Oh en Ruurd ik weet niet welk objectief je hebt maar een K mount Takumar 50mm f2 komt mij niet bekend voor. Wel een 55mm Takumar f2 maar die is in M42-mount.
Mijn nederige excuses voor mijn omissie.... :schaam: :schaam: :schaam:
Het is
de SMC Pentax 2,0/55 mm :toppie:
en smc Pentax 1,4/50 mm
en nog 3 andere in dit bereik met P-draad (maar die moeten nog op de testbank...)
De zoomrange bevat een hele reeks focale lengtes die voor portretten prima geschikt zijn.
Voor prusten neme men een zoomobjectief: Hiervan weet je nooit met zekerheid in welke zoomstand die exact staat en dat is ook niet herhaalbaar. Je moet oneindigveel zoomstanden leren kennen, voor je de eigenschappen van het objectief kent, en dan hebben we het nog niet eens over beheersen van het objectief.
Als je wel wilt 'prutsen' kan je af met een Pentax A 50mm f1.7 of 1.4 en als je nog net iets meer wilt 'prutsen' kan je ook af met een M-versie. Daarmee zijn de mogelijkheden voor meer achtergrond-onscherpte natuurlijk net even groter vanwege het grotere maximale diafragma.
Ik zie in deze het verschil niet tussen een A 1,7/50 mm en een M-1,7/50 mm. Beide zijn 50 mm/1,7.
En ik zie in deze óók het verschil niet tussen een A 1,4/50 mm en een M-1,4/50 mm. Beide zijn 50 mm/1,4.
Dit is meer, voor als je serieus en vooral:
BEWUST met portretfotografie door wilt gaan.
Het is maar wat je prutsen noemt.
Als je handmatig instellen/scherpstellen prutsen noemt, ja, dan klopt jouw definitie. :evil:
Als je wilt experimenteren met portretfotografie is een zoom zeker bruikbaar, maar niet ideaal, omdat de herhaalbaarheid van opnames vrijwel uitgesloten is, zoals ik al eerder aangaf.
Iedereen heel veel plezier toegewenst met portretfotografie.
Groeten,
Ruurd