Auteur Topic: Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)  (gelezen 5502 keer)

jjw

• Gast
Re:Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)
« Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2012, 15:55:03 »
Ja iedereen moet natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wil :) Wat dat betreft zullen weinig mensen hier op andere gedachten gebracht worden.
Misschien ben ik daarin uitzondering op de regel? Aangezien ik eerst van de zooms was en nu van de primes. Beiden hebben natuurlijk wel hun voor/nadelen.

Maar met het rijtje van punten:
- niet naar voren of achter te hoeven bewegen
- makkelijker framen
- niet "hoeven te croppen
- niet steeds lenzen hoeven te wisselen

Mis je volgens mij het hele punt van met primes fotograferen.

Ook mijn reden voor een 18-200 Tamron. Ik wil heel het gedoe niet op vakantie van wisselen en foto's niet kunnen maken doordat ik mm te kort of verkeerd kom.

Mijn idee is juist dat je met zo'n superzoom net zo goed foto's mist. Je wordt er wat makkelijker en lui van, je gaat minder snel op zoek naar een goede compositie, je kunt op dezelfde plek blijven staan, je kijkt niet actief naar situaties die met een bepaalde brandpuntsafsand een goede foto maken. Ik raad altijd iedereen met alleen zoomlenzen aan om eens te investeren in een 50mm 1.7 manual prime van 30 euro, er gaat een wereld voor je open.

Ik snap het gemak van een zoomlens op vakantie wel hoor, maar het gemak wordt denk ik ook wel eens overschat, net als dat het 'gedoe' met primes ook overschat wordt. Reizen met een DSLR is per definitie al iets dat je vakantie er niet makkelijker op maakt. Het zijn in feite onhandige dingen, zwaar en groot (ook de 'kleine' modellen) en je moet er constant op letten omdat je al snel voor 1000-2000 euro bij je hebt. In die zin maakt het misschien ook niet zoveel uit wat je nu uiteindelijk meeneemt. Met je keuze voor de DSLR heb je in feite al besloten dat je fotografie zo leuk en belangrijk vind dat het de extra moeite waard is. Het lijkt voor ons vanzelfsprekend maar het ontgaat de meeste mensen volledig waarom je zo'n ding meesleept, totdat ze de foto's zien natuurlijk ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2012, 15:55:03 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #37 Gepost op: 7 juli 2012, 15:44:36 »
Ergens vind ik alleen een superzoom lens dan weer zonde van het concept DSLR. Ik bedoel, je hebt een losse body, juist om lenzen te kunnen wisselen. Ik tenminste wel.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #36 Gepost op: 7 juli 2012, 15:26:04 »

Dat is nou net de reden, waarom ik voor de 18-135 heb gekozen, ik kan het niet beter verwoorden!

Ger

Ook mijn reden voor een 18-200 Tamron. Ik wil heel het gedoe niet op vakantie van wisselen en foto's niet kunnen maken doordat ik mm te kort of verkeerd kom.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 7 juli 2012, 15:00:04 »
Ik zou persoonlijk ook voor een "goeie" allround set kiezen persoonlijk.
Je wilt the best of both worlds .. maar dan zonder gedoe :)

Dat is nou net de reden, waarom ik voor de 18-135 heb gekozen, ik kan het niet beter verwoorden!

Ger

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2012, 13:55:07 »
De vraag voor mij is altijd een beetje hoe ver je er in wil gaan en of het zin heeft. Sloten, stalen netten, alarmpjes etc. heeft het zin? Maakt het stelen echt moeilijker? Of trekt het misschien juist de aandacht? 'Hier ligt iets waardevols'. Ik heb tot nu toe nog niet echt oplossingen gezien waarvan ik direct overtuigd was. Je ontkomt nogal moeilijk aan bepaalde risico's, je zal toch ook moeten slapen, moet je dan met je tas in bed gaan liggen? Een tas ergens aan vast maken heeft weinig zin, want ze kunnen ook gewoon de rits open doen, of de stof doorsnijden.

Het schijnt dat hostels vaak wel een kluis hebben waar je de meest waardevolle spullen in kunt opbergen. Maar ik heb daar verder geen ervaring mee en ben zelf ook wel benieuwd.

