:rofl2: :rofl2: :rofl2:
Naar de beide foto's van Cor kijkende, zie ik dat UV-filter helemaal niet zitten....
Cursus "Hoe vernaggel ik mijn foto's".
Plaats een UV-filter. :cheer:
Lensdop weg laten, UV-filter plaatsen (dat de frontlens bij vallen eerder beschadigt !!!
)
Sorry, Cor, maar jouw redenering kan ik in deze absoluut niet volgen.... 
Volgens mij krijg jij nu al last van de warmte.... 
Groeten,
Ruurd
Ik gebruik het filter ook niet als bescherming tegen vallen en stoten, maar tegen krassen. De camera gaat zonder dop in de tas. De filter zorgt er dan voor dat mocht er iets uit mijn tas bij mijn lens terecht komen, die mijn lens niet bekrast.
En dat UV-filters juist lenzen beschadigen is onzin. Ik heb genoeg verwrongen uv-filters van objectieven afgesloopt waarbij het filter de klap heeft opgevangen. De filter was gebroken, de rand verbogen, maar de lens mankeerde niets. Soort kreukelzone dus. Anders was dus de lens (of tenmiste de filterdraad) zelf defect geweest. Dus dat is mijn redenering. Prima te volgen (zelfs door jou Ruurd

)
Uiteraard is het van belang dat wanneer je een filter gebruikt je wel een kwaliteitsfilter gebruikt. Ik gebruik dan ook geen uv-filters, maar protect filters (klein verschil, maar toch) Het voordeel is ook dat bij sommige lenzen waarbij de voorkant lastig te reinigen is (doordat er bijvoorbeeld om het glas nog een rand zit die gemakkelijk vies wordt

)
Dan is een filter gemakkelijker schoon te houden.
Maar goed, voor de foto's is het het beste om geen filters te gebruiken, maar filters hebben zeker wel zo hun toegevoegde waarde.