Auteur Topic: Invulflitsen  (gelezen 6387 keer)

newmikey

• Gast
Re:Invulflitsen
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 17:45:12 »
Voor het mooie is behalve Ruurd's uitstekende advies een klein opsteek diffusortje ook handig om die harde kantjes van het flitslicht af te halen. Of vanuit het verre Oosten te betrekken voor luttele Euri of bij de goed geoutilleerde fotoboer. Zier er zo uit:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 17:45:12 »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 17:35:35 »
Mooi Ruurd, heb ik ook weer wat geleerd. Effe m'n camera instellen.  :)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 17:10:32 »
Als je de sterkte van de ingebouwde flits op de K5 inderdaad kunt compenseren, dan moet je die voor invulflits instellen op ongeveer -1,5.
Dat is voor de meeste invul-flits-situaties  -heel mooi scrabblewoord - de juiste instelling.
Ook bij tegenlicht: Uitgaan van de flitssynchronisatietijd (1/180) en de flitser op -1,5 tot -1,7.

Het omgevingslicht gaat nu iets overheersen, maar de schaduwzijdevan het onderwerp wordt nu voldoende uitgelicht of opgehelderd.

Nee, het wordt NIET OPGELICHT, want oplichten mogen criminelen alleen maar....  ;D

Groeten en succes met je experimenten.
Ruurd

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 17:10:07 »
Bij de K5 is het corrigeren in het scherm flitsinstelling... dus geen belichtingscorrectie-item. Bij de ist DL weet ik het niet.

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 17:01:35 »
Heb ik het juist dat die correctie van het flitslicht niet aanwezig is op de ist DL ?
Ik vind in het menu wel een 'Belichtingscompensatie'-item, maar die werkt niet enkel op het flitslicht, maar op 'alles' ...

Als dat in de K-5 wel een menu-item is, dan denk ik wel dat het niet zo moeilijk is om het juiste invulflits-effect te bekomen.

Ik zal het dus moeten ondervinden ... (Iemand op het forum die het met de K-5 wel geregeld gebruikt ? Graag jullie ervaringen ...)

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2011, 16:33:23 »
Het mooie van digitaal fotograferen is dat men de opname achteraf kan bekijken... maar dat is oud nieuws.  ::)
Voordeel van de K5 invulflits is dat men de flitsintensiteit kan corrigeren van -2.0 t/m +1.0. Dus ik neem aan dat men met meer kennis van de camera, lichtomstandigheden en gebruik invulflits de juiste opname kan bereiken.

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
Invulflitsen
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 16:14:28 »
Sorry, misschien is dit topic al ergens aan bod gekomen ... ('t zou me verwonderen als dat niet zo was) maar ik kan met de zoekfunctie er niets van vinden.
Ik heb ooit even (drie maand) een Dynax 5D gehad ...en daarmee kon je mooie invulflits-foto's maken zonder ingewikkelde instellingen te moeten maken.
Ik weet niet meer hoe het ging, maar het was 'a piece of cake'.
Met m'n Pentax gebruik ik bijna nooit m'n flits (te hard licht en kan de ingebouwde flits niet draaien naar het plafond  :( ...) maar als invulflits komt dat flitsje dikwijls goed van pas. Maar ik heb nog geen goede methode gevonden om een opname te maken waarbij het effect van het flitslicht echt 'natuurlijk' aanvoelt. Met andere woorden: je mag niet echt zien aan de opname dat er een flits aan te pas is gekomen. Ik wil gewoon het contrast verlagen.
Kan iemand hier in 't kort uitleggen hoe dat moet (of kan) bij een Pentax ist DL ? En eventueel of dat bij een K-5 anders in z'n werk gaat (want die hoop ik over twee weken in m'n handen te mogen houden  :P )