Auteur Topic: Het effect van een uv-filter  (gelezen 6808 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Het effect van een uv-filter
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2011, 22:40:34 »
-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2011, 22:40:34 »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2011, 22:30:27 »
:rofl2: :rofl2: :rofl2:

Naar de beide foto's van Cor kijkende, zie ik dat UV-filter helemaal niet zitten....

Cursus "Hoe vernaggel ik mijn foto's".
Plaats een UV-filter. :cheer:

Lensdop weg laten, UV-filter plaatsen (dat de frontlens bij vallen eerder beschadigt !!! :o)

Sorry, Cor, maar jouw redenering kan ik in deze absoluut niet volgen....  :(
Volgens mij krijg jij nu al last van de warmte....  8)

Groeten,
Ruurd

Ik gebruik het filter ook niet als bescherming tegen vallen en stoten, maar tegen krassen. De camera gaat zonder dop in de tas. De filter zorgt er dan voor dat mocht er iets uit mijn tas bij mijn lens terecht komen, die mijn lens niet bekrast.

En dat UV-filters juist lenzen beschadigen is onzin. Ik heb genoeg verwrongen uv-filters van objectieven afgesloopt waarbij het filter de klap heeft opgevangen. De filter was gebroken, de rand verbogen, maar de lens mankeerde niets. Soort kreukelzone dus. Anders was dus de lens (of tenmiste de filterdraad) zelf defect geweest. Dus dat is mijn redenering. Prima te volgen (zelfs door jou Ruurd ;))

Uiteraard is het van belang dat wanneer je een filter gebruikt je wel een kwaliteitsfilter gebruikt. Ik gebruik dan ook geen uv-filters, maar protect filters (klein verschil, maar toch) Het voordeel is ook dat bij sommige lenzen waarbij de voorkant lastig te reinigen is (doordat er bijvoorbeeld om het glas nog een rand zit die gemakkelijk vies wordt )

Dan is een filter gemakkelijker schoon te houden.

Maar goed, voor de foto's is het het beste om geen filters te gebruiken, maar filters hebben zeker wel zo hun toegevoegde waarde.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 juni 2011, 22:26:08 »
De coating corrigeert de kleurafwijking van de frontlens, de chromatische aberatie.
Door het aanbrengen van verschillende coatings voor verschillende kleuren wordt de brekingsindex van het glas voor de diverse kleuren van het lichtspectrum gecorrigeerd.

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 23 juni 2011, 22:17:24 »
UV (& Haze) filters zijn vooral handig op grote hoogte omdat je dan dichter bij zon staat.
Maar de Coating van de lens filterd al de UV en ook de filter die voor de sensor zit... dus wat is het nut om er nog een UV filter op te zetten, ik denk dat het weinig effect heeft als UV licht 3x gefilterd wordt...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2011, 21:57:29 »
+1, Hans

Groetn
Ruurd

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2011, 19:16:14 »
Ik dacht een tijdje geleden dat één van m'n 50/1.7 SMC-M lenzen intern stuk was, want alle foto's waren onscherp.

Bleek de handelaar van wie ik hem gekocht had er een UV-filter op te hebben laten zitten............

Prutsers zijn het, met hun UV-filters, stuk voor stuk (behalve in de analoge tijd wellicht, en als je hoog de bergen in gaat), maar het aantal mensen dat ik er nog steeds mee in de weer zie is groot. Jammer van die dure camera/ lens, denk ik dan altijd.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2011, 16:34:00 »
Ik maak veel gebruik van effect filters.
UV (& Haze) filters zijn vooral handig op grote hoogte omdat je dan dichter bij zon staat.
Hier in Nederland heb je daar dus niet zo heel veel aan.
Met polarisatie, graduated & ND filters is dat anders, dat zijn optische effectfilters die voor creatieve effecten zorgen.

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2011, 15:14:58 »
Citaat
Een UV-filter werd vroeger gebruikt om negatieven te beschermen tegen UltraViolet-licht aangezien sommige emulsie's deze wel eens durfden af te beelden . Zoals wij weten uit het elektromagnetisch spectrum is ultra-violet licht niet zichtbaar voor mensen , en zo kan de foto er heel raar uit gaan zien , wanneer er hier en daar toch uv licht wordt geabsorbeerd door de zilverhalogeniden . De UV-filter is een filter die dus alleen nog maar gebruikt wordt in analoge fotografie, aangezien beeldsensors van digitale fotocamera’s niet meer Ultra Violet gevoelig zijn . Een UV-filter is doorlatend voor het “gewone” zichtbare licht maar filtert UV licht uit.