Nog even nav de zoom/prime discussie, ik ben het er niet mee eens dat zoomlenzen perse de beste optie zijn. Zeker niet als je licht en compact wil reizen. Een 55-300 weegt bijvoorbeeld net zoveel als een 15 + 21 + 35 bij elkaar. Een totaal ander bereik natuurlijk, maar ik schiet bijvoorbeeld geen tele, terwijl een hoop andere mensen hier een telelens meezeulen en dan is de 55-300 nog een lichtgewicht. Alle primes die ik mee wil nemen wegen bij elkaar 621 gram. Door hun kleine formaat passen ze veel makkelijk in een kleine tas, met kleinere vakken, waar een dikke zoom niet in past. Gooi daar de 18-55WR nog bij en ik zit op iets meer dan 800 gram. Stel je neemt een 18-135 +55-300 mee dan zit je daar al ruim overheen. Terwijl die mensen dan ook nog vaak een lichtsterke prime meenemen, zoals een 50 1.4/1.7.

Kortom, een bewuste keuze voor primes. Licht, lichtsterk, compact, onopvallend, rust tijdens het fotograferen, meer doordachte foto's.

2 jaar terug ben ik naar de VS geweest, 6 weken, met een 12-24(sigma) 24-70(sigma) en een 50-200(sigma). De 50-200 is niet tot nauwelijks gebruikt. Van de uiteindelijke selectie (5000 teruggebracht tot 600) Zijn de meeste overduidelijk gemaakt op de uiteinden van de zoomlens, dus op 12mm, 24mm en 70mm. Met een kleine uitschieter op het midden tussen 24-70. Ik maakte dus niet bepaald goed gebruik van de volledige range van de zoomlenzen. En het was me toch een gesleep met die lenzen. Niet alleen op m'n rug, maar ook met de camera in de hand of om je nek begin je het gewicht echt te merken. Het ziet er misschien stoer uit maar is verre van praktisch.

Tja, ik vind juist wel dat zooms praktisch zijn. Je kunt precies framen wat je in beeld wilt hebben zonder daarvoor naar voren of achter te bewegen (en dus je compositie te veranderen). Nou kun je zeggen dat je achteraf ook kunt croppen, en dat is ook wel zo, maar ik doe achteraf liefst zo weinig mogelijk. Bovendien doet dat het voordeel op gebied van scherpte deels weer teniet.

Je vergelijkt natuurlijk wel een beetje appels met peren: jij zit met je primes en kitlens op 800 gram en vergelijkt dat met een 18-55 en 55-300. Maar jij hebt dan verder geen telebereik. Als ik geen tele zou gebruiken zou ik ook niet de 18-55 en 55-300 meenemen, maar bvb alleen de 17-70: lichter dan jouw 621 gram en met alle brandpunten behalve dan de 15mm (die dan wel weer iets toevoegt). Wel iets minder lichtsterk, maar het gemak vind ik toch wel fijn. De 18-135 (die toch ook wel goed schijnt te zijn) heeft nog weer een groter bereik en is ook nog eens kleiner en lichter dan de 17-70. Dus als je qua bereik gelijk blijft, kunnen zooms wel degelijk lichter zijn dan primes. Uiteraard lever je dan wel lichtsterkte in. Die 18-135 heeft trouwens ook nog eens weathersealing, wat je primes ontberen en in een tropisch klimaat toch wel handig kan zijn.

Maar neem vooral mee wat je zelf wilt zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2012, 13:59:24 door starbase218 »

jjw

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 7 juli 2012, 12:53:51 »
Het is een van de redenen waarom ik met primes schiet.
Het geeft rust omdat je niet álles op de foto kan zetten met één vaste brandpuntsafstand op je camera.
Je gaat er anders door kijken, wat kan ik met deze lens op de foto zetten?

