Auteur Topic: Jouw laatste aankoop deel (8)  (gelezen 111066 keer)

Offline SimonWillig

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis!
Re:Jouw laatste aankoop deel (8)
« Reactie #544 Gepost op: 12 mei 2011, 10:09:20 »
Kijk, dat wilde ik zien!

:clap2:
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #544 Gepost op: 12 mei 2011, 10:09:20 »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #543 Gepost op: 12 mei 2011, 10:08:28 »
Zucht.... Je hoeft helemaal geen rekening te houden met een verlengingsfactor: 80mm = 80mm en dat wordt op een DSLR niet anders.

Jan.

Ik moet wel ter dege rekening houden met de verlengings factor, als ik in een kleine studio sta kan het zijn dat ik met een 80 mm x factor 2.2 = 176 niet uit kom, omdat ik niet ver genoeg naar achteren kan, en dan een ander objectief moet kiezen bijvoorbeelde de 55 mm x 2.2 = 121

In een grote studio maakt het niet zo heel veel uit.

En ik weet niet wat de invloed is van de adapter omdat de lens op een adapter gemonteerd zit en die is weer in een T2 adapter geschroefd kwa extra lengte.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

• Gast
« Reactie #542 Gepost op: 12 mei 2011, 01:05:13 »
En om even terug te komen op Ruurd z'n verhaal: hier even een schematisch tekeningetje om e.e.a. te verduidelijken:

Jan.

Vrijwel helemaal goed, Jan.

Alleen de diffusor ligt onder de dia en de kant van de flitser is geheel open.
Om vals licht te vermijden, is voor een langere kubus gekozen, 15 cm dus, waar de spiegel in de breedte in past en in de lengte ruimte overhoudt als ware het een zonnekap.

Voor de opname gebruikte ik een 1:1 macro-objectief.

Voor het scherpstellen gebruikte ik een halogeen lampje, voor de opname een goedkoop afgedankt flitsertje.

Bedankt voor het maken van de schets, Jan. :toppie:

Groeten,
Ruurd

gnodde

• Gast
« Reactie #541 Gepost op: 12 mei 2011, 00:39:06 »
En om even terug te komen op Ruurd z'n verhaal: hier even een schematisch tekeningetje om e.e.a. te verduidelijken:

Jan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #540 Gepost op: 12 mei 2011, 00:06:37 »
Ik denk dat ik de 80 mm 2.8 voor de portretten ga gebruiken, ik ben er alleen nog niet achter met welke verlengings factor ik rekening moet houden, ergens dacht ik gelezen te hebben dat midden formaat objectieven op een APS-C camera een factor 2.2 hebben, maar of dat klopt?

Gr Peter
Die 80mm lens is gelijk aan elke andere 80mm lens. Hij is alleen wat groter, maar dat geeft niet want je gebruikt alleen een klein deel in het centrum van je lens omdat je niet zo'n grote sensor hebt als de filmrol waarvoor deze gemaakt is. Verder hoef je dus niks te gaan rekenen. Je kijkt gewoon eens door het kijkgaatje straks en dan zie je meteen wat je op de kiek gaat zetten.

gnodde

• Gast
« Reactie #539 Gepost op: 11 mei 2011, 23:54:54 »
Zucht.... Je hoeft helemaal geen rekening te houden met een verlengingsfactor: 80mm = 80mm en dat wordt op een DSLR niet anders.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #538 Gepost op: 11 mei 2011, 23:35:21 »
Citaat
Ik denk dat ik de 80 mm 2.8 voor de portretten ga gebruiken, ik ben er alleen nog niet achter met welke verlengings factor ik rekening moet houden, ergens dacht ik gelezen te hebben dat midden formaat objectieven op een APS-C camera een factor 2.2 hebben, maar of dat klopt?

Gr Peter

Zoiets, ja...

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #537 Gepost op: 11 mei 2011, 23:27:16 »
Da's mooi, ben benieuwd naar de ervaringen.

Vandaag de Mirex (mamiya 645 naar Pentax K ) adapter binnen gekregen, zit er perfect en professioneel uit ( geen hobby dingetje) , heb net even snel mijn 3 Mamiya M645 objectieven gepast en even een paar fotos gemaakt hier in huis.

