Inmiddels zo'n 10 dagen terug van vakantie, tijd dus voor een terugblik op mijn lenskeuze.
Ik heb uiteindelijk meegenomen: DA15, DA21, DA35, DA70 en DA18-55WR. Terugkijkend op de reis is dit een goede keuze geweest, alle lenzen zijn goed van pas gekomen. De DA35 heb ik het minst gebruikt en als ik er achteraf een zou moeten schrappen dan zou het die zijn, dat zou dan wel een enorm gat in de lineup laten tussen 21 en 70. Het is thuis voor mijn gevoel ook al de lens die ik het minste gebruik, dus wat dat betreft is het niet zo verbazend dat dit op vakantie ook zo was. De brandpuntsafstand 'heeft het net niet' voor mij. Het is geen tele, het is geen groothoek, een beetje saai. Wellicht moet ik 'm er toch eens vaker opzetten want het is een erg fijn allround lensje.
De DA21 heb ik er het meeste op gehad. Ideaal voor op straat, in steden, voor mensen/portretten met overzicht en ook voor landschappen. De DA15 kwam goed van pas als ik net dat beetje meer nodig had, vooral binnen in gebouwen handig en interessant om eens een wat extremer perspectief te hebben in andere situaties. De DA70 was natuurlijk mooi voor iets meer close-up portretten van mensen, prima om daar een middag mee rond te lopen en alleen daar op te richten.
De 18-55WR, heeft zichzelf zeer goed bewezen, samen met de K5 natuurlijk. Onder andere 2 dagen mee in de regen gelopen in Sapa (berggebied), camera en lens zeiknat en onder de modder en gewoon vrolijk door fotograferen

af en toe een vreemde blik van andere mensen natuurlijk. Zonder de WR combinatie had ik hier (een van de mooiste gebieden van de reis) geen foto's kunnen maken. Jammer dat ik geen foto's heb van de camera na afloop, was mooi reclamemateriaal voor Pentax. Alleen voor die 2 dagen was het de moeite al waard om de 18-55 mee te nemen en in een aantal andere regenachtige situaties is de 18-55 ook nog uit de tas geweest, geen spijt van dus.
Het variabele ND filter dat ik voor de reis had aangeschaft en op al mijn primes past is niet één keer de tas uit geweest. Die had ik dus niet aan hoeven schaffen. Ben er niet zo mee bezig geweest en aangezien ik geen statief bij had zaten lange sluitertijden bij riviertjes o.i.d. er ook niet echt in.
Ik heb ongeveer 2200 foto's (RAW) gemaakt dus de 2x 64GB was meer dan genoeg en had ook nog 1x 32GB bij als extra.
De tas was met de 4 primes en de WR zoom natuurlijk niet de lichtste maar nog steeds niet zwaarder dan met 2 dikkke F/2.8 zoomlenzen. En sowieso veeeele malen lichter dan wat ik sommige Canon/Nikon eigenaren mee heb zien zeulen tijdens de reis, want ben ik dan toch blij met Pentax. Ik zat zo rond de 4 kilo denk ik, inclusief een dikke lonely planet, ehbo setje en wat ander spul. Ik had een lensje minder mee kunnen nemen, maar dat had het verschil niet gemaakt. Bovendien was het hoe dan ook zweten geblazen met 80% luchtvochtigheid en 30+ graden, ook met een bijna lege tas.
Overdag had ik meestal de hele tas bij, een enkele keer wou ik nog wel eens een snuittasje met een enkele lens op de camera meenemen, dan liet ik de rest in een kluisje.
Gelukkig niets gestolen, kwijtgeraakt of kapot gegaan. Alleen de DA70 een keer ongelukkig uit de tas laten vallen maar daar lijkt vooralsnog niets mis mee te zijn gelukkig.
Volgende keer dus gewoon weer dezelfde spullen mee. Iets op het lange eind heb ik niet echt gemist, af en toe was 90-100mm misschien wel lekker geweest om wat meer candid foto's te maken. De F-50 1.7 was vanwege de lichtsterkte ook wel eens fijn geweest later op de dag/avond en had ook wel mooie portretjes op kunnen leveren wijd open. Wie weet de volgende keer de DA70 verwisselen met de F-50 voor wat variatie.