Ok bedankt allemaal. Als voortzetting van het topic is het misschien leuk om vooral jullie eigen keuzes verder toe te lichten! Wat zou je uit je eigen set meenemen

Ik voel bij mezelf wat weerstand opkomen bij sommige reacties rondom het gebruik van primes, waarbij ik me zelfs afvraag waarom je dan uberhaupt serieus met (DSLR)fotografie bezig bent. Een zoomlens hoeft niet perse slechter te zijn en een kitlens ook niet. Maar het is ook een bewuste keuze om met primes te fotograferen. Een keuze waarover ik in de toekomst misschien nog wel van gedachte verander, maar die ik op dit moment heel bewust heb gemaakt. Over het verschil in beeldkwaliteit tussen kitlens en primes..tja.. in sommige situaties zal je het inderdaad niet zien. Maar het zou toch wel een enorme aanfluiting zijn als iedereen hier op dit forum bij elkaar (tien)duizenden euro's uitgeeft aan lenzen, terwijl de kitlens net zo goed zo niet beter is? Het ontgaat me ook een beetje waarom mij aangeraden wordt een 18-135 aan te schaffen, ik heb al een aantal mooie lenzen, zou ik er zeker nog een bij gaan kopen

. Desondanks toch bedankt voor het advies, nooit verkeerd om de verkoop van pentax-gear een beetje te stimuleren

Ik heb mijn huidige set spullen niet om thuis te laten en alleen in zeer veilige situaties te gebruiken. Juist in een van de mooiste situaties die ik dit jaar tegenkom wil ik mijn spullen bij hebben.
Anyway, de reacties helpen wel! Wat ik merk hieruit waar ik het wel of niet mee eens ben

en kan aan de hand daarvan makkelijker een keuze maken, die ik overigens misschien al een beetje had gemaakt.
We weten nog steeds niet wat je wil fotograferen.....................
Tja wat je met het rijtje primes doet moet jezelf weten natuurlijk.
Ik vind het onlogisch want als je ze allemaal meeneemt doe je het praktische voordeel van een prime teniet: licht & gemakkelijk.
En als je een paar niet meeneemt dan 'gebruik' je ze niet, een beetje zonde of niet?
Wellicht is een 17-70 zoom een betere keuze voor jouw en dan houdt je er nog één of 2 primes bij, de 15mm en de 35mm bijvoorbeeld.
Het praktisch voordeel houd volgens mij wel redelijk stand. Het blijven sowieso veel compactere lenzen op de camera, een grip is dus niet nodig en je valt minder op.
De 15, 21, 35(2.4), 70 wegen samen 621 gram. Daarmee heb ik vrijwel hetzelfde bereik als voorheen met de k20d+grip +sigma 12-24 + sigma24-70. Deze lenzen wogen bij elkaar 1,5kg en per stuk al meer dan 621 gram. Daar kwam dan ook nog de grip bij.
Ik kan ze dus prima allen meenemen en nog steeds compact en licht reizen.
Afgezien van deze reis stelt de hele set me in staat om leuke duo's te vormen voor een dagje/uurtje weg in Nederland. Dat kan de ene keer 15, 35 zijn en de andere keer 21, 70.
Nog weer afgezien van dat alles heeft een mens ook wel eens spullen die sowieso niet echt 'nodig' zijn, maar dat is die hele fotografiehobby, het is ook gewoon leuk.
Zoals Berend al vroeg, wat ga/wil je fotograferen? Ga je op vakantie of ga je op een fotografiereis?
Zonder het lullig te bedoelen maar zoals je schrijft lijkt het op het laatste en in dat geval adviseer ik je gewoon heel de bende mee te nemen 
Rest mij nog de prangende vraag; wat ga je nou eigenlijk precies doen

Wel handig om te weten natuurlijk, even achterwege gelaten om zo wat bredere reacties te krijgen.
Ik ga backpacken van Noord (Hanoi) naar Zuid (Ho Chi Minh (Saigon)). In principe ga ik deze reis alleen maken, ik heb dus gewoon zelf een vlucht geboekt. Onderweg zal ik uiteraard wel mensen tegenkomen, ik zal oa in hostels verblijven. Maar aangezien ik rondtrek zullen deze contacten waarschijnlijk steeds wisselen en van redelijk korte duur zijn. Ik ben dus verder ook vrijwel onafhankelijk in mijn planning, reisschema en daginvulling. De ene keer zal ik misschien wat meer met een groepje andere mensen optrekken, waarna ik er de volgende dag alleen op uit trek puur en alleen om foto's te maken. Gaat het fotograferen vervelen dan zal ik wat meer het gezelschap van andere mensen opzoeken en andersom. Het is dus net zoveel een 'fotoreis' als ik het wil maken, ik zal in ieder geval weinig mensen ophouden en kan dingen best wat rustiger aan doen. Met de toenemende populariteit van fotografie zou het goed kunnen dat ik ook andere foto-liefhebbers tegenkom en daar zo nu en dan mee optrek.
Wat betreft de dingen die ik ga doen en bezoeken. Dit zal varieren van de grote steden, tot nationale parken, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, gebouwen, mensen, straten, natuur. Wat ik zeker niet ga fotograferen is macro en wildlife in het telegebied.
Het plan is tot nu toe om vooral per trein van Noord naar Zuid te reizen, er ligt hier een lange spoorverbinding. Ik kan me meestal prima vermaken met het naar buiten kijken. Mogelijk veranderd dit nog en kies ik op bepaalde delen voor de bus. Het is allemaal erg flexibel.
Overnachten zal ik voornamelijk in hostels doen, of hotels. Het hangt een beetje van de beschikbaarheid af, mijn behoefte aan comfort voor die dag en de behoefte om wel/niet makkelijker andere reizigers te ontmoeten.
Ik heb een grote backpack bij en een kleine dagrugzak (de reeds genoemde clik elite), met een beetje geluk past de kleine dagrugzak eventueel in het onderste vak van mijn grote backpack.
Ik probeer hotels/hostels uit te zoeken met een mogelijkheid tot opbergen van spullen achter slot en grendel, mocht ik een keer de camera thuis willen of moeten laten. Risico is er altijd, maar anders moet je gewoon thuis blijven of niets meenemen. Alle spullen zijn verzekerd tegen aankoopwaarde, goede en brede dekking via NVN, mocht er onverhoopt toch iets mis gaan.