Auteur Topic: Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)  (gelezen 5501 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2012, 14:51:07 »
Ik neem meestal alleen de DA*16-50 en 50-135 mee omdat als ik met primes gaat werken ik de rest allemaal ophoud dus is maar net hoe je op reis gaat en voor wat.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2012, 14:51:07 »

jjw

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2012, 14:32:58 »
Ik zou gewoon alle proberen mee te nemen. Anders ga je toch zitten treuren als je dan daar staat en net die foto niet kunt nemen zoals je hem wil.
Wel goed inpakken met al dat vocht rond schimmels enz. Het is een reis die je niet zo even over doet dus moet je er het meeste van maken

Zit zeker wat in. Ik zal nog even een berg vochtvreters inslaan ;)
Als ik eenmaal de keuze heb gemaakt, dan ga ik daar ook niet meer zitten treuren. Het is dan zoals het is, dit is meer de 'voorpret' :P daarna probeer ik er niet meer aan te denken. Ik ben tenslotte ook op vakantie en niet aan het werk voor national geographic ;).

Afgezien van dat neigde ik ook al wel een beetje naar wat je zegt, gewoon (bijna) alles mee. Het kan toch wel wat verfrissende variatie in de foto's geven. De primes nemen zeer weinig ruimte en gewicht in. Het is de bedoeling om voor een aantal uren gewoon één lens te kiezen, dus bijvoorbeeld 3 uur met de 15mm rond lopen en dan fotograferen wat bij die brandpuntsafstand past. Ipv constant lenzen wisselen om alles maar vast te leggen. Het geeft rust en zorgt dat je actief gaat kijken naar wat je met die brandpuntsafstand vast kan leggen. Dat fotografeert heel anders dan met een zoom, waarbij je wat minder out of the box hoeft te denken.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2012, 14:26:31 »
Ik zou gewoon alle proberen mee te nemen. Anders ga je toch zitten treuren als je dan daar staat en net die foto niet kunt nemen zoals je hem wil.
Wel goed inpakken met al dat vocht rond schimmels enz. Het is een reis die je niet zo even over doet dus moet je er het meeste van maken

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

jjw

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2012, 14:18:34 »
Interessante reactie :) Laat ik voorop stellen dat ik een prime-shooter ben. De 18-55 gaat dus eigenlijk alleen maar mee voor het geval het regent, of ik regen verwacht en toch foto's wil maken. Zoals aangegeven zou ik nog liever een budget WR prime hebben, een DA35 WR lijkt me geweldig! De 18-55 is een kitlensje van 75 euro, tegenover primes van 400-650 euro, beetje zonde om op zo'n reis dan van een kitlens afhankelijk te zijn met diafragma 5.6 op 50mm terwijl ik zulk mooi glas heb. Dat is er niet om in de kast te staan ;) Het gaat dus eigenlijk meer om het selecteren van primes om mee te nemen, waarmee ik een op zichzelf staande setup wil maken, onafhankelijk van de 18-55 dus.

Er zitten interessante commentaren tussen, maar sommige volg ik niet helemaal :P

de primes 15 t/m 50 voegen behalve hun excellente beeldkwaliteit niets extra toe

'Behalve'? Dat is toch het hele punt? Met hetzelfde argument zou je ook met een compact-camera kunnen fotograferen. Het enige verschil is immers beeldkwaliteit, ik kan dezelfde foto's maken ;)

Als ik zo kijk naar jouw primes dan heb je gereedschap dubbel.
Ondanks het mooie rijtje acht ik de kans groot dat je een aantal überhaupt niet nodig hebt (ongeacht deze reis).

Je hebt bijvoorbeeld 2 standaardlenzen: de 21mm (32mm) en de 35mm (53mm).
Op aps-c zou ik kiezen voor de 21mm als standaard lens want bij beide lenzen heb je een vrij grote scherpte diepte (tenzij je dichtbij focust dan heb je wel verschillen).

In het portret gebied heb je ook 2 dubbele objectieven: de 50mm (75mm) en de 70mm (105mm).

Dubbele zie ik sowieso niet ;) Ik zie je punt, maar toch ook niet helemaal, de verschillen zijn namelijk best wel groot.