Het enige wat je dan niet moet doen is natuurlijk constant van lenzen wisselen, maar dat is een simpele afspraak die je met jezelf moet maken. De komende 'x' uren alleen deze lens.
Het is overigens de eerste keer dat ik die kant op ga en genieten van de reis is natuurlijk minstens net zo belangrijk! Dat ga ik ook zeker doen. Er zal ook best eens een dag tussen zitten dat ik het fotograferen even zat ben.
Ik was al van plan om vooral met de trein te reizen :) Maar mijn voorkeur ging wat meer uit naar overdag, vind het heerlijk om naar buiten te kijken vanuit een trein en het landschap aan je voorbij te zien trekken. Bovendien leek het me overdag ook wat veiliger. Ik slaap nogal vast, wat het vast makkelijker maakt om ongemerkt iets te jatten. Tips daarvoor zijn sowieso nog wel welkom trouwens.

De vraag voor mij is altijd een beetje hoe ver je er in wil gaan en of het zin heeft. Sloten, stalen netten, alarmpjes etc. heeft het zin? Maakt het stelen echt moeilijker? Of trekt het misschien juist de aandacht? 'Hier ligt iets waardevols'. Ik heb tot nu toe nog niet echt oplossingen gezien waarvan ik direct overtuigd was. Je ontkomt nogal moeilijk aan bepaalde risico's, je zal toch ook moeten slapen, moet je dan met je tas in bed gaan liggen? Een tas ergens aan vast maken heeft weinig zin, want ze kunnen ook gewoon de rits open doen, of de stof doorsnijden.

Nog even nav de zoom/prime discussie, ik ben het er niet mee eens dat zoomlenzen perse de beste optie zijn. Zeker niet als je licht en compact wil reizen. Een 55-300 weegt bijvoorbeeld net zoveel als een 15 + 21 + 35 bij elkaar. Een totaal ander bereik natuurlijk, maar ik schiet bijvoorbeeld geen tele, terwijl een hoop andere mensen hier een telelens meezeulen en dan is de 55-300 nog een lichtgewicht. Alle primes die ik mee wil nemen wegen bij elkaar 621 gram. Door hun kleine formaat passen ze veel makkelijk in een kleine tas, met kleinere vakken, waar een dikke zoom niet in past. Gooi daar de 18-55WR nog bij en ik zit op iets meer dan 800 gram. Stel je neemt een 18-135 +55-300 mee dan zit je daar al ruim overheen. Terwijl die mensen dan ook nog vaak een lichtsterke prime meenemen, zoals een 50 1.4/1.7.

Kortom, een bewuste keuze voor primes. Licht, lichtsterk, compact, onopvallend, rust tijdens het fotograferen, meer doordachte foto's.

2 jaar terug ben ik naar de VS geweest, 6 weken, met een 12-24(sigma) 24-70(sigma) en een 50-200(sigma). De 50-200 is niet tot nauwelijks gebruikt. Van de uiteindelijke selectie (5000 teruggebracht tot 600) Zijn de meeste overduidelijk gemaakt op de uiteinden van de zoomlens, dus op 12mm, 24mm en 70mm. Met een kleine uitschieter op het midden tussen 24-70. Ik maakte dus niet bepaald goed gebruik van de volledige range van de zoomlenzen. En het was me toch een gesleep met die lenzen. Niet alleen op m'n rug, maar ook met de camera in de hand of om je nek begin je het gewicht echt te merken. Het ziet er misschien stoer uit maar is verre van praktisch.

Het beste van welke twee werelden? en welk gedoe?

« Laatst bewerkt op: 7 juli 2012, 13:12:47 door jjw »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 7 juli 2012, 11:59:18 »

Wat mij betreft wil je er vooral zijn, als je bvb over een markt loopt, bij een Cao Dai dienst aanwezig bent, ergens in de Mekongdelta rondvaart of Hoi An bezoekt. Je wilt dat beleven, op dat moment, en je spullen moeten niet een hindernis vormen om dat tot je te laten komen en misschien ook wel een fantastische foto te maken.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #31 Gepost op: 7 juli 2012, 11:48:42 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 7 juli 2012, 11:43:15 »
Ben je eigenlijk al eerder naar Zuid-Oost Azië geweest? Deze vraag is vrij essentieel denk ik. Je kunt namelijk wel zeggen "ik heb al die mooie lenzen niet om thuis te laten liggen", maar je kunt ook zeggen "ik ga daar niet heen om continu met mijn lenzen bezig te zijn". Vergeet vooral niet het land te beleven. En als je dan foto's maakt, doe je dat ook met meer voldoening (dat is tenminste mijn ervaring). En dat heeft niets te maken met welke lens er op je camera zit.