In de moderne kleuren emulsies is een UV-filter aangebracht tussen de verschillende kleurenlagen, zodat een UV-filter op het objectief niet meer nodig is.
Behalve om bij een val de frontlens te beschadigen...  :D

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2011, 15:05:51 »
In ieder geval kun je een dop door de zoeker vrij goed zien zitten, een uv filter is al moeilijker... ;)

:rofl2: :rofl2: :rofl2:

Naar de beide foto's van Cor kijkende, zie ik dat UV-filter helemaal niet zitten....

Cursus "Hoe vernaggel ik mijn foto's".
Plaats een UV-filter. :cheer:

Lensdop weg laten, UV-filter plaatsen (dat de frontlens bij vallen eerder beschadigt !!! :o)

Sorry, Cor, maar jouw redenering kan ik in deze absoluut niet volgen....  :(
Volgens mij krijg jij nu al last van de warmte....  8)

Groeten,
Ruurd

newmikey

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2011, 13:20:36 »
Oh  :o had me vergist. UV filter was geen Marumi maar Hoya.
Andere (mindere) lens heeft de Marumi. Is 't dan nog zonde?

Ja

X-Ray

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2011, 12:58:31 »
Oh  :o had me vergist. UV filter was geen Marumi maar Hoya.
Andere (mindere) lens heeft de Marumi. Is 't dan nog zonde?

newmikey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2011, 23:09:43 »
Tsja er zijn goeie en slechte filters en om op zo'n zeiss nu een marumi te zetten is wel zonde.

Tsja er zijn goeie en slechte filters en om op wat voor lens dan ook een willekeurig (goed) UV filter te zetten te zetten is wel zonde, TENZIJ je boven de 2500 meter een blauwzweem wilt voorkomen.

(Wikipedia)Zo'n filter kan de scherpte van foto's ernstig beïnvloeden. Bovendien kan het zeer nadelig voor lens flare zijn. Een UV-filter is kleurneutraal, dat wil zeggen dat het verder geen effecten heeft, dus zou het gewoon op het objectief kunnen blijven zitten en zo de duurdere frontlens van het objectief tegen krassen te beschermen.

Een UV-filter werd vroeger gebruikt om negatieven te beschermen tegen UltraViolet-licht aangezien sommige emulsie's deze wel eens durfden af te beelden . Zoals wij weten uit het elektromagnetisch spectrum is ultra-violet licht niet zichtbaar voor mensen , en zo kan de foto er heel raar uit gaan zien , wanneer er hier en daar toch uv licht wordt geabsorbeerd door de zilverhalogeniden . De UV-filter is een filter die dus alleen nog maar gebruikt wordt in analoge fotografie, aangezien beeldsensors van digitale fotocamera’s niet meer Ultra Violet gevoelig zijn . Een UV-filter is doorlatend voor het “gewone” zichtbare licht maar filtert UV licht uit.

Ellenlange discussies op dit forum over scherpte van lenzen, kleurkarakter van Sigma versus Pentax, astigmatisme en CA, bokeh en flare, zoom versus vast, magische eigenschappen van de FA* versus "gewone" FA's en dan gooien we er een plat stuk glas voor ?????

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2011, 23:07:24 »
zal nog eens testen inderdaad. Deze foto leverd het bewijs niet, al had Ik het effect wnl zelf gezien. duurt alleen ff om het filter te verwijderen en een foto te maken. Wordt vervolgd
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2011, 22:42:05 »
Tsja er zijn goeie en slechte filters en om op zo'n zeiss nu een marumi te zetten is wel zonde.

X-Ray

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2011, 22:40:41 »
Eind vorig jaar was ik in Berlijn en ben daar een kleine fotozaak binnen gestapt. Ik wilde een zonnekap voor mijn Carl Zeiss. Hij had nog een 2e handse liggen die ik voor een zacht prijsje mee mocht nemen. Hij bekeek mijn lens en zag dat ik een Marumi UV filter ervoor had. Vervolgens zei hij dat ik afbreuk deed aan de kwaliteit van de lens met deze filter. Als ik dan toch een filter wilde gebruiken dan raadde hij een HMC aan.
http://www.photofilter.com/hoya_filter_information_page.htm
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nog geen HMC heb aangeschaft, maar ik schiet nu wel zonder de filter met deze lens.