- Zo is de 21mm toch echt bijna 50% minder wijd dan de 15mm. Een milimeter scheelt al snel veel in het groothoek-gebied, maar dat weet je zelf ook wel
- De 21mm en 35mm standaardlenzen? De 21mm is toch echt een groothoek, de 35mm 'normaal', echt zeer verschillende lenzen en naar mijn idee absoluut niet inwisselbaar. Je hebt het hier weer over zo'n 50% verschil.
- Ook de 50 en 70 zijn toch echt wel verschillend, al ben ik het met je eens dat ze als portretlens redelijk inwisselbaar zijn. Het voordeel van de 70 is echter het stukje extra bereik. Omdat ik niets in het telesegment heb. Een stap dichterbij kan niet altijd en doet over 30 meter niet zoveel. Buiten het reizen om is de 50 wat lichtsterker, 1.7 vs. 2.4, wat makkelijker stil te houden met langere sluitertijd en door zijn iets kortere bereik ook nog wel geschikt voor een middagje in een stad met wat meer detail-shots, de 70 is me dan weer net teveel.

Mijn idee voor nu:
- 18-55WR mee puur als WR lens, of als ik écht perse een zoom wil.
- 70mm heeft de voorkeur over de 50mm, die blijft thuis. Reden: iets langer bereik gezien het ontbreken van een tele. Voor portret in principe net zo geschikt als de 50mm, maar het geeft me iets meer mogelijkheid tot het houden van afstand. Hierdoor hoef ik iets minder in mensen hun persoonlijke zone te komen(1 stap scheelt dan al veel) om toch een best wel 'close' portret te kunnen maken.
- Onder de 70mm komt dan de 35mm. Een mooi allround lensje, voor mijn gevoel ongeveer gelijk aan wat ik met mijn ogen zie. Een heup-hoofd portretje kan prima, landschap met iets meer detail, straat, allemaal mogelijk.
- Het grote dilemma is op dit moment de keus tussen 15mm en 21mm. Onder de 35mm wil ik sowieso nog een groothoek meenemen. De 21mm is een heerlijk lensje, niet té groothoek. De 15mm drukt gelijk zo'n stempel op je foto's, maar vult weer wel net het 'ultra' groothoek bereik dat de 21mm laat liggen. Twee jaar terug in de V.S. had ik een 12-24 en een 24-70 bij. Die 24mm vond ik toen vaak net niet groothoek genoeg. Ik neig er nu naar om ze gewoon allebei mee te nemen. De 21 is slechts 2,5cm dik en weegt 155 gram, wat me deed realiseren dat ik misschien niet moeilijk moet doen en het ding gewoon in de tas moet gooien.

Kort samengevat de opties die ik nu zie:
- 18-55 +:
- 15, 35, 70
- 21, 35, 70
- 15, 21, 35, 70

In ieder geval bedankt voor jullie input tot dusver! En laat de discussie gerust verder gaan :) mijn mening is ook maar de mijne. Er zitten bij de bovenstaande reacties wel veel zoom-shooters bij volgens mij, dat maakt de discussie al heel anders natuurlijk. Ik begreep eerst ook niet waarom je voor primes zou kiezen. De input van een prime-schieter is dus ook wel interessant :) (zijn er niet zoveel op dit forum volgens mij, Ron en Marlon zijn de enige die me zo te binnen schieten)
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2012, 14:26:50 door jjw »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2012, 14:18:17 »
Mijn idee!  Ik zou naar het klamme en vochtige Vietnam niet teveel meenemen.
Schimmels liggen op de loer en hoe vaker je de camera en lens los hebt hoe groter de kans op besmetting.

de primes 15 t/m 50 voegen behalve hun excellente beeldkwaliteit niets extra toe

Als je set in Nederland zomer '11 en voorjaar '12 overleefd hebben...

Maar het verschil tussen 15 en 18 is voor landschap toch heel behoorlijk, dat voegt wel degelijk behoorlijk wat toe.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

majorb

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2012, 13:55:04 »
70...dat is de enige die niet in je bereik van de 18-55 zit....klaar!

