Auteur Topic: MF.., welk?  (gelezen 10282 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:MF.., welk?
« Reactie #54 Gepost op: 9 april 2011, 21:36:54 »
Totaal. Bij het gebruik van rolfilm i.p.v. vlakvilm heb je na een x-aantal films incl o&a zoveel bespaard, dat je de aanschaf van de rolfilm-achterwand hebt terug"verdiend".
Op die fiets
Ik zat te denken van MF ten opzichten van een LF camera, maar ik begrijp je nu  :)
Zoals Roeland al zei een digitale achterwand is misschien in de toekomst ook wel een optie...

voor een scanner kun je op de tweedehandsmarkt terecht. Ik gebruik zelf tot4x5 een Epson 4870, daar zitten houders bij voor 35mm stroken, kleinbeeld ingeraamd, rolfilm (120) stroken en 2x 4x5. Scanners in die categorie slingeren op de verschillende tweedehandssites wel rond voor ca.100-150€.

Wat camera's betreft, Toyo (http://www.toyoview.com/) is zeker een goed merk en vrijwel alles op een TC is genormd, objectieven, filmcassettes en accessoires van andere merken passen meestal zonder problemen. Hou ook deze winkel http://www.fotoabro.nl/index.php/technischecamera in de gaten.
Wil je later toch digitaal (is waarschijnlijk) prik je er een 2x3 achterpaneel op en een leaf of phase one box en dan kun je weer vooruit.
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren  ;))

Bedankt Roeland.
Ik had al naar Linhof gekeken en die zien er zeker mooi uit, zijn ze ook een beetje waarde vast door de naam?
Ik moet me nog steeds een beetje verdiepen in de verschillende TC camera's.
Helaas moet ik de aankoop uitstellen omdat ik voor mij werk een auto nodig hebt, misschien vraag ik daar nog wel iets over  ;)
Hopelijk krijg ik ook een bericht dat een silvere K5 klaar staat dus het wordt een dure maand...

Trouwens ik heb ook naar 10x8 gekeken, die zien er ook heel mooi uit, dan kan ik gewoon een contact print maken  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #54 Gepost op: 9 april 2011, 21:36:54 »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #53 Gepost op: 9 april 2011, 14:23:25 »
En waarom zou dat niet mogen, Roeland?
Was meer een prikje om Stefan te triggeren om, voordat er (veel) geld wordt overhandigd, even te kijken naar de fundamentele verschilen tussen U-ophanging met centrale verstelling en klemschroeven (Cambo, Toyo), L-ophanging met kruiswieg (Linhof) en basisverstelling (Sinar P). Verder is het goed/slecht ervan een nauwelijks rationele discussie met dezelfde relevantie als de plek van de achteruitversnelling links naast de 1 of rechts naast de 4. :-\
Vrij naar Wittgenstein: Whatever works must be the thruth.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #52 Gepost op: 9 april 2011, 14:13:04 »
Trouwens: rolfilm (Ilford HP5 type 120 zwart/wit 400iso) nu ook te krijgen bij fotoshop Aalten.
met een plaatje van Kodak Tri-X erbij  :o moet een bloopertje zijn, Fotoshop Aalten is over het algemeen wel goed op de hoogte.
Wel relatief duur trouwens. Voor wie nog aan het handwerk wil: film, soep en papier ook bij RoVo
Ansel Adams

gnodde

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 9 april 2011, 13:55:04 »
Trouwens: rolfilm (Ilford HP5 type 120 zwart/wit 400iso) nu ook te krijgen bij fotoshop Aalten.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 9 april 2011, 13:06:36 »
6x9 op een 120 worden 8 opnamen denk ik toch?

Kan best kloppen, Roeland. Ik heb die set al een tijdje niet meer gebruikt.
Wordt dus weer hoog tijd.

Citaat
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren  Knipoog)

En waarom zou dat niet mogen, Roeland?
Ik was na de FVS zeer geporteerd van Cambo, maar kon een Sinar voordeliger kopen.
Ieder zijn voorkeur.

Een camera die niet naar de zin is, blijft in de kast liggen en maakt geen omzet, dus geen verdiensten, toch?
Dat geldt voor de fotograaf én voor de fotohandelaar....