Qua fotografie had ik toen een K100D Super, 18-55 kit en 55-300 bij me, en ik heb een fantastische reis gehad en erg veel gezien. Als ik er weer heen zou gaan (en ik heb plannen) zou ik in elk geval qua gewicht niet teveel bij me willen hebben (zit er ook aan te denken een K-r te kopen), en qua lenzen in elk geval als basis niet meer dan een 2-zoom set willen hebben. Eventuele andere lenzen kan ik dan incidenteel meenemen als ik denk dat ik ze ga gebruiken.

Qua vervoer kun je trouwens ook de nachttrein nemen. Deed ik ook toen ik (met een groepsreis) in Vietnam was. Enige nadeel is dat je wel op je spullen moet letten, maar dat is in hostels ook het geval. Het voordeel van de nachttrein is dat je overdag meer tijd hebt om dingen te zien. Het nadeel is dat het soms lastiger slapen is. Wij namen 3 of 4 keer de nachttrein en tijdens een van deze ritten werd je continu heen en weer geschud (voordeel is wel dat als je wakker bent, je beter op je spullen kunt letten ;)).

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #29 Gepost op: 6 juli 2012, 21:04:31 »
Forummers,

Voor de reis naar Amerika neem ik vanzelfsprekend de K5 mee. Mijn vrouw de D-Lux 5. Omdat ik het zeulen geen probleem vind (we zitten voor een groot deel van de reis in de auto) ga ik vooral voor het brandpunt. Kortom: de Sigma 8-16mm voor architectuur en landschap, de Pentax 17-70 voor het 'gewone werk' en de Pentax 55-300 voor hopelijk een enkele foto van wild. Vanzelfsprekend gaan alle aankoopbewijzen gekopieerd mee ter voorkoming van enige douaneperikelen.

Groet,

Wytze

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2012, 16:09:07 »
Kijk, dat schept wat duidelijkheid :)
Tja, zoals ik al zei ben ik erg praktisch ingesteld. Als ik zou gaan backpacken zou ik (als ik jou was) gaan voor de DA15, 21, 35 en de 18-55WR. Eventueel aangevuld met de 70 voor de portretten.
Persoonlijk heb ik 1 ervaring met backpacken en dat was voordat ik fotografeerde (maandje mountainbiken in Nepal). Het devies was toch wel "travel as light as possible" want het gewicht gaat toch tellen op den duur.

Als ik jouw reis zelf zou gaan maken dan zou de keuze uit mijn glaswerk zijn: DA35ltd, Sigma 100-300 F4 en ik zou de 18-135WR erbij kopen. De 18-135WR zou de std lens worden, de andere 2 echt in functie van het beoogde doel.
Ik ben natuurlijk van huis uit voornamelijk een natuurfotograaf dus dat levert heel andere keuzes op en niet echt relevant voor jou. Iedereen heeft z`n eigen manier van fotograferen dus is het lastig te adviseren aan een ander wat hij mee moet nemen. Zelf heb ik de ervaring dat er toch vaak objectieven niet gebruikt worden (en dat ligt weer aan het feit dat ik met m`n vriendin ben die niet altijd het geduld op kan brengen op op mij te wachten, bv een UWA zoals de DA14 vergt meer tijd dan een zoom om de juiste compo te vinden.)
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2012, 16:20:24 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

jjw

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2012, 17:08:38 »
Ok bedankt allemaal. Als voortzetting van het topic is het misschien leuk om vooral jullie eigen keuzes verder toe te lichten! Wat zou je uit je eigen set meenemen :)

Ik voel bij mezelf wat weerstand opkomen bij sommige reacties rondom het gebruik van primes, waarbij ik me zelfs afvraag waarom je dan uberhaupt serieus met (DSLR)fotografie bezig bent. Een zoomlens hoeft niet perse slechter te zijn en een kitlens ook niet. Maar het is ook een bewuste keuze om met primes te fotograferen. Een keuze waarover ik in de toekomst misschien nog wel van gedachte verander, maar die ik op dit moment heel bewust heb gemaakt. Over het verschil in beeldkwaliteit tussen kitlens en primes..tja.. in sommige situaties zal je het inderdaad niet zien. Maar het zou toch wel een enorme aanfluiting zijn als iedereen hier op dit forum bij elkaar (tien)duizenden euro's uitgeeft aan lenzen, terwijl de kitlens net zo goed zo niet beter is? Het ontgaat me ook een beetje waarom mij aangeraden wordt een 18-135 aan te schaffen, ik heb al een aantal mooie lenzen, zou ik er zeker nog een bij gaan kopen :D. Desondanks toch bedankt voor het advies, nooit verkeerd om de verkoop van pentax-gear een beetje te stimuleren ;)

