Auteur Topic: Grijs kaart hoe en wat?  (gelezen 3896 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Grijs kaart hoe en wat?
« Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2011, 21:42:44 »
Grijskaart wordt gebruikt voor de algemene belichting en niet het contrast.

Als je bijvoorbeeld een sneeuw-landschap fotografeert dan wilt de camera van al dat wit grijs maken dus moet je over belichten om tot een goeie belichten te komen.
Als je een grijskaart gebruikt kan je daar de belichtings-waarde van oppakken en daarmee werken.

Meestal kan je me de software de RGB (rood, groen blauw) waarden af lezen van de pixel als het goed is moet die voor alle RGB waardes 128 aangegeven. Dan heb je neutraal grijs en goeie belichting.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2011, 21:42:44 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #29 Gepost op: 16 januari 2011, 21:21:28 »
Mooie discussie heren, zo zie ik maar dat er voor mij nog veel te leren is....................

Nog even een geheimpje verklappen: tot nu toe heb ik met de K5 alleen nog maar AWB gebruikt, geheel tegen mijn gewoonte in, omdat het gewoon heel goed werkt. Daarna in Gimp nog een beetje naar smaak aanpassen, en de kwaliteit is meteen fijn............
Ik heb 2 x een grijskaart meegefotografeerd, maar kon alleen maar constateren dat het grijs mooi grijs was.........

Maar begrijp ik het nou goed als jullie de grijskaart als lichtmeting gebruiken om het contrast (wit-zwart) goed te krijgen, of lul ik dan helemaal uit mijn nek?

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2011, 21:05:44 »
nee helaas gaat dat niet, je hebt wel dat bereik omdat te doen maar je foto ziet er anders uit dan dat je daad werkelijk met een hele lichtstop zal onder of over belichten. Dus als je en foto een licht stop lichter maakt heb je kwaliteit verlies (donkerder is een ander verhaal)
Als het niet zo was dan is er ook geen reden om naar rechts te belichten (ETTR).
Helemaal gelijk heb je! Starten met een goed bestand zoals ik zei is een goed begin. Hup naar de winkel voor een K-5 ;D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2011, 20:32:58 »
O maar in RAW kun je met een goed bestand redelijker wijs wel een hele lichtstop aanpassen.
nee helaas gaat dat niet, je hebt wel dat bereik omdat te doen maar je foto ziet er anders uit dan dat je daad werkelijk met een hele lichtstop zal onder of over belichten. Dus als je en foto een licht stop lichter maakt heb je kwaliteit verlies (donkerder is een ander verhaal)
Als het niet zo was dan is er ook geen reden om naar rechts te belichten (ETTR).
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2011, 20:23:29 »
Gelukkig kan je als je in RAW schiet de witbalans veranderen wat je wilt, kan je dat ook met de belichting?
O maar in RAW kun je met een goed bestand redelijker wijs wel een hele lichtstop aanpassen.

asplx

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2011, 20:15:47 »
Alleen al daarom fotografeerde ik op Ilford en Fuji. Juist omdat iedereen Kodak gebruikte. :cheer:

Wat de standaard betreft: Misschien niet meer, maar de Kodak grijskaart is toch jarenlang de basis geweest van de lichtmeting.
Sterker nog: Ik heb nog nooit anders gezien, gehoord en gelezen.  ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2011, 19:45:29 »
Kodak bepaalt de standaard niet  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2011, 19:23:48 »
Had het iets anders moeten stellen.
Waarom meten we van 18% grijs kaart terwijl de lichtmeter op 12/13% is geijkt?
Waarom meten we met lichtmeters, die niet meer overeenkomen met de ijking op de Kodak-grijskaart?

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2011, 19:18:52 »
Gewoon: De vinding van meneer Eastman omtrent de kleurinderuk  en densiteitsindruk dateert van ver voor 1971.
Maar zoals ik al zei: de tijden veranderen  ;)
Had het iets anders moeten stellen.
Waarom meten we van 18% grijs kaart terwijl de lichtmeter op 12/13% is geijkt?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2011, 18:36:46 »
Citaat
Waarom we 18% waarde gebruiken voor de grijskaart... geen idee, komt waarschijnlijk van de printer wereld.

Gewoon: De vinding van meneer Eastman omtrent de kleurinderuk  en densiteitsindruk dateert van ver voor 1971.
Maar zoals ik al zei: de tijden veranderen  ;)

Citaat van: hansli
Leuk om te weten dat je met een grijskaart de belichting kunt meten,

Sterker nog: Hij is er voor ontworpen en bedeld.

Citaat
maar ik blijf erbij dat het voor mij het ideale ding is voor de witbalans,

Dat ontken ik ook niet, sterker nog; juist in de grijstonen kun je de kleurzweem herkennen. Zie hierboven.

Citaat
en ik heb uit de uitleg hier verder ook niet kunnen lezen hoe jullie een natuurlijke witbalans krijgen; de meesten van jullie doen er een gooi naar, op smaak gebaseerd, maar ik hou nu een maal heel erg van naturel.

