Auteur Topic: Invulflitsen  (gelezen 6390 keer)

asplx

• Gast
Re:Invulflitsen
« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2011, 22:54:31 »
Ik flits altijd via het plafond, ongeacht de ISO-waarde van camera of film en hoef dus simpel weg niets aan te passen, omdat ik van te voren weet wat ik ga doen..

Lekker puh...  ;D

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2011, 22:54:31 »

kdj4

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 27 juli 2011, 22:38:05 »
Maar als ik mijn spelende kinderen in mijn (niet grote ruimte) kleine kamer wil fotograferen en ik heb licht te kort dan los ik dat op met de iso omhoog te doen, en mocht het het onderwerp dan dan te licht worden dan flits ik op 45 graden of via plafon. dus ik heb gelijk.. nananana  :cheer:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2011, 22:34:53 »
Jullie worden nog vriendjes  ;) :D
Ach het loopt soms hoog op maar we gunnen elkaar het licht in de ogen camera  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2011, 22:29:45 »
Dus Stefam heeft wel degelijk gelijk.

Jullie worden nog vriendjes  ;) :D

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 27 juli 2011, 22:27:13 »
In de huiskamer, mja, ach

Maar in grotere ruimtes dus niet.
Daar gebruik je dus de sluitertijd, waardoor je de flits op je directe onderwerp kunt richten en de omgeving opheldert, zonder dat de flits beïnvloed wordt door de veranderende ISO.

Dus Stefam heeft wel degelijk gelijk.

kdj4

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2011, 22:20:38 »
Maar als je in de huiskamer spelende kinderen hebt en die bewegen nogal dan wil je niet graag de sluitertijd naar beneden bijstellen, nee dit los ik op om de iso omhoog te zetten.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2011, 22:16:25 »
Of de iso omhoog !
Nee dat is het hem nu juist, ISO heeft ook invloed op je flits licht dus dat moet je dan ook weer gaan compenseren, hetzelfde als met de diafragma.
In de regel gebruik je de sluitertijd om het balans te regelen tussen flits licht en omgevings licht omdat je met de sluitertijd alleen invloed hebt op de omgevings licht is dat makkelijk te doen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

kdj4

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2011, 21:50:29 »
Vind je dat de omgeving te donker wordt belicht, zul je met je sluitertijd moeten gaan spelen.

Of de iso omhoog !

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2011, 20:03:31 »
Als ik jouw raad opvolg, King, kan ik met sluitersnelheid en diafragma de hoeveelheid daglicht wel zelf bepalen als ik de camera op de stand Manueel instel; maar hoe regel ik dan de hoeveelheid flitslicht ? Volgens mij wordt dat bij de ist-DL altijd automatisch geregeld en heb ik daar geen impact op. 'De flitser op een lagere stand zetten' kan enkel als ik een losse flitser zou gebruiken.
De filts vult automatische het tekort erbij als je manueel schiet.
Dus onderbelicht je foto met 1 stop dan heb je 1 stop flits licht.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2011, 11:34:14 »
Nee.

Als je overal de sluitertijd hetzelfde houdt, krijg je wisselende resultaten in je omgevingsbelichting. Bij flitsen gelden de volgende regels:
De sluitertijd controleert hoeveel van het overige bronnen in de foto aan bod komt. Het diafragma en flitserinstellingen regelen het licht van de flitser. Als je vind dat de flitser teveel van de foto beheerst, kan je het diafragma dicht knijpen of de flitser op een lagere stand zetten. Vind je dat de omgeving te donker wordt belicht, zul je met je sluitertijd moeten gaan spelen. In beide gevallen zul je soms de belichting moeten compenseren voor die aanpassingen.