Mijn idee!  Ik zou naar het klamme en vochtige Vietnam niet teveel meenemen.
Schimmels liggen op de loer en hoe vaker je de camera en lens los hebt hoe groter de kans op besmetting.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2012, 13:44:33 »
De 15 zit er ook niet in

Klopt...had ik even over het hoofd gezien....nu zijn we dan ook écht klaar!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2012, 12:44:05 »
Wat wil je fotograferen tijdens de reis?

Ik neem hoe dan ook altijd de 50mm 1.4 mee (FX) vanwege de kleine scherpte diepte en compactheid.
De 16-35mm (12-24mm op aps-c) behoord nu ook tot het vaste setje, uitermate geschikt voor landschappen en architectuur.
Een tijdje terug heb ik een 24-120mm gekocht omdat er ook plannen zijn voor een verre reis.
Mocht dat doorgaan dan gaan deze 3 lenzen mee.

Als ik zo kijk naar jouw primes dan heb je gereedschap dubbel.
Ondanks het mooie rijtje acht ik de kans groot dat je een aantal überhaupt niet nodig hebt (ongeacht deze reis).

Je hebt bijvoorbeeld 2 standaardlenzen: de 21mm (32mm) en de 35mm (53mm).
Op aps-c zou ik kiezen voor de 21mm als standaard lens want bij beide lenzen heb je een vrij grote scherpte diepte (tenzij je dichtbij focust dan heb je wel verschillen).

In het portret gebied heb je ook 2 dubbele objectieven: de 50mm (75mm) en de 70mm (105mm).
Mijn voorkeur zou de 50mm zijn omdat deze lichtsterker is dan de 70mm.
Met de 50mm vol open doe je bij wijze van spreken één stapje dichterbij en je hebt dezelfde scherptediepte als de 70mm.....

Wat je met de 15mm doet hangt af van je voorgaande keuzes.
Als je de 21mm kiest dan zou ik de 15mm wegdoen, die zit qua bereik te dicht tegen de 21mm aan.
De 15mm kan wel goed naast de 35mm...............

Begrijp je wat ik probeer aan te geven?
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook niet weten wat ik moest meenemen op reis.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2012, 15:05:51 door Berend »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2012, 12:11:02 »
Ik zou idd ook minimaal die 15 extra meenemen, en evt die 70 om iets tele te hebben, of idd nog iets aanschaffen met nog iets meer telebereik.

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2012, 08:40:19 »
De 15 zit er ook niet in, lijkt me fantastisch voor landschappen.

Ik onderschrijf J@@p's motie voor de 15. Voorts zou ik géén van de andere primes meenemen (je zal niet héél veel extra's toevoegen met de 15mm extra die de 70 je biedt) maar wel b.v. alsnog een 100mm (macro) aanschaffen voor straatcandids en de vele details die je zal tegenkomen (ook handig om in drukke straatbeelden de achtergrond uit focus te goooien).

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2012, 08:09:12 »

De 15 zit er ook niet in, lijkt me fantastisch voor landschappen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2012, 07:13:15 »

jjw

• Gast
Advies en inzicht voor lenskeuze op vakantie - deel je visie :)
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2012, 00:58:26 »
Ik ga op vakantie en neem mee... een eeuwig dilemma natuurlijk...
Ik ga over 3 weken naar Vietnam en de K5 gaat dan natuurlijk mee. Onlangs een 18-55WR aangeschaft (regenseizoen) dus die gaat sowieso mee, jammer dat Pentax nog geen lowbudget WR prime heeft.

Het gaat me vooral om de primes. Ik heb de keuze uit 15, 21, 35, 50, 70 (zie ook m'n signature). Ik heb zelf al wel mijn ideeën maar zou graag van jullie horen wat je mee zou nemen en waarom. Dit is erg persoonlijk, maar ik ben juist benieuwd naar de verschillende motivaties. Misschien kan ik me vinden in een aantal redenen en zo de keuze makkelijker maken. Wellicht helpt dit topic anderen ook. Zou je een selectie meenemen? Of gewoon alles? Waarom?

Ik neem een fotorugtas mee (clik elite compact sport) waar ongeveer 4 primes en de 18-55 inpassen, met proppen misschien alle primes. Allerlei combinaties zijn dus mogelijk :)
(ik schiet zelden/nooit tele dus die gaat niet mee, flitser blijft ook thuis, gorillapod gaat mee)