Auteur Topic: prime of zoom?  (gelezen 10018 keer)

Buksbeest

• Gast
Re:prime of zoom?
« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2010, 13:28:38 »
Het hangt inderdaad van het doel af, zo zie je bij voetbalwedstrijden vooral primes :

Letterlijk jah!  :D

Zo te zien heeft Kees genoeg concurentie  :D
Zie hem er alleen niet tussen staan ?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2010, 13:28:38 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #34 Gepost op: 4 november 2010, 13:21:42 »
De definitie van "Prof" is tegenwoordig wat vervaagd.
Maar helemaal gelijk heb je niet. Documentaire-, sport- en persfotografen werken idd eigenlijk allemaal met zooms. Vanwege de veelzijdigheid die zij in het vak nodig hebben.

Maar de echte top van mode-, glamour- en reclamefotografie werken toch echt allemaal met primes.

Maarjah, nogmaals, de term "Prof" is tegenwoordig erg vaag  :(

Het hangt inderdaad van het doel af, zo zie je bij voetbalwedstrijden vooral primes :

Een professional kiest echter het objectief uit dat past bij de omstandigheden en het kan zijn dat een zoom beter uitkomt. Of zelfs een compactcamera omdat een volledige DSLR-uitrusting op locatie niet gewenst is of kan worden meegenomen. Het resultaat telt, niet de gebruikte tools.

« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 19:01:24 door EricR »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #33 Gepost op: 4 november 2010, 13:18:58 »
Maar helemaal gelijk heb je niet. Documentaire-, sport- en persfotografen werken idd eigenlijk allemaal met zooms. Vanwege de veelzijdigheid die zij in het vak nodig hebben.

Maar de echte top van mode-, glamour- en reclamefotografie werken toch echt allemaal met primes.

Maarjah, nogmaals, de term "Prof" is tegenwoordig erg vaag  :(

klopt, Buks, maar helemaal ongelijk heb ik dus blijkbaar ook niet.  ;)

En ik wil uiteraard niet voor TS spreken, maar de kans dat hij behoort tot de echte top van mode-, glamour- en reclamefotografie acht ik niet heel groot. En bij uitbreiding geldt dat overigens voor 100% van onze forumleden. Dus waarom dan steeds weer de mensen aanpraten dat zooms niet deugen, en dat echte fotografie niet zonder primes kan? Laat ons toch eens normaal doen.

Mijn idee, hoor.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 4 november 2010, 13:02:27 »
Zelfs profs werken met een zoom, dus dat geblaat over 'het leren kennen van je brandpuntsafstanden" zal in de praktijk nogal meevallen.

Maarjah, nogmaals, de term "Prof" is tegenwoordig erg vaag  :(

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #31 Gepost op: 4 november 2010, 12:57:33 »
Heren, zullen we het hier gezellig houden? Graag!  >:( :(

Tegen wie heb je het, Carel?

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #30 Gepost op: 4 november 2010, 12:56:32 »
Goed opgemorken, Yves  ;)
:D :D

Geen dank hoor. We doen wat we kunnen !!
:evil: 8) >:( :cheer: :cheer: :respect: :toppie: :caffee: :yahoo: :rofl2:

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2010, 10:27:07 »
Heren, zullen we het hier gezellig houden? Graag!  >:( :(
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2010, 00:12:19 »
Dank je.  >:(

Over dom geblaat geproken...

Graag gedaan, maar voel je je dan aangesproken, Ruurd ??   ::)

asplx

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 3 november 2010, 23:49:15 »
Citaat van: Y-cam
Zelfs profs werken met een zoom, dus dat geblaat over 'het leren kennen van je brandpuntsafstanden" zal in de praktijk nogal meevallen.

Dank je.  >:(

Over dom geblaat geproken...

newmikey

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 3 november 2010, 23:41:42 »
Dat is gewoon een handig, veelzijdig stuk gereedschap en ik moet de eerste nog tegenkomen die - op voorwaarde dat je de techniek wat beheerst - zal kunnen zeggen dat jouw portret "maar met een ordinaire zoom en niet met de edele prime is gemaakt". Zelfs profs werken met een zoom, dus dat geblaat over 'het leren kennen van je brandpuntsafstanden" zal in de praktijk nogal meevallen.