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 9 april 2011, 13:12:51 door asplx »

asplx

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 9 april 2011, 13:05:02 »
Met een goeie flatbed kom je gelukkig al een heel eind.

Bedankt voor de berekening  :)
Is dat per jaar/maand?

Ik zal kijken naar Toyo, merk maakt me niet zoveel uit zo lang het maar lekker werk.

Totaal. Bij het gebruik van rolfilm i.p.v. vlakvilm heb je na een x-aantal films incl o&a zoveel bespaard, dat je de aanschaf van de rolfilm-achterwand hebt terug"verdiend".

Ruurd

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #48 Gepost op: 9 april 2011, 07:41:32 »
Ik meen dat dat iets van 20 rolfilms was van 12 opnamen van 6x9 cm.
6x9 op een 120 worden 8 opnamen denk ik toch?
Ansel Adams

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #47 Gepost op: 9 april 2011, 05:32:20 »
voor een scanner kun je op de tweedehandsmarkt terecht. Ik gebruik zelf tot4x5 een Epson 4870, daar zitten houders bij voor 35mm stroken, kleinbeeld ingeraamd, rolfilm (120) stroken en 2x 4x5. Scanners in die categorie slingeren op de verschillende tweedehandssites wel rond voor ca.100-150€.

Wat camera's betreft, Toyo (http://www.toyoview.com/) is zeker een goed merk en vrijwel alles op een TC is genormd, objectieven, filmcassettes en accessoires van andere merken passen meestal zonder problemen. Hou ook deze winkel http://www.fotoabro.nl/index.php/technischecamera in de gaten.
Wil je later toch digitaal (is waarschijnlijk) prik je er een 2x3 achterpaneel op en een leaf of phase one box en dan kun je weer vooruit.
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren  ;))
« Laatst bewerkt op: 9 april 2011, 06:23:04 door roeland »
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #46 Gepost op: 9 april 2011, 01:09:35 »
Met een goeie flatbed kom je gelukkig al een heel eind.

Bedankt voor de berekening  :)
Is dat per jaar/maand?

Ik zal kijken naar Toyo, merk maakt me niet zoveel uit zo lang het maar lekker werk.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 8 april 2011, 21:35:36 »
Een goede filmscanner voor dat formaat is ook niet echt goedkoop.

Wat de materiaalkosten betreft: Ik heb jaren geleden voor een modelspoorblad een berekening gemaakt, na hoeveel opname een rolfilm-achterwand rendabel werd t.o.v. vlakfilm.
Ik meen dat dat iets van 20 rolfilms was van 12 opnamen van 6x9 cm.

Verder zijn er minder bekende merken TC's, zoals Toyo, die niet te duur zijn, zowel nieuw als 2e hands.

Succes met je zoektocht.
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #44 Gepost op: 8 april 2011, 21:21:37 »
Sterker nog, als je handig genoeg bent en genoeg tijd hebt, er circuleren diverse handleidingen om een TC volledig zelf te maken. Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik heb wel zelfbouw camera's gezien, zeer leerzaam.  8)
Misschien iets voor later om er eentje helemaal zelf te bouwen.  :)

Als een TC een bewuste keuze is, is MF geen optie lijkt mij. Een TC geeft enorm veel vrijheid aan instellingen. Hou echter rekening met een flink prijskaartje voor de camera zelf. En dan nog een duur en zwaar statief. En dan heb je nog geen foto gemaakt. Vlakfilm is duur om te kopen, duur om te ontwikkelen en duur om af te drukken. Hoeft geen probleem te zijn, maar hou hier rekening mee. Je zal niet de eerste zijn die in een "opwelling" een TC koopt, net aan 1 pakje vlakfilm volschiet en vervolgens weer met zijn/haar DSLR aan de slag gaat. En dan is het echt zonde van je geld. Bezint eer je begint. Een TC is heel duur, lastig om onder de knie te krijgen en enorm traag in gebruik.
Bedankt voor je uitleg.
De prijs van de camera valt nog wel mee, tussen MF en LF zit niet veel verschil, hoewel je met LF wel meer spullen extra nodig hebt.
Ik moet sowieso een goed statief halen en ik wil het ontwikkelen zelf doen alleen vergroten en afdrukken is een probleem, waarschijnlijk wordt het in eerste instantie in scannen...
Kosten film denk ik dat het wel mee valt, het kost namelijk veel meer moeite om een foto te maken dus ik denk dat je in verhouding minder foto's maakt dan met MF dus dat de prijs ongeveer gelijk uit komt maar ik kan het mis hebben.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 8 april 2011, 12:58:05 »
Overigens, het is leuk dat een stel mensen opa's oude Mamiya nog in de kast hebben staan die perfect werkt voor die 3 rolletjes per jaar of zo. Dat betekent niet dat het verstandig is hele oude meuk te gaan aanschaffen als eerste camera. Laat iemand eerst een betrouwbare en goede kopen en later eventueel iets ouds. Je raad iemand als eerste autotje ook geen 2CV aan, want die van opa deed het altijd zo goed...