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit moet even wennen aan de manier van werken, compositie bepalen- scherpstellen, diafragma instellen, groene knopje ( wat zit dat ding op de K5 op een Kl...te plek) dan weer kijken of je composiet nog is zoals je gedacht hebt dan afdrukken, het werkt toch nog anders als op mijn analoge Mamiya 645  

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #536 Gepost op: 11 mei 2011, 22:45:24 »
Ja, klopt!
Sinds het Toyota Production System zijn intrede heeft gedaan in de gehele Japanse industrie, zijn hun producten alleen maar beter geworden.
Zij beseften in die tijd ook ('50-'60-er jaren) dat ze de kwaliteit moesten verbeteren anders zouden ze het niet redden in de rest van de wereld. En geloof me, de Japanse koper is stront verwend. Zij verwachten steeds meer voor minder geld.
Wij leveren aan Japanse klanten en die zijn vele malen kritischer dan de Duitse, hoewel je dat niet zou verwachten.
Koreanen zijn al waar de Japanners een paar jaar geleden waren. Hyundai/Kia, misschien niet direct de auto's waar je warm voor loopt, maar goede kwaliteit tegen betaalbare prijzen. Ook Samsung is een goed voorbeeld. Nu lachen we om Chinese kwaliteit maar ook de chinezen timmeren hard aan de weg om dat te verbeteren.
Maar wat nog niet te copieren is, is de Japanse mentaliteit: hogere toewijding tegen zelfde beloning. En daarom, ondanks dat er meer en meer buiten Japan geassembleerd wordt, zijn de producten die in Japan gebouwd worden nog altijd beter.

Helemaal juist.
De Chinezen zijn binnen 5 jaar waar de Japanners nu zijn.
Daar lopen wij verwende Europeanen enorm achter. Wij zullen voor wat betreft kwaliteit en met name klanttevredenheid echt een slag moeten maken om niet achter te raken op Aziatische landen.
Neem bijvoorbeeld de horeca en hotels. Daar waar je in Aziatische landen jezelf nog welkom voelt, voel je jezelf in Europa soms alleen maar "lastig". Ze pleuren je koffie of eten na lang wachten op tafel, je eten komt als je de koffie al op hebt (als je geluk hebt) en bediening is vaak gewoon lomp.

X-Ray

• Gast
« Reactie #535 Gepost op: 11 mei 2011, 20:50:31 »
Ik kan me de tijd herinneren dat je voor een dergelijke opmerking de grond in gelachen zou worden  ;D

Ja, klopt!
Sinds het Toyota Production System zijn intrede heeft gedaan in de gehele Japanse industrie, zijn hun producten alleen maar beter geworden.
Zij beseften in die tijd ook ('50-'60-er jaren) dat ze de kwaliteit moesten verbeteren anders zouden ze het niet redden in de rest van de wereld. En geloof me, de Japanse koper is stront verwend. Zij verwachten steeds meer voor minder geld.
Wij leveren aan Japanse klanten en die zijn vele malen kritischer dan de Duitse, hoewel je dat niet zou verwachten.
Koreanen zijn al waar de Japanners een paar jaar geleden waren. Hyundai/Kia, misschien niet direct de auto's waar je warm voor loopt, maar goede kwaliteit tegen betaalbare prijzen. Ook Samsung is een goed voorbeeld. Nu lachen we om Chinese kwaliteit maar ook de chinezen timmeren hard aan de weg om dat te verbeteren.
Maar wat nog niet te copieren is, is de Japanse mentaliteit: hogere toewijding tegen zelfde beloning. En daarom, ondanks dat er meer en meer buiten Japan geassembleerd wordt, zijn de producten die in Japan gebouwd worden nog altijd beter.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #534 Gepost op: 11 mei 2011, 19:54:45 »
Wat in Japan gemaakt is, is beter. Helaas maar waar.
Ik kan me de tijd herinneren dat je voor een dergelijke opmerking de grond in gelachen zou worden  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

gnodde

• Gast
« Reactie #533 Gepost op: 11 mei 2011, 19:52:11 »
Jan, bedankt! Als je een vrouw was had ik je gezoend.  ;)

En als jij een vrouw was (het liefst een jonge, mooie...), dan had ik me graag laten zoenen. Maar gezien de huidige omstandigheden...  :cooll:

Jan.

X-Ray

• Gast
« Reactie #532 Gepost op: 11 mei 2011, 18:20:35 »
Zou ik me niet druk om maken. Van de FA serie heb je oudere uit Japan, maar de claim dat die beter zijn is denk ik eerder berustend op het feit dat door de jaren heen de SMC coating op de lens verandert is. Van de FA 31mm zouden er 5 verschillende versies zijn. De Limited serie is bijzonder goed en in Silver ook nog eens heel mooi.