Ik heb mijn huidige set spullen niet om thuis te laten en alleen in zeer veilige situaties te gebruiken. Juist in een van de mooiste situaties die ik dit jaar tegenkom wil ik mijn spullen bij hebben.

Anyway, de reacties helpen wel! Wat ik merk hieruit waar ik het wel of niet mee eens ben :) en kan aan de hand daarvan makkelijker een keuze maken, die ik overigens misschien al een beetje had gemaakt.

We weten nog steeds niet wat je wil fotograferen.....................

Tja wat je met het rijtje primes doet moet jezelf weten natuurlijk.
Ik vind het onlogisch want als je ze allemaal meeneemt doe je het praktische voordeel van een prime teniet: licht & gemakkelijk.
En als je een paar niet meeneemt dan 'gebruik' je ze niet, een beetje zonde of niet?

Wellicht is een 17-70 zoom een betere keuze voor jouw en dan houdt je er nog één of 2 primes bij, de 15mm en de 35mm bijvoorbeeld.

Het praktisch voordeel houd volgens mij wel redelijk stand. Het blijven sowieso veel compactere lenzen op de camera, een grip is dus niet nodig en je valt minder op.
De 15, 21, 35(2.4), 70 wegen samen 621 gram. Daarmee heb ik vrijwel hetzelfde bereik als voorheen met de k20d+grip +sigma 12-24 + sigma24-70. Deze lenzen wogen bij elkaar 1,5kg en per stuk al meer dan 621 gram. Daar kwam dan ook nog de grip bij.

Ik kan ze dus prima allen meenemen en nog steeds compact en licht reizen.
Afgezien van deze reis stelt de hele set me in staat om leuke duo's te vormen voor een dagje/uurtje weg in Nederland. Dat kan de ene keer 15, 35 zijn en de andere keer 21, 70.
Nog weer afgezien van dat alles heeft een mens ook wel eens spullen die sowieso niet echt 'nodig' zijn, maar dat is die hele fotografiehobby, het is ook gewoon leuk.

Zoals Berend al vroeg, wat ga/wil je fotograferen? Ga je op vakantie of ga je op een fotografiereis?
Zonder het lullig te bedoelen maar zoals je schrijft lijkt het op het laatste en in dat geval adviseer ik je gewoon heel de bende mee te nemen :)

Rest mij nog de prangende vraag; wat ga je nou eigenlijk precies doen ;D Wel handig om te weten natuurlijk, even achterwege gelaten om zo wat bredere reacties te krijgen.

Ik ga backpacken van Noord (Hanoi) naar Zuid (Ho Chi Minh (Saigon)). In principe ga ik deze reis alleen maken, ik heb dus gewoon zelf een vlucht geboekt. Onderweg zal ik uiteraard wel mensen tegenkomen, ik zal oa in hostels verblijven. Maar aangezien ik rondtrek zullen deze contacten waarschijnlijk steeds wisselen en van redelijk korte duur zijn. Ik ben dus verder ook vrijwel onafhankelijk in mijn planning, reisschema en daginvulling. De ene keer zal ik misschien wat meer met een groepje andere mensen optrekken, waarna ik er de volgende dag alleen op uit trek puur en alleen om foto's te maken. Gaat het fotograferen vervelen dan zal ik wat meer het gezelschap van andere mensen opzoeken en andersom. Het is dus net zoveel een 'fotoreis' als ik het wil maken, ik zal in ieder geval weinig mensen ophouden en kan dingen best wat rustiger aan doen. Met de toenemende populariteit van fotografie zou het goed kunnen dat ik ook andere foto-liefhebbers tegenkom en daar zo nu en dan mee optrek.

