Mwoah........
Ik begrijp dat ik hier 1 van de weinigen ben die een grijskaart voor witbalans gebruikt?

Toch erg raar; hoe zetten jullie de witbalans van je camera als je geen AWB gebruikt?

Jullie gaan me toch niet vertellen dat een grijskaart niet een prima middel is om een perfecte witbalans te krijgen?
?
hansli
De grijskaart is inderdaad bedoeld om de belichting te meten en daartoe ook ontworpen.
De grijskaart geeft het gemiddelde weer aan tinten, die onze ogen waarnemen en dat blijkt 18% grijs te zijn.
Er zijn evenwel mensen die zeggen dat dat 13% is, maar ik heb decennia terug 18% geleerd, maar de tijden veranderen.
Op deze waarde van 18% grijs zijn
alle lichtmeters en camera-automatieken geijkt, evenals
printers in fotolabs.
Voor wat beteft hoe ik mijn witbalans instel? 6500 K, vast ingesteld, tenzij...
Een goede reden om met de grijskaart de witbalans in te stellen, ligt hem in het feit, dat kleurzwemen zichtbaar worden in het grijs en minder in het wit of zwart.
Daarom:
Tegelijk een opmerking over grijs karton uit de (kantoor)boekhandel: Door de onbekende samenstelling van de inkt ervan, kan er bij het fotogragferen op dit materiaal een kleurzweem ontstaan in de foto, als op deze achtergrond geijkt wordt.

Gebruik je de officiële grijskaart van Kodak, dan is deze neutraal van kleur.
De gemideelde kleurtempoeratuur van daglicht bedaagt 6500 K. Wil je binnen sfeerfoto's maken, dan moet de camera ook op
daglicht worden ingesteld, anders wordt de kleur van het lamplicht weggenomen in de opname.
Groeten,
Ruurd