Wat in Japan gemaakt is, is beter. Helaas maar waar.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #531 Gepost op: 11 mei 2011, 18:09:56 »
Ze zijn dan natuurlijk wel allemaal made in Vietnam.. moet ik daar nu eigenlijk nog rekening mee houden?
Zou ik me niet druk om maken. Van de FA serie heb je oudere uit Japan, maar de claim dat die beter zijn is denk ik eerder berustend op het feit dat door de jaren heen de SMC coating op de lens verandert is. Van de FA 31mm zouden er 5 verschillende versies zijn. De Limited serie is bijzonder goed en in Silver ook nog eens heel mooi.

patrick91

• Gast
« Reactie #530 Gepost op: 11 mei 2011, 17:49:15 »
Ze zijn dan natuurlijk wel allemaal made in Vietnam.. moet ik daar nu eigenlijk nog rekening mee houden?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #529 Gepost op: 11 mei 2011, 17:48:13 »
Ik ging toch eerst naar olympus dacht ik?

met 599 is booms 100 euro duurder dan looman.. edwin krijgt met een ruime week "als het goed is" wat van de zilveren limited lenskes binnen.
Ik ben benieuwd, geen idee hoeveel lensjes er zijn, er zouden er van elk 500 gemaakt worden. Een E-5 is zeker ook heel mooi.

patrick91

• Gast
« Reactie #528 Gepost op: 11 mei 2011, 17:42:41 »
Ik ging toch eerst naar olympus dacht ik?

met 599 is booms 100 euro duurder dan looman.. edwin krijgt met een ruime week "als het goed is" wat van de zilveren limited lenskes binnen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #527 Gepost op: 11 mei 2011, 16:25:51 »
Mijn laatste aankoop:
Pentax 31 ltd. 1.8 Zwart en made in Japan.
Is dit iets voor je? http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/323/0/11211/Pentax-70mm-2.4-Limited-smc-DA-%28zilver%29.html

Op voorraad, maar mijn budget is op. Wil die wel van je overnemen als je naar Sony vertrekt :D

Buksbeest

• Gast
« Reactie #526 Gepost op: 11 mei 2011, 14:37:19 »
Met nadruk op "voorlopig"  :evil:

Jan.

Nou dat bleek idd van hele korte duur.
Zojuist binnen gekregen:

Asahi Pentax S1a
Super-Takumar 55mm F2.0
28mm lens F2.8 (merk ?)
Soligor 135mm F2.8
Teleconverter 2x
Opbouwlichtmeter
Geelfilter
En dit alles in een erg mooie koffer.

Jan, bedankt! Als je een vrouw was had ik je gezoend.  ;)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #525 Gepost op: 10 mei 2011, 21:31:05 »
die zag ik laatst in de aanbieding voor 545 euro, maar helaas is de actie voorbij.

http://cgi.ebay.nl/SIGMA-fur-Pentax-8-16mm-F4-5-5-6-DC-HSM-NEU-/380338540087?pt=DE_Foto_Camcorder_Objektive&hash=item588df18e37

Net boven de 500 euro klaar (nieuw). SRS is helaas door zijn voorraad heen en ook een andere Britse aanbieder heeft geen 8-16mm's voor 450 euro lijkt het. Is eigenlijk de enige Sigma die op mijn lijst stond die ik dan toch niet heb aangeschaft. Of beter gezegd, wel heb aangeschaft maar door leveringsproblemen toen maar heb gecanceld.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #524 Gepost op: 10 mei 2011, 21:24:22 »
Morgen gaat de 31 op de post.. eindelijk iets leuks doen met de K5.. staan nu pas 10 clicks op :)
Intussen denk ik hard na over de aankoop van een groothoek, de 8-16 van sigma maakt een goede kans alleen zou ik die liever 2e hands kopen maar die kans is niet groot..
die zag ik laatst in de aanbieding voor 545 euro, maar helaas is de actie voorbij.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #523 Gepost op: 10 mei 2011, 21:16:26 »
Morgen gaat de 31 op de post.. eindelijk iets leuks doen met de K5.. staan nu pas 10 clicks op :)
Intussen denk ik hard na over de aankoop van een groothoek, de 8-16 van sigma maakt een goede kans alleen zou ik die liever 2e hands kopen maar die kans is niet groot..

Heb je hiervoor al een keer een UWA gehad? De 10-20mm is al een hele opgave om mee aan de slag te gaan, dat zal bij de 8-16mm alleen maar lastiger zijn.

patrick91

• Gast
« Reactie #522 Gepost op: 10 mei 2011, 21:08:08 »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #521 Gepost op: 10 mei 2011, 19:44:26 »
De postings over TNT perikelen heb ik afgesplitst van dit topic, omdat het teveel off-topic werd.
Maar ik denk dat een apart topic hierover (helaas!) wel een plaats verdient.
Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21296.0

Goed gedaan Jongeman :toppie:

Er is toch wel een behoefte aan om hier een apart topicje voor te maken.
Want ze maken het wel erg bont bij TNT.
Zo kan iedereen zijn klacht in dat Topic deponeren,en dan kijken we eens over een Jaar wat er allemaal is verzameld :good:

JohnieS

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #520 Gepost op: 10 mei 2011, 19:37:13 »
De postings over TNT perikelen heb ik afgesplitst van dit topic, omdat het teveel off-topic werd.
Maar ik denk dat een apart topic hierover (helaas!) wel een plaats verdient.
Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21296.0
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1