Ik heb nog eventjes de flitsinstellingen op m'n ist-DL nagekeken. Er wordt inderdaad gesproken over 'opnamen met daglichtsynchronisatie' in de handleiding.
Er wordt enkel gesproken over de instelling 'Auto picture'. Daarbij heb je geen 'controle' over het diafragma. De camera bepaalt dan zelf het ingestelde diafragma en de hoeveelheid flitslicht (van de ingebouwde flits) wordt eveneens gestuurd door de camera.
Met andere woorden: geen enkele controle over de verhouding daglicht / flitslicht. En dat is juist wat ik zou willen.
Als ik jouw raad opvolg, King, kan ik met sluitersnelheid en diafragma de hoeveelheid daglicht wel zelf bepalen als ik de camera op de stand Manueel instel; maar hoe regel ik dan de hoeveelheid flitslicht ? Volgens mij wordt dat bij de ist-DL altijd automatisch geregeld en heb ik daar geen impact op. 'De flitser op een lagere stand zetten' kan enkel als ik een losse flitser zou gebruiken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2011, 19:41:48 »
En wordt vervolgens gewoon aangstuurd alsof er nets an hand is...  :o
Aansturen is hetzelfde maar de camera meter anders, probeer het maar zal ik zeggen  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2011, 08:05:19 »
Bedankt, Ruurd.
Als ik effe mag recapituleren:
Sluitersnelheid op de vaste waarde voor flits (1/180 voor de K-5) - in het flitsinstelscherm -1.5 (of ietsje meer of minder, naargelang het gewenste effect) - en de rest (diafragma en flitsintensiteit) worden dan door de camera correct ingesteld.

Heb ik het zo goed begrepen ?
Dan ga ik dat over enkele weken eens 'direct' uitproberen.
 ;)

Nee.

Als je overal de sluitertijd hetzelfde houdt, krijg je wisselende resultaten in je omgevingsbelichting. Bij flitsen gelden de volgende regels:
De sluitertijd controleert hoeveel van het overige bronnen in de foto aan bod komt. Het diafragma en flitserinstellingen regelen het licht van de flitser. Als je vind dat de flitser teveel van de foto beheerst, kan je het diafragma dicht knijpen of de flitser op een lagere stand zetten. Vind je dat de omgeving te donker wordt belicht, zul je met je sluitertijd moeten gaan spelen. In beide gevallen zul je soms de belichting moeten compenseren voor die aanpassingen.

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2011, 23:34:51 »
Even uit m'n hoofd maar kan je niet de flits op slow sync (2nd curtain/2de gordijn) zetten?
Met de externe flitser kan het wel en de camera blijft dan gewoon normaal meten zoals die altijd doet dus de flits is er dan echt alleen voor erbij.

En wordt vervolgens gewoon aangstuurd alsof er nets an hand is...  :o

De flitser wordt aangestuurd op het moment van vertrek van het betreffende gordijn, niet pas bij aankomst. >:( >:(

Logisch, hè ?  8)

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2011, 22:22:13 »
Even uit m'n hoofd maar kan je niet de flits op slow sync (2nd curtain/2de gordijn) zetten?
Met de externe flitser kan het wel en de camera blijft dan gewoon normaal meten zoals die altijd doet dus de flits is er dan echt alleen voor erbij.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2011, 21:57:05 »
Zie pagina 52 van je handleiding  ;)

Bedankt !
Daar staat inderdaad het woord 'daglichtsynchronisatie' vermeld.
Ik heb echter de indruk dat met deze werkwijze het flitslicht te sterk aanwezig is - mijn vraag is of er ene mogelijkheid is om de verhouding flitslicht / daglicht bij te sturen. Ik dacht dat dit bedoeld was (en mogelijk is) bij de K-5 ... ? En voor zover ik weet is dat niet mogelijk bij de ist DL.

Het is nu al te donker, maar ik zal een van de volgende dagen nog eens experimenteren.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2011, 11:38:32 »
[...]Op de ist DL heb ik zo'n instelling (daglichtsynchronisatie) nog niet ontdekt ...[...]