Goed opgemorken, Yves  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 3 november 2010, 23:00:34 »
Goed opgemorken, Eljakim  ;)

Groeten
Ruurd

elkim

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2010, 22:17:50 »
mja, er zit toch weeral een zekere waarheid in het verhaal van Ruurd, ook al is het op het randje (hij schreef zijn naam al een keer niet meer  :D )
ik mis zijn vlijmscherpe reacties in de portretfoto hoek  ???
wat me is opgevallen bij de laatste portretfoto's die ik nam is dat inderdaad de repeteerbaarheid van het brandpunt soms een probleem is bij een zoom.
zo van "shit ik had toch 78 cm meer naar achter gemoeten en hem toch op 50mm i.p.v. op 32mm moeten nemen.
ok dat is iets om een gewoonte van te maken als je repeteerende portretfoto's maakt om soms met je fikken van die zoomring te blijven  ;)

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #23 Gepost op: 3 november 2010, 21:18:40 »
Even off-topic, maar ik zie nu pas voor het eerst de ondertekening: Bernie!!!
Dat is erg toevallig want mijn naam is ook Bernie!!!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline bertje k20d

• Newbie
« Reactie #22 Gepost op: 3 november 2010, 21:15:06 »
Iedereen harstikke bedankt voor de info, ik had er zelf eigenlijk nog niet aan gedacht om eens rond te kijken in het tweedehandse circuit, alleen al om gewoon eens te stoeien met een vast brandpunt lens. De tips van Ron zijn ook wel leuk, ik heb even gekeken op de site van pws, maar daar staan idd hele mooie foto's op gemaakt met oud lensje. Nogmaals iedereen bedankt!
K20D 18-55, Sigma 18-200, Tokina AT-X 287 PROSV 28-70 mm f/2.8, DBG-2

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #21 Gepost op: 3 november 2010, 21:08:17 »
Fijn topic, hoor, "tot lering ende vermaak".

Maar heeft iemand zich intussen nog eens afgevraagd of Bertje K20d, de topicstarter en vraagsteller, nog mee is?

Hallo allemaal, ik zou graag mijn collectie willen uitbreiden met een lichtsterke lens, maar ik weet niet wat ik het beste kan kiezen, ik maak graag portretfoto's van mijn meissies, waarbij ik een maximale vervaging van de achtergrond heb, zodat het onderwerp mooi naar voren komt. Met mijn 18-200 kom ik vrij redelijk in de buurt, maar haalt het bij lange na niet bij de foto's die ik hier ooit tegenkom op het forum gemaakt met bv. 24-70 of een 50mm/1.4.
Is het bokeh van de foto afhankelijk van het aantal diafragmalamellen, of vanwege het feit dat de lens qua diameter vrij groot is. Een zoom is makkelijk vanwege het zoombereik, maar ik heb het idee dat een prime toch net iets scherper is. Wie kan mij adviseren met mijn keuze tussen bv. een 24-70 of een prime 50 of 70 mm? Groetjes Bernie

Bert, als je daar nog bent ... doe ik ook mijn duit in het zakje  ;D

De schoonheid van de onscherpte (bokeh) is een erg persoonlijke kwestie maar de algemene regel is inderdaad: hoe meer diafragmalamellen, hoe mooier het diafragma bij volle opening een cirkel zal maken en dus in principe voor een zachter, romiger bokeh zou moeten zorgen. Maar daar heb je heus niet per se exotische objectieven voor nodig, hoor.  

Mijn idee zou daarom toch zijn om hoe dan ook een lichtsterke (f 2.8   ) zoom te kopen (16-50, 28-75, 50-135, 70-200: keuze genoeg). Dat is gewoon een handig, veelzijdig stuk gereedschap en ik moet de eerste nog tegenkomen die - op voorwaarde dat je de techniek wat beheerst - zal kunnen zeggen dat jouw portret "maar met een ordinaire zoom en niet met de edele prime is gemaakt". Zelfs profs werken met een zoom, dus dat geblaat over 'het leren kennen van je brandpuntsafstanden" zal in de praktijk nogal meevallen.