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 8 april 2011, 12:54:37 »
Ik heb wat gemist zie ik  :D
Dit snap ik niet, hoe kan een groter formaat het zelfde kwaliteit hebben als een kleiner formaat?
Dat een kleiner formaat genoeg kwaliteit heeft is natuurlijk een ander verhaal...
Er zit natuurlijk wel verschil in kwaliteit. Alleen praktisch gezien ga je dat verschil nauwelijk opmerken. Tenzij op werkelijk enorme formaten gaat afdrukken of projecteren. In de praktijk hebben de meeste professionals genoeg aan MF, dan mag je aannemen dat dat voor jou ook voldoende is.

TC is inderdaad de planning juist omdat het die mogelijkheden heeft en ik wil het juist leren, ziet niet voor niks op de FVS.
De TC wordt niet mijn hoofd camera, daarvoor is digitaal APS-C genoeg en het makkelijkst voorlopig, de TC zal puur voor speciale projecten zijn.

Zal trouwens ook wel gaaf zijn om zo'n oude plaat camera te restaureren.  :)
Als een TC een bewuste keuze is, is MF geen optie lijkt mij. Een TC geeft enorm veel vrijheid aan instellingen. Hou echter rekening met een flink prijskaartje voor de camera zelf. En dan nog een duur en zwaar statief. En dan heb je nog geen foto gemaakt. Vlakfilm is duur om te kopen, duur om te ontwikkelen en duur om af te drukken. Hoeft geen probleem te zijn, maar hou hier rekening mee. Je zal niet de eerste zijn die in een "opwelling" een TC koopt, net aan 1 pakje vlakfilm volschiet en vervolgens weer met zijn/haar DSLR aan de slag gaat. En dan is het echt zonde van je geld. Bezint eer je begint. Een TC is heel duur, lastig om onder de knie te krijgen en enorm traag in gebruik.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #41 Gepost op: 8 april 2011, 06:33:41 »
Dit snap ik niet, hoe kan een groter formaat het zelfde kwaliteit hebben als een kleiner formaat?
Dat een kleiner formaat genoeg kwaliteit heeft is natuurlijk een ander verhaal...
precies, hebben of nodig hebben
Sterker nog, als je handig genoeg bent en genoeg tijd hebt, er circuleren diverse handleidingen om een TC volledig zelf te maken. Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik heb wel zelfbouw camera's gezien, zeer leerzaam.  8)
Ansel Adams

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 7 april 2011, 22:29:00 »

Er is een hele hoop oude MF rommel te koop helaas. Oude Bronica's, Mamiya's en Hasselblads e.d. Lijkt leuk en erg goedkoop, maar als je serieus met MF fotografie aan de slag wil, geen aanrader. Dergelijke camera's zijn gevoelig en hebben regelmatig onderhoud nodig om goed te functioneren. En ze missen een hoop moderne functies.

Wat heet oude rommel ik ben ontzettend blij met mijn in nieuwstaat verkerende Mamiya M645 hij dan al wel 29 jaar oud maar maar doet het zonder problemen, en ja het is behelpen hij mist het volgende:
Instelbare of auto witbalans
Automatische ISO instelling
AF scherpstelling
AF hulplicht
diafragmavoorkeur
sluitertijdvoorkeur

Maar dat is nou juist de charme terug naar de basis, zelf weer de foto maken en niet de camera het werk laten doen, als ik dat wil daar heb ik mijn Pentax K5 wel voor.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #39 Gepost op: 7 april 2011, 20:22:01 »
Ik heb wat gemist zie ik  :D

Met moderne film is het kwaliteitsverschil tussen MF en LF eigenlijk niet meer van belang.