Wat betreft de dingen die ik ga doen en bezoeken. Dit zal varieren van de grote steden, tot nationale parken, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, gebouwen, mensen, straten, natuur. Wat ik zeker niet ga fotograferen is macro en wildlife in het telegebied.

Het plan is tot nu toe om vooral per trein van Noord naar Zuid te reizen, er ligt hier een lange spoorverbinding. Ik kan me meestal prima vermaken met het naar buiten kijken. Mogelijk veranderd dit nog en kies ik op bepaalde delen voor de bus. Het is allemaal erg flexibel.

Overnachten zal ik voornamelijk in hostels doen, of hotels. Het hangt een beetje van de beschikbaarheid af, mijn behoefte aan comfort voor die dag en de behoefte om wel/niet makkelijker andere reizigers te ontmoeten.

Ik heb een grote backpack bij en een kleine dagrugzak (de reeds genoemde clik elite), met een beetje geluk past de kleine dagrugzak eventueel in het onderste vak van mijn grote backpack.
Ik probeer hotels/hostels uit te zoeken met een mogelijkheid tot opbergen van spullen achter slot en grendel, mocht ik een keer de camera thuis willen of moeten laten. Risico is er altijd, maar anders moet je gewoon thuis blijven of niets meenemen. Alle spullen zijn verzekerd tegen aankoopwaarde, goede en brede dekking via NVN, mocht er onverhoopt toch iets mis gaan.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2012, 17:15:46 door jjw »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2012, 13:45:57 »
We weten nog steeds niet wat je wil fotograferen.....................

Tja wat je met het rijtje primes doet moet jezelf weten natuurlijk.
Ik vind het onlogisch want als je ze allemaal meeneemt doe je het praktische voordeel van een prime teniet: licht & gemakkelijk.
En als je een paar niet meeneemt dan 'gebruik' je ze niet, een beetje zonde of niet?

Wellicht is een 17-70 zoom een betere keuze voor jouw en dan houdt je er nog één of 2 primes bij, de 15mm en de 35mm bijvoorbeeld.

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2012, 12:27:14 »
Mijn lenskeuze voor de vakantie, is gewoon een 18-135WR lens.
Een zeer goede allrounder, en weinig gesleep.

Ger

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2012, 18:50:37 »
Daar zou je net zo blij van worden als van je foto's met je 'kitlens'...
Jij bent zo overtuigd van het verschil in het eindresultaat met je primes.....dan vind je alles wat minder is toch niks waarschijnlijk
Ligt er aan waarom je de foto maakt.
Maak je foto omdat je dochter of zoon ergens plezier in heeft of ben je bezig met kunst?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2012, 18:33:30 »
Jij bent zo overtuigd van het verschil in het eindresultaat met je primes.....dan vind je alles wat minder is toch niks waarschijnlijk

Met een beslagen spiegel is het al moeilijk kijken, de sensor is eveneens beslagen en de binnenkant van je prime lens eveneens.
Ik zou ook op zoek gaan naar een software programma wat "beslagen foto's" kan herstellen  ;) :D

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2012, 18:23:57 »
Met hetzelfde argument zou je ook met een compact-camera kunnen fotograferen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2012, 18:07:08 »
Je meldt "Vietnam, regenseizoen".

Nat en warm. Naar mijn idee geeft het meenemen van veel primes dan als gevolg dat je veel lenzen moet wisselen.
Nu is de K5 weliswaar WR, maar met warmte en nattigheid geeft dat bij wisselen van de lens ongetwijfeld condens in de camera.

Met andere woorden: als ik in jouw schoenen zou staan en een keuze zou moeten maken zou ik eerder kiezen voor een 18-135 WR.
Je bent immers niet altijd in de gelegenheid om in de aanwezigheid van een airco je lenzen te wisselen.........

NB Ik spreek uit ervaring bij het plaatsen van een camera in een onderwaterhuis.
In de tropen komt daar een bak condens in je onderwaterhuis te zitten, dat wil je niet weten......
Plaatsen van de camera in onderwaterhuis doe je dus onder een airco, met liefst aantal silicagel zakjes in het onderwaterhuis.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2012, 16:07:11 »
Is het nou een discussie prime of zoom geworden of een discussie over wat je meeneemt op vakantie? Volgens mij boeit het allemaal niet zo wat je meeneemt als je tenminste maar de focale lengte bij je hebt waar je goed mee uit de voeten kan. Of de bepaalde lichtsterkte mits je die regelmatig denkt nodig te hebben.

