@stefan:
meestal begrijp ik je verhalen uitstekend Stefan, maar dit verhaal ontgaat me een beetje.
Ik doe met een grijskaart maar 2 dingen: of ik fotografeer hem mee om in de RAW-bewerking een referentiekader te hebben, of ik stel met een grijskaart de witbalans op de camera automatisch in.
@John: zet de camera aan in bv AV-mode, zorg dat de belichting goed ingesteld staat; handig is om de AF even uit te zetten;
kies het menu witbalans (op K10/ 20 onder de FN-knop, bij k-r/x/5/7 de linkerknop op de vierwegregelaar): kies handmatig: 1 x naar rechts doorklikken; grijskaart zo voor de camera houden dat het licht dat op het te fotograferen object valt ook op de grijskaart valt; sluiterknop indrukken; de camera laat je nu zien hoe het grijs eruitzag vóór het instellen; als je nu OK drukt laat de camera je zien hoe het grijs er na aanpassing uit komt te zien. Als het goed is lijkt de kleur op de kleur van je grijskaart.
Let op: bij iedere verandering in de lichtsituatie moet je de camera opnieuw instellen.
Als je alleen maar een grijskaart meefotografeert (je doet dit natuurlijk in een speciale testfoto) gebruik je deze foto om in RAW de witbalans goed in te stellen; Het werkt in ieder programma iets anders; in Gimp klik je op de grijskaart, en dan op het "pipetje", in photoshop ziet het dingetje er ook zo uit; de witbalans wordt nu aangepast aan de grijskaart. Als je een hele serie foto's wilt bewerken die met dezelfde lichtomstandigheden zijn opgenomen hoef je dit maar 1 keer te doen, de rest heeft natuurlijk dezelde witbalans.
Het lijkt even gecompliceerd, maar als je er aan gewend bent is het een fluitje van een cent.
hansli