Een belangrijk punt bij een NAS is het aantal slots. De meest verkochte zijn van het type met twee sloten (bays) waarbij je kunt kiezen voor RAID0, RAID1 of JBOD. Met RAID1 heb je een mirror en dus een backup van je data, maximale opslagcapaciteit is dus die van 1 schijf. In de duurdere klasse heb je 4 of meer bays. Bij deze typen heb je alle RAID variaties waaronder het veel gebruikte RAID5. Zelf heb ik vorig najaar een QNAP TS-410 gekocht, een 4-bays NAS met veel functionaliteit (naast opslag ook webserver, mediaserver etc.). Vier sloten wil je ook vullen met 4 schijven (voor RAID5) en dan is het een flinke investering, zeker als je kiest voor 4x2TB, waarvan er in RAID5 zo'n 5,7 TB overblijft. Ben je ook liefhebber van muziek en films dan is zo'n dikke opslagcapaciteit heel prettig. Gaat het alleen om foto's dan is een 2-bay NAS ook prima. Waar je wel op moet letten is de snelheid van datatransfer, de goedkopere type hebben langzamere hardware en komen vaak niet boven de 5 MB/s en dat is erg traag bij het kopiëren over het netwerk. De duurdere modellen komen al gauw op 15-20MB/s, professionele modellen op 60-80MB/s. De TS-410 haalt in de praktijk tussen de 15-19 MB/s en ik zou het niet langzamer willen. Ik draai alle data vanaf de NAS, ook tijdens fotobewerking etc. en dat gaat goed.
Heb je een of meerdere Macs: dan kun je de NAS ook als opslagmedium gebruiken voor de TimeMachine. Werkt bij mij prima.