en verre reis...

Persoonlijk zou ik een 15, 40, 70 en 60-250 meenemen.

Gr marc

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #44 Gepost op: 8 juli 2012, 00:32:31 »
Met jouw gear, in jouw geval, zou ik kiezen voor de 15,21,35 en 70mm. De 21 standaars erop zetten en vanuit deze wisselen.
De kitlens thuislaten. Als het slecht weer is kun je echt nog wel fotograferen met je primes en daarna droogvegen....
Verder deel ik de mening van Ron om de uitdaging aan te gaan om zo min mogelijk gear mee te nemen. Hoewel het is een lange en verre reis...

Persoonlijk zou ik een 15, 40, 70 en 60-250 meenemen.

Gr marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

jjw

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2012, 20:12:05 »
De vergelijking ligt sowieso al scheef in deze discussie, omdat hier budgetzooms en superzooms vergeleken worden met lichtsterke high-end zooms en primes, alsof deze gelijkwaardig aan elkaar zijn.
De discussie wordt momenteel vooral gevoerd op gewicht en ruimte, daarbij kán een zoom voordeel bieden maar dan heb je het toch echt over de budget/superzoom-klasse en zelfs dan is het dubieus.

Het is wellicht ook interessant om de discussie te voeren op gebied van beeldkwaliteit.
Zoals starbase ook al aan gaf, een van de belangrijke pluspunten van een DSLR is lenzen te kunnen wisselen. Als je met een 18-200 een compacte lichte reiscombinatie wil bereiken kan je misschien beter kijken naar een bridge/compact met superzoomlens. Al blijven er natuurlijk nog steeds wel wat voordelen overeind bij een DSLR zoals een optische zoeker, snelle focus, fps, controls. Maar je bewijst er een DSLR geen eer mee naar mijn idee. Helemaal als de superzoom ook buiten vakanties om de eerste keus is.

Ik leg dan al snel de associatie met hobbyisten die met de dikste camera en flister op AUTO foto's staan te maken met de flitser vol in iedereen zijn gezicht op een klaarlichte dag ;) :P Misschien niet helemaal terecht, maar ik kwam er laatst ook weer een tegen bij een BBQ, ik lach er dan maar stilletjes om :) We kennen het allemaal wel denk ik.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2012, 02:38:14 door jjw »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 7 juli 2012, 16:43:33 »
Ja iedereen moet natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wil :) Wat dat betreft zullen weinig mensen hier op andere gedachten gebracht worden.
Misschien ben ik daarin uitzondering op de regel? Aangezien ik eerst van de zooms was en nu van de primes. Beiden hebben natuurlijk wel hun voor/nadelen.

Maar met het rijtje van punten:
- niet naar voren of achter te hoeven bewegen
- makkelijker framen
- niet "hoeven te croppen
- niet steeds lenzen hoeven te wisselen

Mis je volgens mij het hele punt van met primes fotograferen.

In IJsland heb ik een foto gemaakt vanuit een laag standpunt in een lavaveld. Ik kon daar staan omdat het daar even wat dieper was dan om mij heen. Vanuit die positie had ik een mooi beeld met op de voorgrond wat "lavabollen", een heuvel op de achtergrond en de lucht. Ik kon dat precies framen hoe ik wilde. Had ik een prime gehad, dan had het maar net zo moeten uitkomen. Of ik had het op die plek moeten opgeven en ergens anders heen moeten gaan. Ik weet zeker dat ik dan ook wel een goede foto had kunnen maken, maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur. Misschien verander ik ook nog wel eens van voorkeur hoor. Dat is niet uitgesloten. Maar op dit moment denk ik dat zooms mij over het algemeen beter dienen dan primes.

Mijn idee is juist dat je met zo'n superzoom net zo goed foto's mist. Je wordt er wat makkelijker en lui van, je gaat minder snel op zoek naar een goede compositie, je kunt op dezelfde plek blijven staan, je kijkt niet actief naar situaties die met een bepaalde brandpuntsafsand een goede foto maken. Ik raad altijd iedereen met alleen zoomlenzen aan om eens te investeren in een 50mm 1.7 manual prime van 30 euro, er gaat een wereld voor je open.

Ik heb die prime gehad, maar die had een heel ander probleem: ik had zo 10 pogingen nodig om de focus goed te krijgen. Ik heb wel andere primes, omdat ze lichtsterk zijn. Lichtsterke zooms zijn groot en zwaar, en dat is niet handig, helemaal niet op reis.

Een back-pack achtige vakantie trip vraagt om aanpassingen...  teminste als je genoodzaakt bent limiten in te dragen gear moet aanbrengen... als je met caravan/auto/camper etc gaat speeld deze hele vraag niet.

apels en peren.
beide situaties zouden van mij verschillende antwoorden krijgen.

Weet ik ook wel, maar qua gewicht is een 18-55 + 50-200 niet zwaarder dan een 18-250, terwijl je wel min of meer hetzelfde bereik hebt. Dus dat maakt in elk geval niet uit. En mijn indruk van de 18-250 was nou niet van dien aard (vignettering bij vrijwel elk brandpunt, minder scherp op lange brandpunten, CA) dat ik dacht "die kan 2 andere zooms vervangen". Ik heb echter geen ervaring met de 50-200.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #41 Gepost op: 7 juli 2012, 16:20:12 »
Hangt natuurlijk wel van je onderwerpen af. Ik ben vooral bezig met natuurfotografie en wild. Dan heb je die mm's en flexibiliteit gewoon nodig.
Loop je in een stad voor portretten en mooie luikjes dan is dat van veel kleiner belang. 

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

densch

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 7 juli 2012, 16:15:16 »
Ligt er helemaal aan of je op fotoreis gaat of met je hele familie.
Wanneer je met de fam. gaat zou ik absoluut niet te veel meenemen, zei ik uit ervaring.
Ga je op fotoreis dan heb je waarschijnlijk een heleboel gekken bij elkaar die elkaar wel de tijd
gunnen om eindeloos te wisselen.
Qua vocht maakt het denk ik niet zo veel uit. Zolang je je spul maar goed laat acclimatiseren.

Gr Dennis

edit; de flitser zou ik wel meenemen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2012, 16:10:47 »
Ergens vind ik alleen een superzoom lens dan weer zonde van het concept DSLR. Ik bedoel, je hebt een losse body, juist om lenzen te kunnen wisselen. Ik tenminste wel.

Een back-pack achtige vakantie trip vraagt om aanpassingen...  teminste als je genoodzaakt bent limiten in te dragen gear moet aanbrengen... als je met caravan/auto/camper etc gaat speeld deze hele vraag niet.

apels en peren.
beide situaties zouden van mij verschillende antwoorden krijgen.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand