Auteur Topic: Bestand niet leesbaar SD card  (gelezen 4799 keer)

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Bestand niet leesbaar SD card
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2012, 09:50:41 »
Inmiddels alweer een reeks foto's gemaakt met de 16Gb Ultra SD kaart en tot nu toe zonder problemen!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2012, 09:50:41 »

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2012, 16:32:26 »
Ligt dit aan de camera of aan het kaartje?
Ik weet het niet, maar ik heb het hiervoor met andere kaartjes nooit gehad! Van de week ook getest met een ander kaartje en toen geen problemen. Deze problemen zijn ook begonnen vanaf het moment dat ik dat 32Gb kaartje erin had.
Ik hoop niet dat het aan de camera ligt, maar dat is even afwachten.
Deze foto was op de K-5 in ieder geval wel normaal terug te zien...
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2012, 16:39:48 door Snipes »
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2012, 09:27:51 »
Nu gebeurde me dit! In een hele reeks foto's van vandaag, 2 van dit soort ertussen:

Dit kaartje ga ik niet meer gebruiken en de verkoper heeft ook aangeboden hem weer terug te nemen...

Ligt dit aan de camera of aan het kaartje?

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2012, 21:13:06 »
Het is al geregeld! Kaartje kan terug naar de vorige eigenaar en ik heb meteen maar 2x 16Gb SD kaartjes besteld. Risicospreiding zullen we maar zeggen ;)!
Greetz Wesly

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2012, 20:17:33 »
Nu gebeurde me dit! In een hele reeks foto's van vandaag, 2 van dit soort ertussen:

Dit kaartje ga ik niet meer gebruiken en de verkoper heeft ook aangeboden hem weer terug te nemen...
Greetz Wesly

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2012, 12:18:28 »
Ik weet niet of het nog steeds geldt, maar je had/hebt een quick en een extended format.
Bij de quick format wordt alleen maar de FAT (File Allocation Table) en de Index file "geformatteerd", bij een extended worden ook de data sectoren "geformateerd", dwz overschreven met een specifiek patroon van nullen en eenen.
Overigens kunnen er na zo'n format toch nog gegevens van de schijf gehaald worden, dus dan moet je twee tot drie keer formateren. Als je zeker wilt zijn dat er niemand meer iets van je disk kan lezen, belangrijk voor rechters en parlementsleden die de laptop op de stoep zetten :), dan kan je beter een tooltje als DISKERASER gebruiken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2012, 19:43:24 »
Citaat
Maar dit geld ook voor formateren dus er is dus wezenlijk geen verschil
Wezenlijk is er wel degelijk een verschil, maar niet dat het veel uitmaakt in dit geval  :) ;)

Formatteren heeft een andere functie dan wissen, bij formatteren wordt de schijf in sectoren en sporen ingedeeld zodat het apparaat deze kan gebruiken om data weg te schrijven.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2012, 19:32:49 »
Voor de liefhebbers of wie het nodig hebben.
https://www.sdcard.org/downloads/formatter_3/

Overigens zelf maak ik geen gebruik van extern formatteren, indien de kaart 1 keer kuren heeft is het weg ermee.
Maar 1 keer meegemaakt overigens, oud kaartje dus geen punt.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2012, 19:31:50 »
Er wordt namelijk niet gewist, maar een soort index wordt overschreven en de beginset van het bestand (foto) wordt aangepast, het bestand (foto) blijft gewoon staan totdat de ruimte nodig is voor andere bestanden.
Daarom kunnen de bestanden gered worden na deleten.
Maar dit geld ook voor formateren dus er is dus wezenlijk geen verschil

uit jou stukje.
Helaas geldt dit ook bij het formateren. Bij het formateren gaat de methodiek een stapje verder doordat bij het formateren de zogenaamde bestandstabellen worden gewist, toch worden uiteindelijk de bestanden op de harde schijf niet gewist.

Dus okay er blijft iets meer rommel achter.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2012, 19:17:35 »
Wissen laat meer rommel achter.
Ik zal het even simpel omschrijven :  ;)
Er wordt namelijk niet gewist, maar een soort index wordt overschreven en de beginset van het bestand (foto) wordt aangepast, het bestand (foto) blijft gewoon staan totdat de ruimte nodig is voor andere bestanden.
Daarom kunnen de bestanden gered worden na deleten.

