Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127657 keer)

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #446 Gepost op: 5 januari 2011, 19:32:20 »
Dan zal het ook wel eerstdaags verschijnen op Pentax.be of .nl -  Wachten is een deugd. ???

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #446 Gepost op: 5 januari 2011, 19:32:20 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #445 Gepost op: 5 januari 2011, 14:12:32 »
Kan je met de K5 nauwkeuriger scherpstellen dan met bijvoorbeeld de K10? Dan bedoel ik het scherpstellen op ogen door een telelens. Ik was gisteren aan het fotograferen. Ik merkte dat de K10d moeite had met het scherpstellen op de kleine oogjes van vogels.
Wat heeft de AF te maken met hoe goed jij kan scherp stellen met een camera???

De K10D zal waarschijnlijk beter wezen omdat het de zoeker meer vergroot dan de K5.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #444 Gepost op: 5 januari 2011, 12:44:48 »
Voor wat de firmware update inhoudt, zie dit topic: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=18999.msg158442#new
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #443 Gepost op: 5 januari 2011, 07:50:14 »
Firmware 1.02 is onofficieel verschenen
Daar zou ik nog even mee wachten als ik mijn K-5 binnen heb.

There are no firmware upgrade related documents so we really don’t know yet what is going to change with the new fw.

Je weet dus simpelweg niet wát de update met je camera doet...  ???

Gr. Don

edit: ik zag nu dat ie als official staat vermeld...  :-X
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2011, 07:54:17 door PentaxDonkey »

Serpiente

• Gast
« Reactie #442 Gepost op: 4 januari 2011, 22:24:56 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #441 Gepost op: 1 januari 2011, 22:32:43 »
Dat kan met de K-5 in LiveView, ik neem aan dat je camera op statief staat. ;)
Meestal een monopod of ik lig op mijn buik.. Daarom weet ik niet of dat liveview wel zo goed is. Vogeltjes bewegen ook nogal.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #440 Gepost op: 1 januari 2011, 21:46:52 »
Heel klein.. Ik denk ook wel dat het beter is om gewoon MF te gebruiken. Het is gewoon heel erg handig dat je bij Pentax gewoon MF en AF tegelijk kan gebruiken. Zo kan je de AF sturen en verfijnen. Het zou wel makkelijk zijn als het wat vergroot zou worden.
Dat kan met de K-5 in LiveView, ik neem aan dat je camera op statief staat. ;)

Serpiente

• Gast
« Reactie #439 Gepost op: 1 januari 2011, 21:16:49 »
Tsja hoe beeldvullend is zo'n vogeltje? De centrale AF-punt is gewoon al snel wat groter dan het oog van zo'n vogeltje en dus is er meer keuze voor het neerleggen van de AF.
Heel klein.. Ik denk ook wel dat het beter is om gewoon MF te gebruiken. Het is gewoon heel erg handig dat je bij Pentax gewoon MF en AF tegelijk kan gebruiken. Zo kan je de AF sturen en verfijnen. Het zou wel makkelijk zijn als het wat vergroot zou worden.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #438 Gepost op: 1 januari 2011, 19:15:46 »
Ik zal maar in dit topic verder gaan. ;)

Kan je met de K5 nauwkeuriger scherpstellen dan met bijvoorbeeld de K10? Dan bedoel ik het scherpstellen op ogen door een telelens. Ik was gisteren aan het fotograferen. Ik merkte dat de K10d moeite had met het scherpstellen op de kleine oogjes van vogels. Daardoor lijken ze op het oog niet 100% perfect. Ik heb het gecompenseerd door het diafragma te knijpen, maar ik heb liever meer background blur. Ik ben op een gegeven moment maar MF gaan gebruiken, maar dat was ook niet optimaal door de grootte van de zoeker. 
Tsja hoe beeldvullend is zo'n vogeltje? De centrale AF-punt is gewoon al snel wat groter dan het oog van zo'n vogeltje en dus is er meer keuze voor het neerleggen van de AF.