In zoverre doe ik er een gooi naar, dat ik uitga van gemiddelden zoals die bekend zijn. Eventueel kan ik de kleurtemperatuurmeter raadplegen, omdat die bij mijn lossen Gosen-meter zat.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2011, 17:56:29 »
Leuk om te weten dat je met een grijskaart de belichting kunt meten, maar ik blijf erbij dat het voor mij het ideale ding is voor de witbalans, en ik heb uit de uitleg hier verder ook niet kunnen lezen hoe jullie een natuurlijke witbalans krijgen; de meesten van jullie doen er een gooi naar, op smaak gebaseerd, maar ik hou nu een maal heel erg van naturel.

Ik doe dus wat er in het volgende filmpje beschreven wordt:

http://www.youtube.com/watch?v=Lwq1nIlLD1E

Voor de belichtingsmeting gebruik ik de mogelijkheden die de camera zelf biedt, en natuurlijk nabewerking op de computer.

hansli

Wit en zwartpunt bepalen in Photoshop dmv levels en treshhold is niet echt een gooi er naar doen, het is vrij accuraat. Als je alleen levels gebruikt en dus gokt wat het witste of zwartste punt is zal het een stuk minder accuraat maar daar heb je de Treshhold-mogelijkheid voor in Photoshop. Maar goed hoe accuraat wil je de witbalans hebben? Zoals gezegd, er zijn genoeg foto's die beter overkomen met een warmere of koelere kleurtemperatuur dan je via de witbalans hebt ingesteld.

Kom zelf overigens weinig witbalansproblemen tegen in mijn foto's maar als ik een kleurzweem tegen kom is gebruik maken van de mogelijkheden van Photoshop wel een uitkomst.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2011, 17:50:01 »
Hansli de grijskaart is ontworpen om de belichting te meten, dat je ook het witbalans er van kan meten is zeker een mooi extraatje maar niet waar het voor bedoelt/ontworpen is. Daarom wordt het niet uitgelegd.

Best wel grappig dat je ons van beschuldig met de wit balans te smijten terwijl jij precies het zelfde doet met de belichting.
Gelukkig kan je als je in RAW schiet de witbalans veranderen wat je wilt, kan je dat ook met de belichting?

Het is leuk dat het voor jou werkt en zeker ook blijven gebruiken want het is geen slechte gewoonte maar voor mij is de witbalans niet kritische om perfect te krijgen.
Trouwens over witbalans, zien onze ogen niet in daglicht dus 5600k, als je iets natuurlijks wilt moet je dus gewoon de camera daarop laten staan of niet?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2011, 17:27:46 »
Leuk om te weten dat je met een grijskaart de belichting kunt meten, maar ik blijf erbij dat het voor mij het ideale ding is voor de witbalans, en ik heb uit de uitleg hier verder ook niet kunnen lezen hoe jullie een natuurlijke witbalans krijgen; de meesten van jullie doen er een gooi naar, op smaak gebaseerd, maar ik hou nu een maal heel erg van naturel.

Ik doe dus wat er in het volgende filmpje beschreven wordt:

http://www.youtube.com/watch?v=Lwq1nIlLD1E

Voor de belichtingsmeting gebruik ik de mogelijkheden die de camera zelf biedt, en natuurlijk nabewerking op de computer.

hansli

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2011, 17:21:31 »
De grijskaart is inderdaad bedoeld om de belichting te meten en daartoe ook ontworpen.
De grijskaart geeft het gemiddelde weer aan tinten, die onze ogen waarnemen en dat blijt 18% grijs te zijn.
Er zijn evenwel mensen die zeggen dat dat 13% is, maar ik heb 18% geleerd.
Op deze waarde zijn alle lichtmeters en camera-automatieken geijkt, evenals printers in fotolabs.
Bijna goed, 18% is inderdaad middel grijs als, dus 50% zwart en 50% wit en wordt inderdaad gebruikt voor printers.
Lichtmeters daar in tegen niet.

De ANSI PH3.49-1971 , voor de mensen die niet van afkortingen houden American National Standard for General-Purpose Photographic Exposure Meters http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=7690.
1971 Slaat op de tijd wanneer de regel is in gegaan dus dit waar al waar sinds 1971 en waarschijnlijk is het gebaseerd op een oude regel, want ANSI is een paar keer van naam veranderd.
De ANSI geeft aan als standaard 30 +/- 5 voor de constante C, omgerekend komt dat dan op 12.3% en als je dan terug rekent komt dit ook overeen met de Sunny 16 regel.

Voor als je me niet geloof, veel plezier met rekenen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Light_meter

Je kan ook een foto nemen van een wit papier, de meter maakt dat dan de grijs-waarde waarop die meet.
18% grijs is 128,128,128 in RGB waardes, 12% was 117,117,117 zo uit m'n hoofd.

Waarom we 18% waarde gebruiken voor de grijskaart... geen idee, komt waarschijnlijk van de printer wereld.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2011, 17:34:56 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2011, 17:14:09 »
't Zit jullie Belgen ook niet mee...
Halve land onder water,
Bijna het wereldrecord kabinet-formeren
Overstap van Pentax naar ucheucheuche Nikon [einde kuchmodus]

Maar goed, dat er Pentaxforum is, Eljakim....
Die tranen zullen we hier wel opvangen... anders komt de Maas nóg hoger te staan...

