Nee.
Als je overal de sluitertijd hetzelfde houdt, krijg je wisselende resultaten in je omgevingsbelichting. Bij flitsen gelden de volgende regels:
De sluitertijd controleert hoeveel van het overige bronnen in de foto aan bod komt. Het diafragma en flitserinstellingen regelen het licht van de flitser. Als je vind dat de flitser teveel van de foto beheerst, kan je het diafragma dicht knijpen of de flitser op een lagere stand zetten. Vind je dat de omgeving te donker wordt belicht, zul je met je sluitertijd moeten gaan spelen. In beide gevallen zul je soms de belichting moeten compenseren voor die aanpassingen.
Ik heb nog eventjes de flitsinstellingen op m'n ist-DL nagekeken. Er wordt inderdaad gesproken over 'opnamen met daglichtsynchronisatie' in de handleiding.
Er wordt enkel gesproken over de instelling 'Auto picture'. Daarbij heb je geen 'controle' over het diafragma. De camera bepaalt dan zelf het ingestelde diafragma en de hoeveelheid flitslicht (van de ingebouwde flits) wordt eveneens gestuurd door de camera.
Met andere woorden: geen enkele controle over de verhouding daglicht / flitslicht. En dat is juist wat ik zou willen.
Als ik jouw raad opvolg, King, kan ik met sluitersnelheid en diafragma de hoeveelheid daglicht wel zelf bepalen als ik de camera op de stand Manueel instel; maar hoe regel ik dan de hoeveelheid flitslicht ? Volgens mij wordt dat bij de ist-DL
altijd automatisch geregeld en heb ik daar geen impact op. 'De flitser op een lagere stand zetten' kan enkel als ik een losse flitser zou gebruiken.