Serpiente

• Gast
« Reactie #437 Gepost op: 1 januari 2011, 19:04:17 »
Ik zal maar in dit topic verder gaan. ;)

Kan je met de K5 nauwkeuriger scherpstellen dan met bijvoorbeeld de K10? Dan bedoel ik het scherpstellen op ogen door een telelens. Ik was gisteren aan het fotograferen. Ik merkte dat de K10d moeite had met het scherpstellen op de kleine oogjes van vogels. Daardoor lijken ze op het oog niet 100% perfect. Ik heb het gecompenseerd door het diafragma te knijpen, maar ik heb liever meer background blur. Ik ben op een gegeven moment maar MF gaan gebruiken, maar dat was ook niet optimaal door de grootte van de zoeker. 

Serpiente

• Gast
« Reactie #436 Gepost op: 30 december 2010, 16:58:31 »
Ik loop tegen de beperkte DR aan en tegen het onvolledige zoekerbeeld van de K10D.
Ik ben net bezig met het samenstellen van een collage van iemand met een zéér donkere huidstint, die ik niet lekker geprint krijg en waarbij in de uiterste randen details zichtbaar worden op de foto, die in de zoeker niet te zien waren.

In dát opzicht zou de overstap naar een K7 met 100% zoekerbeeld goed zijn

Eh... nee, de foto's worden niet op het forum geplaastst, om de simpele reden, dat de persoon in kwestie dat niet wil...  :( :(

Groeten,
Ruurd

100% zoekerbeeld zou wel fijn zijn, maar geen bittere noodzaak. Gek genoeg weet ik ongeveer hoe veel ik mis. Ik houd er nu ook rekening mee. meer DR zou ook wel lekker zijn. Vooral in de zomer met felle luchten en harde schaduwen.

Omdat ik veel met de trein reis, spot ik op stations nogal eens de fototijdschriften.

Daar is nog weinig van de (kleine?) Pentax-renaissance te merken. Allemaal Nikon D7000 en Canon 60D en ook wel Sony A55/A33 wat de klok slaat. Nauwelijks iets over de K5 te vinden, is mijn indruk.
Heeft dit nu meer met de opstelling van de tijdschriften te maken, of met Pentax/de Beukelaer? De vraag naar de K5 overstijgt soms het aanbod... ze zouden de vraag toch niet willen afdempen :-\?

Wat vinden jullie?

Jan.
Beide kan. Die merken kunnen voorrang krijgen, maar ook Pentax kan trager zijn met leveren. Dan kunnen ze achteraan aansluiten.

Het is natuurlijk wel zo dat Canon, Nikon en Sony veel meer reclame ruimte kopen dan Pentax. Ik denk wel dat het een soort wederdienst is. Dat snap ik ook wel. Alleen wanneer Pentax totaal geen aandacht krijgt vind ik ze journalistiek gewoon slecht. Hetzelfde geldt voor Olympus.

asplx

• Gast
« Reactie #435 Gepost op: 30 december 2010, 14:58:22 »
Citaat
Bij de K10d loop ik vooral tegen de trage AF, veel ruis vanaf ISO 400 en wat shutterlag aan (alleen merkbaar bij snelle objecten).

Ik loop tegen de beperkte DR aan en tegen het onvolledige zoekerbeeld van de K10D.
Ik ben net bezig met het samenstellen van een collage van iemand met een zéér donkere huidstint, die ik niet lekker geprint krijg en waarbij in de uiterste randen details zichtbaar worden op de foto, die in de zoeker niet te zien waren.

In dát opzicht zou de overstap naar een K7 met 100% zoekerbeeld goed zijn

Eh... nee, de foto's worden niet op het forum geplaastst, om de simpele reden, dat de persoon in kwestie dat niet wil...  :( :(

Groeten,
Ruurd

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #434 Gepost op: 30 december 2010, 14:27:06 »
Omdat ik veel met de trein reis, spot ik op stations nogal eens de fototijdschriften.

Daar is nog weinig van de (kleine?) Pentax-renaissance te merken. Allemaal Nikon D7000 en Canon 60D en ook wel Sony A55/A33 wat de klok slaat. Nauwelijks iets over de K5 te vinden, is mijn indruk.
Heeft dit nu meer met de opstelling van de tijdschriften te maken, of met Pentax/de Beukelaer? De vraag naar de K5 overstijgt soms het aanbod... ze zouden de vraag toch niet willen afdempen :-\?