Neemt niet weg dat ikzelf ook wel van manuele primes hou, hoor.  Daarom: koop je voor de fun ook eens een oude manuele-focuslens (genre 50 mm. 1.7): voor de prijs hoef je het (hopelijk) niet te laten want die vind je tweedehands voor enkele tientallen euro's.

Mijn idee.

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 3 november 2010, 19:48:08 »
Het 'prutsen' kwam van Ron, zelf werk ik graag met manual focusobjectieven. Inmiddels wel een voorkeur voor A-objectieven maar ik laat mijn K en M-objectieven er zeker niet voor liggen.

You're right, sir....

en wat de objectieven betreft: My two cents... :cheer:

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #19 Gepost op: 3 november 2010, 19:41:47 »
Het 'prutsen' kwam van Ron, zelf werk ik graag met manual focusobjectieven. Inmiddels wel een voorkeur voor A-objectieven maar ik laat mijn K en M-objectieven er zeker niet voor liggen.

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 3 november 2010, 19:01:59 »
Citaat van: EricR
Oh en Ruurd ik weet niet welk objectief je hebt maar een K mount Takumar 50mm f2 komt mij niet bekend voor. Wel een 55mm Takumar f2 maar die is in M42-mount.

Mijn nederige excuses voor mijn omissie....  :schaam: :schaam: :schaam:
Het is
de SMC Pentax 2,0/55 mm :toppie:
en smc Pentax 1,4/50 mm
en nog 3 andere in dit bereik met P-draad (maar die moeten nog op de testbank...)

Citaat
De zoomrange bevat een hele reeks focale lengtes die voor portretten prima geschikt zijn.

Voor prusten neme men een zoomobjectief: Hiervan weet je nooit met zekerheid in welke zoomstand die exact staat en dat is ook niet herhaalbaar. Je moet oneindigveel zoomstanden leren kennen, voor je de eigenschappen van het objectief kent, en dan hebben we het nog niet eens over beheersen van het objectief.

Citaat
Als je wel wilt 'prutsen' kan je af met een Pentax A 50mm f1.7 of 1.4 en als je nog net iets meer wilt 'prutsen' kan je ook af met een M-versie. Daarmee zijn de mogelijkheden voor meer achtergrond-onscherpte natuurlijk net even groter vanwege het grotere maximale diafragma.

Ik zie in deze het verschil niet tussen een A 1,7/50 mm en een M-1,7/50 mm. Beide zijn 50 mm/1,7.
En ik zie in deze óók het verschil niet tussen een A 1,4/50 mm en een M-1,4/50 mm. Beide zijn 50 mm/1,4.
Dit is meer, voor als je serieus en vooral: BEWUST met portretfotografie door wilt gaan.

Het is maar wat je prutsen noemt.
Als je handmatig instellen/scherpstellen prutsen noemt, ja, dan klopt jouw definitie.  :evil:

Als je wilt experimenteren met portretfotografie is een zoom zeker bruikbaar, maar niet ideaal, omdat de herhaalbaarheid van opnames vrijwel uitgesloten is, zoals ik al eerder aangaf.

Iedereen heel veel plezier toegewenst met portretfotografie.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 19:27:34 door asplx »

elkim

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 3 november 2010, 18:51:48 »
definieer het begrip "meissies" eens zijn dat jonge vrouwen is dat je moeder of zijn dat je dochters tussen 2 en 6 jaar oud
een en ander zou de aanschaf van een lens stevig kunnen beïnvloeden
-is het je oma koop lekker een manueel lensje SMC 50mm f/1,7 bv  misschien die van mij wel  ;) super goed
-is het voor een stel jonge vrouwen kun je een AF prime aanschaffen me tengelen boven genoemde brandpunten 55mm bv
-is het voor je kids zou ik voor een lichtsterke zoom kiezen, voor hoofdzakelijk buiten de tamron 28-75 f/2,8 ios het voor binnen en buiten
zou misschien toch beter de tamron 17-50 f/2,8 met wat meer groothoek waar je vooral binnen geen spijt van zult krijgen

wat is trouwens je budget  ::)  
welk objectieven arsenaal heb je ter beschikking?? 

