Dag heren. Ik ben al enige tijd 'afwezig' maar zo af en toe neus ik nog wel op het oude honk rond.
De K5 gaat iedereen a run for the money geven, dat verzeker ik je. Deze body heeft en hi iso prestatienivo dat nauwelijks van een goede FF te onderscheiden is. En de platen schonen uitstekend op. Prijstechnisch zetten ze hem af tegen de D7000 bv, maar deze kan niet aan de hi iso''s van de K5 tippen. En al helemaal niet aan de instelbaarheid van iso waarden (tot het eind in 1/3 stappen itt de D7000 die er bij iso 6400 mee ophoudt en alleen in volle stops omhoog gaat).
En aangezien de AF weer een stapje vooruit lijkt te zijn gegaan, en de body in feite een concurrent van de D300(s) is, staat er een formidabele Pentax klaar voor en bedrag waar Canon en Nikon nog kromme tenen van gaan krijgen.
Pentax zou je aan moeten nemen voor de marketing

De verwachtingen zijn een beetje te hoog denk ik. Hetzelfde geldt voor de Nikon D7000 (die is al mondjesmaat op de markt in Amerika). Mensen dachten dat ze een cropsensor kregen met ruisprestaties van de D700, AF vergelijkbaar met D300s en D700, allemaal in een kleine body. Als je er rekening mee houdt dat de D7000 veel goedkoper is dan de D700 dan doet hij het nog best wel goed, maar de D700 is nog wel beter. De AF is sneller dan de D90, maar kan niet tippen aan de D300s en D700.
De AF van de K5 zal wel ietsje beter zijn dan de K7, maar ik verwacht geen enorme sprong. Meer evolutie dan revolutie. De ruisprestaties zullen wel vergelijkbaar zijn met de D7000 (we hebben alleen nog wat jpg's gezien en die zijn aan elkaar gewaagd). De body is niet te vergelijken met de D300s, want die is groter en zwaarder (totaal andere filosofie). Beetje Appels met 'meloenen' vergelijken. Qua grootte is hij meer te vergelijken met de D7000 (over de robuustheid kan ik niets zeggen).
Voorlopig vallen de kromme tenen wel mee. De D300s, D7000 en Canon 60D zijn goedkoper dan de K5. De Canon 7D heeft dezelfde prijs. Het prijsvechten moet nog komen.
De reviews ook nog..