Ik kan me de tijd herinneren dat je voor een dergelijke opmerking de grond in gelachen zou worden 
Ja, klopt!
Sinds het Toyota Production System zijn intrede heeft gedaan in de gehele Japanse industrie, zijn hun producten alleen maar beter geworden.
Zij beseften in die tijd ook ('50-'60-er jaren) dat ze de kwaliteit moesten verbeteren anders zouden ze het niet redden in de rest van de wereld. En geloof me, de Japanse koper is stront verwend. Zij verwachten steeds meer voor minder geld.
Wij leveren aan Japanse klanten en die zijn vele malen kritischer dan de Duitse, hoewel je dat niet zou verwachten.
Koreanen zijn al waar de Japanners een paar jaar geleden waren. Hyundai/Kia, misschien niet direct de auto's waar je warm voor loopt, maar goede kwaliteit tegen betaalbare prijzen. Ook Samsung is een goed voorbeeld. Nu lachen we om Chinese kwaliteit maar ook de chinezen timmeren hard aan de weg om dat te verbeteren.
Maar wat nog niet te copieren is, is de Japanse mentaliteit: hogere toewijding tegen zelfde beloning. En daarom, ondanks dat er meer en meer buiten Japan geassembleerd wordt, zijn de producten die in Japan gebouwd worden nog altijd beter.