Zelf neem ik hoe dan ook altijd een mix van primes en zooms mee. Het zijn gereedschappen om tot een doel (goede foto) te komen, meer eigenlijk ook niet. Zelf in de range tussen 30 en 55mm alleen nog maar primes in bezit maar vooral omdat zooms ophouden bij f2.8. Boven de 55mm vind ik dat minder belangrijk en daaronder zeker maar tussen de 30mm en 55mm vind ik het toch wel prettig om onder de f2 te kunnen schieten. In het rijtje 15, 21, 35, 70mm zie ik echter niet veel lichtsterkte terug en kan je volgens mij wel een compromis sluiten door de 18-55mm ook regelmatig in te zetten. Ook al zou ik zelf dan de voorkeur geven aan de 16-45mm f4 maar die heb je niet in bezit zo te zien. Dan zou de 15mm en 21mm thuis kunnen blijven en kan je aanvullen met de DA 35mm macro voor macro en algemeen werk en de DA 70mm voor portretwerk of kort telewerk.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2012, 15:57:10 »
" in der Beschränkung zeigt sich der Meister....."

Dan had hij wel voor een zoom gekozen  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

majorb

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2012, 15:48:24 »
" in der Beschränkung zeigt sich der Meister....."

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2012, 15:15:58 »
Zoals Berend al vroeg, wat ga/wil je fotograferen? Ga je op vakantie of ga je op een fotografiereis?
Zonder het lullig te bedoelen maar zoals je schrijft lijkt het op het laatste en in dat geval adviseer ik je gewoon heel de bende mee te nemen :)

Indien niet dan moet je keuzes maken. Persoonlijk neem ik altijd (praktisch) m`n meest gebruikte en flexibele lenzen mee en evt. een xtra voor een dagje alleen fotograferen. Vochtigheid is niet zo`n probleem, zolang je je spullen maar goed laat acclimatiseren. Wat ga je doen? Wandeltochten door de jungle, alleen stedelijk gebied, avonduitjes? Stem daar je keuze op af en bedenk of je eenmaal op een bepaalde locatie objectieven wilt wisselen(op een junglehike wissel ik bv niet).

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Jasper

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2012, 15:15:00 »
- Ook de 50 en 70 zijn toch echt wel verschillend, al ben ik het met je eens dat ze als portretlens redelijk inwisselbaar zijn. Het voordeel van de 70 is echter het stukje extra bereik.
- 70mm heeft de voorkeur over de 50mm, die blijft thuis. Reden: iets langer bereik gezien het ontbreken van een tele.
Nou wil ik niet zo pedant overkomen als jij nog wel eens doet :), maar je weet neem ik aan dat de f-50 op apsc 75mm wordt?

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2012, 15:10:46 »
Interssante en opmerkelijke visies hier en daar maar ik wil er graag iets geheel anders aan toevoegen. Misschien heb je er al aan gedacht maar voor de zekerheid. Neem van alles een kopie van de factuur mee zodat je bij terugkomst kunt aantonen dat je het hier gekocht hebt. De douane heeft specifiek opdrahct gekregen om te zoeken naar elektronische en optische aparatuur bij reizigers die terugkeren uit Azië. Als je niet kunt bewijzen dat je het niet daar hebt gekocht wordt alles zonder pardon in beslag genomen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2012, 15:03:28 »
Tsja er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden.

Welliswaar geen echte vakantie, maar meer een uitstapje. Afgelopen oktober in Parijs geweest:
http://www.pentaxforums.com/forums/post-your-photos/162001-travel-paris.html

Toen mee K-5 Silver en DA40mm:

Daar past heel Parijs in, dus kan me voorstellen dat dat met meer bestemmingen zo is.

Wellicht als ik nu zou gaan zou ik K-01 met DA*55mm meenemen.

In jouw keuzegeval zou ik naast de kitlens 15mm en 70mm meenemen. Eigenlijk kun je dan alles zo'n beetje vangen.