En hoeveel van de LF speeltjes worden er nog verkocht?
Kennelijk genoeg om op elke Photokina een hal te vullen met nieuwe producten op dat gebied.
Sowieso als je kijkt naar de verkoop van vlakfilm is het duidelijk dat merendeel is overgegaan op MF.
Met alle respect, elke fotostudio gebruikt nog steeds in ruime mate technische camera's, met vlakfilm of een digitale achterwand. MF is dan ook in dat segment van de professionele studiofotografie geen alternatief.
Voor de kwaliteit van het negatief is MF meer als voldoende.
Het verschil tussen MF en TC zit in de verstelmogelijkheden, de kwaliteit van het negatief staat niet ter discussie hoewel daar uitgebreide discussies over denkbaar zijn.
Ik zie nog steeds geen reden om de topicstarter een LF toestel aan te praten.
Ik ook niet. Ik zie ook geen reden om de topicstarter onjuiste antwoorden te geven op niet gestelde vragen.
30 jaar geen onderhoud? Of je gebruikt je toestellen nauwelijks, of ze zijn rijp voor de sloop.
De Mamiya's zijn zeker 20 van die jaren vrijwel dagelijks in gebruik geweest, de laatste (die van de Noordkaap tot en met Vuurland mee is geweest) heb ik in maart 2008 met pensioen gestuurd toen de K20 uitkwam. Nu mogen ze alleen nog voor speciale taken naar buiten.
Vraag anders aan Mamiya zelf wat ze vinden van onderhoud, dan krijg je een eerlijk antwoord.
Zal ik doen, maar hij is eerlijk genoeg om te zeggen dat alles in orde is en dat geloof ik.
Een 7II is een stuk eenvoudiger als een LF camera in ieder geval. En naar mijn mening ook makkelijker als een H1 of iets dergelijks. Maar het is geen point-n-shoot, dat zeker niet. Maar dat moet je ook niet verwachten bij MF.
Nogmaals, de M7 is een hele goede en goed te hanteren camera maar geen alternatief voor een TC, qua gebruiksdoel niet te vergelijken. De Fuji H1 (waar ten onrechte Hasselblad op is geplakt) is een beschamend stukje prutswerk met permanent falende elektronica dat binnen een jaar van de markt is gehaald, vandaar dat ze goedkoop op e-bay rondvliegen.
Terug on topic,ergens anders op het forum is de Arax genoemd (zij het in een ander verband)
http://araxfoto.com/cameras/, dat is voor een paar centen ook leuk om te starten met MF en dan heb je iets nieuws. Reviews zoeken, ding moet zeker uitgetest worden.