Dat is waar. De vraag is alleen wat dan de meerwaarde van de TC is. Die zijn er wel (met name tilt-shift), maar als je dat niet gebruikt is een TC onnodig lastig in gebruik. Zeker voor iemand die er net mee begint, is een "standaard" MF camera vaak meer als goed genoeg. Tenzij je specifieke plannen hebt natuurlijk.
TC is inderdaad de planning juist omdat het die mogelijkheden heeft en ik wil het juist leren, ziet niet voor niks op de FVS.
De TC wordt niet mijn hoofd camera, daarvoor is digitaal APS-C genoeg en het makkelijkst voorlopig, de TC zal puur voor speciale projecten zijn.

Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #38 Gepost op: 7 april 2011, 16:03:55 »
Op de Mamiys (645 had ik dat al gezegd?) zitten alleen afdichtingen bij de filmdeksel achterop en die heb ik lang geleden, ik meen ergens rond 1984/85 vervangen door Neopreen, mede vanwege de poolreis (die uiteindelijk pas in 1991 zou plaatsvinden en niet verder kwam dan het puntje van Lapland), sindsdien nooit meer naar omgekeken en geen problemen mee gehad. Veder heeft de Mamiya geen meetzoeker en de sluitertijden kloppen echt, kan er ook niks aan doen.
Ansel Adams

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 7 april 2011, 15:44:19 »
De studio's waar ik kom, schieten enkel digitaal MF. Maar goed, we zijn het er over eens dat in dit verhaal het verschil tussen LF en MF de instelmogelijkheden zijn. Mijn mening is dat voor een beginner een LF camera iets te veel van het goede is als dit geen bewuste keuze is.

Maar je maakt mij niet wijs dat de afdichtingen na 30 jaar nog steeds helemaal in orde zijn. En dat de sluitertijden nog precies kloppen of de meetzoeker nog steeds helemaal correct is. Dergelijk camera's moeten af en toe onderhouden worden.

De 7II is inderdaad geen TC. Ik noemde het als een leuke instapper voor MF. Mijn persoonlijke mening is die iets makkerlijker in gebruik als andere MF camera's. Zeker als je al meetzoekers gewend bent.
De H1 leek mij in orde die paar keer dat ik hem in m'n vingers heb gehad. Maar ik heb er zelf nooit 1 gehad. Dus als jouw ervaring is dat deze niet goed is, geloof ik dat best.

Al wil ik wel mee gaan met Arax/Kiev. Dat is voor bijzonder weinig geld toch leuk speelgoed. Wil je verder, zul je naar iets anders moeten kijken, maar voor dat geld val je je er geen buil aan.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #36 Gepost op: 7 april 2011, 15:33:33 »
En hoeveel van de LF speeltjes worden er nog verkocht?
Kennelijk genoeg om op elke Photokina een hal te vullen met nieuwe producten op dat gebied.

Sowieso als je kijkt naar de verkoop van vlakfilm is het duidelijk dat merendeel is overgegaan op MF.
Met alle respect, elke  fotostudio gebruikt nog steeds in ruime mate technische camera's, met vlakfilm of een digitale achterwand. MF is dan ook in dat segment van de professionele studiofotografie geen alternatief.

Voor de kwaliteit van het negatief is MF meer als voldoende.
Het verschil tussen MF en TC zit in de verstelmogelijkheden, de kwaliteit van het negatief staat niet ter discussie hoewel daar uitgebreide discussies over denkbaar zijn.

Ik zie nog steeds geen reden om de topicstarter een LF toestel aan te praten.
Ik ook niet. Ik zie ook geen reden om de topicstarter onjuiste antwoorden te geven op niet gestelde vragen.

