Auteur Topic: prime of zoom?  (gelezen 9975 keer)

gnodde

• Gast
Re:prime of zoom?
« Reactie #10 Gepost op: 2 november 2010, 23:54:06 »
Mijn beide foto's zijn gemaakt met volle opening.

Maar je tweede foto is gewoon onscherp. En ook de eerste foto is wel èrg soft (lijkt wat bewegingsonscherpte).

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 2 november 2010, 23:54:06 »

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2010, 23:39:18 »
Ik denk dat de moeder van WW niet blij zou zijn met de foto's van jouw objectief, Ron.  :(
De baardstoppeltjes zijn te tellen en met het door mij toegepaste 2,0/55 toch echt niet.
Mijn beide foto's zijn gemaakt met volle opening.

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2010, 23:37:31 »
Even op marktplaats voor je gekeken.

In de categorie, oud en manueel een Porst 55mm/f1.2 zeker mooi, maar je moet van dat bokeh houden:
http://link.marktplaats.nl/392503306

Uit de autofocustijd, nog steeds in productie de FA 50mm/f1.4:
http://link.marktplaats.nl/389695118

Als die nog verkrijgbaar is, manuele focus maar zeker een mooie lens en nieuw:
http://www.batterijgrip.nl/epages/62496434.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62496434/Products/lvo58/SubProducts/lvo58-0002

Nog meer 50mm-55mm lensjes 1.7 2.0 te vinden die manueel scherpstellen en soms met A-stand en dus auto-belichten of M-lenzen.

Is je budget hoger dan worden de mogelijkheden weer flink groter.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2010, 23:29:07 »
Met heel veel objectieven zijn goede foto's te maken Ron, helemaal eens. Toch vraagt topic opener naar een lichtsterke lens. Dan denk ik aan  < 2.0. Maar dat hoeft niet inderdaad. Wel denk ik dat echte 'lichtsterke' portretlenzen van nature niet goedkoop zijn. Misschien een 85mm samyang wanneer je iets nieuws wil dan?

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2010, 23:26:52 »
Zelf had ik een 55mm 1.8 takumar meer in gedachte. Ongeveer gelijke prijs, wat de gek ervoor geeft tot een paar tientjes.

En toch beste Ruurd, waardeert mijn moeder wanneer ik de scherpte minder benadruk :). Buiten focus is dan ook niet mijn idee van niet scherp mocht dat niet duidelijk zijn.

ad1: Daar kijk ik ook nog naar uit :dance:
ad2: Dan kom je meer in het gebied van de soft-focus. En dát zijn echte protret-objectieven. Die gebruik ik hoofdzakeleijk op de LX, omdat de brandpuntsafstand van 85 mm op de DSLR naar mijn smaak te lang wordt met 127 mm.

Citaat van: Rond Hendriks
Een mooie lens, al is het een wat kort bereik voor portretten. Betaalbaar in ieder geval, want nieuw onder de 200 euro.

Voor portret is 40mm en langer, (tot 90mm) zeker aan te raden, want minder vertekening. Helaas worden de lenzen ook duurder.

Klein verschil in prijs van slechts 90%, Ron ! Een Takumar 55 mm heb je voor 2 tientjes en heeft de ideale brandputnafstand.
40 mm is aan de korte kant 60 mm KB, 114 mm 6x6. (bolle wangen !)
En waarom worden die maten op Hasselblad niet toegepast?
90 mm is al te lang, dat is 135 mm KB 250 mm in 6x6. (platte neuzen)

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 2 november 2010, 23:32:51 door asplx »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2010, 23:14:00 »
Tsja prachtig al die oude manuele focus lenzen, maar wellicht niet ieders hobby (dat gepruts). Die onscherpte kun je ook wat verkrijgen met je eigen zoom lens, dooe met opendiafragma te werken op het zo dicht mogelijk bij minimale scherpstelafstand te werken, liefst wel op een beetje redelijk brandpunt i.v.m. vertekening.