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #16 Gepost op: 3 november 2010, 14:20:25 »
In dat geval ben je waarschijnlijk goed af met een Tamron 28-75 f2.8

De zoomrange bevat een hele reeks focale lengtes die voor portretten prima geschikt zijn.

Oeps, ja! Die had ik over 't hoofd gezien. Ook een goede tip.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #15 Gepost op: 3 november 2010, 09:11:13 »
Geen enkele zoom is natuurlijk ultra-lichtsterk maar op het grootste diafragma heb je nog steeds een scherptediepte die vrij klein is. Meestal met enige softheid die voor portretten is gewenst. In dat geval ben je waarschijnlijk goed af met een Tamron 28-75 f2.8

http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamron/sp_af_28-75mm_f28_xr_di_ld_aspherical/169573/

Als je wel wilt 'prutsen' kan je af met een Pentax A 50mm f1.7 of 1.4 en als je nog net iets meer wilt 'prutsen' kan je ook af met een M-versie. Daarmee zijn de mogelijkheden voor meer achtergrond-onscherpte natuurlijk net even groter vanwege het grotere maximale diafragma. De AF-alternatieven zijn de F en FA 50mm of de duurdere DA* 55mm. Sigma heeft ook nog een fraaie 50mm f1.4 die beter leverbaar is dan de FA 50mm.

Een DA* zoom als de 50-135 zou als genoemd natuurlijk een alternatief kunnen zijn maar wel een beetje duur als je dit objectief echt specifiek voor portretwerk wil gebruiken.

Oh en Ruurd ik weet niet welk objectief je hebt maar een K mount Takumar 50mm f2 komt mij niet bekend voor. Wel een 55mm Takumar f2 maar die is in M42-mount.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 14:54:17 door EricR »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #14 Gepost op: 3 november 2010, 02:20:43 »
Hallo allemaal, ik zou graag mijn collectie willen uitbreiden met een lichtsterke lens, maar ik weet niet wat ik het beste kan kiezen, ik maak graag portretfoto's van mijn meissies, waarbij ik een maximale vervaging van de achtergrond heb, zodat het onderwerp mooi naar voren komt.

Een zoom is makkelijk vanwege het zoombereik, maar ik heb het idee dat een prime toch net iets scherper is.

Een lichtsterke zoom biedt je de grootste flexibiliteit. Als je er 't geld voor hebt, ga je nooit spijt krijgen van een DA*50-135/2.8. Inzake scherpte doet die absoluut niet onder voor primes.

De hierboven genoemde primes zijn alternatieven. Als je AF kunt missen, koop je voor weinig geld een Samyang 85/1.4. Daarmee krijg je zo'n "maximale vervaging van de achtergrond".

Update : misschien is de Sigma 70/2.8 macro ook het overwegen waard!?

« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 03:55:14 door Jazzer »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 3 november 2010, 00:16:27 »
Ron, je hebt ook geboden :). Maarja 1.2 voor ongeveer 40 euro gaat niet lukken ;).
Ja ik hou er ook niet echt enorm van. Heb twee 1.4 lenzen en de verschillen zijn ook niet heel enorm (denk ik). Mijn wensenlijstje is lang genoeg op het moment, dus ook gewoon iets aan je neus voorbij laten gaan.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2010, 00:10:51 »
Even op marktplaats voor je gekeken...

In de categorie, oud en manueel een Porst 55mm/f1.2 zeker mooi, maar je moet van dat bokeh houden:
http://link.marktplaats.nl/392503306
...
[/url]

Ron, je hebt ook geboden :). Maarja 1.2 voor ongeveer 40 euro gaat niet lukken ;).

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2 november 2010, 23:56:57 »
Ik denk dat de moeder van WW niet blij zou zijn met de foto's van jouw objectief, Ron.  :(
De baardstoppeltjes zijn te tellen en met het door mij toegepaste 2,0/55 toch echt niet.
Mijn beide foto's zijn gemaakt met volle opening.

Groeten,
Ruurd
Ruurd, het kan een verschil in smaak zijn, maar de portretten die je toond zou ik zelf niet meer toonbaar noemen. De vraag is toch zeker aan het verschuiven naar gestoken scherp. Enige softheid kan zeker, maar dan nog een flinke dosis scherpte gewenst.