Raymond

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2011, 22:32:54 »
Als ik kijk naar de schaduw van het gebouwtje vooraan dan is de conclusie snel getrokken dat je probleem van de zon komt en niet zozeer van het filter.

Voor het trekken van conclusies zul je deze test dus echt nog eens moeten doen, met en zonder zon voor beide met en zonder filter. Deze test is niet geschikt om daar iets nuttigs over te zeggen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2011, 22:25:27 »
Dat klopt, maar het UV-filter verwijder ik dan ook niet... Normaal gesproken gebruik ik alleen de hoogste kwaliteit UV-filters (HOYA HD bijvoorbeeld)
Nu ben ik wel nieuwsgierig, heb jij ooit wel eens een kras op je lens of filter gekregen toen die in je tas zat?

Ik zit te denken en de binnenkanten van al mijn tassen zijn zacht dus ik heb moeite iets te bedenken dat de lens kan beschadigen...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2011, 20:12:20 »
Op foto 1 schijnt de zon, schuin, naar jou toe. Dan zou ik mij de flare voor kunnen stellen als je geen zonnekap hebt gebruikt. Op foto 2, weliswaar zonder flare en filter zit de zon achter de wolken.   

Er zat gewoon een zonnekap op. Bij foto 2 scheen de zon nog steeds. Al verdween die bijna achter de wolken. Vandaar dat in de voorgrond geen schaduwen meer zijn. Op mijn balkon scheen de zon nog wel rechtstreeks in mijn gezicht/camera. Daardoor nog steeds die grote uitgebeten plek.

Maar al met al heb ik zonder de filter die flare niet meer gezien...

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2011, 18:53:48 »
Op foto 1 schijnt de zon, schuin, naar jou toe. Dan zou ik mij de flare voor kunnen stellen als je geen zonnekap hebt gebruikt. Op foto 2, weliswaar zonder flare en filter zit de zon achter de wolken.   
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2011, 19:40:18 door Bert V. »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2011, 18:41:36 »
Maar een dop is toch makkelijker te verwijderen als een UV filter?

Dat klopt, maar het UV-filter verwijder ik dan ook niet... Normaal gesproken gebruik ik alleen de hoogste kwaliteit UV-filters (HOYA HD bijvoorbeeld)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2011, 17:19:15 »
In ieder geval kun je een dop door de zoeker vrij goed zien zitten, een uv filter is al moeilijker... ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2011, 16:31:57 »
Tijdens transport etc is die extra bescherming wel zo prettig.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2011, 23:33:46 »
bij mij komt er zo nu en dan enkel een circulaire polarisatiefilter op, een UV filter heb ik zelfs niet,
uiteindelijk dient deze enkel om je glaswerk te beschermen tegen stof, vuil en krassen maar verder heeft ie geen enkel nut imo.

toch bedankt om het te delen  :)

de reden dat ik een filter gebruik is dat ik dan verder geen dop op mijn lens doe. Tijdens transport etc is die extra bescherming wel zo prettig. Scheelt vooral in het aantal doppen dat uit de wasmachine komt. ;-)

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2011, 23:12:30 »
bij mij komt er zo nu en dan enkel een circulaire polarisatiefilter op, een UV filter heb ik zelfs niet,
uiteindelijk dient deze enkel om je glaswerk te beschermen tegen stof, vuil en krassen maar verder heeft ie geen enkel nut imo.

toch bedankt om het te delen  :)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
Het effect van een uv-filter
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2011, 11:10:08 »
Gisteren maakte ik een fototje vanaf mijn balkon en zag ineens een enorme blauwe flare in mijn beeld. Had ik normaal nooit. Echter had ik de dag ervoor een uv-filter (b+w 010 1x) erop gezet.

Zie hier het verschil met en zonder:

met

Moraal van het verhaal: Ook een redelijk goed filter heeft effect op je foto. Het beste is dus om geen filter te gebruiken, of een kwalitatief goed filter (multi-coated)
zonder