Groeten,
Ruurd

elkim

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2011, 17:08:27 »
oepsie  :schaam:
ja Ruurd 't is afzien kerel,   :cheer:

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2011, 16:58:51 »
Citaat van: Eljakim
he tweernt anders wel perfect , maar dat dode een grijskaart natuurlijk ook  ;)

Is dit Nikoniaans? :o :o
Werkt dat zó snel ???
:evil:

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2011, 16:52:57 »
Met Photoshop kom je een heel eind als je een accurate witbalans wilt hebben. Het juiste wit en zwartpunt bepalen in Photoshop is wel een klusje als de balans echt niet in orde is maar meestal kan je redelijk goed afgaan op de AWB.

Perfecte witbalans hoeft voor mij overigens in veel gevallen niet. Vaak is juiste wat meer warmte of een koelere foto beter toonbaar dan een foto met de juiste witbalans.

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2011, 16:45:22 »
Mwoah........

Ik begrijp dat ik hier 1 van de weinigen ben die een grijskaart voor witbalans gebruikt?????????????

Toch erg raar; hoe zetten jullie de witbalans van je camera als je geen AWB gebruikt???????

Jullie gaan me toch niet vertellen dat een grijskaart niet een prima middel is om een perfecte witbalans te krijgen?????

hansli

De grijskaart is inderdaad bedoeld om de belichting te meten en daartoe ook ontworpen.
De grijskaart geeft het gemiddelde weer aan tinten, die onze ogen waarnemen en dat blijkt 18% grijs te zijn.
Er zijn evenwel mensen die zeggen dat dat 13% is, maar ik heb decennia terug 18% geleerd, maar de tijden veranderen.
Op deze waarde van 18% grijs zijn alle lichtmeters en camera-automatieken geijkt, evenals printers in fotolabs.

Voor wat beteft hoe ik mijn witbalans instel? 6500 K, vast ingesteld, tenzij...
Een goede reden om met de grijskaart de witbalans in te stellen, ligt hem in het feit, dat kleurzwemen zichtbaar worden in het grijs en minder in het wit of zwart.
Daarom:
Tegelijk een opmerking over grijs karton uit de (kantoor)boekhandel: Door de onbekende samenstelling van de inkt ervan, kan er bij het fotogragferen op dit materiaal een kleurzweem ontstaan in de foto, als op deze achtergrond geijkt wordt.  :(
Gebruik je de officiële grijskaart van Kodak, dan is deze neutraal van kleur.

De gemideelde kleurtempoeratuur van daglicht bedaagt 6500 K. Wil je binnen sfeerfoto's maken, dan moet de camera ook op daglicht worden ingesteld, anders wordt de kleur van het lamplicht weggenomen in de opname.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2011, 16:55:12 door asplx »

gnodde

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2011, 04:51:26 »
he tweernt anders wel perfect , maar dat dode een grijskaart natuurlijk ook ;)

Hij stapt over op Ni*** en begint direct wartaal uit te slaan  ;) :D

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2011, 00:05:58 »
Toch erg raar; hoe zetten jullie de witbalans van je camera als je geen AWB gebruikt???????

Jullie gaan me toch niet vertellen dat een grijskaart niet een prima middel is om een perfecte witbalans te krijgen?????
Staat altijd op AWB hier doet het behoorlijk goed met dag licht.
Maar ik gebruik wb als creatief middel dus voor mij hoeft die niet perfect te zijn.
Met portret is het mooier als wb iets warmer is bijvoorbeeld, gebruik meestal oog wit van de persoon voor de meting ;)

Niemand gaat dat zeggen maar van een wit papier kan je ook aardig goed de witbalans van meten dus ja, voor mij ieder geval niet belangrijk en niet de rede om een grijskaart te kopen. Maar dat ben ik, ik doe nog wel meer gekke dingen  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

elkim

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2011, 23:53:58 »
nee hoor ik gebruik ook een soort grijskaart
de Spidercube

http://spyder.datacolor.com/product-cb-spydercube.php

maar moet eerlijk toegeven dat ik hem te weinig gebruik
het  werkt anders wel perfect , maar dat doet een grijskaart natuurlijk ook ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2011, 17:07:22 door Eljakim »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2011, 23:50:37 »
Mwoah........

Ik begrijp dat ik hier 1 van de weinigen ben die een grijskaart voor witbalans gebruikt?????????????

hansli
Ik heb pas sinds kort zo'n grijskaart, maar gebruik het wel voor de witbalans. Overigens nog niet gebruikt om die in de camera aan te passen, maar voor thuis voor de RAW te ontwikkelen.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2011, 23:33:21 »
Mwoah........

hansli

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2011, 14:30:18 »
Ik heb hem ook standaard op 2/3 over belichting staan maar ik gebruik nooit een grijskaart, gebruik altijd de histogram en belicht dan naar rechts.

De enigste kaart die ik zal kopen voor digitaal zal een colochecker zijn, dat is een kaartje met verschillende kleuren en grijswaardes erop en is bedoelt om een kleurprofiel te maken.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