Zie pagina 52 van je handleiding  ;)

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2011, 10:35:23 »
Bedankt voor de tips !
Ik zal dus nog wat geduld moeten oefenen tot ik de K-5 in handen zal hebben om te experimenteren met 'vol-automatisch invulflitsen' ...
Op de ist DL heb ik zo'n instelling (daglichtsynchronisatie) nog niet ontdekt ...

Groetjes,
Freddy

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2011, 18:58:46 »
De k-5 heeft toch in de P-stand daglichtsynchronisatie (= invulflits) in combinatie met een flitser (al dan niet extern)? Dan zou je camera het geheel automatisch moeten kunnen doen.
De K-7, K20D en K10D hebben deze functie ook. Of een Ist DL dat heeft, weet ik niet.

greetz,
Erik

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2011, 18:35:45 »
Heb ik het juist dat die correctie van het flitslicht niet aanwezig is op de ist DL
Zover ik weet zal het er volgens mijn wel in moeten zitten.
Houd er wel rekening mee dat het om de waarde echt over het flits licht gaat en niet over de totale verlichting.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2011, 18:12:48 »
Goeie tip, Mike.

Fuji, inderdaad, maar ook Konica en Hema (= Konica !)
Of een witte zakdoek... maar wel een schone... ;D

Zo, weer effe lekker terug in die goeie ouwe analoge tijd... :evil:

Groeten,
Ruurd

newmikey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2011, 18:06:45 »
+1
En een zeer goede en goekope diffusor bestaat uit een sigarette-vloeitje of een stukje van een - om moeders te vriend te houden - oud laken :surrender:
En als je je model er gekleurd op wil laten staan, neem je een gekleurd laken :rofl2:

Groeten,
Ruurd

Dat ben ik helemaal met mr. Ruurd eens! Ik heb in het verleden wel een stukjes tissue gebruikt (niet te dicht op de flitser vanwege brangevaar) een stukje wit papier met elastiekje etc. etc. Oh ja: de beste is zo'n (Ruurd, jij zal dit waarderen!) wit plastic film containertje met een sleufje eruit geknipt. Staat me bij dat Fujifilm cassettes in die witte zaten. Je kan ze gewoon gratis ophalen bij de analoge afdrukboer.

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2011, 18:01:23 »
Liever niet op 1/180! Hoe lagere sluitertijd je kiest, hoe meer het omgevingslicht gaat meespelen. 1/180 is de hoogste flits synchronisatietijd op Pentax maar tenzij je onderwerp wild aan het bewegen is zou ik eerder voor 1/45 of hooguit 1/60 gaan. Indien een landschap met voorgrond is, zelfs 1/30.

+1
En een zeer goede en goekope diffusor bestaat uit een sigarette-vloeitje of een stukje van een - om moeders te vriend te houden - oud laken :surrender:
En als je je model er gekleurd op wil laten staan, neem je een gekleurd laken :rofl2:

Groeten,
Ruurd

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2011, 18:01:18 »
Ik sluit me volledig aan bij het (aanvullend) advies van Mike voor wat betreft het gebruik van een diffusor voor het softenen van het flitslicht.
Ik gebruik hiervoor zelf de SoftScreen van LumiQuest (ook verkrijgbaar voor Pentax  :schaam:).

newmikey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2011, 17:55:52 »
Bedankt, Ruurd.
Sluitersnelheid op de vaste waarde voor flits (1/180 voor de K-5) - in het flitsinstelscherm -1.5 (of ietsje meer of minder, naargelang het gewenste effect) - en de rest (diafragma en flitsintensiteit) worden dan door de camera correct ingesteld.

;)

Liever niet op 1/180! Hoe lagere sluitertijd je kiest, hoe meer het omgevingslicht gaat meespelen. 1/180 is de hoogste flits synchronisatietijd op Pentax maar tenzij je onderwerp wild aan het bewegen is zou ik eerder voor 1/45 of hooguit 1/60 gaan. Indien een landschap met voorgrond is, zelfs 1/30.

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 17:45:56 »
Bedankt, Ruurd.

;)