Auteur Topic: Grijs kaart hoe en wat?  (gelezen 3915 keer)

elkim

• Gast
Re:Grijs kaart hoe en wat?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2011, 06:32:50 »
zo is't
mjoa die halve stop is wat mij betreft te verwaarlozen m'n K10 deed dit vrij aardig ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2011, 06:32:50 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2011, 01:25:02 »
Grijskaart wordt over het algemeen gebruikt om de belichting te meten, je kan er ook het witbalans op meten omdat het een neutrale kleur is.

Alleen het probleem met de belichting is, is dat de grijskaart iets afwijkt van de waarde waarvoor gemeten word dus je moet een correctie uitvoeren.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2011, 01:06:16 »
@stefan:

meestal begrijp ik je verhalen uitstekend Stefan, maar dit verhaal ontgaat me een beetje.

Ik doe met een grijskaart maar 2 dingen: of ik fotografeer hem mee om in de RAW-bewerking een referentiekader te hebben, of ik stel met een grijskaart de witbalans op de camera automatisch in.

@John: zet de camera aan in bv AV-mode, zorg dat de belichting goed ingesteld staat; handig is om de AF even uit te zetten;
kies het menu witbalans (op K10/ 20 onder de FN-knop, bij k-r/x/5/7 de linkerknop op de vierwegregelaar): kies handmatig: 1 x naar rechts doorklikken; grijskaart zo voor de camera houden dat het licht dat op het te fotograferen object valt ook op de grijskaart valt; sluiterknop indrukken; de camera laat je nu zien hoe het grijs eruitzag vóór het instellen; als je nu OK drukt laat de camera je zien hoe het grijs er na aanpassing uit komt te zien. Als het goed is lijkt de kleur op de kleur van je grijskaart.
Let op: bij iedere verandering in de lichtsituatie moet je de camera opnieuw instellen.

Als je alleen maar een grijskaart meefotografeert (je doet dit natuurlijk in een speciale testfoto) gebruik je deze foto om in RAW de witbalans goed in te stellen; Het werkt in ieder programma iets anders; in Gimp klik je op de grijskaart, en dan op het "pipetje", in photoshop ziet het dingetje er ook zo uit; de witbalans wordt nu aangepast aan de grijskaart. Als je een hele serie foto's wilt bewerken die met dezelfde lichtomstandigheden zijn opgenomen hoef je dit maar 1 keer te doen, de rest heeft natuurlijk dezelde witbalans.

Het lijkt even gecompliceerd, maar als je er aan gewend bent is het een fluitje van een cent.

hansli
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2011, 01:14:46 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2011, 14:05:15 »
Even wat achtergrond informatie.
Grijs kaart is 18% "grijs" maar de camera en lichtmeters meten 12-13% dus je moet iets meer doen dan alleen meten, je moet namelijk 1/2 stop overbelichten met een grijskaart.

Als je één van de halfautomatische mode gebruikt dan zet je die op 1/2 stop overbelichten, dat doe je met de EV compensatie en dan meter je de kaart in beeld en zet je de belichting waarde vast. Is het knopje met het sterretje achter links boven op de camera (te minste met de K10D)

Met manueel druk je op de groene knop zodat de camera een metering uitvoert en verander dan achteraf de belichting zo dat het 1/2 stop is over belicht.

Was dit het antwoord dat je zoekt?
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2011, 01:28:19 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

tijgertje1959

• Gast
Grijs kaart hoe en wat?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2011, 13:54:06 »
Goeie dag allemaal ik zouw wel is wat meer willen weten hoe dat nouw zit met een grijskaart en uit leg hoe er mee te werken en af stellen
meschien is dit al is gepaseert maar ik kon niks vinden
gr John  ::)