Wat vinden jullie?

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Serpiente

• Gast
« Reactie #433 Gepost op: 25 december 2010, 00:39:25 »
Ik denk dat op het moment het overgrote deel van de K-5 kopers bezitters van eerdere modellen is. K10D, K100D e.d. die nu updaten. De K-7 hebben ze laten liggen en ondertussen is hun Pentax oud geworden. Heel mooi in ieder geval.
Klopt.. Ik vond de K7 erg teleurstellen. Alle K-m, K-x en K-r achtige modellen zijn nooit een optie geweest. Met de K5 is er eindelijk een mooie upgrade. Eindelijk weer een Pentax camera in deze klasse die breed geprezen wordt. Na de K10d die vaak tot camera van het jaar benoemd is, is dat niet meer echt voorgekomen.

Bij de K10d loop ik vooral tegen de trage AF, veel ruis vanaf ISO 400 en wat shutterlag aan (alleen merkbaar bij snelle objecten). Dit is in de K5 allemaal een stuk beter.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #432 Gepost op: 24 december 2010, 23:48:06 »
Geweldig toch dat die K-5 niet is aan te slepen!?
Ik denk dat de veelal positieve reviews toch wel wat mensen overhalen in ieder geval eens een kijkje bij dat Pentax te nemen. Zo van: wat is dat nou? En ik weet zeker dat als ze eenmaal een Pentax in de hand hebben gehad... dan voelen de Canon's en Nikon's toch wat plastiekerig aan.

Gr. Don

Ik denk dat op het moment het overgrote deel van de K-5 kopers bezitters van eerdere modellen is. K10D, K100D e.d. die nu updaten. De K-7 hebben ze laten liggen en ondertussen is hun Pentax oud geworden. Heel mooi in ieder geval.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #431 Gepost op: 24 december 2010, 23:45:43 »
Mijn handelaar is fotovideoboom, en ze meldden dat de interesse voor de K5 erg groot is; grappig: ik stond net in de winkel, en 1 van de verkopers kreeg een telefoontje over de leverbaarheid van de 18-135: afwachten, was het antwoord................
Geweldig toch dat die K-5 niet is aan te slepen!?
Ik denk dat de veelal positieve reviews toch wel wat mensen overhalen in ieder geval eens een kijkje bij dat Pentax te nemen. Zo van: wat is dat nou? En ik weet zeker dat als ze eenmaal een Pentax in de hand hebben gehad... dan voelen de Canon's en Nikon's toch wat plastiekerig aan.

Gr. Don

Offline Edjuh

• Junior Member
« Reactie #430 Gepost op: 24 december 2010, 22:21:46 »
mijn serienr. begint met 39... en die heeft het niet...
Pentax K-5, DA* 60-250, Pentax DA 18-55 3.5-5.6 AL WR, Sigma DC 17-70 2.8-4.5, Pentax 100mm Macro, Metz 50-Af1, Pentax D-BG4 Grip

RonHendriks

• Gast
« Reactie #429 Gepost op: 24 december 2010, 22:10:24 »
Nounou. wat een paniek zeg;;;;;;;;; hooguit 1/3 van de camera's met een serienummer dat met 38xxx begint kan diy probleem hebben; de K5 waar ik mee getest heb, ook S/N 38xxxxx, had geen probleem................

hansli
Nog minder paniek nodig, want je krijgt ook nog een nieuwe K-5 ervoor terug :)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #428 Gepost op: 24 december 2010, 22:01:04 »
Voor de mensen met een K5 van de eerste serie. Alle camera's moeten terug.
Mijn camera zou vandaag klaar moeten zijn maar het blijkt dat er geen meer op voorraad is omdat ook Duitsland en Belgie geleverd moeten worden.
Kortom check je K5 want de kans is zeer groot dat er een censor probleem is. Bij mij was het niet zo extreem aanwezig al voorbeelden hier op het forum maar op F22 en groter was het wel duidelijk zichtbaar

