Auteur Topic: NAS server  (gelezen 4406 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:NAS server
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2011, 19:52:06 »
Dat is mooi om te horen.
Even kijken wat de mogelijkheden zijn dan.

Volgens mijn bied een RAID5 of RAID10 de beste mogelijkheden of niet?
Ben bang dat je niks van de extra snelheid zal merken.

Hmmmm you know you might even make a media-center for your TV and use that as a NAS maybe....
AMD heeft net wat nieuwe APU's uitgerold die misschien perfect voor zijn.

Deze ziet er wel goed uit http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=qSoDxhM5mAk1F607
Misschien iets te veel voor NAS... ^^;

Deze is beter http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=9BmKhMwWCwqyl1lz&templete=2
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 23:11:41 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2011, 19:52:06 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2011, 19:44:15 »
@Anhv: heel stabiel .....performance is prima, mede door de dual-core processor.

Ik blog voor een select publiek. Ik heb een 60mbit breedband verbinding met een 6mbit upload.
Voldoet prima natuurlijk. Een echt grote load wil ik niet eens. Maar ik kan altijd uitwijken naar een virtuele server. Ik heb er eentje in een data-center in Doetinchem staan.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2011, 18:48:00 »
Allemaal bedankt voor deze serieuze en bruikbare tips en uitleg.
Ik ga het een en ander eens uitzoeken en weet waar ik rekening mee moet houden. :toppie:

Groeten johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2011, 16:03:28 »
*) webserver voor mijn eigen php/mysql applicaties
*) webserver voor mijn blog
*) webdav server om mijn bestanden te ontsluiten op het internet (kan overal ter wereld bij mijn bestanden komen)
(ben nu bezig mijn eigen private cloud te bouwen ook op basis van ubuntu, zodat ik straks nog meer functionaliteiten heb)
*) voor de kenners; draai sabnzbplus ;-)
Daarom alleen zal ik wel een Nas willen hebben, en ja ik kan sabnzb  :)

Is de NAS een beetje stabiel, "voel" je het als er een paar mensen je site bezoeken?
Mijn vader heeft nu al glasvezel en wij krijgen het binnen een paar jaar dus het wordt allemaal wat interesanter.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2011, 15:50:19 »
Ik maak al weer langere tijd gebruik van een Synology DS107. Een NAS met een bay, voorzien van een 1 TB schijf.
In mijn (draadloze) netwerk hangen twee laptops, een ASRock ION 330HT-BD (voor de TV in de woonkamer) en een ACRyan PlayOn HD Mini (voor de TV op de slaapkamer). Deze DS107 is voor mijn gebruik ideaal. De software, thans versie DSM 3.0, wordt binnenkort vernieuwd naar DSM3.1, welke zich thans in de betafase bevindt. Omdat ik SABNZBD+ op de DS107 heb geïnstalleerd wordt al de content van usenet op de NAS gezet. In een nachtje haal ik meerdere DVD's binnen. Ik gebruik mijn NAS vooral voor de opslag van films, e.d.

Aan mijn NAS heb ik nog een externe USB schijf hangen, welke ik gebruik als backup voor mijn foto's.

Ideaal een NAS. Maar bezint eer ge begint. Enige pc en netwerkkennis is wel handig meegenomen........... :-\
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2011, 12:03:36 »
NAS = Network Attached Storage

Deze varieren van goedkoop tot duur, van zelfbouw tot kant en klaar.

De eenvoudige versie hebben 1 disk in een behuizing. Een eenvoudig besturingssysteem (meestal een Linux variant) waarmee de disk bereikbaar wordt gemaakt. De duurdere bevatten meerdere disken, software met meer functionaliteit, etc, etc.....

Ik heb een zelfbouw NAS op basis van een dual-core Atom processor. Als besturingssysteem draai ik Ubuntu versie 10.
Ik heb 4 2TB schijven onder RAID5. De disken zijn hot-swappable (je kunt ze uit een draaiende machine halen en vervangen). Het is een softwarematige raid. Ik kan een 2TB disk eruit halen en vervangen door een grotere, waardoor mijn effectieve diskruimte vergroot wordt.

Mijn NAS heeft meerdere functionaliteiten:

*) backup voor mijn desktop hdd (alle fotobestanden)
*) webserver voor mijn eigen php/mysql applicaties
*) webserver voor mijn blog
*) webdav server om mijn bestanden te ontsluiten op het internet (kan overal ter wereld bij mijn bestanden komen)
(ben nu bezig mijn eigen private cloud te bouwen ook op basis van ubuntu, zodat ik straks nog meer functionaliteiten heb)
*) voor de kenners; draai sabnzbplus ;-)

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2011, 11:59:30 »
Een belangrijk punt bij een NAS is het aantal slots. De meest verkochte zijn van het type met twee sloten (bays) waarbij je kunt kiezen voor RAID0, RAID1 of JBOD. Met RAID1 heb je een mirror en dus een backup van je data, maximale opslagcapaciteit is dus die van 1 schijf. In de duurdere klasse heb je 4 of meer bays. Bij deze typen heb je alle RAID variaties waaronder het veel gebruikte RAID5. Zelf heb ik vorig najaar een QNAP TS-410 gekocht, een 4-bays NAS met veel functionaliteit (naast opslag ook webserver, mediaserver etc.). Vier sloten wil je ook vullen met 4 schijven (voor RAID5) en dan is het een flinke investering, zeker als je kiest voor 4x2TB, waarvan er in RAID5 zo'n 5,7 TB overblijft. Ben je ook liefhebber van muziek en films dan is zo'n dikke opslagcapaciteit heel prettig. Gaat het alleen om foto's dan is een 2-bay NAS ook prima. Waar je wel op moet letten is de snelheid van datatransfer, de goedkopere type hebben langzamere hardware en komen vaak niet boven de 5 MB/s en dat is erg traag bij het kopiëren over het netwerk. De duurdere modellen komen al gauw op 15-20MB/s, professionele modellen op 60-80MB/s. De TS-410 haalt in de praktijk tussen de 15-19 MB/s en ik zou het niet langzamer willen. Ik draai alle data vanaf de NAS, ook tijdens fotobewerking etc. en dat gaat goed.

Heb je een of meerdere Macs: dan kun je de NAS ook als opslagmedium gebruiken voor de TimeMachine. Werkt bij mij prima.

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
NAS server
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2011, 11:32:05 »
Hallo,

Heel af en toe zie ik het woord NAS voorbij komen. Maar ervaringen met deze vorm van opslag
kom ik eigenlijk niet tegen op het forum.

Dus de vraag... Wie heeft een NAS en wat zijn jullie ervaringen.

M.vr.gr Johan.
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1