30 jaar geen onderhoud? Of je gebruikt je toestellen nauwelijks, of ze zijn rijp voor de sloop.
De Mamiya's zijn zeker 20 van die jaren vrijwel dagelijks in gebruik geweest, de laatste (die van de Noordkaap tot en met Vuurland mee is geweest) heb ik in maart 2008 met pensioen gestuurd toen de K20 uitkwam. Nu mogen ze alleen nog voor speciale taken naar buiten.

Vraag anders aan Mamiya zelf wat ze vinden van onderhoud, dan krijg je een eerlijk antwoord.
Zal ik doen, maar hij is eerlijk genoeg om te zeggen dat alles in orde is en dat geloof ik.

Een 7II is een stuk eenvoudiger als een LF camera in ieder geval. En naar mijn mening ook makkelijker als een H1 of iets dergelijks. Maar het is geen point-n-shoot, dat zeker niet. Maar dat moet je ook niet verwachten bij MF.
Nogmaals, de M7 is een hele goede en goed te hanteren camera maar geen alternatief voor een TC, qua gebruiksdoel niet te vergelijken. De Fuji H1 (waar ten onrechte Hasselblad op is geplakt)  is een beschamend stukje prutswerk met permanent falende elektronica dat binnen een jaar van de markt is gehaald, vandaar dat ze goedkoop op e-bay rondvliegen.

Terug on topic,ergens anders op het forum is de Arax genoemd (zij het in een ander verband) http://araxfoto.com/cameras/, dat is voor een paar centen ook leuk om te starten met MF en dan heb je iets nieuws. Reviews zoeken, ding moet zeker uitgetest worden.
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 7 april 2011, 15:29:57 »
Dát is helemaal juist.

Daarom bied ik Stefan ook aan, om bij mij met beide camera's te komen stoeien.
De TC is in het begin lastig, daarna zalig...

Ik hén een rolfilm-achterwand en een C/M 500, rolfilm heb ik in de koeling, vlakfilm ook, maar met 2 rolfilms  kan Stefan beide camera's uitproberen.

Kortom: Ik bied de mogelijkheid, aan hem de keuze.

Groet,
Ruurd

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 7 april 2011, 15:18:27 »
Dubbelvouwen  :)
Opzich is er voor een TC ook prima 120 spoel te krijgen. Alleen even juiste achterwand.

Dat is waar. De vraag is alleen wat dan de meerwaarde van de TC is. Die zijn er wel (met name tilt-shift), maar als je dat niet gebruikt is een TC onnodig lastig in gebruik. Zeker voor iemand die er net mee begint, is een "standaard" MF camera vaak meer als goed genoeg. Tenzij je specifieke plannen hebt natuurlijk.

asplx

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 7 april 2011, 15:17:26 »
En ook die komt op gezette tijden voorbij op MP.
Op de Tc gebruik ik zowel 4x5"als rolfilm.

Inderdaad, 4x5"is ook grootformaat.
Egenlijk bracht King mij met LF in gedachten op nóg grotere formaten, realiseerde ik me na het verzenden.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 7 april 2011, 15:13:17 »
4x5 is dus LF (Large format). Anders, leg mij eens uit hoe ik een 4x5" negatief op een 120 of 220 rolfilm krijg dan.

Dubbelvouwen  :)
Opzich is er voor een TC ook prima 120 spoel te krijgen. Alleen even juiste achterwand.

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 7 april 2011, 15:09:10 »
4x5 is dus LF (Large format). Anders, leg mij eens uit hoe ik een 4x5" negatief op een 120 of 220 rolfilm krijg dan.

asplx

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 7 april 2011, 15:01:31 »
Het moet me even van het hart, King, dat jij als eerste begint met een verhaal over LF, voor minder ingewijden: Large Format.

Noch de topic-opener, noch Buksbeest, noch Staal 571, nochondergetekende hebben het over dit formaat gehad. Het enige grote formaat dat is voorbijgekomen is 4x5" op de TC waar hij wle voor openstaat.
Waarom dan een hele uiteenzetting over verkrijgbaarheid en andere rimram, waar tot op dit moment niemand het over had, omdat het niet in de interessesfeer van de topic-opener ligt.

Vanuit onze praktijk geven we een aantal opties aan voor Stefan, die in zijn interessesfeer liggen.

Groeten
Ruurd