Formatteren en daarna grondig overschrijven met data is de meest zekere manier om bestanden echt weg te krijgen.

Zie bv hier http://computeropschonen.com/2012/01/harde-schijf-wissen/

Met vriendelijke groet,
Albert
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 19:23:51 door Albert »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2012, 19:10:11 »
+1, ik haal ze altijd via de cardreader eraf en formatteer dan het kaartje in-camera. Bij gewoon wissen blijft er toch rommel achter, dan is het net windows  :-X
Wissen laat minder rommel achter dan formateren.
Als je normaal formateert blijft de informatie nog allemaal er gewoon op staan maar worden de bits vrijgegeven om over schreven te worden.
Als je daad werkelijk wis worden ze volgens mijn echt op 0 gezet.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2012, 19:06:58 »
Ik haal altijd eerst de foto's eraf en doe pas wat met de foto's als ze op de laptop staan. Dat meteen daarna formatteren in de camera doe ik dan weer niet, maar met een ander kaartje heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Greetz Wesly

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2012, 19:03:47 »
Heb je toen op de PC zitten prutsen met die files? Dus bekijken, draaien en weet ik wat? Of vanaf kaart openen in fotosoep (die laat altijd sporen achter in exif)? Of heb je enkel de files over gezet naar je PC (kopie of door te slepen), want dit zou helemaal niks mogen doen aan de files op je kaart.

Wat ik zelf altijd doe is of voorselectie van files d.m.v. K-5 aansluiten op beeldscherm met een hdmi-kabel, of gewoon de set overzetten naar mijn pc doorr de kaart in de kaartlezer te stoppen. Ik frummel dus nooit aan de files op de kaart buiten de camera om. Daarna formatteer ik weer gewoon de kaart.
+1, ik haal ze altijd via de cardreader eraf en formatteer dan het kaartje in-camera. Bij gewoon wissen blijft er toch rommel achter, dan is het net windows  :-X

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2012, 18:53:53 »
Vandaag niet het geval, hele dag gewoon binnen gelegen in de tas. Het kaartje was geformatteerd op de laptop en is na de foto's van mijn dochter die ik gisteren(zonder problemen, met flitser, extern) gemaakt heb, wel uit de camera geweest.

Heb je toen op de PC zitten prutsen met die files? Dus bekijken, draaien en weet ik wat? Of vanaf kaart openen in fotosoep (die laat altijd sporen achter in exif)? Of heb je enkel de files over gezet naar je PC (kopie of door te slepen), want dit zou helemaal niks mogen doen aan de files op je kaart.

Wat ik zelf altijd doe is of voorselectie van files d.m.v. K-5 aansluiten op beeldscherm met een hdmi-kabel, of gewoon de set overzetten naar mijn pc doorr de kaart in de kaartlezer te stoppen. Ik frummel dus nooit aan de files op de kaart buiten de camera om. Daarna formatteer ik weer gewoon de kaart.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2012, 18:52:55 »
Je bedoelt dat bijvoorbeeld elke 25ste(noem maar wat) foto op het kaartje niet goed wordt weg geschreven???

Net even het kaartje gecontroleerd op de laptop en dit was het resultaat:
Geen fouten dus, of kan ik hem nog op een andere manier controleren?
Ja dat is wat ik bedoelde, maar zo te zien geen fouten.
Zullen wel andere manieren zijn maar of die beter zijn?

Zal het kaartje retour sturen naar de fabrikant, vaak zijn ze nog wel makkelijk met het omruilen dus wie weet.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2012, 18:43:38 »
Lijkt erop dat er misschien een sector kapot is, wat mij bij staat is dat ze normaal gesproken automatische gemapt worden en en onklaar worden gemaakt.
Misschien als je de SD card via de computer controleert op fouten dat er iets uitkomt?

Dit is gok werk vanaf mijn kant hoor...

Je bedoelt dat bijvoorbeeld elke 25ste(noem maar wat) foto op het kaartje niet goed wordt weg geschreven???