Nounou. wat een paniek zeg;;;;;;;;; hooguit 1/3 van de camera's met een serienummer dat met 38xxx begint kan dit probleem hebben; de K5 waar ik mee getest heb, ook S/N 38xxxxx, had geen probleem (getest met F22 foto's en de sensor bekeken met 7x vergrootglas ................
Vanaf S/N 39xxxxx is er zover ik weet niets aan de hand; ik heb er vandaag toch maar 1 gereserveerd, zodat ik er over het weekeinde mijn gedacten over kan laten gaan.........
Mijn handelaar is fotovideoboom, en ze meldden dat de interesse voor de K5 erg groot is; grappig: ik stond net in de winkel, en 1 van de verkopers kreeg een telefoontje over de leverbaarheid van de 18-135: afwachten, was het antwoord................
De cashback gaat hier trouwens probleemloos,  en aangezien ik een goede klant ben  zou ik 980,- voor de camera gaan betalen (vaste prijs is 1112; 5 dus, voor de getallenmagiërs onder ons, ik krijg dus 12 euro korting  ;D )

Leuk om over na te denken aks je het niet echt nodig hebt............

hansli

hansli
« Laatst bewerkt op: 24 december 2010, 22:22:46 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline wolly

• Newbie
  • Pentax K10 een mooie camara
« Reactie #427 Gepost op: 21 december 2010, 16:39:18 »
Voor de mensen met een K5 van de eerste serie. Alle camera's moeten terug.
Mijn camera zou vandaag klaar moeten zijn maar het blijkt dat er geen meer op voorraad is omdat ook Duitsland en Belgie geleverd moeten worden.
Kortom check je K5 want de kans is zeer groot dat er een censor probleem is. Bij mij was het niet zo extreem aanwezig al voorbeelden hier op het forum maar op F22 en groter was het wel duidelijk zichtbaar

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #426 Gepost op: 19 december 2010, 23:33:35 »
Hallo Don,

Ik kan je nog weinig over die combinatie vertellen. De betreffende lens gebruik ik, sinds de aanschaf van de DA* objectieven niet meer.

Moet eerlijk bekennen dat ik de lenscorrectie nog nooit heb uitgevoerd.

De lens heb ik 1,5 jaar geleden op vakantie voor het laatst gebruikt (K200d). Lekker makkelijk in het gebruik.

Sindsdien fotografeer ik met de DA* objectieven. Dat verschil merk je in positieve zin.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #425 Gepost op: 19 december 2010, 02:30:40 »
Hoi Adelaar,

Kun je me wat meer vertellen over de combi K-5 en 18-250?
Merk je nog verschil/verandering/verbetering?
Gewoon nieuwsgierig omdat ik die lens zelf ook heb.
Kun je nog wat met de lenscorrectie? Want die kan wel een correctie gebruiken!  ;)

Gr. Don

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #424 Gepost op: 18 december 2010, 23:41:04 »
HMMM, weet nou niet of dat verstandig is. Ik ga er eens aan werken.  ::)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #423 Gepost op: 18 december 2010, 23:12:10 »
Haha, dat zijn leuke anekdotes  :D :D.

Dan ga ik die live functie in de toekokmst toch eens proberen.

Maar nu is het de aankomende dagen weer werken en nog eens werken. Ik kan op zijn vroegst weer woensdag gaan fotograferen en dat is geduld op brengen met de K5 naast je.  :( :D :(. Maar geduld is een schone zaak.

Groetjes,

Robert
Maak dan maar eens een zelfportret, hoef je de deur niet voor uit.

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #422 Gepost op: 18 december 2010, 22:51:39 »
Haha, dat zijn leuke anekdotes  :D :D.

Dan ga ik die live functie in de toekokmst toch eens proberen.

Maar nu is het de aankomende dagen weer werken en nog eens werken. Ik kan op zijn vroegst weer woensdag gaan fotograferen en dat is geduld op brengen met de K5 naast je.  :( :D :(. Maar geduld is een schone zaak.

Groetjes,

Robert