Tsja er zijn meer lenzen om dat mee te kunnen doen. Soms met f2.8 terwijl dat op kortere brandpunten toch wat moeilijker is omdat je dan al snel een grotere scherptediepte krijgt (40mm en eronder)

Op de Photokina kort de nieuwe DA35mm/f2.4 op mijn K-7 gehad en ook een paar portretten gemaakt.
Open diafragma f2.4

Op f4

Een mooie lens, al is het een wat kort bereik voor portretten. Betaalbaar in ieder geval, want nieuw onder de 200 euro.

Voor portret is 40mm en langer, (tot 90mm) zeker aan te raden, want minder vertekening. Helaas worden de lenzen ook duurder.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2010, 22:53:42 »
Zelf had ik een 55mm 1.8 takumar meer in gedachte. Ongeveer gelijke prijs, wat de gek ervoor geeft tot een paar tientjes.

En toch beste Ruurd, waardeert mijn moeder wanneer ik de scherpte minder benadruk :). Buiten focus is dan ook niet mijn idee van niet scherp mocht dat niet duidelijk zijn.

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2010, 22:47:30 »
@ Witte Weduwe: Ook portretten dienen scherp te zijn!

@Bertje:
Voor portretten op DSLR gebruik ik een Takumar 2,0/55 mm.
Voor digitale - APS-c-reflexcamera's - is de brandpuntsafstand tussen 50 en 70 is de meest geschikte voor portretten om diverse redenen. Waarom is elders op het forum terug te vinden.

Waarom de genoemde 55 mm?
De brandpuntsafstand is welhaast ideaal:
Die komt overeen met 84 mm in kleinbeeld en 156 mm in het 6x6 formaat.
In kleinbeeld wordt 85 tot 100 mm toegepast, in het professionele 6x6 fotmaat, zoals Hasselblad, 150 tot 180 mm.

De Takumar 2,0/55 mm heeft de Pentax K-bajinet.
De scherpstelling gaat volledig handmatig en de camera moet je instellen voor toestaan van de diagfragmaring.

Enerzijds geeft deze lens een prachtige scherpte, anderzijds een prachtig bokeh.
En de prijs? Voor een paar tientjes op Marktplaats, soms met een (analoge) body erbij !
Hieronder enkele voorbeelden van portretten, die met dit objectief zijn gemaakt.
Foto's zijn geplaatst met toestemming van de geportretteerden.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 2 november 2010, 23:59:04 door asplx »

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2010, 22:18:14 »
bokeh is redelijk onafhankelijk van scherpte diepte. Wanneer je echt portretjes wil maken is een niet automatische 50mm met groot diafragma wel een leuk objectief om te proberen of dat werkt. Portretten hoeft allemaal niet zo scherp denk ik.

Offline bertje k20d

• Newbie
prime of zoom?
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2010, 22:14:39 »
Hallo allemaal, ik zou graag mijn collectie willen uitbreiden met een lichtsterke lens, maar ik weet niet wat ik het beste kan kiezen, ik maak graag portretfoto's van mijn meissies, waarbij ik een maximale vervaging van de achtergrond heb, zodat het onderwerp mooi naar voren komt. Met mijn 18-200 kom ik vrij redelijk in de buurt, maar haalt het bij lange na niet bij de foto's die ik hier ooit tegenkom op het forum gemaakt met bv. 24-70 of een 50mm/1.4.
Is het bokeh van de foto afhankelijk van het aantal diafragmalamellen, of vanwege het feit dat de lens qua diameter vrij groot is. Een zoom is makkelijk vanwege het zoombereik, maar ik heb het idee dat een prime toch net iets scherper is. Wie kan mij adviseren met mijn keuze tussen bv. een 24-70 of een prime 50 of 70 mm? Groetjes Bernie
K20D 18-55, Sigma 18-200, Tokina AT-X 287 PROSV 28-70 mm f/2.8, DBG-2