Net even het kaartje gecontroleerd op de laptop en dit was het resultaat:

Geen fouten dus, of kan ik hem nog op een andere manier controleren?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 18:50:38 door Snipes »
Greetz Wesly

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2012, 18:42:38 »
De eerste keer dat hij een fout gaf, was het ook erg koud buiten en heeft de K-5 een tijd in de auto gelegen. Toen kon hij 2 foto's niet terug lezen, de rest wel.
Vandaag niet het geval, hele dag gewoon binnen gelegen in de tas. Het kaartje was geformatteerd op de laptop en is na de foto's van mijn dochter die ik gisteren(zonder problemen, met flitser, extern) gemaakt heb, wel uit de camera geweest. Ik haal het kaartje eigenlijk altijd uit de camera en stop deze in de cardreader van mijn laptop. Kaartje terug gedaan en in de K-5 geformatteerd, daarna nog een paar foto's gemaakt zonder problemen...snappen jullie het nog...
Greetz Wesly

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2012, 18:41:59 »
Vandaag had ik het weer, maar dan net ff anders. Maakte een foto, deze was te zien tijdens de moment controle, maar als ik hem terug wilde kijken gaf hij "Geheugenkaartfout". Ook de foto's die er al op stonden kon ik niet terug kijken. Kaartje in de laptop, laatst gemaakte foto stond er niet eens op, de eerder gemaakte foto's wel en kon ik ook gewoon openen. Zou het iets met de externe flitser te maken kunnen hebben? Moet er dan meer informatie weg geschreven worden? Probleem heeft zich nu 2x voor gedaan en alleen als ik de flitser gebruik...?!?!
Kaartje is geformatteerd overigens.
Lijkt erop dat er misschien een sector kapot is, wat mij bij staat is dat ze normaal gesproken automatische gemapt worden en en onklaar worden gemaakt.
Misschien als je de SD card via de computer controleert op fouten dat er iets uitkomt?

Dit is gok werk vanaf mijn kant hoor...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

JohnnieS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2012, 18:32:25 »
Heeft het misschien met de kwaliteit van het Kaartje te maken??
Ik zelf haal de Kaartjes nooit uit de Camera's, ze worden geformatteerd in de Camera!
Nog geen problemen ermee gehad, een keer die melding gehad, maar toen lag de Camera in de auto met min 15 graden vorst.
Was een blok ijs,  toen gaf hij heel even de melding geheugenfoutje.
daarna nooit meer

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2012, 18:28:50 »
Probleem heeft zich nu 2x voor gedaan en alleen als ik de flitser gebruik...?!?!

Moet er eigenlijk niks mee van doen hebben. Externe of interne flitser? Enkel de interne flitser verbruikt stroom, als de stroomvoorziening het probleem zou zijn.

De kaart is dus niet uit de camera geweest (alles gewoon in een shoot) en je hebt dus een schrijffout naar je kaart?

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2012, 18:18:09 »
Vandaag had ik het weer, maar dan net ff anders. Maakte een foto, deze was te zien tijdens de moment controle, maar als ik hem terug wilde kijken gaf hij "Geheugenkaartfout". Ook de foto's die er al op stonden kon ik niet terug kijken. Kaartje in de laptop, laatst gemaakte foto stond er niet eens op, de eerder gemaakte foto's wel en kon ik ook gewoon openen. Zou het iets met de externe flitser te maken kunnen hebben? Moet er dan meer informatie weg geschreven worden? Probleem heeft zich nu 2x voor gedaan en alleen als ik de flitser gebruik...?!?!
Kaartje is geformatteerd overigens.
Greetz Wesly

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2012, 20:02:58 »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 19:59:51 »
Staan er sexfoto's op dan :o

???
Ik ga toch voor zekerheid eens kijken dan..............

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 18:41:53 »
Ik heb zo een 1Gb kaartje nog. De kaartlezen pruimt hem niet, maar kan wel lezen als ik de camera aan de PC hang.

Staan er sexfoto's op dan :o

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 16:51:50 »
Ik heb zo een 1Gb kaartje nog. De kaartlezen pruimt hem niet, maar kan wel lezen als ik de camera aan de PC hang.